Medion Akoya E6416 geschikt voor middelbare scholiere?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojoke9
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05-2023
Mijn vraag
Mijn dochter (16 j.) heeft een nieuwe laptop nodig. Nu is mijn oog gevallen op de Medion Akoya E6416. Zou dat een geschikt apparaat zijn voor haar doeleinden?

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Ze gebruikt hem voornamelijk voor tekstverwerking (MS Office). Maar daarnaast moeten YouTube- en Netflix-films goed afgespeeld kunnen worden. Ook wil ze graag een DVD-speler (writer is niet nodig). Verder: min. 3 USB-poorten, en ik dacht dat ze met 4GB werkgeheugen ook een heel eind komt.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Ze gaat hem mooi zelf betalen, dus tot 400 Euro. Tenzij er een wereld van kwaliteitverschil met 50 euro extra wordt behaald, dan gaan mama en papa bijleggen ;-)

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Nee, hij blijft thuis. Zat zelf aan 15.6" te denken: groot genoeg voor kijkgenot, klein genoeg om ook nog eens een lesboek ernaast op te kunnen slaan ;)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Niet per se. Ook omdat je binnen de merken zoveel kwaliteitsverschil kan tegenkomen.

3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan.

Wat ik verder nog ben tegengekomen, en wat vlgs mij ook passend zou kunnen zijn:
Lenovo Ideapad 100-15IBY
Lenovo B50-10 80QR0049MH
hp 14-am012nd (die is dan weer afgevallen, want 14" is vrij klein).

Heb tests op consumentenbond gechecked, maar daar zit in deze prijsklasse haast niets bij.
Ook bij andere test/vergelijksites (laptopshop.nl) loop ik vast. Wil ik teveel voor deze prijs?

Nou, ik hoop dat ik het lijstje zo goed heb ingevuld. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:44
De Medion heeft een resolutie van 1366x768, dat is voor moderne begrippen vrij laag. Als je een paar tientjes bij kan leggen, kun je ook een fatsoenlijke laptop met een resolutie van 1920x1080 vinden. Kijk bijvoorbeeld eens in het volgende lijstje:

categorie: Laptops

Als ik daar zo vluchtig doorheen kijk zie ik de volgende laptops die naar mijn mening meer waar voor hun geld bieden:

pricewatch: HP 15-ba026nd
pricewatch: Asus VivoBook R540LA-DM624T (zonder dvd-drive)

Is een dvd-drive écht nodig? Je kan altijd nog een externe drive kopen die je via usb aan kunt sluiten.

[ Voor 37% gewijzigd door citomaster op 22-11-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojoke9
Als ik de lijst bekijk, valt mij op dat de meeste laptops met meer resolutie dan geen Intel Core i3 hebben, maar Intel Celeron. Ik dacht dat de Core i3 beter/krachtiger was. Moet ik nu kiezen uit een van twee kwaden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:55
Hoi,

Je hoeft niet te kiezen uit twee kwade, bij HP hebben ze momenteel een grote actie lopen, en als je daar een account aanmaakt krijg je vrij veel korting op alle laptops (+ als student zijnde kun je nog eens 10% korting krijgen, als je een account maakt met het schoolaccount).

Zo zie ik bijvoorbeeld deze laptop:

http://store.hp.com/Nethe...H&p=hp-store-aanbiedingen

Full HD scherm, i3 5005u, 4 Gb RAM (dit zou je later nog kunnen upgrade, maar is vrij goedkoop), en SSD voor 400 euro. Volgens mij komt daar dan nog eens studenten korting bovenop, wat de laptop 360 euro maakt (moet je de code VIP10 gebruiken bij het af rekenen, nadat je jezelf hebt aangemeld).

Iets duurder, maar deze PEAQ heeft volgens mij ook een vrij goede prijs verhouding. Helaas geen dvd speler, maar lijkt wel een goede bouwkwaliteit te hebben voor de prijs, met aluminium behuizing).

http://www.ibood.com/nl/n...h-laptop-met-full-hd.html

Hier vind je een review van de laptop, overwegend positief. Ook consumentenbond geeft de PEAQ een 7.2. Persoonlijk denk ik toch dat de HP die ik hierboven aangeef meer waar voor zijn geld biedt (alleen is het scherm van de PEAQ beter)

Succes!

