Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 842921

Topicstarter
Hallo
Voor een practicum moet ik m.b.v. een katalysator biodiesel produceren. De katalysator die we gebruiken is NaOH. Nu kreeg ik de vraag waarom er een basische katalysator gebruikt wordt ipv een zure. Ik dacht eerst dat een zure katalysator met de methanol (die nodig is bij de productie van biodiesel) zou reageren en water zou vormen maar blijkbaar klopt dit helemaal niet. Het enige dat ik verder vind is dat er bij een zure katalysator waarschijnlijk meer ongewenste bijproducten geproduceerd zouden worden. Dit is natuurlijk niet genoeg om in een verslag te schrijven.

Kan iemand me zeggen in welke richting ik moet zoeken, want er is bijna niets te vinden over het verschil tussen een zure en basische katalysator op het internet.

Alvast bedankt !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wikipedia: Biodiesel

Vanuit de chemie weet ik dat je een ester (want dat zijn de uitgangsstoffen) op verschillende manieren kan slopen: zuur en basisch. De zure methode is vaak transesterficatie en levert dus in MeOH ook methyl-esters op. De basische methode gaat beter met wat water en levert vrijwel uitsluitend de benodigde zuren op.

Als ik verder lees, dan is zure diesel slecht voor de motor