Caldera gaat licenties invoeren?????

Pagina: 1
Acties:

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Topicstarter
http://news.cnet.com/news/0-1003-200-6409269.html?tag=ch_mh

Zie hier, blijkbaar heeft Caldera toch andere plannen dan de meeste Linux bedrijven

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
kicked.to/[url="/listtopics.php/23"]Non-Windows Operating Systems[/url]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:09

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Yup...per-seat licenses, als ik het me goed herinner...voor een uitgebreide beschouwing van deze stap, zie de LWN van deze week: http://lwn.net , ze hebben naast het nieuws op hun frontpage ook nog een artikel erover staan in de distro-sectie, als ik het me goed herinner.

* odysseus blijft toch bij Debian - die zullen zoiets niet doen, zo staat in hun policy...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Caldera dat is gewoon een tweede Microsoft. Op Linux2001 kwamen ze aanzetten met een PowerPoint presentatie. Ik was er niet bij, maar veel andere die ik ken wel. Ze vonden Unix ook sneller dan Linux :? :?

mv Caldera /dev/null

[deze advertentieruimte is te koop]

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zaterdag 30 juni 2001 23:15 schreef Groot-Moefti het volgende:
Ze vonden Unix ook sneller dan Linux :? :?
En dat mogen ze niet vinden? :?

• RvdH
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Caldera heeft SCO overgenomen. SCO UnixWare is de enige commerciele Unix voor Intel systemen. Nu gaat Caldera hun Linux distributie onder de naam OpenLinux voor voornamelijk het MKB verkopen. OpenUnix 8, de opvolger van UnixWare 7, zal voornamelijk in grote bedrijven en Enterprises worden ingezet, zoals de McDonalds in Amerika (daar draait alles op SCO). OpenLinux komt er ook voor de eindgebruiker, dit is absoluut gratis en ook gewoon te downloaden. In Amerika worden er nog kosten gerekend voor de CDs en verpakkingen, in Nederland niet.
Op zaterdag 30 juni 2001 23:15 schreef Groot-Moefti het volgende:
Caldera dat is gewoon een tweede Microsoft. Op Linux2001 kwamen ze aanzetten met een PowerPoint presentatie. Ik was er niet bij, maar veel andere die ik ken wel. Ze vonden Unix ook sneller dan Linux :? :?

mv Caldera /dev/null
UnixWare 8 met Linux Kernel Personality *is* ook sneller met draaien van Linux applicaties. Vorige week hebben we op het werk testen gedaan met 1 machine. Eerst geinstalleerd met Caldera Linux, puur native linux dus. We hebben toen wat tijden gemeten (mbv 'time'), en die vergeleken met UnixWare 8 (en met UW8+LKP). Programma draaide op UnixWare 8 zonder LKP, dus gecompileerd voor Unix, in 1 minuut 11 seconden. Programma gecompileerd voor Linux, draaiend op UnixWare 8 met Linux Kernel Personality, deed er 1 minuut 21 seconden over. Hetzelfde programma deed er in Linux native 2 minuut en 8 seconden over. Dit grote verschil is onder andere toe te wijzen aan het superieure filesystem van Unixware, het Veritas vxfs met Intent Logging (journalling fs, zoiets als ReiserFS in Linux).

