Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fullwebservice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-04 11:24
Het laatste systeem dat ik zelf heb samengesteld en in elkaar heb gezet had nog een Pentium 4 processor, dus ik ben er een beetje uit. Ik kijk regelmatig in dit forum en ben gek op de BBG's. Veel is overgenomen uit de laatste BBG ultragamesysteem, maar dan met één videokaart.
Ik wil dit systeem combineren met een 3440x1440 ultrawide monitor.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal overwegend worden gebruikt om mee te werken. Office, een code-editor en wat ligt Photoshop en Illustrator werk. Ik ben met dit systeem wel wat meer met VM's gaan doen om verschillende serveromgevingen goed te kunnen testen. Verder nog wat casual gaming (Skyrim, Rise of the Tombraider, Dishonored 2, geen super snelle actie of online gaming).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kom nu rond de € 2.500,-- ex. monitor. Dit vind ik een mooi bedrag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard, muis en audioapparatuur zijn al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles om een volledig systeem te maken!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik ben niet merk trouw. Ik ga voor de beste prijs/kwaliteit verhouding binnen de wensen die ik heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet snel zijn en veel programma's tegelijk kunnen draaien. Behalve voor een snelle processor met 6 cores heb ik daarom als eerste opslag voor een M2 SSD gekozen. Verder heb ik het graag natuurlijk stil. Ik hoop dat daar de goede GTX1080 versie en CPU koeler voor is gekozen.

Ga je overklokken?
Dit ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Hier mijn wenslijst, daaronder heb ik wat vragen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 459,-€ 459,-
1MSI X99A GAMING PRO CARBON€ 313,95€ 313,95
1Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB€ 710,50€ 710,50
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 95,95€ 95,95
1NZXT H440 New Edition Zwart/Zwart€ 121,50€ 121,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 17,99€ 17,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 44,90€ 44,90
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 110,95€ 221,90
1Corsair RM650x€ 104,95€ 104,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 161,95€ 161,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 242,-€ 242,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.494,59

De CPU, moederbord en werkgeheugen heb ik overgenomen van de laatste BBG.

De keuze voor dit moederbord en niet de goedkopere MSI X99a Raider heb ik genomen vanwegen de ondersteuning voor U.2 (Gen3, 32Gb/s). Is dit het waard? Zijn er nog andere voordelen van de PRO CARBON? De lampjes zijn eerder een min- dan pluspunt.

De be quiet! Dark Rock Pro 3 heb ik vervangen met een andere koeler omdat bij de reviews staat dat deze moeilijk is in te bouwen. Heb ik een goede keuze gemaakt?

Voor opslag heb ik gekozen voor 3 schijven. Een M2 voor het OS en andere software, de SSD voor games en een klassieke HD voor aangeleverde bestanden van klanten. Is dit een logische, goed werkende indeling? Of zouden jullie het anders aanpakken?

Ik heb een iets minder krachtige voeding gekozen dan de BBG omdat ik een videokaart minder heb. Voldoet deze?

Zoals gezegd wil ik hierbij een 3440x1440 ultrawide monitor aanschaffen. Ik zat zelf te denken aan de Dell Ultrasharp U3415W Zwart. Mocht iemand in dit forum daar een mening over hebben, dan hoor ik het graag!

Het is leuk om weer eens een systeem samen te stellen, maar de keuze is reuze en daarmee komt ook wat onzekerheid. Hopelijk kan ik met jullie de juiste keuzes gaan maken!

[ Voor 0% gewijzigd door fullwebservice op 22-11-2016 14:21 . Reden: Foutje in UBB code ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je het mij vraagt is deze setup grandioze overkill voor je wensen. Je kunt prima uit met een socket 1051 i7 of zelfs i5. Waarom je hier kiest voor een X99 platform is mij eerlijk gezegd een raadsel, behalve dat je aangeeft dat je er al eene tijdje uitligt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fullwebservice
br00ky schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:25:
Als je het mij vraagt is deze setup grandioze overkill voor je wensen. Je kunt prima uit met een socket 1051 i7 of zelfs i5. Waarom je hier kiest voor een X99 platform is mij eerlijk gezegd een raadsel, behalve dat je aangeeft dat je er al eene tijdje uitligt ;).
Bedankt voor je feedback. Voor zover ik heb kunnen lezen kunnen Vitrual Machines de extra cores erg waarderen. Vandaar de keuze voor de 6800K. Al heb ik deze informatie alleen kunnen vinden in antwoorden bij andere fora en ik kan er geen benchmark van vinden.

Als iemand hier de zin/onzin van weet, dan hoor ik het graag.

