Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe pc voor mijn zus

Pagina: 1
Acties:

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:39
De pc van mijn zus is nu 5 jaar oud en begint wat kuren te vertonen. Ze heeft aan mij gevraagd of ik weer eentje voor haar kan samenstellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze zal het hoofdzakelijk voor officetaken gebruiken (thuiswerken), daarnaast Facebookspellen en is ook een hobbyfotograaf. Hiervoor gebruikt ze Lightroom om haar foto's te bewerken en te beheren. Gamen is verder niet aan de orde.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een budget vastgesteld, maar ik denk dat een leuk systeem niet meer als 600 euro hoeft te kosten. Het is de bedoeling dat het zeker weer 5 jaar mee gaat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De harde schijven mogen mee, evenals de brander. Ik twijfel over de voeding. Deze is 2 jaar geleden nog vervangen. Dit is een Corsair CXM 550w.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, moederbord, processor en geheugen. Ik wil het nu eerst met onboard video proberen, tenzij het voor Lightroom een echte winst is om een grafische kaart erbij te prikken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Pc staat in de woonkamer dus stil is erg fijn. De oude kast was een Factel Design R4, die beviel erg goed, maar de poorten aan de voorkant zijn achterhaald. USB 3 daar is fijn.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
  • Allereerst klopt alles, geen rare, onmogelijke combinaties?
  • De kast, is deze stil? Ik heb deze gekozen met behulp van de filters. Geen idee of een goede keuze is.
  • Hulp bij beslissen van de voeding. Oude meenemen? Nieuwe? Zo ja, welke voor hoeveel Watt? Ik heb er nu wel eentje in de lijst opgenomen.
  • Op de oude pc staat nu Win 10. Kan deze mee naar de nieuwe pc? Ik dacht van niet, maar zeker weten doe ik dat niet. Deze zal dan ook nog moeten gekocht worden.
Ik kom nu tot deze lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,-€ 214,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1Sharkoon S28 Value€ 56,49€ 56,49
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 38,99€ 38,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 85,-€ 85,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 536,38

Hartelijk dank voor het meedenken. :)

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Die CX550M kun je nog gewoon gebruiken, denk ik. Verder zou ik in plaats van die koeler een pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim nemen, als je er al eentje neemt, want bij de processor wordt al een stock koeler meegeleverd.
Verder zou je, als je verder wilt besparen, nog je moederbord kunnen veranderen naar een pricewatch: MSI B150M ECO .

• togoldschmeding
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-09-2019
Als windows geen OEM is maar een officiële versie kan je met de productcode gewoon overzetten op je nieuwe pc. De productcode kan je vinden in het control panel.

als je een nieuwe neemt (ik kan hier geen advies over geven) zou 360watt genoeg zijn.

pas wel op dat de koeler nauwelijks verkrijgbaar is.

De kast bevat geen extra dempend materiaal.

Verwijderd

Een CX550M zal het niet zijn want die bestond 2 jaar geleden nog niet.
Je eigen lijstje is goed op de cpu koeler na. Te duur gezien de prestaties. De eerder genoemde Pure Rock Slim is een goed en goedkoper alternatief.
Heeft je zus al een ssd?

• Savalizz
De ssd is 2 jaar geleden geplaatst. Huidige generatie zal wel beter zijn, maar nog niet de moeite om te vervangen. Ze heeft nog meer als de helft aan ruimte over. Bestanden staan op de tweede harde schijf en ze maakt geregeld backups. Door schade en schande wijs geworden zeg maar.

De voeding is van ferbruari 2014, de bon van MyCom zegt van wel als ik mijn zus moet geloven.

Windows10 is via de gratis upgrade gegaan.

Maar goed, als ik dus de koeler verander zit ik verder goed.

Dank voor het advies.

Verwijderd

Savalizz schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:21:
De voeding is van ferbruari 2014, de bon van MyCom zegt van wel als ik mijn zus moet geloven.
De CXx50M serie is in november 2015 geïntroduceerd en vanaf februari 2016 verkrijgbaar in NL. Het zal wel een kwalitatief mindere CX500M zijn.
Maar goed, als ik dus de koeler verander zit ik verder goed.
Yep.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Hoe serieus is het werk in Lightroom? Anders zou je op de cpu nog iets kunnen besparen. Een pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed is al zo'n €30 goedkoper en je zou er wellicht in de praktijk geen verschil in merken, maar dat hangt dus van je gebruik af.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:19
De fractal design r4 heeft gewoon usb 3.0 poorten aan de voorzijde, ik zou zelf geen reden zien om de kast te vervangen.

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:50
Van de CPU fan is ook een versie 4 gemaakt die, twee tientjes goedkoper is dan de rev. 2. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-11 20:39
Ben toevallig bezig met eenzelfde opdracht. Ook een pc voor mijn zusje aan het bouwen. Ben het eens met P_Tingen dat het verschil tussen de i5 6400 en 6500 minimaal is en je daar makkelijk 30 euro kan besparen.

Verder, waarom een losse koeler?

Door her en der wat te besparen houd je misschien geld over voor een grafische kaart? Dit versnelt het werk in LR en PS ook aardig. Ben zelf nog aan het onderzoeken wat voor een kaart handig is. Mocht dat iets opleveren dan koppel ik het terug.

edit: voedingkeuze weggehaald

[ Voor 19% gewijzigd door B-Bandit op 25-11-2016 00:44 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Verwijderd

Boobybandit schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:18:
Tot slot heb ik zelf gekozen voor deze voeding: pricewatch: Corsair VS450 in jouw geval lijkt het mij dat je de oude voeding kan meenemen.
Dat is een slechte keuze omdat je voor iets meer dan €10,- extra een veel betere voeding hebt die wel C6/C7 ondersteunt. Voeding advies en informatie topic - Deel 33

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-11 20:39
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:19:
[...]

Dat is een slechte keuze omdat je voor iets meer dan €10,- extra een veel betere voeding hebt die wel C6/C7 ondersteunt. Voeding advies en informatie topic - Deel 33
Ik wist dat ik iets vergeten was...bedankt voor de zijdelingse opmerking.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Savalizz
Systeem is klaar, maar helaas is de voeding die uit de oude pc meeging overleden. De oude was een 500w van Crucial. Best wel overkill en nu toch nieuwe erin gaat denk ik aan iets van 350w. Maar welke? Vertrouwen in Crucial is nu wel een beetje kwijt, de oude heeft het ruim 2 jaar volgehouden en ik had gehoopt op + 5 jaar.

Iemand tips? De voeding uit de oorspronkelijke build nemen of toch een andere?

Verwijderd

Het zal een Corsair CX500 geweest zijn en idd, die zijn niet best.
Is het systeem zoals deze in de TS staat? Dan heb je met de Seasonic G series 360w een zeer goede voeding. Iets zwaarder maar ook goed zijn de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W, pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W en pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M.

• Savalizz
Hmm, grootste voordeel van die zwaardere zijn wel dat ze modulair zijn. Maar ook wel duurder. Ik ben voor de Seasonic G gegaan. Dank voor het meedenken.
Pagina: 1