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 30 juni 2001 23:16 schreef Onno het volgende:
Jawel maar het slaat nergens op. Linux is ook een Unix variant. Dan hadden ze moeten zeggen: SCO Unixware versie X is beter dan Linux versie Y op dat gebied met die en die omstandigheden.
Dit grote verschil is onder andere toe te wijzen aan het superieure filesystem van Unixware, het Veritas vxfs met Intent Logging (journalling fs, zoiets als ReiserFS in Linux).
Ja dat is natuurlijk een onzintest. De Linuxkernel ondersteund tegenwoordig ook high end journaling filesystems. Ik noem JFS, dat sinds kort uit is en bedoeld is voor echte zware servers (ontwikkeld door IBM ism de community). Ook heb je ReiserFS, ext3fs en UFS (hoewel dit niet echt goed wordt ondersteund). Het lijtk me raar als Unixware kernel veel sneller is op hetzelde fs. Zou wel iets sneller kunnen zijn, maar niet veel. Daarbij wil ik nog zeggen dat je voor je eigen een geoptimaliseerde Linuxkernel kunt installeren. iets wat volgens mij niet kan bij UnixWare als ik me niet vergis.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op zondag 01 juli 2001 00:25 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Jawel maar het slaat nergens op. Linux is ook een Unix variant. Dan hadden ze moeten zeggen: SCO Unixware versie X is beter dan Linux versie Y op dat gebied met die en die omstandigheden.
Linux is geen Unix variant. Linux is compleet herschreven vanaf het begin. Een clone dus.
Ja dat is natuurlijk een onzintest. De Linuxkernel ondersteund tegenwoordig ook high end journaling filesystems. Ik noem JFS, dat sinds kort uit is en bedoeld is voor echte zware servers (ontwikkeld door IBM ism de community). Ook heb je ReiserFS, ext3fs en UFS (hoewel dit niet echt goed wordt ondersteund).
Als je gaat testen, doe je dat op stabiele systemen op standaard installaties. Dus niet op net ontwikkelde filesystems die uitpuilen van de bugs. Veritas' vxfs heeft er ook jaren over gedaan om stabiel te worden. 't Is niet voor niets zo dat je in Linux allemaal moeilijke situaties moet creeren om een expirimental filesystem te gebruiken, te implementeren.
Het lijtk me raar als Unixware kernel veel sneller is op hetzelde fs. Zou wel iets sneller kunnen zijn, maar niet veel.
Je praat niet over de kernel, je praat over het systeem en de hele (software) configuratie en samenhang daarvan. En ja, UnixWare is sneller als Linux. Zoals ik hierboven al zei, het programma was getest op een UnixWare 8, gebruik makend van de unix kernel, op UnixWare 8 met Linux kernel, en op Caldera Linux. Verschil tussen de UnixWare's was +/-12%, omdat de LKP de system calls van het programma nog door moet geven aan de unix kernel. De native Linux installatie was 2 x zo langzaam.
Daarbij wil ik nog zeggen dat je voor je eigen een geoptimaliseerde Linuxkernel kunt installeren. iets wat volgens mij niet kan bij UnixWare als ik me niet vergis.
De configuratie van de unix kernel is naar je eigen wensen in te stellen, waarna je hem relinked, en dan heb je een kernel die geoptimaliseerd is voor jouw systeem.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:53

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 30 juni 2001 23:16 schreef Onno het volgende:
De opmerking slaat nergens op, want UNIX is geen operating system op zich (nouja, dat geval van voor alle forks van 30 jaar oud wel, maar afgezien daarvan), maar een verzameling operating systems (HPUX, de BSDs, Solaris, Irix zijn een paar van de vele vele voorbeelden).

Zeggen dat UNIX sneller is dan Linux slaat dus helemaal nergens op.
Op zaterdag 30 juni 2001 23:40 schreef RickJansen het volgende:
Caldera heeft SCO overgenomen. SCO UnixWare is de enige commerciele Unix voor Intel systemen.
Excuse me? Solaris? QNX?
Op zaterdag 30 juni 2001 14:17 schreef odysseus het volgende:
* odysseus blijft toch bij Debian - die zullen zoiets niet doen, zo staat in hun policy...
Debian is Free Software zoals het bedoeld is :)

• RG

RG

Lambda

Op zondag 01 juli 2001 00:40 schreef RickJansen het volgende:
Linux is geen Unix variant. Linux is compleet herschreven vanaf het begin. Een clone dus.
Ja OK een cloon, maar het komt op hetzelfde neer en je weet best wat ik bedoel.
Als je gaat testen, doe je dat op stabiele systemen op standaard installaties. Dus niet op net ontwikkelde filesystems die uitpuilen van de bugs. Veritas' vxfs heeft er ook jaren over gedaan om stabiel te worden. 't Is niet voor niets zo dat je in Linux allemaal moeilijke situaties moet creeren om een expirimental filesystem te gebruiken, te implementeren.
Nou laatst was er een benchmark, waarbij FreeBSD er niet zo goed uitkwam. Dit was te wijten aan het fijt dat men niet de moeite had genomen om allerhande aanpassingen te maken waardoor het veel beter presteerd (zoek de topic maar op). Trouwens het JFS staat helemaal niet bol van de bugs. 1.0 (stabiele versie) is deze week uitgekomen en IBM gaat het gebruiken voor servers, dus dan lijkt me dat het redelijk goed is (zoek maar op LinuxToday).
Je praat niet over de kernel, je praat over het systeem en de hele (software) configuratie en samenhang daarvan. En ja, UnixWare is sneller als Linux. Zoals ik hierboven al zei, het programma was getest op een UnixWare 8, gebruik makend van de unix kernel, op UnixWare 8 met Linux kernel, en op Caldera Linux. Verschil tussen de UnixWare's was +/-12%, omdat de LKP de system calls van het programma nog door moet geven aan de unix kernel. De native Linux installatie was 2 x zo langzaam.
Het ligt er maar aan wat je precies test. De meeste testen die reken intensief zijn zullen maar weinig verschil maken. Er zullen best een aantal testen zijn waarbij iets 2x zo snel gaat, maar dat zal dan komen omdat de kernel en/of software op bepaalde punten anders is. Maar ik kan me absoluut niet voorstellen dat een systeem 2x zo snel is in alle taken of het ene systeem moet wel zo gigantisch brak zijn, maar dat is Linux duidelijk niet.
De configuratie van de unix kernel is naar je eigen wensen in te stellen, waarna je hem relinked, en dan heb je een kernel die geoptimaliseerd is voor jouw systeem.
Ja maar optimaliseren voor een pentium3 ofzo is er dan dus niet bij. De systeemcode blijft dan hetzelfde, want anders heb je toegang tot de sourcecode nodig. En de overstap van standaard x86 code naar geoptimaliseerde code kan een behoorlijke performaceboost betekenen in alle applicaties.

• Onno
  • Niet online
Op zondag 01 juli 2001 01:34 schreef deadinspace het volgende:
Zeggen dat UNIX sneller is dan Linux slaat dus helemaal nergens op.
1. Denk jij nou werkelijk dat Caldera volledig contextloos, en zonder enige nuancering gezegd heeft 'Unix is sneller dan Linux'? Ga er maar niet vanuit.
2. Waar het mij om gaat is dat zo'n uitspraak *geen* argument is om Caldera als slecht te bestempelen. Caldera heeft een wat breder gezichtsveld dan alleen Linux. Is dat zo slecht?
Op zondag 01 juli 2001 01:40 schreef Groot-Moefti het volgende:
Ja maar optimaliseren voor een pentium3 ofzo is er dan dus niet bij. De systeemcode blijft dan hetzelfde, want anders heb je toegang tot de sourcecode nodig. En de overstap van standaard x86 code naar geoptimaliseerde code kan een behoorlijke performaceboost betekenen in alle applicaties.
Misschien zitten er wel gewoon 386/486/pentium/p6/enz geoptimaliseerde versies van die kernelzut bij, weet jij veel? Dat je iets niet zelf kunt compileren hoeft absoluut *niet* te betekenen dat het niet geoptimaliseerd kan zijn voor jouw processor.

• RG

RG

Lambda

Op zondag 01 juli 2001 01:45 schreef Onno het volgende:
1. Denk jij nou werkelijk dat Caldera volledig contextloos, en zonder enige nuancering gezegd heeft 'Unix is beter dan Linux'? Ga er maar niet vanuit.
2. Waar het mij om gaat is dat zo'n uitspraak *geen* argument is om Caldera als slecht te bestempelen. Caldera heeft een wat breder gezichtsveld dan alleen Linux. Is dat zo slecht?
Jij bent vast niet bij de Caldera presentatie op Linux2001 geweest. Ik ook niet hoor, maar veel mensen die ik ken wel. En nee dat is niet om Caldera als slecht te bestemeplen zie daarvoor de beginner van deze topic. Caldera zit namelijk heel erg over GPL te flamen en nu willen ze een soort Microsoft licentie gaan invoeren...
Daarnaast willen ze een aangepaste Linuxkernel gaan maken, iets wat ik ook absoluut niet zie zitten. Ik vind dat Caldera helemaal verkeerd bezig is. Lang leve GNU. Daar was het allemaal mee begonnen en ik steun ze nog steeds, maar niet bedrijven als Caldera.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wat wel grappig is, is dat een aantal grote unices wel richting linux gaan nu :P (kwa ondersteuning van software dan) zoals AIX en HP-UX
JFS draait al een tijdje in AIX mee hoor...
Dus dat systeem is "opzich" stabiel, alleen de portering naar linux is nu in 1.0 (redelijk tot heel stabiel dus)
Dat zal test afhankelijk zijn natuurlijk. Sommige dingen zal unixware sneller doen, sommige zal linux beter doen.
Maar als de unixware test-opstelling volledig optimised is, en die linux test-opstelling helemaal niet. Dan kun je wel stoppen met testen. Na een default install, is mijn harddisk in linux ook trager dan in windows... (yupz, hdparm -c1 d1 scheelt een hoop ;) )
Excuse me? Solaris? QNX?
Ik denk niet dat je QNX een unix kan noemen, om dezelfde reden als dat linux er geen is, maar ook omdat het heel iets anders lijkt/is?

Maar je mag uiteraard BSDi niet gebruiken, dat een/de grote broer van FreeBSD is.

• Onno
  • Niet online
Op zondag 01 juli 2001 01:50 schreef Groot-Moefti het volgende:
Jij bent vast niet bij de Caldera presentatie op Linux2001 geweest.
Dat klopt. En toch durf ik te beweren dat de uitspraak die jij hier doet uit z'n verband gerukt is, en op z'n minst onvolledig.
Caldera zit namelijk heel erg over GPL te flamen en nu willen ze een soort Microsoft licentie gaan invoeren...
Link? Press release? Info?

Sorry hoor, maar die loze uitspraken zonder enige vorm van onderbouwing kun je net zo goed achterwege laten.

(daarnaast gaan die licenties over hele andere dingen dan gewoon de kale linux... dingen als Open UNIX en Volution, daar moet je voor betalen, en daarin kan ik ze geen ongelijk geven)

• RG

RG

Lambda

Op zondag 01 juli 2001 01:45 schreef Onno het volgende:
Misschien zitten er wel gewoon 386/486/pentium/p6/enz geoptimaliseerde versies van die kernelzut bij, weet jij veel? Dat je iets niet zelf kunt compileren hoeft absoluut *niet* te betekenen dat het niet geoptimaliseerd kan zijn voor jouw processor.
Zou best kunnen, maar het kan nooit zo tweakbaar zijn als een Linux of FreeBSD kernel.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 01 juli 2001 01:57 schreef Groot-Moefti het volgende:
Zou best kunnen, maar het kan nooit zo tweakbaar zijn als een Linux of FreeBSD kernel.
Zoveel performance verschil kun je nou ook weer niet uit het customizen van de kernel halen hoor. Tenzij je echt in de source gaat wroeten om daar allerlei parameters bij te werken (en dat doet 95% van de 'gewone' users echt niet, en de overige 5% zal er goed over nadenken).
Een van de dingen die je (helaas) met de kernel niet kan doen, is optimised compileren.

• RG

RG

Lambda

Op zondag 01 juli 2001 01:57 schreef Onno het volgende:
Link? Press release? Info?
Als je wilt:

Ransom Love (CEO of Caldera) said he thinks Microsoft was right in its claim that the GPL doesn't make much business sense. And so, Caldera is mulling a non-GPL licensing mechanism

http://www.zdnet.com/eweek/stories/general/0,11011,2717264,00.html

• Onno
  • Niet online
Op zondag 01 juli 2001 02:02 schreef Groot-Moefti het volgende:
Ransom Love (CEO of Caldera) said he thinks Microsoft was right in its claim that the GPL doesn't make much business sense. And so, Caldera is mulling a non-GPL licensing mechanism
Ja en? Wil jij dan beweren dat *als bedrijf* GPL een gunstige licentie is?

