Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik werk in schaal 7 en zit op dit moment aan het plafond. Ik heb een medior functie. Nu zijn er wat dingen aan de hand die allemaal per 1-1-2017 gaan lopen en ik ben benieuwd hoe dit zal uitwerken.

- momenteel zit ik in schaal 7 in de laatste trede.
- ik promoveer van medior naar senior (een schaal hoger).
- zowel de medior als de senior functies zijn opnieuw gewogen en beide met 1 schaal verhoogd.
- de beoordeling wordt goed, en dat is recht op een trede.

Je begrijpt het al. Waar kom ik officeel op uit? In welke volgorde worden de stappen uitgevoerd en hoe promoveer je van de ene schaal naar de andere?
HR had al wel aangegeven dat door de functie weging je van de oude schaal naar de nieuwe gaat naar het bedrag dat minimaal 25 euro hoger is.

Iemand die hier ervering mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:59
Mag ik aannemen dat de huidige schaal ( < 1-1-2017 ) van een medior dan schaal 7 en van een senior 8 is? Je hebt al formeel vernomen dat jij een promotie krijgt naar senior? Of krijg je een promotie naar de volgende schaal?

Indien het eerste geval, dan verwacht ik dat jij per 1-1-2017 (mits de promotie dan is ingegaan of ingaat) in schaal 9 uitkomt. In het tweede geval verwacht ik dat je in schaal 8 komt.

Alles valt en staat met wat men je biedt en wat de regels zijn binnen de CAO / het bedrijf.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Ik neem aan dat je wordt ingeschaald in de functie "senior". Die functie wordt op dat moment gewaardeerd in schaal 9, dus daar zul je moeten uitkomen.

If de promotie nu voor / op / na 1-1-17 is, zou daarin geen factor moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
TRON schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:28:
Mag ik aannemen dat de huidige schaal ( < 1-1-2017 ) van een medior dan schaal 7 en van een senior 8 is? Je hebt al formeel vernomen dat jij een promotie krijgt naar senior? Of krijg je een promotie naar de volgende schaal?

Indien het eerste geval, dan verwacht ik dat jij per 1-1-2017 (mits de promotie dan is ingegaan of ingaat) in schaal 9 uitkomt. In het tweede geval verwacht ik dat je in schaal 8 komt.

Alles valt en staat met wat men je biedt en wat de regels zijn binnen de CAO / het bedrijf.
t_captain schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:51:
Ik neem aan dat je wordt ingeschaald in de functie "senior". Die functie wordt op dat moment gewaardeerd in schaal 9, dus daar zul je moeten uitkomen.

If de promotie nu voor / op / na 1-1-17 is, zou daarin geen factor moeten zijn.
Ik kom in schaal 9, dat staat sowieso vast.
Het gaat er meer om in welke trede. Wat is normaal voor een dergelijke promotie? En hoe zit het met de beoordeling (die recht geeft op een trede erbij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:18
Wat ik heb gezien is vaak iets van: Je komt in je huidige schaal 1 trede hoger, daar hoort een bepaald salaris bij. Nu wordt gekeken naar je nieuwe schaal, en wordt het salaris opgezocht dat gelijk of net hoger is als het salaris dat net bepaald is.
Dus: Stel je zit in schaal 7, trede 3, Huidig salaris 3000, 1 trede hoger is 3050. Je gaat naar schaal 9, nu wordt daar de trede gezocht met >= 3050. Het kan dus zijn dat je in schaal 9 op trede 1 uitkomt, met een salaris van 3060.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

ralpje

Deugpopje

iAmRenzo schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:08:
[...]

[...]

Het gaat er meer om in welke trede. Wat is normaal voor een dergelijke promotie? En hoe zit het met de beoordeling (die recht geeft op een trede erbij)
Die beoordeling was natuurlijk op basis van jouw functioneren als medior, en heeft dus geen invloed op jouw inschaling op de senior-functie. Tenminste, dat lijkt mij.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Er is slechts een manier om dit consistent te doen: horizontaal over waarbij naar eerst volgende trede wordt afgerond (promotie) + trede erbij (goede beoordeling). Voor organisaties waar niet met tredes maar met een lopende schaal gewerkt wordt is het typisch: horizontaal over + groeiverhoging (soms met een minimum % die bij een promotie hoort)

De uitzondering op de regel is wanneer men onder het schaalminimum zou uitkomen zelfs met de groeiverhoging. In dat geval wordt men op de eerste trede ingeschaald. (Op die manier heb ik mensen al bizarre salarisverhogingen zien maken, soms zelfs in opeenvolgende jaren.)

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 28-11-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:59
[...]

[...]

Als je inderdaad met tredes werkt, kijk dan even in de CAO wat daar over staat geschreven. Of bij het ontbreken daarvan in het personeelsbeleid/beloningsbeleid. Je kan het natuurlijk ook altijd even vragen aan jouw leidinggeven of HR / Personeelszaken.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:24
[...]

[...]

Gezien je beoordeling is gebaseerd op je functioneren in de lagere schaal zou ik zeggen, in die schaal een trede erbij en dan met dat salaris over naar de bijbehorende tree in je nieuwe schaal. Je salaris in je nieuwe schaal moet dan minstens gelijk zijn aan je salaris in je oude schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Dank voor de berichten. Het is helaas in het meest ongunstige geval gegaan (eerst beoordeling, dan nieuwe schaal). Onderhandelingsmogelijkheden waren ook nog eens zo goed als 0.

[ Voor 22% gewijzigd door iAR op 29-11-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
iAmRenzo schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:16:
Dank voor de berichten. Het is helaas in het minst ongunstige geval gegaan (eerst beoordeling, dan nieuwe schaal). Onderhandelingsmogelijkheden waren ook nog eens zo goed als 0.
Lijkt me een contradictie waar je het over hebt:
Minst ongustig => gunstig? Of was het gewoon ongunstig / minst gunstige scenario?

