Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee DHCP's in 1 thuis netwerk. Kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartmatsko
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:59
Ik heb beneden een UPC Cisco EPC3925 modem staan. Deze staat op router-mode + dhcp. Boven staat een DLink dir-868L router ook op DHCP modes. Mijn vraag is of twee dhcp's in 1 netwerk problemen kunnen opleveren?

Infrastructuur:
Modem (192.168.1.1) DHCP geeft 192.168.1.10 t/m 192.168.1.128
DLink (192.168.1.2) DHCP geeft 192.168.0.10 t/m 192.168.0.150

Modem zend ook 5GHz wifi uit.
DLink router zend 2.4Ghz & 5Ghz uit.

Ik hoop dat ik jullie voldoende informatie gegeven heb om mijn vraag te beantwoorden. Ik heb basis kennis van netwerken maar ben geen expert vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Bart

Beste antwoord (via bartmatsko op 22-11-2016 21:03)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartmatsko schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:56:
[...]

Oke duidelijk bedankt.

Ik moet dus kiezen om DHCP server boven bij de dlink uit te zetten.Of omdat de DHCP server van de dlink fijner is, geen wifi beneden aan te zetten en het modem in bridge modes te zeggen. Maar is deze laatste optie ook mogelijk als er bij de kabel tussen het modem en de dlink een switch zit met een computer erbij. Nee toch?

Modem -> switch -> DHCP -> wifi
............................. -> computer
Waarom steeds de nadruk op DHCP?

Je probleem is twee keer NAT. Dat je dan ook een tweede keer DHCP doet is puur bijkomstigheid daarvan :o

Als je modem in bridge mode staat kun je er maar één apparaat op verbinden, dus ofwel computer danwel router, niet allebei. Om meerdere apparaten op je LAN aan te sluiten moet je een router hebben en alles op je LAN moet daarachter hangen. Daarom is je modem momenteel logische plek en apparaat om routerfunctie uit te oefenen.

Gewoon de router boven een vast IP geven binnen het subnet van de modemrouter, DHCP uitschakelen en (belangrijk!) de kabel van beneden naar boven in een LAN-poort steken ipv in de WAN-poort. Dan werkt het als AP en heb je alles binnenhuis in één netwerk.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:18
Waarom zou je 0.x adressen uit willen delen terwijl beide routers in het 1.x netwerk zitten?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:26

DataGhost

iPL dev

Ja, dat kan problemen opleveren en gaat het ook doen, zeker met deze configuratie. Meerdere DHCP-servers in een netwerk is met consumentenprut niet uit te voeren, misschien met enterprise-zooi maar dat is dit niet en voor een thuisnetwerk volslagen overbodig. Waarom wil je uberhaupt 2 DHCP-servers draaien?

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 22-11-2016 19:19 ]

• bartmatsko
De reden dat ik twee DHCP-servers draai is omdat ik het modem ook Wifi wil laten uitzenden. Is er een andere manier dat dit mogelijk maakt waarbij de DLink een DHCP-server is?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bridge mode activeren via UPC? Weet alleen niet of dat kan met dat specifieke modem; abonnees van Ziggo hebben tegenwoordig modems waar dat wel kan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je modem in bridge mode zet kun je niet meer gebruik maken van de WiFi ervan, dus dat is niet wat TS wil.

Snap alleen niet waarom hij het zo moeilijk maakt: twee keer NAT, twee keer DHCP, dus twee keer alles layer 3 doet terwijl hij met de oude DIR-868L boven als AP het veel simpeler kan doen.

Gewoon dit dus:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Oslik blyat! Oslik!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees nergens een eis dat het modem ook WiFi moet (!!!) uitzenden. Als in, vooralsnog lees ik niets over dekking en sterkte die door de D-Link niet aangeboden kan worden.

De 868 lijkt me krachtig zat om minstens 1 verdieping te overbruggen.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2016 19:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 19:51:
Ik lees nergens een eis dat het modem ook WiFi moet (!!!) uitzenden.
[...]
Daar bijvoorbeeld.
Als in, vooralsnog lees ik niets over dekking en sterkte die door de D-Link niet aangeboden kan worden.