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Excuse me? Solaris? QNX?
Hehe.. ooit Solaris op Intel gedraaid? Dan weet je net zo goed als ik dat je dat niet serieus kunt nemen. QNX? Dat is geen server OS.
Op zondag 01 juli 2001 01:40 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Ja OK een cloon, maar het komt op hetzelfde neer en je weet best wat ik bedoel.
[..]
Dat komt absoluut niet op hetzelfde neer. Ken je het verschil tussen Coca Cola en de cola van de supermarkt om de hoek? Dan weet je precies wat ik bedoel.
Nou laatst was er een benchmark, waarbij FreeBSD er niet zo goed uitkwam. Dit was te wijten aan het fijt dat men niet de moeite had genomen om allerhande aanpassingen te maken waardoor het veel beter presteerd (zoek de topic maar op).
So? De tests zijn allemaal gedraaid na een installatie. Geen van de installaties zijn geoptimaliseerd om de performance te verbeteren. Als je dat zou doen zou je geen eerlijke benchmark krijgen.
Trouwens het JFS staat helemaal niet bol van de bugs. 1.0 (stabiele versie) is deze week uitgekomen en IBM gaat het gebruiken voor servers, dus dan lijkt me dat het redelijk goed is (zoek maar op LinuxToday).
[..]
Als het net een week uit is, is het niet stabiel. Het heeft zichzelf nog lang niet bewezen. Pas als software lange tijd zonder problemen draait kun je het stabiel noemen. Een versienummer zegt in dat opzicht weinig. Waarom denk je dat (heel) veel servers nog steeds op de 2.2.x versie van Linux draaien, en wachten tot 2.4.x zichzelf bewezen heeft?
Het ligt er maar aan wat je precies test. De meeste testen die reken intensief zijn zullen maar weinig verschil maken. Er zullen best een aantal testen zijn waarbij iets 2x zo snel gaat, maar dat zal dan komen omdat de kernel en/of software op bepaalde punten anders is. Maar ik kan me absoluut niet voorstellen dat een systeem 2x zo snel is in alle taken of het ene systeem moet wel zo gigantisch brak zijn, maar dat is Linux duidelijk niet.
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Het was dan ook maar 1 test, namelijk het her-indexeren van een database van een bank, hierbij worden processoren, geheugen en harddrives optimaal belast. Normaal gesproken is het maar 1 x in een half jaar nodig, wat dat betreft is het dan ook niet zo heel erg representatief, maar het kan dus wel 2 keer zo snel wezen.
Klopt. Maarja, dat optimaliseren kan bij de meeste besturingssystemen niet, dus dat zegt niet zoveel. Hoogstens dat die beetje extra performance niet zoveel uitmaakt, anders hadden ze die mogelijkheid wel geboden (via kernel opties ofzo).

• RG

RG

Lambda

Op zondag 01 juli 2001 02:01 schreef ACM het volgende:
Zoveel performance verschil kun je nou ook weer niet uit het customizen van de kernel halen hoor. Tenzij je echt in de source gaat wroeten om daar allerlei parameters bij te werken (en dat doet 95% van de 'gewone' users echt niet, en de overige 5% zal er goed over nadenken).
Een van de dingen die je (helaas) met de kernel niet kan doen, is optimised compileren.
Optimised compileren?? Wat bedoel je? De kernel wordt voor de gekozen processor geoptimaliseerd met -O3 dus de maximale optimalisatie (die zo heftig is dat hij bij sommige gewone programma's niet goed gaat). Bovendien kun je veel eruit halen wat je niet gebruikt en ook veel andere dingen tweaken. Mijn eigen kernel is echt wel een stuk sneller dan de standaard meegeleverde. OK verreweg de grootste verbetering is die van de processor (ongeveer 15% van i386 -> pentium 1 bijvoorbeeld). Maar er zijn ook zeker veel andere punten.

• Onno
  • Niet online
Op zondag 01 juli 2001 02:07 schreef Groot-Moefti het volgende:
(die zo heftig is dat hij bij sommige gewone programma's niet goed gaat).
Dat is niet heftig, dat is gewoon buggy.

Optimalisatie in deze context is het slimmer gebruik maken van je processor terwijl die hetzelfde resultaat blijft geven. En dat laatste gebeurt dus niet altijd.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 01 juli 2001 02:07 schreef Groot-Moefti het volgende:
Optimised compileren?? Wat bedoel je? De kernel wordt voor de gekozen processor geoptimaliseerd met -O3 dus de maximale optimalisatie (die zo heftig is dat hij bij sommige gewone programma's niet goed gaat). Bovendien kun je veel eruit halen wat je niet gebruikt en ook veel andere dingen tweaken. Mijn eigen kernel is echt wel een stuk sneller dan de standaard meegeleverde. OK verreweg de grootste verbetering is die van de processor (ongeveer 15% van i386 -> pentium 1 bijvoorbeeld). Maar er zijn ook zeker veel andere punten.
uit mijn Makefile (die standaard bij de 2.4.5 kernel zit)
code:
1
2
HOSTCC  = gcc
HOSTCFLAGS  = -Wall -Wstrict-prototypes -O2 -fomit-frame-pointer

-O2 dus...
En ik heb vaker gehoord dat het met -O3 niet goed gaat. Dus dat ga ik echt never-nooit-niet op een server testen.

Overigens "voel" ik geen enkele optimalisatie, maar dat zal wel komen omdat de servers onder mijn beheer, het grootste deel van hun cpu-tijd, aan het idlen zijn...

Enige optimalisatie die ik echt merk is de hdparm settings wijzigen.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op zondag 01 juli 2001 01:50 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]
Daarnaast willen ze een aangepaste Linuxkernel gaan maken, iets wat ik ook absoluut niet zie zitten.
RedHat is dus ook niks voor jou :?
Op zondag 01 juli 2001 01:53 schreef ACM het volgende:

[..]

Wat wel grappig is, is dat een aantal grote unices wel richting linux gaan nu :P (kwa ondersteuning van software dan) zoals AIX en HP-UX
[..]
Das ook niet zo vreemd, een beetje OS (Ok, MS Windows dan niet zo heel erg) zorgt er wel voor dat het kan meegaan met andere grote spelers in de markt.
JFS draait al een tijdje in AIX mee hoor...
Dus dat systeem is "opzich" stabiel, alleen de portering naar linux is nu in 1.0 (redelijk tot heel stabiel dus)
[..]
"Alleen die portering" is anders een behoorlijk intensieve ingreep, alle code moet ineens aangepast worden om met de Linux kernel om te gaan.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 01 juli 2001 02:10 schreef Onno het volgende:
Dat is niet heftig, dat is gewoon buggy.

Optimalisatie in deze context is het slimmer gebruik maken van je processor terwijl die hetzelfde resultaat blijft geven. En dat laatste gebeurt dus niet altijd.
Met gewone programmatuur opzich wel.
Maar met de kernel schijnt dat niet altijd te gebeuren.

Of het wel of niet gebeurt hangt dan ook vooral van de geschreven source af :)

apache/php/eva heb ik gewoon met -O9 (ja, gcc2.96 hapt dat, daar moest je eerst egcs voor nemen) gecompileerd.

• Onno
  • Niet online
Op zondag 01 juli 2001 02:14 schreef ACM het volgende:
Of het wel of niet gebeurt hangt dan ook vooral van de geschreven source af :)
Als een compiler code oplevert die door 'optimalisaties' iets anders gaat doen is dat gewoon een bug. Dat kun je niet op de source afschuiven. :)

(nou ja... behalve als je *hele* gekke dingen in je code doet, met inline assembly even 3 bytes verder jumpen ofzo, in de veronderstelling dat de volgende C-opdracht naar iets van 3 bytes vertaald zal worden :P)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 01 juli 2001 02:14 schreef RickJansen het volgende:
Een van de eerste dingen die ik op een redhat systeem doe (en daar werk ik veel mee :) ) is er een eigen kernel op bakken :P
"Alleen die portering" is anders een behoorlijk intensieve ingreep, alle code moet ineens aangepast worden om met de Linux kernel om te gaan.
Dat is voornamelijk een interface wijziging. De interne code kan/kon (waarschijnlijk?) grotendeels letterlijk gecopieerd worden.

