Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betaalbare domotica oplossing voor de tweaker

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views

Vraag

• telenut
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 13:07
Vroeger was domotica zeer duur. En als je het nu door een aannemer laat aanleggen is dit nog altijd zo. Maar als tweaker doe je dit natuurlijk gewoon zelf. En daar spaarde ik zelfs geld mee uit.
Veel minder kabels moeten leggen in bijbouw bijvoorbeeld :-)

Ik werk dus veel met het gekende KlikAanKlikUit systeem of gelijkaardig. En dit in combinatie met de Homewizard.

Echter heeft deze zo zijn beperkingen en wil ik dus overschakelen op iets anders met meer ondersteuning voor goedkope alternatieven. Bijvoorbeeld voor milight.

Alternatieven die ik nu op het oog heb zijn Domoticz, Home Assistant en Homey.

Zijn er hier nog die al de omschakeling gemaakt hebben?

De Homey mist wel 868Mhz waardoor mijn temperatuurmeter niet meer zal werken, maar die is toch kapot..
Ook heeft die geen ondersteuning voor webcams?

Ik zoek dus vooral ook iets wat compatibel is met het goedkope AliExpress materiaal. tips voor zo een materiaal zeker ook welkom.

Alle reacties

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dit is wel erg generiek. Er is genoeg informatie te vinden in de genoemde verzameltopics danwel losse topics. Kortom geef aan waarom een bepaald systeem wel of niet goed is etc.

39

• telenut
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 13:07
Ik kan enkel topics vinden over de systemen op zich. Daar is inderdaad zeer veel info in te vinden. Een algemene vergelijking tussen de systemen is wat moeilijker te vinden (een forum is ook niet echt de ideale manier om te vergelijken natuurlijk).

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Algemene vergelijking kun je toch zelf maken? bekijk de specificaties, zet ze in excel, print ze uit, etc. en bekijk wat in aanmerking komt voor je aliexpress spul. Voila. Kost je 5-10 minuten aan inzet.

39

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Modbreak:Ik mis een beetje je eigen inzet. Welke systemen heb je zelf al gevonden en waarom voldoen die volgens jou niet (of juist wel). Je plaatst hier nu alleen een lijstje met eisen.
Het is de bedoeling dat je zelf eerst op onderzoek uitgaat en daarna hier evt. komt vragen. Eigen initiatief tonen is belangrijk hier op Tweakers.net

Een tijdje geleden heeft Tweakers al eens een aantal artikelen geschreven over domotica, waarin jouw vraag waarschijnlijk prima wordt beantwoord:
reviews: De opkomst van domotica: intelligentie sluipt de woning in
reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen
reviews: Slimme verlichting in de woning: led wint terrein op domoticamarkt
reviews: Spiedende ogen en slinkse sensors
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest
De in die artikelen genoemde controllers/software zijn ook wel topics van te vinden in het DED-subforum: Duurzame Energie & Domotica

Voor algemene vragen over domotica is er het topic Domotica. Ervaringen en vragen.
Met wat zoeken had je die topics best zelf kunnen vinden. Graag de volgende keer wat meer energie erin steken.

Omdat je met bovenstaande links prima zelf kunt vinden waar je naar op zoek bent, sluit ik dit topic

Dit topic is gesloten.