koelkast ontdooien met tijdschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mijn koelkast moet ik 1x per week ontdooien, zou ik dit kunnen doen met een tijdschakelaar?
Of moet ik hiervoor het knopje gebruiken?
Handleiding legt niet uit waar het knopje voor is of hoe het werkt helaas.
https://www.gebruikershan...w-handleiding-209536.html
Type TT160.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 16:37
Waarom zou je in vredesnaam wekelijks je koelkast ontdooien..... helemaal gek. ik doe het nog niet eens een keer per jaar geloof ik. en hoe? gewoon de stekker eruit, ontdooit vanzelf. Sowieso moet je erbij zijn want je moet t water opvangen in een lekbakje ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:02
Wow, mooi advies!
Ik heb de afgelopen 8 jaar alleen noodgedwongen 1 of 2x mijn koelkast ontdooit, ivm stroomstoring in de wijk.
Lijkt me wat vaak. Er staat ook OF als de ijslaag 4/5mm dik is he?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:34
1 keer per week ik ook echt overdreven.
Thuis ondooi ik de koel-vries combinatie eigenlijk alleen als de ijslaag in de vriezer te groot wordt.
In het koelgedeelte gebeurd dit eigenlijk nooit.
In het vriezergedeelte wel vaker voorgekomen omdat de deur gewoon niet goed dicht zat.
Voor de rest lijkt het mij niet echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 21:06
Zit binnen een week je koelkast al dichtgevroren dan?
Misschien je rubbers vervangen, condens afvoer achterin vrij maken?

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
GadgetFrank schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:38:
Zit binnen een week je koelkast al dichtgevroren dan?
Misschien je rubbers vervangen, condens afvoer achterin vrij maken?
Rubbers zijn er nog goed uit, heb ze net ingespoten met siliconenspray.
Er zit geen afvoer in, het wordt opgevangen met een soort plaat onder het vriesvakje, alleen de plug die eruit moet is weg, zit dus een open gat.
En ja, er komt best snel ijs in, niet exact bijgehouden, maar heb er net hele blokken ijs uitgehaald, dus ik zal wel iets vaker moeten ontdooien denk ik nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
mmm energie efficiëntie klasse C.
275kWh per jaar.
hij gebruikt dus 1,3X zoveel kWh als mijn ijskast, maar is 2,2X zo klein. :?
pfff, dat is veel.

gewoon vervangen dus, een ijskast van die grote moet met gemak onder de 125kWh blijven per jaar.
dan bespaar je als snel 25€ kosten per jaar, een terug verdien tijd van 5 jaar lukt dan wel.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 22-11-2016 15:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:44:
275kWh per jaar.
pfff, dat is veel.

gewoon vervangen dus, een ijskast van die grote moet met gemak onder de 125kWh blijven per jaar.
dan bespaar je als snel 25€ kosten per jaar, een terug verdien tijd van 5 jaar lukt dan wel.
Ik heb zo'n energiemeter Voltcraft 3000, dan kan ik over 24 uur kijken hoeveel hij gebruikt en of dat 0,75 KWh is. Misschien is het wel meer geworden door de ouderdom? Leeftijd weet ik niet precies maar zou wel eens 18 jaar oud kunnen zijn.
Daarna ga ik mij beraden of ik hem ga vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als je koelkast invriest is hij kapot, het is namelijk geen vrieskast, tijd voor een nieuwe dus.
In een koelkast is het ver boven nul. Dus mocht er soms wat ijs op het element ontstaan, dan smelt dat zodra de temperatuur bereikt is in de koelkast.
Smeltwater loopt weg naar een opvangbakje bovenop de compressor, waar het weer verdampt door warmte van de compressor.

Als er continu ijs op het element zit, dan is de thermostaat kapot en draait hij dus 24/7
Eventueel zou je de thermostaat kunnen vervangen....

O.... Het gaat om het vriesvak... :|

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 22-11-2016 19:39 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Soldaatje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 19:26:
[...]

Ik heb zo'n energiemeter Voltcraft 3000, dan kan ik over 24 uur kijken hoeveel hij gebruikt en of dat 0,75 KWh is. Misschien is het wel meer geworden door de ouderdom? Leeftijd weet ik niet precies maar zou wel eens 18 jaar oud kunnen zijn.
Daarna ga ik mij beraden of ik hem ga vervangen.
goed zo, meten is weten. ;)

ik heb zelf nog nooit kunnen aantonen dat een ijskast meer kWh gaat gebruiken als hij ouder word. :?
(mijn onderbuik gevoel zegt dat het waarschijnlijk wel zo is, maar daar heb je natuurlijk geen !@#$ aan. ;) )

ik kan je wel vertellen dat moderne ijskasten zoals (random voorbeeld):
http://www.ao.nl/product/...ties-zilver-39404-28.aspx
een no frost functie hebben, die hoeven nooit ontdooit te worden.
zelf zo groot als deze is heeft hij toch maar een verbruikt van 173 kWh per jaar.
(laatste keer dat ik mijn ijskast ontdooit heb, is ongeveer 6 jaar geleden, maar dat was omdat ik verhuisde, lol)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

U vraagt, wij draaien :)

Onze Siemens ki34va50 inbouwkoelkast vertoont vanaf het begin een stijgende trend. En ik denk niet dat het aan de opwarming van de aarde ligt...

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/verbruik_koelkast_2013-2016.jpg

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
art schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:42:
[...]

U vraagt, wij draaien :)

Onze Siemens ki34va50 inbouwkoelkast vertoont vanaf het begin een stijgende trend. En ik denk niet dat het aan de opwarming van de aarde ligt...

[afbeelding]
cool, en ja dat ziet er uit dat het stiekem best wel een flinke stijging is in het gebruik.

zou je pulgwise ook even per jaar willen zetten, dan vallen de seizoen verschillen er uit?
dan kunnen we goed zien hoeveel het verschil per jaar is.
en hoe oud is de koelkast eigenlijk of ben je van dag 1 gaan monitoren?

(het verbaas mij nu al wel, moet ik toegeven, dit is best flink te noemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

als je het vriesvak 1 keer per week moet ondooien dan is ontdooien zelf de oplossing niet
grote kans dat je voor een nieuwe kan gaan

om toch in oplossingen te denken
wat is de stand van de koelkast
ligt er aan de achterzijde vriesvak iets tegen aan of is de lade direct daaronder tjokvol zoja leg die lade is 1 tree lager bijv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/verbruik_koelkast_2013-2016_per_jaar.jpg

Vorig jaar was het verbruik 255 kWh, en vandaag zit 'ie met nog meer dan een maand te gaan al op 247 kWh dus ook dit jaar voorzie ik weer een stijging. En dat voor een moderne koelkast, eind 2012 aangeschaft.Ik bedoel: Als het nou oma's Kelvinator was dan snapte ik het wel.

Het is bij deze inbouwkoelkast moeilijk te zien of de rubbers goed sluiten.

Edit: aan de andere kant: Volgens opgave van de fabrikant gebruikt 'ie 275 kWh per jaar, dus misschien mag ik niet klagen. Maar die stijgende trend blijft me dwars zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door art op 24-11-2016 13:57 ]

l'art pour l'art

• Soldaatje
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:44:
275kWh per jaar.
pfff, dat is veel.

Ben ik het niet mee eens.
Een vergelijkbare koelkast met vriesvak kost zo'n 200 euro, met een verbruik van 200 KWh per jaar.
Dan heb ik hem pas na 13.3 jaar terugverdiend.
Aangezien het verbruik nu slechts iets meer dan 275 KWh per jaar is, gemeten over twee dagen kom ik op 0,80 KWh per dag dat is dus 292 KWh per jaar.
Deze koelkast heeft me tweedehands 50 euro gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je meet nu in de winter he, dan is je verbruik sowieso lager. En een vergelijkbare nieuwe koelkast verbruikt echt geen 200kWh per jaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Soldaatje schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:45:
[...]