• RG

RG

Lambda

Op zondag 01 juli 2001 02:05 schreef RickJansen het volgende:
Dat komt absoluut niet op hetzelfde neer. Ken je het verschil tussen Coca Cola en de cola van de supermarkt om de hoek? Dan weet je precies wat ik bedoel.
Nou ik vind Cola op de hoek anders lekkerder ;) Maar je hebt wel gelijk. Hoewel het voor mijn verhaal niks uitmaakte. Linux voldoet niet aan POSIX dus mag het zich geen Unix noemen (geen thread ondersteuning in de kernel maar wel in GlibC) en nog wat kleine dingetjes. Ze kunnen met wat aanpassingen dus wel een Unix worden als ze willen.
So? De tests zijn allemaal gedraaid na een installatie. Geen van de installaties zijn geoptimaliseerd om de performance te verbeteren. Als je dat zou doen zou je geen eerlijke benchmark krijgen.
Het is maar hoe je het bekijkt. In het "echte leven" is er niemand die iets out of the box ook echt gebruikt als zware server. Het is gewoon dom om niet te tweaken (op welke website zitten we ookweer?).
Als het net een week uit is, is het niet stabiel. Het heeft zichzelf nog lang niet bewezen. Pas als software lange tijd zonder problemen draait kun je het stabiel noemen. Een versienummer zegt in dat opzicht weinig. Waarom denk je dat (heel) veel servers nog steeds op de 2.2.x versie van Linux draaien, en wachten tot 2.4.x zichzelf bewezen heeft?
Wat ACM al zei, het komt van AIX af en is een port. Het heeft zich dus wel degelijk bewezen. Ze zijn er al heel lang mee bezig en als IBM het gaat gebruiken lijkt mij dat het echt wel stabiel is. Van die kernel: ja dat klopt, maar wat wil je ermee zeggen? Mijn server draait ook nog 2.2 :)
Heb je helemaal gelijk in. Het was dan ook maar 1 test, namelijk het her-indexeren van een database van een bank, hierbij worden processoren, geheugen en harddrives optimaal belast. Normaal gesproken is het maar 1 x in een half jaar nodig, wat dat betreft is het dan ook niet zo heel erg representatief, maar het kan dus wel 2 keer zo snel wezen.
Ja dat bedoel ik dus. Ik vind het een beetje "oneerlijk" om zulke dingen te testen. Natuurlijk zijn sommige dingen sneller, maar ongetwijfeld zijn er ook dingen minder snel, zodat je bij de test een omgekeerd beeld zult krijgen. Ik dnk dat over het algemeen het weinig verschil maakt omdat de hardware toch voor het grootste deel de snelheid bepaald, mits je goede software gebruikt. Maar aan die laatste voorwaarde wordt voldaan op beide systemen.
Klopt. Maarja, dat optimaliseren kan bij de meeste besturingssystemen niet, dus dat zegt niet zoveel. Hoogstens dat die beetje extra performance niet zoveel uitmaakt, anders hadden ze die mogelijkheid wel geboden (via kernel opties ofzo).
Ik weet wel zeker dat dit veel uitmaakt. Als je dingen gaat optimaliseren voor een pentium3 (en al helemaal voor de Pentium4) dan haal je behoorlijke performace winsten doordat de volgorde van de instructies wordt geoptimaliseerd. Het resultaat is vaak wel dat het dan veer geen meter draait op oudere systemen. Ik denk dat dit wel degelijk veel uitmaakt. Mandrake compileert niet voor niets zijn hele systeem voor pentium processors (ik moet wel zeggen dat 486 -> pentium de grootste stap is).

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 01 juli 2001 02:18 schreef Onno het volgende:
Als een compiler code oplevert die door 'optimalisaties' iets anders gaat doen is dat gewoon een bug. Dat kun je niet op de source afschuiven. :)
Jahoor, als je een ansi-c-compiler iets anders voert dan ansi-c wel ;)

Magoed, ik weet niet waar de grens ligt tussen een 'buggy-compiler' en 'vreemde source'.

Imho, is het niet zo dat een compiler altijd maar elke willekeurige source moet kunnen compileren tot de meest optimale versie. Zeker niet als de compiler zich aan allerlei "niet standaard" randvoorwaarden moet houden (de -O3 setting bijv).

Magoed, het uitleggen is best lastig ;)
Wederom heb ik het idee dat je wel weet wat ik bedoel, en dat je weet dat ik wel weet wat jij bedoelt :P
(ok, weet -> denken te weten)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 01 juli 2001 02:21 schreef Groot-Moefti het volgende:
Ja dat bedoel ik dus. Ik vind het een beetje "oneerlijk" om zulke dingen te testen. Natuurlijk zijn sommige dingen sneller, maar ongetwijfeld zijn er ook dingen minder snel, zodat je bij de test een omgekeerd beeld zult krijgen. Ik dnk dat over het algemeen het weinig verschil maakt omdat de hardware toch voor het grootste deel de snelheid bepaald, mits je goede software gebruikt. Maar aan die laatste voorwaarde wordt voldaan op beide systemen.
Wat ik me trouwens afvraag daarbij, is welke database-software er gebruikt werd?
Een pakket dat gemaakt is voor unixware en dat geporteerd werd naar linux?

