Werkt een Telfort VDSL Experiabox V8 op glasvezel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 21:45
Vraag:
Werkt een Telfort Experiabox V8 die bij een VDSL abonnement gekregen is op glasvezel?
Mijn ouders krijgen morgen Telfort glasvezel en hebben nog geen installatiepakket. Ik heb wel een Experiabox V8 over, dezelfde modem als dat zij zouden krijgen. Het enige verschil lijkt dat ze hem op de WAN poort in plaats van de DSL poort aan moeten sluiten. Nu vraag ik mij af of er softwarematig een verschil in zit, of dat ik tijdelijk mijn Experiabox aan kan sluiten tot ze eindelijk hun Doe-het-Zelf pakket van Telfort ontvangen.

De uitgebreide reden van mijn vraag:
Ik heb voor mijn ouders geregeld dat ze overstappen van Vodafone naar Telfort glasvezel. Telefonisch allemaal aangevraagd en later een afspraak ingepland met de Guidion monteur voor morgen, woensdag 23 november.

Dit is wat er het afgelopen anderhalf uur van klantenservice bellen gebeurd is:
1. Ik vroeg mijn ouders of ze hun Doe-het-Zelf pakket van Telfort al ontvangen hadden. Dat bleek niet zo te zijn en ze hadden ook geen 'u was niet thuis briefje' gezien.
2. Ik bel Telfort en krijg een PostNL Track&Trace nummer van een pakket dat retour gegaan bleek te zijn. De Telfort medewerker heeft een nieuw Doe-het-Zelf pakket aangevraagd. Het kan 5 werkdagen duren voor we die binnen hebben.
3. Ik bel PostNL en het pakket is schijnbaar retour gegaan naar CEVA Logistics in Den Haag, omdat het beschadigd was.
4. Ik bel Vodafone om te vragen of het mogelijk is om een week extra bij Vodafone te blijven. Kleine kans natuurlijk en ze gaven inderdaad aan dat als dit mogelijk zou zijn ik het via Telfort moest regelen, want daar wordt morgen alles naartoe gemigreerd.
5.1 (uitstel) - Ik bel Telfort weer op met de vraag of alles een week uitgesteld kon worden. Na een half gesprek krijg ik te horen dat ik dit beter met de glasvezel afdeling kan bespreken, dus doorverbonden. Dezelfde vraag gesteld en na weer een leuk muziekje kreeg ik te horen dat ik dat bij Vodafone moest regelen. Ik heb aangegeven dat dit niet klopte en ik hoorde weer een leuk muziekje. Toen bleek dat dit niet helaas mogelijk was.
5.2 (monteur) - Ze vertelde dat de migratie niet uitgesteld kon worden en dat ik de monteur maar af moest bellen. Ik zou dan een nieuwe afspraak in kunnen plannen als het pakket binnen is. Dit zou betekenen dat mijn ouders op zijn minst een week zonder internet/tv/telefonie zouden zitten. Ik vroeg wat de monteur morgen allemaal kwam doen en of het Doe-het-Zelf pakket nodig was hiervoor. Na een leuk muziekje kreeg ik te horen dat ik niet zelf aan het glasvezel kastje mocht zitten en dat als ik het beschadigde ik de reparatie van €2000 zelf moest betalen. Dat was natuurlijk niet mijn vraag, dus heb ik mijn vraag nog een keer gesteld. Na lang doorvragen blijkt de monteur het Doe-het-Zelf pakket niet nodig te hebben als we zelf de modem aansluiten, hij moet alleen bij het glasvezel kastje kunnen. Dat scheelt gelukkig weer een week, maar een ontwetende klant zou waarschijnlijk goed boos geworden zijn hierom.
5.3 (track&trace) - Ik heb uitgelegd wat er allemaal gebeurd is en wilde graag weten waarom we vanuit Telfort geen Track&Trace code ontvangen hebben of waarom Telfort zelf niet gereageerd had op het retour gezonden pakket. Afgezien van "wij besteden dit uit" kon ze hier geen antwoord op geven, ze vertelde me wel dat ik al een T&T had ontvangen van mijn nieuwe pakket. Dat is natuurlijk onzin, want die was pas een half uur eerder aangevraagd. Toen zei ze dat ik die waarschijnlijk morgen zou krijgen. Wat mij ook erg onwaarschijnlijk lijkt, omdat we van het eerste pakket ook geen T&T code gekregen hebben. Ik heb maar bedankt en het gesprek afgesloten.

Uitkomst:
Ik laat morgen de Guidion monteur gewoon komen om het glasvezel kastje aan de muur te fixen, ook al hebben we nog geen modem of tv kastjes binnen. Ik hoop mijn extra VDSL Experiabox V8 aan te kunnen sluiten.

Grootste irritatie:
Waarom controleert Telfort niet of het Doe-het-Zelf pakket aangekomen is? Dat lijkt me toch simpel te automatiseren als je de Track&Trace code hebt? Als het pakket retour gaat vanuit PostNL, bijvoorbeeld omdat het beschadigd is, zal er momenteel door Telfort niks ondernomen worden en de klant zal van niks weten. De klant per mail de T&T code sturen is al een ontzettend simpele eerste stap, maar ik zou het goede service vinden als ze er niet klakkeloos er van uit gaan dat PostNL altijd levert.

Edit:
Korte update: De monteur heeft wel het Doe-het-Zelf pakket van Telfort nodig, daar zit namelijk ook het NT kastje in. Woensdag is er dus niks gebeurt. Vrijdag hadden we alsnog het pakket binnen en diezelfde dag kon de monteur nog langs komen (hij woonde in de buurt).

[ Voor 3% gewijzigd door job_h op 27-11-2016 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 15:29
Schijnt wel gewoon te werken bij een Telfort klant die zijn oude Zyxel VDSL kastje gebruikte i.c.m. zijn nieuwe Telfort glasvezel abonnement:

- Link: BB-One in "Glasvezel en telfort aansluiting"

Wellicht eerst even de Experiabox resetten naar fabrieksinstellingen en daarna de WAN-poort verbinden met de NTU (het glasvezelkastje).

[ Voor 46% gewijzigd door U123456 op 22-11-2016 19:28 ]