[ Voor 1% gewijzigd door fullwebservice op 22-11-2016 14:59 . Reden: Nederlands is moeilijk ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-09 22:51

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Hmm tja, als je veel VM's draait die ook nog eens continue belast worden kan ik mij voorstellen dat je deze keuze maakt. Ik zie voor de 6-core vooral meerwaarde als je rendered en aan videproductie doet. Anderzijds kun je dus prima met een core i5 af. Al zou ik, aangezien je het budget hebt, dan voor de i7 gaan die ook nog eens Hyper Threading heeft waardoor je dus 8 cores kan aanspreken. Dit is meer dan voldoende voor wat vm werk en geeft in games samen met de GTX1080 wel wat meer fps.

[ Voor 6% gewijzigd door juggle op 22-11-2016 15:08 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik zou het zeker doen.
Ik werk ook met zware vm's en heb een i7 6700K met 32GB ram en een nvme ssd. De vm heeft 16GB ram toegewezen, dat is niet ruim maar in mijn ervaring moet je een vm nooit meer dan de helft van het beschikbare ram toewijzen. Toch heeft mijn pc moeite met zijn dubbele taak.

De vm is een (SharePoint 2016) server, met Visual Studio, SQL Server en wat tools. Buiten de vm draait Outlook, Adobe CC en een aantal browservensters.

Het werkt allemaal prima, maar af en toe hapert het een beetje.

Als de vm uit is, merk ik trouwens weinig verschil tussen de pc en m'n ultrabook, maar ik speel nooit games.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fullwebservice
Bedankt juggle en Canaria. Aangezien ik in de nabije toekomst 2 à 4 VM's naast elkaar wil draaien en het budgetair niet hoef te laten, ga ik toch voor de 6800K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:22
De be quiet! Dark Rock Pro 3 heb ik vervangen met een andere koeler omdat bij de reviews staat dat deze moeilijk is in te bouwen. Heb ik een goede keuze gemaakt?
Moeilijk in te bouwen valt meestal wel mee is mijn ervaring. Ik heb ook gelezen dat mensen de Scythe Fuma moeilijk vinden maar persoonlijk vind ik het niet zoveel voorstellen. Het zou iig niet mijn keuze beinvloeden.

De koeler die je nu gekozen hebt is mooi stil en zolang je niet gaat overclocken een prima koeler. Ben je wel van plan om te gaan overclocken zou ik voor de Scythe Fuma gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fullwebservice
Bedankt Jasper!

Ik zag wel wat in de lage dB van de Scythe Mugen 4 PCGH Edition, maar na je reactie nog wat rondgekeken te hebben ga ik voor jouw suggestie van de Scythe Fuma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als je VM's gaat draaien, kan ik me indenken waarom je voor de meeste cores en zoveel mogelijk geheugen gaat. De twee punten die ik zou aanhalen zijn:

- Neem 2 sticks van 16GB, in in plaats van 4x 8GB. Dan kun je later nog naar 64GB upgraden mocht je dat willen.

- Je wilt een beetje casual gamen, maar je pakt een GTX 1080. Dat is denk ik wat overkill. Ik denk dat een GTX 1060 (6GB-variant) ook wel voldoet, aangezien die instaat is om spellen zoals The Witcher 3 op 1920x1080 te draaien met alle opties vol open. Zelfs 2560x1440 is mogelijk op 45 FPS. Zo'n kaart is 400 euro goedkoper dan een GTX 1080.

Mocht je toch nog wat extra kracht willen hebben voor in de toekomst, dan kun je ook een GTX 1070 nemen. Die is 40% sneller dan de GTX 1060. Dat bespaart je dan nog steeds 250-300 euro in vergelijking tot de GTX 1080.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 22-11-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fullwebservice
Hi Katsunami!

Ik heb wat onderzoek gedaan naar de RAM en heb begrepen, omdat quadchannel-geheugen wordt ondersteund, de bandbreedte er heel erg op vooruit gaat als je 4 stickjes gebruikt i.p.v. 2. Daarentegen lijkt dat niets uit te maken voor real-world benchmarks (zie bijvoorbeeld dit artikel). Gaat dit in de toekomst wel meespelen? Geen idee. Moeilijke keuze, dus. Ik zou het kunnen vervangen met bijvoorbeeld dit setje.

Wat betreft de GTX 1080... ja, helemaal overkill. Maar ik mag van de belastingdienst het systeem in 5 jaar afschrijven en ik wil op het eind het liefst ook nog wat games op high settings kunnen spelen. Het is tevens een cadeautje aan mezelf zodat ik ook eens alles op ultra kan zetten, zelf in combinatie met een ultrawide.