• Onno
  • Niet online
Op zondag 01 juli 2001 02:22 schreef ACM het volgende:
Jahoor, als je een ansi-c-compiler iets anders voert dan ansi-c wel ;)
Zelfs als je foute broncode aan een compiler voert moet dat niet gebeuren. Dat ie dan foute code uitspuugt? Prima. Maar dan moet het wel consequent fout zijn. En niet afhankelijk van optimalisaties. Optimalisaties mogen gewoon geen enkele invloed op de werking van de code whatsoever hebben.
Wederom heb ik het idee dat je wel weet wat ik bedoel, en dat je weet dat ik wel weet wat jij bedoelt :P
(ok, weet -> denken te weten)
Wie weet. :)

• RG

RG

Lambda

Het gaat veel verder dan wat RedHat doet. Ze willen namelijk een kruising maken tussen de linuxkernel en de UnixWare kernel. RedHat doet meestal niet veel meer dan patches erin zetten en code uit nieuwere kernels porten naar vorige kernels (USB in 2.2 bv).
Maar Caldera wil een heel eigen tree gaan bijhouden. Iets wat ik helemaal niet zie zitten.
Niet alle code hoor. Alleen de interface is ook wel genoeg. Bovendien was het ook niet zo moeilijk, want men had het zo overgezet. Toen nog een hele tijd testen. het ging allemaal heel erg goed blijkbaar want ze hebben het in een korte tijd (half jaar) gedaan.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 01 juli 2001 02:24 schreef Onno het volgende:
Zelfs als je foute broncode aan een compiler voert moet dat niet gebeuren. Dat ie dan foute code uitspuugt? Prima. Maar dan moet het wel consequent fout zijn. En niet afhankelijk van optimalisaties. Optimalisaties mogen gewoon geen enkele invloed op de werking van de code whatsoever hebben.
Nog es proberen:
De compiler genereert in "standaard" en "Gewoon optimised" modi wel "altijd" goede code.

Bij "zwaar optimised" wordt de code heel erg specifiek geschreven (met aannames etc erbij, lijkt me, die ervoor zorgen dat het nog sneller wordt) veel van de optimalisaties zijn dan dus (m.i.) gebaseerd op herschrijven van code-structuren.
Die in de meeste normale omstandigheden gewoon goed gaan.
Maar in sommige specifieke gevallen (machine code genereren, voor bootup, ofzo) zal dat niet goed gaan, gewoon omdat daar die optimalisaties niet geldig zijn.
Of omdat de source zo "gek" geschreven is, dat die aannames helemaal niet goed blijken te zijn.

• Onno
  • Niet online
Jep, en dat is dus precies wat er fout is. Je moet geen aannames maken zonder te controleren of ze kloppen. Als je iets herschrijft (en dat doen niet alleen compilers, db's doen daar ook erg actief aan) moet je kunnen bewijzen dat dat de code na de herschrijving gelijk is aan die ervoor. Kun je dat niet? Niet herschrijven.

En nou zeg jij... ja, maar... het is iets waar je zelf voor kunt kiezen, niemand zegt dat het altijd gaat werken. Nou en? Verandert dat ook maar iets aan het gegeven dat het idd niet altijd werkt, en dus nog buggy is? :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat het buggy "kan zijn", is dan ook de reden dat het een optie is :P
Bij linux mag je alles (ok, zo goed als alles, iig veel) zelf beslissen, optimaliseren van je programma is daar een van.

Als het werkt "mooi", zoniet, optimaliseer je minder zwaar, en werkt het alsnog.

• Onno
  • Niet online
K, het is dus buggy. (niet de code, die 'kan' idd buggy worden, maar die optimize routines van de compiler, die 'zijn' buggy doordat ze code op 'kunnen' leveren die buggy is... :P)

(kon je in alle programma's de bugs trouwens maar met switches in-, en vooral uitschakelen :P)

* Onno ziet dat het alweer bedtijd is.

• RG

RG

Lambda

Op zondag 01 juli 2001 02:36 schreef Onno het volgende:
Jep, en dat is dus precies wat er fout is. Je moet geen aannames maken zonder te controleren of ze kloppen.
Een aantal programma;s houdt zich niet helemaal aan de standaarden (warnings). deze zijn meestal noodzakelijk (of het handigst) om problemen op te lossen. Bij optimalisatie gaat het geheel echter de mist in. hetzelfde zie je met de kernel en GCC 3.0. 3.0 is veel strikter en daarom moesten er delen van de kernel worden aangepast om hem gecompileerd te krijgen...

Pagina: 1