Vraag

• Wat-doe-je
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-10-2024
Goedenavond dames en heren,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om binnenkort veel te gaan reizen, daarbij willen wij graag een zeer degelijke camera. Naast het reizen wil ik de camera zelf ook gebruiken om 'makkelijke' filmpjes op te nemen. Zelf ben ik niet de expert op het gebied van camera's, ondanks mijn eigen onderzoek, en hoop ik dat een mede-tweaker me hierbij kan helpen.

Er zitten een aantal voorwaarden aan de camera, namelijk;
- Minimaal 1080p met 30 fps
- Minimaal 20MP
- Goede kwaliteit bij donkere situaties
- Goede microfoon, eventueel aansluiting externe microfoon
- Maximaal €800

Zelf had ik al onderzoek gedaan, volgens vele Youtubers is de Canon 70D een hele goede keuze. Echter valt deze voor het mooie net buiten het budget, zeker als er nog een lens bij moet komen.
Toen ben ik zelf iets verder gaan zoeken en was mijn oog gevallen op de Sony A6000.
Nu vroeg ik mij af of dit een goede keus is of dat er voor dat geld betere opties zijn.

Alvast bedankt voor eventuele hulp!

Beste antwoord (via Wat-doe-je op 23-11-2016 16:05)

• geerten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 14:24
De A6000 bestaat alweer een paar jaar, en is inmiddels opgevolgd door een A6300 en A6500. Deze zijn echter door Sony boven de voorganger gepositioneerd, niet als vervanger. De prijs van de A6000 is daardoor een beetje naar beneden gedrukt, en dat maakt het een prima camera voor wie de extras van de dure opvolger niet nodig heeft.
Twee nadelen (die alle Sony systeemcamera's hebben)
- de menustructuur is niet overal even logisch, en vraagt wat gewenning.
- als je langere filmpjes wilt opnemen (vanaf een minuut of twintig of zo) kun je problemen krijgen met oververhitting.
Ik heb zelf de A5100, dat is in essentie een A6000 zonder viewfinder, en nog wat goedkoper.

De A6000 heeft voor zover ik weet geen externe microfooningang. Maar afgaand op mijn A5100 zal de interne microfoon wel goed zijn.

De 16-50 mm kitlens is beslist niet slecht, die zou ik er zeker bij nemen voor die meerprijs.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• geerten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 14:24
De A6000 bestaat alweer een paar jaar, en is inmiddels opgevolgd door een A6300 en A6500. Deze zijn echter door Sony boven de voorganger gepositioneerd, niet als vervanger. De prijs van de A6000 is daardoor een beetje naar beneden gedrukt, en dat maakt het een prima camera voor wie de extras van de dure opvolger niet nodig heeft.
Twee nadelen (die alle Sony systeemcamera's hebben)
- de menustructuur is niet overal even logisch, en vraagt wat gewenning.
- als je langere filmpjes wilt opnemen (vanaf een minuut of twintig of zo) kun je problemen krijgen met oververhitting.
Ik heb zelf de A5100, dat is in essentie een A6000 zonder viewfinder, en nog wat goedkoper.

De A6000 heeft voor zover ik weet geen externe microfooningang. Maar afgaand op mijn A5100 zal de interne microfoon wel goed zijn.

De 16-50 mm kitlens is beslist niet slecht, die zou ik er zeker bij nemen voor die meerprijs.