Korte videokaarten, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• RRV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-02 01:57
Beste Tweakers

Ik ben aan het rondkijken om voor de vriendin een "gaming station", als je het zo mag noemen, te bouwen.

Het gaat om een gaming pc die in principe op de televisie aangesloten moet worden.
Het voornaamste gebruik zal waarschijnlijk toch streaming zijn, en nu en dan eens Assassin's Creed, Skyrim, e.d.

Om het wat esthetisch te houden, kijk ik uit richting een mini-ITX case.
Dus om zowel de koeling als de grafische kaart te laten passen, kijk ik dan weer uit naar de kortere grafische kaartjes. Zoals deze:
pricewatch: Asus GeForce GT 740 2GB GDDDR5
(om maar een voorbeeld te geven)

Nu heb ik géén ervaring met dergelijke kaartjes, bij mij hangt er bijvoorbeeld ook een lat van tegen de dertig centimeter in mijn kast.

De vraag is nu, zijn de kleine broertjes voldoende voor wat deftig te kunnen gamen?
Of is dit eerder weggesmeten geld?

Alvast bedankt voor de info!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uiteindelijk gaat het om de GPU en niet zozeer de lengte. Er zijn van de nieuwe 1060 serie ook kortere versies te vinden.

In de Pricewatch kan je volgens mij exact uitvinden wat de maximale lengte is per PC case en op basis daarvan een GPU uitzoeken.

Skyrim & AC zijn juist wat games die iets meer power kunnen gebruiken; die 740 (als voorbeeld) gaat dat niet trekken.

En als laatste en soms door elkaar gehaald; een kortere printplaat betekent niet altijd dat de koeling passief is. In sommige gevallen is er zelfs een kleinere diameter fan gemonteerd die juist meer herrie kan maken, want meer rpm nodig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Sinds augustus heb ik in mijn mini-ITX PC naast mijn TV een EVGA GTX 1060 SC Gaming 6GB zitten, wat een heerlijk klein kaartje is (slechts 17 cm lang) maar eentje die wel hele dikke performance levert, op het niveau van een GTX 980. Ik kan hiermee de meeste games makkelijk op 1080p 60fps draaien met settings op High. Bovendien verbruikt de GTX 1060 vrij weinig stroom (120 watt), dus je hebt geen dikke voeding nodig en de kaart blijft koel en stil, ondanks dat hij maar één fan heeft.

Dus om je vraag te beantwoorden: ja, je kunt heel deftig gamen met een korte videokaart, mits je de juiste kiest. Absoluut geen weggegooid geld.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is dus een aankoopadviesvraag:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Move VB -> CAA

En inhoudelijk: idd, size isn't everything, muv de meest high-end GPU's kun je nagenoeg alles in korte versie krijgen. De GT740 is erg low-end, maar een GT750Ti heb je zeker ook kort.

Verder moet je stilstaan bij stroomverbruik. mITX-kasten hebben meestal erg bescheiden PSU's die weinig voeding overhebben voor zware GPU's. Bovendien staat veel verbruik op een korte kaart garant voor veel herrie, mogelijk ook niet wenselijk in de woonkamer. Daarom zou een zuinige GPU wel een duidelijke pre zijn.

Maar exact wat mogelijk is hangt dus af van de specifieke mITX kast (ik heb er eentje waar 32cm GPU geen probleem is en je bovendien volop ruimte hebt voor een grote stille koeler, maar ook eentje waar 15cm de max is - en evt koeling erg klein moet zijn) en de voeding die je erbij neemt.

Bovendien, wat heet "deftig gamen"? Welke resolutie monitor/TV ga je eraan hangen en welke settings zijn acceptabel? Alles op Ultra op een 4k scherm gaat nooit lukken, maar als je TV maar 720p doet (1280x720) kun je met low settings vrijwel alles spelen op zelfs zo'n GT740. En hoeveel FPS minimaal?

Oslik blyat! Oslik!

• RRV
Dank voor de snelle reacties!

De televisie trekt momenteel op FHD, zonder HDR en wat nog al niet.
Dat van volume is natuurlijk ook geen slechte insteek, want momenteel vind ik mijn eigen kaart behoorlijk aan de luide kant tijdens het gamen. Nu, met speakers erbij is dit geen probleem uiteraard, die maskeren dit eenvoudigweg.

Voor de FPS ligt de eis ook niet zo hoog, aangezien mijn vriendin niet zo'n fervent gamer is. Zij gaat meer voor het "mooi" zijn (hogere settings) dan het echte vloeiend draaien. Momenteel speelt ze op haar laptop, en die stottert dusdanig hard dat ik mij daar aan stoor, maar zij maakt daar allemaal niet zo'n probleem van.

• MAX3400

MAX3400

FHD met een 740 kan je vergeten met de meeste games. Ik kon Civ5 amper spelen met een 750 op FHD en dat is niet eens een heeeel intensief spelletje.

Hier een aantal GPU's van het afgelopen anderhalf jaar die korter zijn dan 180mm. Geen idee of dat alsnog past in de case die je op het oog hebt maar mogelijk wel een aanleiding om verder te kijken/zoeken naar een relatief nette GPU.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2016 22:07 ]

Verwijderd

Er zijn genoeg kleine Mini-ITX behuizingen waar een full-size videokaart in kan, bijvoorbeeld pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ02, pricewatch: Fractal Design Node 202 en pricewatch: Cougar QBX

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:14:
Er zijn genoeg kleine Mini-ITX behuizingen waar een full-size videokaart in kan, bijvoorbeeld pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ02, pricewatch: Fractal Design Node 202 en pricewatch: Cougar QBX
Ik ben lui; mini-ITX is voor mij liever geen open vingers van de randjes met inbouwen van spullen; vandaar de 180mm filter in de Pricewatch ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:26
Dat inbouwen doe je 1x.
Ik ben het met ACB eens dat er genoeg 'kleine' kasten zijn waar een 'lange' videokaart met 2 fans in kan.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Beslis idd eerst even het kastje en een budget, dan kun je op basis daarvan een goed advies mbt de videokaart krijgen.

• RRV
Het kastje zelf mag max 33cm op 33cm zijn, vandaar de vraag :-)

De reden waarom ik het topic gestart heb, is om te weten naar wat voor kasten ik zoal kan gaan kijken. Neem nu dat de korte kaartjes écht geen goeie keus zouden zijn, moet ik mij gaan focussen op de normale kaarten, dus heb ik iets minder keus qua kast.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Genoeg keuze hoor, alleen niet die kaart die je zelf op het oog had? Zijn al opties gegeven.
Kijk even naar de behuizingen
categorie: Behuizingen

Geef je maximum maten op en maak een selectie?
Pagina: 1