[ Voor 35% gewijzigd door sjenk op 22-11-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Jotje69 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:13:
Als ik de lijst bekijk, valt mij op dat de meeste laptops met meer resolutie dan geen Intel Core i3 hebben, maar Intel Celeron. Ik dacht dat de Core i3 beter/krachtiger was. Moet ik nu kiezen uit een van twee kwaden ;-)
Gezien de genoemde werkzaamheden op de laptop zal het lood om oud ijzer zijn, zeker in het budget segment waar je nu in zoekt. Elke moderne CPU kan dat voldoende aan en zou geen bottleneck moeten vormen. Een full HD scherm draagt denk ik meer bij aan de werkbeleving dan welke van de instap CPU's het wordt.

Als je 50 euro wil bijleggen kan je denk ik een prima laptop kopen zoals deze: pricewatch: HP 15-ba015nd

AMD A6-7310 (Radeon R4 GPU)
6GB RAM
256GB SSD
Full HD Scherm

De SSD maakt de laptop lekker vlot en biedt voor het segment veel opslag. De AMD A6 is geen strepentrekker, maar zal ruim voldoende zijn voor Windows 10 en wat Office en internet zaken. Laptop heeft 3 USB poorten en een DVD drive.

Alles daaronder is heel matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojoke9
Sjenk geeft een goede tip met de Hp-store, waar je net flink korting kunt krijgen. Op dit moment dub ik tussen deze:

hp 15-ba021nd (op dit moment 389,- in hp store)
8 GB, AMD A8, 1TB HDD, maar slechts 1366x768 (bizaar eigenlijk)

of:
hp 15-ay068nd (nu 369,- in hp store)
4 GB, intel core i3, 128 SSD, maar 1920x1080 resolutie.

De twijfel zit hem in de 4GB: heeft ze daar genoeg aan?

Of dan toch de HP 15-ba015nd (nu voor 431,10 Euro bij bol.com - dus het prijsverschil is niet dramatisch te noemen):
6GB, 256 SSD, AMD A6, 1920x1080

Argh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:55
Jotje69 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:20:
Sjenk geeft een goede tip met de Hp-store, waar je net flink korting kunt krijgen. Op dit moment dub ik tussen deze:

hp 15-ba021nd (op dit moment 389,- in hp store)
8 GB, AMD A8, 1TB HDD, maar slechts 1366x768 (bizaar eigenlijk)

of:
hp 15-ay068nd (nu 369,- in hp store)
4 GB, intel core i3, 128 SSD, maar 1920x1080 resolutie.

De twijfel zit hem in de 4GB: heeft ze daar genoeg aan?

Of dan toch de HP 15-ba015nd (nu voor 431,10 Euro bij bol.com - dus het prijsverschil is niet dramatisch te noemen):

Argh.
Persoonlijk zou ik sneller kiezen voor een beter scherm dan iets meer RAM geheugen. Werkgeheugen is laterna vaak nog goedkoop te upgrade (kaartje zal zo'n 20/30 euro kosten voor 8gb? Een scherm is meestal lastiger. Wat betreft de AMD A8 of Intel I3 denk ik dat het niet veel uitmaakt qua snelheid, maar de SSD in de laptops wel. AMD A6 weet ik zo niet hoeveel dat scheelt, volgens mij wel langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Jotje69 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:20:
Deze heeft de grootste SSD van allemaal. Het is een mooie compromis tussen opslagcapaciteit en snelheid. Beter dan 1TB wat niet vooruit te branden is. De SSD zal een groter verschil maken dan de CPU's waar je uit kan kiezen. Net als dat het full HD scherm een fijnere ervaring geeft tijdens het werken en het kijken van films/series.
sjenk schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:36:
Wat betreft de AMD A8 of Intel I3 denk ik dat het niet veel uitmaakt qua snelheid, maar de SSD in de laptops wel. AMD A6 weet ik zo niet hoeveel dat scheelt, volgens mij wel langzamer.
Ik denk dat het praktisch weinig uitmaakt. Er zullen geen CPU intensieve taken gedaan worden als ik het zo lees. Zelfs die A6 zal dan volstaan.
Pagina: 1