Ben ik het niet mee eens.
Een vergelijkbare koelkast met vriesvak kost zo'n 200 euro, met een verbruik van 200 KWh per jaar.
Dan heb ik hem pas na 13.3 jaar terugverdiend.
Aangezien het verbruik nu slechts iets meer dan 275 KWh per jaar is, gemeten over twee dagen kom ik op 0,80 KWh per dag dat is dus 292 KWh per jaar.
Deze koelkast heeft me tweedehands 50 euro gekost.
zo als Erasmo ook zegt, zou wel iets beter gaan rekenen. ;)
nu kom je op 0,8kWh per dag, deze maand 30 dagen dus 24kWh voor november.
check art zijn cijfers voor 2015 november:
art in "koelkast ontdooien met tijdschakelaar"
die haalt dan nog niet de 20kWh.
maar check dan ook juli en augustus, dan heeft die 1/3 meer gebruik voor de ijskast. >:)
dus je gaat wel ruim over de 300kWh per jaar. ;)

een nieuwe hoeft echt geen 200€ te kosten, nog dat die 200kWh gebruiken.
lol, bedot je zelf niet. liegen tegen je zelf is het domste wat je kunt doen. ;)

nog dat je het idee moet hebben dat je nu een foutje hebt gemaakt.
dat is niet zo, je het iets niet goed gedaan en daar kun je van leren, dus als je leert was het geen foutje. ;)
(als ik naar mijn eigen fouten kijk, dan mag je zelfs een heel stel 0en bij het bedrag plakken. :$
ik ben dus ook mens en ik maak ook fouten. lol en veeeul fouten. >:) )

als je de ijskast gaat vervangen, kan ik je wel een ander apparaat aan raden.
neem er 1 met een no frost functie, die hoef je vrijwel nooit te ontdooien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
de goedkoopste in pw is 200 euro met 200 kwh, vergelijkbare grootte.
pricewatch: Zanussi ZRG14800WA
Ik heb wel een andere gezien 150 kwh, 225 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:34
En deze dan, http://www.koelkaststore....36/exquisit-ks216-1a.html

113 kwh, 139 euro. Niet de meest luxe uitvoering, maar wel met vriesvakje en goede recensies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
I-King schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:31:
En deze dan, http://www.koelkaststore....36/exquisit-ks216-1a.html

113 kwh, 139 euro. Niet de meest luxe uitvoering, maar wel met vriesvakje en goede recensies.
Die heeft veel minder inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:27:
[...]

als je de ijskast gaat vervangen, kan ik je wel een ander apparaat aan raden.
neem er 1 met een no frost functie, die hoef je vrijwel nooit te ontdooien. ;)
Wij hebben een vrieskist met no-frost functie, maar ik moet hem toch echt eens ontdooien...
Soldaatje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:24:
Mijn koelkast moet ik 1x per week ontdooien, zou ik dit kunnen doen met een tijdschakelaar?
Of moet ik hiervoor het knopje gebruiken?
Handleiding legt niet uit waar het knopje voor is of hoe het werkt helaas.
https://www.gebruikershan...w-handleiding-209536.html
Type TT160.
Als je een koelkast elke week moet ontdooien omdat je vriesvak vol met ijs zit, zou ik echt kijken naar een nieuwe. Ongeacht het gebruik. Ik zou hem niet met een tijdschakelaar ontdooien, want wat als je nu net dan niet thuis bent (verkeer, familie op bezoek, feestje ergens) en je even vergeten was dat hij aan het ontdooien is... Kun je daarna gelijk de inhoud weggooien.

Je gaf aan dat je je huidige voor €50 gekocht hebt, je kunt natuurlijk nu ook weer tweedehands gaan kijken. Of B-keuzes (dat zijn nieuwe apparaten, waar een krasje op zou kunnen zitten).

Bijvoorbeeld
http://www.haroldsoutlet....rs-b-keus?product_id=1291

(het is maar een voorbeeld, er zijn een heleboel van dit soort bedrijven die B-keuzes leveren)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Gemeten over 86 uur is het verbruik nu 0,74790 KWh per dag.
Zou kunnen omdat hij in het begin net aan ging op stand 3, later heb ik hem op 2 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Even een update:
Heb de meter er nu 46 dagen aan laten hangen met de volgende uitslag:
83.76 KWh.
Dat is dus 76 Watt continue, best wel ziek veel of niet, voor een tafelmodel?
Dan kom ik op jaarbasis op 665 KWh uit, dat is 1/3 van mijn energierekening ongeveer.
Hij heeft ook energieklasse C volgens de gebruiksaanwijzing.
(Alleen snap ik niet waarom het maar 46 dagen is, hij heeft er langer aangehangen)

Edit: rec time is 29:06 dH
On Time is 45:22 dH

Ik snap die waarden niet, 45 dagen aan binnen 30 dagen?
Voltcraft 3000 energiemeter.