Maar hoe had je het zelf verwacht dan?
Eerst promotie, dag later beoordeling (op je nieuwe functie)? Hoe kunnen ze die dan beoordelen? Beoordeling gaat vaak over wat je het afgelopen jaar hebt bereikt en gedaan... Dus het is op zich logisch dat ze nu eerst de beoordeling hebben gedaan. Nu kunnen ze nog eens terugblikken hoe je het als medior er van af hebt gebracht.
Overigens verwacht je hopelijk toch niet, dat ze pas tijdens de functioneringsgesprekken gaan nadenken wie er wel / geen promotie maakt? Dit is vaak van te voren al lang duidelijk, maar is het gesprek het moment om het te bespreken.

Maar, heb je nu naar aanleidng van je functioneringsgesprek de promotie gemaakt? Of hebben ze je lekker gemaakt en heb je helemaal geen promotie gekregen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
iAmRenzo schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:16:
Dank voor de berichten. Het is helaas in het meest ongunstige geval gegaan (eerst beoordeling, dan nieuwe schaal). Onderhandelingsmogelijkheden waren ook nog eens zo goed als 0.
Wel van 7 naar 9, of van 7 naar 8 gezet? Voor je periodiek en einde schaal wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik denk dat wat redelijk is, mede afhankelijk is van de sector waarin je werkt.
"Schaal 7" of "Schaal 9" zegt weinig, zegt ook niets over je bruto of netto inkomen omdat de schalen per sector verschillend zijn. (Sterker nog, werk je bijvoorbeeld bij "de overheid", dan is het loongebouw voor gemeentes anders dan voor bijvoorbeeld de politie, provincie of landelijke overheidsinstanties.)

Kortom:
- Welke sector werk je
- Hoe is het loongebouw opgebouwd (linkje)
- Wat voor functie heb je en ga je heen

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11

m-vw

Dus?

kzin schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:09:
Wat ik heb gezien is vaak iets van: Je komt in je huidige schaal 1 trede hoger, daar hoort een bepaald salaris bij. Nu wordt gekeken naar je nieuwe schaal, en wordt het salaris opgezocht dat gelijk of net hoger is als het salaris dat net bepaald is.
Dus: Stel je zit in schaal 7, trede 3, Huidig salaris 3000, 1 trede hoger is 3050. Je gaat naar schaal 9, nu wordt daar de trede gezocht met >= 3050. Het kan dus zijn dat je in schaal 9 op trede 1 uitkomt, met een salaris van 3060.
Dit is ook hoe het bij ons gaat. Vermoed dat het bij de meeste bedrijven zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
m-vw schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:11:
[...]

Dit is ook hoe het bij ons gaat. Vermoed dat het bij de meeste bedrijven zo is.
Maar als iemand dus aan de top van zijn schaal zit dan werkt dus niet goed als promotie samenvalt met een groeiverhoging. Om het toch goed af te handelen kun je dan 1) voor de huidige schaal een trede extrapoleren en dan horizontaal over, of 2) horizontaal over en dan een trede erbij.

Velen in dit topic gaan voorbij aan de kern van een goed salarishuis en een goede uitvoering daarvan: motivatie van werknemers! Er is niets demotiverender dan horen dat je je werk goed doet, promotie krijgt, maar 'door de regels' juist dan een salarisverhoging verdient met een 'volgend jaar misschien weer' opmerking. Juist daarom is er vaak ook een minimumverhoging vastgelegd bij promotie om juist dit soort situatie te voorkomen.

Helaas zijn veel werkgevers en HR-mensen zo gericht op processen in plaats van mensen dat ze hun 'menselijk kapitaal' alleen nog maar in abstacto kennen, terwijl door domme demotiverend handelen het (goede) personeel de deur uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11

m-vw

Dus?

Rukapul schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:19:
[...]

Maar als iemand dus aan de top van zijn schaal zit dan werkt dus niet goed als promotie samenvalt met een groeiverhoging. Om het toch goed af te handelen kun je dan 1) voor de huidige schaal een trede extrapoleren en dan horizontaal over, of 2) horizontaal over en dan een trede erbij.
Bij ons zijn er zogenaamde uitlooptreden. Die vallen buiten de normale bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09

Qwerty-273

Meukposter

Rukapul schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:19:
Velen in dit topic gaan voorbij aan de kern van een goed salarishuis en een goede uitvoering daarvan: motivatie van werknemers! Er is niets demotiverender dan horen dat je je werk goed doet, promotie krijgt, maar 'door de regels' juist dan een salarisverhoging verdient met een 'volgend jaar misschien weer' opmerking.
Dat klopt, maar ligt er ook aan welke verwachtingen er aan beide kanten worden gemaakt op het moment dat "de promotie" toegewezen wordt. Heb jij als werknemer daarbij onrealistische verwachtingen dan zit je daarzelf fout. Of heeft de werkgever daarbij onrealistische verwachtingen geschept door te schetsen dat je een dikke verhoging gaat krijgen (en dan valt een +25 euro per maand vies tegen).
Het voordeel van een hogere schaal is dat het maximum salaris ook hoger wordt, vergeleken met een schaal lager. Dus als je nu 2 schalen hoger zit, is dat wel lekker op de langere termijn (als je daar blijft zitten). Maar het hangt natuurlijk ook compleet af van de waarderingen die er bij jouw organisatie en/of CAO aangehangen zijn. Is het verschil tussen de laatste treden tussen schaal 7 en 9, slechts 200 euro, tja dan is dat behoorlijk krap op elkaar gezet. Daar verwacht je dan ook wel wat meer verschil tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-12-2016 15:02 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1