Computer start opnieuw op na 10 seconden spelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Sinds een paar dagen start mijn computer opnieuw op na ongeveer 10 seconden spelen van Dota 2. Kan iemand mij op het juiste pad brengen om erachter te komen waardoor dit wordt veroorzaakt?

Hieronder heb ik de Speccy samenvatting van mijn systeem geplaatst.

Operating System
	Windows 10 Pro 64-bit
CPU
	AMD FX-8120 45 °C
	Zambezi 32nm Technology
RAM
	8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
	ASUSTeK COMPUTER INC. M5A99X EVO (AM3r2) 32 °C
Graphics
	S24B350 (1920x1080@60Hz)
	2047MB NVIDIA GeForce GTX 960 (EVGA) 34 °C
Storage
	232GB Western Digital WDC WD25 SATA Disk Device (SATA) 37 °C
	931GB SAMSUNG HD103UJ SATA Disk Device (SATA) 31 °C
	111GB OCZ-VERT EX3 SATA Disk Device (SSD)	30 °C
Optical Drives
	HL-DT-ST DVDRAM GH24NS90 SATA CdRom Device
Audio
	NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Het probleem is sinds kort ontstaan en heb ik alleen als ik Dota2 wil spelen. Bij games als Battlefield 1, Project Cars, Rocket League en The Division ondervind ik geen problemen.

De enige wijziging aan mijn systeem is dat ik mijn Creative speakers heb aangesloten. Deze heb ik inmiddels ook weer losgekoppeld. Ook heb ik de realtek hd audio manager geïnstalleerd, maar voordat ik dit gedaan had crashte Dota reeds.

Verder heb ik een aantal tools enige tijd laten draaien die mijn computer zouden belasten. Dit heeft geen crashes opgeleverd.

Bij system properties => Startup and Recovery heb ik Automatically restart uitgeschakeld. Computer herstart toch.

De enige system log vermeldingen over het opnieuw opstarten zijn:
  • The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
  • The previous system shutdown at 8:11:43 PM on ‎11/‎22/‎2016 was unexpected.
Ik heb de game verwijderd van mijn computer en opnieuw geinstalleerd, ook dit heeft helaas niet geholpen.
Voor mijn video kaart heb ik de recentste drivers geïnstalleerd.
Dota starten als als admin/niet admin maakt geen verschil.

Ik weet niet hoe ik er nu achter kan komen wat het crashen veroorzaakt. Kan iemand mij helpen?

Beste antwoord (via Donderpoes op 22-11-2016 21:28)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twee dingen die mogelijk extra info / opties kunnen geven:

- kan je kijken of Dota2 op een andere manier op te starten is? Bijvoorbeeld "alleen DirectX ondersteuning" of "geen geluid"? Mogelijk dat er in de onderliggende DLL's iets is misgegaan aangezien Dota2 een oudere DirectX-versie kan gebruiken dan jouw PC heeft. Tenminste, welk OS heb je draaien?

- wordt er ook een memory.dmp gegenereerd? Dit kan je nazoeken in hetzelfde scherm waar je "automatic restart" hebt geconfigureerd. Stel een eventuele DMP veilig en trek die even door het programma WinDbg heen. Mogelijk krijg je meer info te zien op welke file/driver/dll je PC over zijn nek gaat.

Verder vraag ik me af of er recentelijk updates zijn uitgevoerd op de PC; zowel van het OS als van een driver.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2016 21:06 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

- kan je kijken of Dota2 op een andere manier op te starten is? Bijvoorbeeld "alleen DirectX ondersteuning" of "geen geluid"? Mogelijk dat er in de onderliggende DLL's iets is misgegaan aangezien Dota2 een oudere DirectX-versie kan gebruiken dan jouw PC heeft. Tenminste, welk OS heb je draaien?

- wordt er ook een memory.dmp gegenereerd? Dit kan je nazoeken in hetzelfde scherm waar je "automatic restart" hebt geconfigureerd. Stel een eventuele DMP veilig en trek die even door het programma WinDbg heen. Mogelijk krijg je meer info te zien op welke file/driver/dll je PC over zijn nek gaat.

Verder vraag ik me af of er recentelijk updates zijn uitgevoerd op de PC; zowel van het OS als van een driver.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2016 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
MAX3400 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:05:

Ik draai windows 10 pro, eigenlijk al sinds ik 7 kon upgraden naar 10.

De memory.dmp file is er niet. Had voor de zekerheid ook de optie uitgezet om de file te overschrijven.

Hierna ben ik op onderzoek uitgegaan wat ik voor opstart opties mee kan geven. Uiteindelijk lijkt het nu weer goed de gaan door dota in windows 7 compatibility mode te starten.

Ik ben blij dat het weer werkt, maar geen flauw idee wat dit nu opeens veroorzaakt. Behalve 2 gaka driver updates en speakers aansluiten heb ik niets gedaan aan mijn computer.

Ik ga nu verder zoeken wat ik voor andere opstart opties mee kan geven, want ik ben wel benieuwd wat dit veroorzaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Donderpoes op 22-11-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Donderpoes schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:26:
[...]

Hierna ben ik op onderzoek uitgegaan wat ik voor opstart opties mee kan geven. Uiteindelijk lijkt het nu weer goed de gaan door dota in windows 7 compatibility mode te starten.
Goed om te lezen!
Ik ben blij dat het weer werkt, maar geen flauw idee wat dit nu opeens veroorzaakt. Behalve 2 gaka driver updates en speakers aansluiten heb ik niets gedaan aan mijn computer
Vergeet even niet dat sommige (oudere) games vaak na het updaten van een driver, zoals voor de GPU, een herinstallatie/registratie van DirectX nodig hebben. Helaas game ik tegenwoordig te weinig om dit te troubleshooten op Windows 10.

Als hint: zet voor een volgende keer wel die memory.dmp aan. Daar kan je soms veeeeel meer in zien dan een blauw scherm wat anderhalve seconde op je monitor verschijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
MAX3400 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:29:
[...]

Goed om te lezen!

[...]

Vergeet even niet dat sommige (oudere) games vaak na het updaten van een driver, zoals voor de GPU, een herinstallatie/registratie van DirectX nodig hebben. Helaas game ik tegenwoordig te weinig om dit te troubleshooten op Windows 10.

Als hint: zet voor een volgende keer wel die memory.dmp aan. Daar kan je soms veeeeel meer in zien dan een blauw scherm wat anderhalve seconde op je monitor verschijnt :)
De memory dump staat volgens mij wel aan, als file is aangegeven %SystemRoot%\MEMORY.DMP. Maar die hele file ontbrak en ook het blauwe scherm ontbrak. Ik heb het idee dat mijn hele computer gewoon wegvalt en er geen tijd voor is om iets te dumpen, als het al zo werkt.

In ieder geval bedankt voor je hulp!