Edit2: ok, als het ding maar tot 99 dagen kan tellen, komt het aantal dagen wel in de buurt, 128.

[ Voor 23% gewijzigd door Soldaatje op 01-04-2017 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Heb je in de tussentijd iets van stroomuitval gehad? Ik ben niet bekend met die specifieke meter, maar het zou me niet verbazen als die opnieuw begint te tellen als de spanning er af is geweest.

Tja, zou het kunnen dat die meter wél vier maanden gemeten heeft, en maar 46 dagen weergeeft? 665 kWh is inderdaad idioot veel. Als jij in totaal 2 MWh verbruikt in het jaar zou je afgezien van je koelkast wel erg zuinig zijn; zelfs voor een eenpersoons huishouden is 2 MWh niet bijster veel. Als daar dan al zo'n slokop in zit blijft er gelijk weinig ruimte meer over voor 'de rest'.

Bovendien, als ik die ~0,75 kWh/d uit je vorige post er bij pak, en 83,76 daar door deel, kom ik uit op ~112 dagen. Dat ligt akelig dicht bij de iets meer dan 120 dagen sinds die post (dicht genoeg in de buurt dat het door variatie in gebruik van je koelkast verklaard kan worden).

Kun je misschien nog eens een week of twee meten? Misschien tussendoor standen opnemen als je het niet vertrouwt :)

Mocht het verbruik inderdaad richting de 600 kWh/jaar gaan wordt het inderdaad héél snel tijd voor een nieuwe, maar ik heb voorlopig mijn twijfels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
iceheart schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 03:30:
Heb je in de tussentijd iets van stroomuitval gehad? Ik ben niet bekend met die specifieke meter, maar het zou me niet verbazen als die opnieuw begint te tellen als de spanning er af is geweest.

Tja, zou het kunnen dat die meter wél vier maanden gemeten heeft, en maar 46 dagen weergeeft? 665 kWh is inderdaad idioot veel. Als jij in totaal 2 MWh verbruikt in het jaar zou je afgezien van je koelkast wel erg zuinig zijn; zelfs voor een eenpersoons huishouden is 2 MWh niet bijster veel. Als daar dan al zo'n slokop in zit blijft er gelijk weinig ruimte meer over voor 'de rest'.

Bovendien, als ik die ~0,75 kWh/d uit je vorige post er bij pak, en 83,76 daar door deel, kom ik uit op ~112 dagen. Dat ligt akelig dicht bij de iets meer dan 120 dagen sinds die post (dicht genoeg in de buurt dat het door variatie in gebruik van je koelkast verklaard kan worden).

Kun je misschien nog eens een week of twee meten? Misschien tussendoor standen opnemen als je het niet vertrouwt :)

Mocht het verbruik inderdaad richting de 600 kWh/jaar gaan wordt het inderdaad héél snel tijd voor een nieuwe, maar ik heb voorlopig mijn twijfels :)
Ik denk dat de meter maar tot 99 dagen kan tellen, en dan plus 29 die er nu op staan komt het wel in de buurt. dus de laatste 130 dagen of zo inderdaad 83.76 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als die koelkast/vriezer 18 jaar oud is dan is die in ieder geval aan vervanging toe. De C-klasse van toen is niet gelijk aan de C-klasse van nu. Exact om deze reden zei iemand in de discussie over het vernieuwen van de energielabels (stond een paar weken geleden op de Frontpage) dat de markering precies verkeerd om was gemaakt. De apparaten worden steeds zuiniger maar dat kun je niet exact terug zien in de energielabels.

Dus, lekker vervangen. (als het budget het toe laat tenminste)

[ Voor 12% gewijzigd door sypie op 01-04-2017 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Makkelijk om te roepen, maar terug van 275 naar 150 kWh/jaar scheelt je maar ~€25/jaar. Bij een investering van ruim >€200 is dat een vrij beroerde return - zeker niet iets om een hoge prioriteit te geven imo. Ja, vervangen van een nog veel onzuiniger (of stukke) koelkast is een goed idee maar met dit soort witgoed is het lang niet zo rendabel als de ecobrigade graag papegaaien mag ;)
Pagina: 1