Toon posts:

3 monitoren, een scherm per persoon mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb twee gerelateerde vragen over split-screen applicaties:
1) Kan ik op 3 aparte monitoren met één pc één game spelen met anderen, waarbij elk zijn eigen beeld heeft op zijn eigen scherm? Als split-screen werkt, ben je met twee monitoren en vertical split-screen snel klaar, maar kan zoiets ook met 3 monitoren?
2) Kunnen meerdere mensen met een pc op verschillende accounts op hun eigen scherm met eigen toetsenbord, etc. werken? Ik wil dan wel weer op alle drie de monitoren surround-beeld kunnen hebben. Heb een beetje ruimtegebrek beneden, en een tweede pc zou niet passen, maar meerdere monitoren en sets peripherals kan wel. Linus had toch ook een pc voor 7 gamers, dus ik dacht dat ik ook zoiets zou kunnen doen, maar dan op kleinere schaal. Als dit kan, koop ik een extra monitor en wat peripherals, en ben ik klaar. Hoef ik ook geen laptop te kopen (ja, een laptop, want een extra computerbehuizing zou net niet passen als je nog redelijk beenruimte wilt hebben!).

Dat eerste zou leuk zijn wanneer ik met mijn familie/vrienden een game wil spelen, want als je bij elkaar zit is het veel gezelliger dan op aparte pc's, en ik heb geen ruimte voor 3 pc's, en als dat tweede kan, zou het mijn ruimtegebrek problemen oplossen!

Een combinatie zou helemaal leuk zijn, want in de hoek kunnen 3 monitoren en wat rotzooi, en er past nog net een pc onder het bureau, en een monitor tussen de triple-monitor setup en de printer. Het geld wat ik dan niet aan een laptop besteed heb, kan ik dan gebruiken voor wat goede peripherals, wat leuke extras en houd ik nog wat geld over ook. Meerdere mensen willen weleens tegelijkertijd gebruik maken van een pc, en aangezien een extra computerkast niet past, zou ik een laptop kopen om de pc wat meer te kunnen gebruiken! Zoveel ipads, twee laptops en een pc, en toch, vooral omdat die veel beter is dan alle andere apparaten, willen er regelmatig drie mensen tegelijkertijd achter de pc.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2016 18:38 ]

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 14:05

Verwijderd

Topicstarter
leuk en aardig, maar die gebruikt 7 gpus voor 7 mensen. Kan het ook met één gpu en cpu?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:23

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zonder idioot veel geld uit te geven en zonder zotte setups, gaat dat niet zomaar lukken. Virtualisatie is leuk maar tenzij er echt super lightweight games gespeeld worden gaat dat niet genoeg performance geven op een gewone GPU en een enkele CPU.

Android developer & dürüm-liefhebber

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Nee, je kan 1 PC niet meerdere keren gebruiken, verder is virtualisatie met hardware passthrough wel leuk maar heeft wel zijn problemen.

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Maar kán het wel met een watergekoelde titanxp+6700k? Heel veel games zal ik nog steeds in 1080p spelen. Als iemand dan de andere "pc" wilt gebruiken, speel ik wel een wat minder zware game in 1080p ipv triple-1080p. Zou dat kunnen?

Héél misschien zal op twee schermen apart ene game in 1080p gespeeld worden als zo'n virtualized pc werkt met mijn cpu en gpu.

Kan ik in ieder geval wel een game op meerdere schermen apart spelen met bijv. twee controllers, een keyboard en muis, waarbij elke speler een scherm voor zichzelf heeft?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2016 22:38 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1 GPU gaat niet werken, nee.
Er bestaat wel zoiets als Terminal Services of Citrix XenDesktop, maar dan mis je gewoon de 3D acceleratie, want die kan niet gedeeld worden.
In het verleden heb ik ook wel insteekkaartjes gezien die iets soortgelijks konden doen, maar ook daar was gewoon geen 3D acceleratie beschikbaar. Kortom: Niet geschikt voor gamen.