De 868 lijkt me krachtig zat om minstens 1 verdieping te overbruggen.
Bij WiFi wordt vermogen gruwelijk overschat. Het gaat om ontvangstgevoeligheid. Daarin is die 868L weliswaar stukken beter dan de EPC3925 in 2.4GHz, maar TS gebruikt (als zowat enige die ik ooit gezien heb :P ) dat ding in 5GHz en daar is het helemaal niet zo'n slecht ontwerp. Sterker nog, het is heel logisch om bij twee AP's waarvan de ene concurrent dualband kan doen en de andere alleen de een of de ander om dan beide 5GHz te laten doen voor beste performance boven en beneden, en de concurrent ding ook 2.4GHz te laten doen voor het hele huis.

Qua WiFi vindt ik dit iig de logische configuratie gezien de hardware die hij heeft, alleen moet hij die tweede router niet meer als router laten werken (en dan ook DHCP uitzetten)

Oslik blyat! Oslik!

• bartmatsko
Bedankt voor jullie reacties!

@dion_b

Maar als ik op de DLink router de DHCP modes uitzet, kan ik nog wel de wifi daarvan gebruiken lees ik uit jouw verhaal. Klopt dit?

[ Voor 14% gewijzigd door bartmatsko op 22-11-2016 20:40 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
bartmatsko schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:40:
Bedankt voor jullie reacties!

@dion_b

Maar als ik op de DLink router de DHCP modes uitzet, kan ik nog wel de wifi daarvan gebruiken lees ik uit jouw verhaal. Klopt dit?
DHCP is wat heel anders dan Wifi, wil je Wifi dan zet je wifi aan, wil je DHCP dan zet je DHCP aan ;)
Maar normaal gesproken wil je niet 2 routers in 1 netwerk omdat je dan een netwerk binnen een netwerk krijgt en alles onnodig ingewikkelt maakt. Zelfde met 2 DHCP servers in een netwerk, helemaal als 1 van de DHCP servers adressen uitdeelt voor een niet bestaand netwerk waardoor clients niet kunnen verbinden met je router...

[ Voor 29% gewijzigd door RGAT op 22-11-2016 20:45 ]

Fixing things to the breaking point...

• bartmatsko
RGAT schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:44:
[...]

DHCP is wat heel anders dan Wifi, wil je Wifi dan zet je wifi aan, wil je DHCP dan zet je DHCP aan ;)
Maar normaal gesproken wil je niet 2 routers in 1 netwerk omdat je dan een netwerk binnen een netwerk krijgt en alles onnodig ingewikkelt maakt. Zelfde met 2 DHCP servers in een netwerk, helemaal als 1 van de DHCP servers adressen uitdeelt voor een niet bestaand netwerk waardoor clients niet kunnen verbinden met je router...
Oke duidelijk bedankt.

Ik moet dus kiezen om DHCP server boven bij de dlink uit te zetten.Of omdat de DHCP server van de dlink fijner is, geen wifi beneden aan te zetten en het modem in bridge modes te zeggen. Maar is deze laatste optie ook mogelijk als er bij de kabel tussen het modem en de dlink een switch zit met een computer erbij. Nee toch?

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartmatsko schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:56:
[...]

Oke duidelijk bedankt.

Waarom steeds de nadruk op DHCP?

Je probleem is twee keer NAT. Dat je dan ook een tweede keer DHCP doet is puur bijkomstigheid daarvan :o

Als je modem in bridge mode staat kun je er maar één apparaat op verbinden, dus ofwel computer danwel router, niet allebei. Om meerdere apparaten op je LAN aan te sluiten moet je een router hebben en alles op je LAN moet daarachter hangen. Daarom is je modem momenteel logische plek en apparaat om routerfunctie uit te oefenen.

Gewoon de router boven een vast IP geven binnen het subnet van de modemrouter, DHCP uitschakelen en (belangrijk!) de kabel van beneden naar boven in een LAN-poort steken ipv in de WAN-poort. Dan werkt het als AP en heb je alles binnenhuis in één netwerk.

Oslik blyat! Oslik!

• bartmatsko
Ik heb ervoor gekozen om het modem toch in bridge modes gezet. Alles werkt prima nu. Bedankt voor jullie feedback!
Pagina: 1