UPDATE:
Ik ga inderdaad voor de 2 stickjes van 16GB. Mocht de bandbreedte een issue worden dan kan ik meteen upgraden naar 64GB.

[ Voor 6% gewijzigd door fullwebservice op 22-11-2016 22:41 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ja, klopt, de sprong van dual naar quad channel geheugen maakt weinig tot niks uit, dit in tegenstelling tot de sprong van single naar dual channel. Dan zou ik zeker voor 2x 16 GB gaan, zodat je later nog kunt upgraden in plaats van dat je meteen vast zit.

Wat de GTX 1080 betreft: De GTX 1070 zit op het niveau van de GTX 980 Ti, de GTX 1080 is zelfs nog sneller dan dat. Ik denk dat je daar nog wel een hele lange tijd games mee op Ultra kunt spelen, als je de resolutie niet té hoog maakt. Je kunt het zeker doen als je het je kunt veroorloven, maa de GTX 1080 is geen kaart om even 'casual' mee te gamen. Dat is een kaart in de absolute top van dit moment :)

[ Voor 14% gewijzigd door Katsunami op 23-11-2016 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 00:06
Ik heb de monitor, ik vind hem werkelijk fantastisch. Uitstekende out-of-the-box kleuren, rustig voor je ogen, geen last van ghosting en een goede voet. Een aanrader dus.

Ik speel games als Battlefield 1, World of Warcraft, The Witcher III, GTA V e.a. op nagenoeg maximum settings a 60fps met een GTX 1070, echter een game als Planet Coaster maakt het de 1070 behoorlijk lastig op low-medium settings. Een 1070 is eigenlijk exact geschikt voor UW 1440p, maar hij zit wel regelmatig op het randje.

Met dit budget zou ik eerlijk gezegd wachten op een 1080ti, omdat ik het idee heb dat deze een betere prijs/kwaliteit verhouding gaat krijgen (op de lijn van de 1070) dan een GTX 1080. Een GTX 1070 is voldoende voor het gros van de games, maar gezien je budget, zou ik all-out gaan, zodat je ook die paar topgames op hoge settings a 60 fps kan spelen.

Wat betreft je build, ik zou een paar dingen anders doen. De case kan wat goedkoper, bijvoorbeeld een Fractal Design Define S, lekker veel ruimte; pricewatch: Fractal Design Define S

Qua SSD's en HDD's zou ik het anders aanpakken. Heb je de 850 EVO echt nodig? Als het puur om Windows en game opslag gaat, dan ging ik voor een 960 EVO van 250 GB, en deze Sandisk; pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB. Goedkoper, meer opslag en qua
laadtijden ga je niet veel verliezen met de Sandisk.

Ook zou ik bij een dergelijk systeem voor een top voeding kiezen, bijvoorbeeld deze rakker: pricewatch: Corsair HX750i Mocht je dan ooit je systeem willen uitbreiden, zit je ook iets ruimer in je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
fullwebservice schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:22:
Hi Katsunami!

Ik heb wat onderzoek gedaan naar de RAM en heb begrepen, omdat quadchannel-geheugen wordt ondersteund, de bandbreedte er heel erg op vooruit gaat als je 4 stickjes gebruikt i.p.v. 2. Daarentegen lijkt dat niets uit te maken voor real-world benchmarks (zie bijvoorbeeld dit artikel). Gaat dit in de toekomst wel meespelen? Geen idee. Moeilijke keuze, dus. Ik zou het kunnen vervangen met bijvoorbeeld dit setje.

Wat betreft de GTX 1080... ja, helemaal overkill. Maar ik mag van de belastingdienst het systeem in 5 jaar afschrijven en ik wil op het eind het liefst ook nog wat games op high settings kunnen spelen. Het is tevens een cadeautje aan mezelf zodat ik ook eens alles op ultra kan zetten, zelf in combinatie met een ultrawide.

UPDATE:
Ik ga inderdaad voor de 2 stickjes van 16GB. Mocht de bandbreedte een issue worden dan kan ik meteen upgraden naar 64GB.
Waarom 2x16? Je hebt 8 sloten. Als 4x8 te weinig wordt, kun je er alsnog tot 4x16 bijgooien voor 80 GB totaal.

Voeding kan een tandje lager, de 550 watt-versie is ook zat. Maar prijsverschil is heel klein. De Corsair 750 die hierboven wordt aangeraden vind ik onzin. De huidige voeding is al top en uitbreiding met nog een 1080 is sowieso niet aan te raden, ivm SLI-ondersteuning. Je hebt dan meer aan het upgraden van je gpu zelf naar het top-model van dat moment. Bovendien hadden we het over casual gaming.
Pagina: 1