Juist om gamen mogelijk te maken is het idee van "7 Gamers, 1 CPU" geboren.
Met virtualisatie kan je hardware opdelen, mits die hardware dat ondersteunt.
Intel en AMD CPU's hebben respectievelijk VT-x/d/i/c en AMD-V. Dat zijn technologieën waarmee je een CPU kan opsplitsen en kan instrueren om bepaalde delen van de PC exclusief te claimen. (I/O Passthrough, aka Intel VT-c en AMD-V IOMMU)
GPU's kunnen dit zichzelf niet opdelen zoals een CPU dat kan, maar je kan dus wel een GPU en een USB controller claimen middels I/O Passthrough technieken.
Kortom, je kan een VirtualMachine maken (a-la VMWare, Oracle Virtualbox, etc) en die exclusief recht geven op een GPU en een USB controller, en dus een GPU/muis/toetsenbord er aan hangen zodat je fysiek aan de machine kan gaan zitten met meerdere mensen.
Mavamaarten schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 19:47:
Zonder idioot veel geld uit te geven en zonder zotte setups, gaat dat niet zomaar lukken. Virtualisatie is leuk maar tenzij er echt super lightweight games gespeeld worden gaat dat niet genoeg performance geven op een gewone GPU en een enkele CPU.
Dat is dus niet helemaal waar. Virtualisatie is juist bedacht om minimale overhead te creëren en dus maximale performance over te houden.
Vroeger was virtualisatie een software implementatie die inderdaad rekenkracht vrat. Tegenwoordig zit het in de hardware en mis je nauwelijks performance.
Dat is ook één van de redenen dat VPS servers huren zo goedkoop is. 1 machine verhuren aan een hele hoop mensen die allemaal effectief een hele fatsoenlijke machine hebben om mee te werken. Dat kon vroeger niet en was alleen leuk voor testopstellingen. Tegenwoordig is het dagelijkse productie omgeving.
Het is zelfs mogelijk om een vorm van Time Division Multiplexing toe te passen, waarmee je effectief nog veel meer virtuele cores kan krijgen dan wat je aan fysieke hebt. Dus elke core kan ook nog weer onderverdeeld worden in virtuele CPU cores.
Kortom, als je softwarematig virtualiseert, dan heb je helemaal gelijk. Echter, een Skylake i7 kan alles van de meest recente technieken en is probleemloos op te delen met minimaal performance verlies. Uiteraard moet je het wel even in de BIOS/UEFI aan zetten en moet je virtualisatiesoftware het kunnen.

Voor een thuissituatie is een flinke i7 in 2 stukken gedeeld gelijk aan 2 i3's uit dezelfde serie. Veel games zijn niet zo CPU heavy en als je er een leuke videokaart aan knoopt via I/O Passtrough kan je prima gamen.
Een argument kan zijn dat de RAM performance lager is omdat je die dus moet delen, maar zoals al is getoond door Linus Tech Tips is dat voor 2 gesimuleerde machines echt geen issue. Bandbreedte bij de vleet. (ze hebben ook een proof of concept gedaan met 2 gaming stations in 1 machine, plus nog een NAS en dat was nog een stuk pijnlozer qua implementatie ook.)

[ Voor 47% gewijzigd door McKaamos op 22-11-2016 23:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:57
Wat het dichst bij komt is Rocket League maar wel op 1 account en je moet een *.ini bestand voor aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik een tweede gpu koop kan ik als het nodig is de oc in tweëen splitsen? Kan dat ook met een goedkope gpu? 1050 ti/1060/rx480 zou prima zijn voor 1080p gamen. Dan nog splitscreen op het deel met de titan xp en je kunt met 3 mensen gamen (2 als ik de triple monitor setup als een pc beschouw en een extra monitor en extra peripherals koop, toch?). Kan ik dan wel wanneer ik maar van een "pc" gebruik maak de volledige cpu benutten?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Dit kan sowieso niet in 1 Windows installatie. Je zult er dus minstens 3 moeten virtualiseren.
Dat kost je dus minstens:
- 3x Videokaart.
- 3x Geluidskaart.
Daarnaast ben je beperkt tot de mogelijkheden van unRAID. Of andere virtualisatiesoftware, maar die kost waarschijnlijk net zoveel als drie pc's.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

jeroen3 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 07:39:
Dit kan sowieso niet in 1 Windows installatie. Je zult er dus minstens 3 moeten virtualiseren.
Dat kost je dus minstens:
- 3x Videokaart.
- 3x Geluidskaart.
Daarnaast ben je beperkt tot de mogelijkheden van unRAID. Of andere virtualisatiesoftware, maar die kost waarschijnlijk net zoveel als drie pc's.
Nee, als een spel 2player splitscreen ondersteunt, heb je daar maar 1 PC voor nodig.
Dus dan kan het met een 2de videokaart voor 3 spelers. Eentje single op VM 1 en 2 samen in Splitscreen/Coöperative op de andere VM.
Soundkaart is niet nodig, want dat kan je via HDMI regelen (TV er aan of een HDMI audio extractor), of je jast er een goedkoop USB sound ding in.

Kleine sidenote is wel dat inderdaad een derde GPU nodig is. Geen enorme ofzo, Intel's geintegreerde is prima. Die wordt namelijk gebruikt door je virtualisatiesoftware zelf.
Dus zoals het geval nu is, kan er inderdaad slechts 1 videokaart bij gekocht worden om het idee compleet te maken.
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 07:35:
Dus als ik een tweede gpu koop kan ik als het nodig is de oc in tweëen splitsen? Kan dat ook met een goedkope gpu? 1050 ti/1060/rx480 zou prima zijn voor 1080p gamen. Dan nog splitscreen op het deel met de titan xp en je kunt met 3 mensen gamen (2 als ik de triple monitor setup als een pc beschouw en een extra monitor en extra peripherals koop, toch?). Kan ik dan wel wanneer ik maar van een "pc" gebruik maak de volledige cpu benutten?
Ja, het kan ook met een willekeurige andere GPU.

Zolang je machine als opgedeelde VM draait, heb je geen mogelijkheid om meer CPU te krijgen dan de splitsing die je hebt ingesteld.
Ok, misschien in theorie wel met overprovisioning technieken, maar volgens mij gaat dat nog niet zo ver als jij het zoekt (hele extra cores bijschakelen).

Echter, Virtualisatie is software. Unraid kan werken vanaf een bootable USB stick (en andere pakketten zullen allicht ook van USB kunnen draaien).
Kwestie van die stick er in en een harddisk of SSD hebben die dienst doet als opslag voor je VM's, problem solved :) Kan je gewoon rebooten en de USB stick er uit trekken om weer terug te komen in je huidige Windows omgeving.

Anyway, alles gezegd hebbende, het is wel een dingetje waar je wel en stukje kennis/ervaring voor nodig hebt, dus ik zou adviseren om dergelijke dingen niet met je dagelijkse PC uit te proberen.
Ga dit soort dingen vooral eerst even testen op een oudere PC voordat je zoiets gaat doen met je daily PC.

[ Voor 43% gewijzigd door McKaamos op 23-11-2016 09:02 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ben ook niet van plan dit zelf te proberen! Hardware en windows settings lukken me wel, maar van de software blijf ik af! De setup van alle vreemde software laat ik in ieder geval de eerste keer lekker aan een professional over! Hartstikke bedankt voor alle hulp!

Edit: ik kan met heel veel research vast iets bereiken, maar na eerdere ervaringen met minecraft-modden (crashende pc's door familielid), lijkt het me beter dat iemand anders het voor me doet en het dan aan me uitlegt!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2016 11:34 ]

Pagina: 1