Tweedehands monitor kopen - betrouwbaarheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 10:33
Ik ben aan het zoeken naar een goedkope tweedehands monitor. Nu is mijn vraag meer algemeen dan inhoudelijk - enkele dagen geleden heb ik dit gezegd tegen een vriend, die me op mijn vingers tikte dat tweedehands monitoren niet betrouwbaar waren i.v.m. capacitor leakage. Nu raadt die gek ook aan om een Koreaanse 1440p IPS display op te zoeken, dus ik nam het met een korreltje zou. Nu begint het toch een beetje te knagen, dus -

Is capacitor leakage een groot probleem bij oudere monitoren? (3+ jaar)

Overigens was ik op zoek naar een 22"+ FHD scherm met HDMI input - mijn 19" 1280x1024 VA scherm uit 2004 heeft ongelofelijk veel ghosting, maar ik ben rustig aan het wachten tot er een goede deal langs komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ligt aan de gebruikte condensator (elco) en een beetje geluk. Elke condensator is getest op een minimale levensduur in uren op een bepaalde maximale werkingstemperatuur in op- en ontlading. Goedkopere elco's kunnen bijvoorbeeld 1000 uren bij 85 graden zijn en kwalitatief betere kunnen zomaar 10.000 uur bij 105 graden hebben. Je moet dus die elco's dus heel erg vaak gebruiken wil je in ca 3 jaar lekkende elco's hebben.

Maar het is theoretisch mogelijk dat je pech hebt, er goedkope elco's gebruikt zijn, mogelijk een tijd lang geen stroom op hebben gestaan, mogelijk veel stof/vuil in zitten etc dat de elco's slecht worden.

Gelukkig kan je dan vaak voor een paar euro ook weer nieuwe elco's kopen van een beter merk en met een soldeerbout deze zelf vervangen (soms zijn er ook wel elektronica zaakjes die deze voor een paar tientjes willen vervangen.)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28

MsG

Forumzwerver

Ik zou me er ook niet te druk om maken, als je een niet al te oude scherm koopt. Het ene scherm werkt 100 jaar bij wijze van en de ander gaat binnen een jaar stuk, daar is ook niet echt een pijl op te trekken.

Bij veel schermen is het vervangen van een weerstandje of een condensator ook niet eens zo'n hele moeilijke klus.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn