Vreemde blauwe kleur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecla
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik heb een ati radeon 4200 video kaart in mijn laptop zitten. Maar ik heb daar een vreemd probleem mee.

Tijdens het opstarten kan ik aan de achtergrond van de post zien, normaal zwart, of de kleuren goed ingeladen worden. Is de achtergrond niet zwart maar ik zie verticale blauwe strepen dan worden de kleuren niet goed ingeladen. Het rare is dat het alleen de donkere kleuren zijn aan de rand van mijn scherm. In het midden heb ik prima kleuren.

Opvallend is ook dat als ik een site met donkere kleuren open dat verspringen ook gebeurd. Soms springen de kleuren tijdens het afspelen weer naar gewoon beeld.

Dit probleem doet zich niet op een externe monitor voor. Ook niet als ik hem aansluit op de tv via hdmi.
Zou het een lcdkabel probleem of een baclight probleem kunnem zijn?

Het is een asus K70AE, met Windows 10.

Ik lees graag jullie antwoord.

Thecla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Bij sommige laptops begint na veel gebruik het lint wat je scherm verbind met je laptop beschadigd te geraken. En dan kan het zijn dat je een kleur mankeert/extra hebt. Ofwel is je backlight gewoon kaduuk.

Je kan zeker testen dat het om een hardware issue gaat, door even te booten met een linux live cdje. Als je daar ook probleem hebt met je kleuren, dan is het hardware. Indien niet, dan is het windows/drivers en kan het wss opgelost zijn na herinstallatie.

Maar mij lijt het hardware, aangezien je post er ook al last van heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door SadisticPanda op 22-11-2016 13:22 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-05 15:46
Sluit externe monitor aan, zie je het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecla
stylzzzz schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:22:
Sluit externe monitor aan, zie je het meteen.
quote uit mijn eigen bericht
Dit probleem doet zich niet op een externe monitor voor. Ook niet als ik hem aansluit op de tv via hdmi.
unquote uit mijn eigen bericht.
;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecla
azz_kikr schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:20:
Bij sommige laptops begint na veel gebruik het lint wat je scherm verbind met je laptop beschadigd te geraken. En dan kan het zijn dat je een kleur mankeert/extra hebt. Ofwel is je backlight gewoon kaduuk.

Je kan zeker testen dat het om een hardware issue gaat, door even te booten met een linux live cdje. Als je daar ook probleem hebt met je kleuren, dan is het hardware. Indien niet, dan is het windows/drivers en kan het wss opgelost zijn na herinstallatie.

Maar mij lijt het hardware, aangezien je post er ook al last van heeft.
linux licw cdje? Waar kan ik zo'n ding kopen?

Vraag me af of het sofware matig is... omdat het zich ook voordeed voor mijn upgrade naar windows 10

Maar bedankt voor je antwoord :) :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Even googlen op "Hiren's boot cd for usb"; klassieke diagnostische toolkit-cd, gratis, inclusief prima Linux- en XP-boots om mee te testen. Mag eventueel ook op usb-stick gezet, tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecla
Twam schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:50:
Even googlen op "Hiren's boot cd for usb"; klassieke diagnostische toolkit-cd, gratis, inclusief prima Linux- en XP-boots om mee te testen. Mag eventueel ook op usb-stick gezet, tegenwoordig.
Dank je wel voor je antwoord. Maar ik ben helemaal niet bekend met linux en wil graag van te voren weten wat het bij het opstarten precies doet. Kun/wil jij me daarop antwoord geven?
Moet ik het programmaatje op een usb stick zetten en dan opnieuw opstarten en zo?

Alvast bedankt. d:)b d:)b d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:59
Je start een "live cd" van de usb stick op. Dit installeert niets op je computer. Je kunt hier dan je pc testen op problemen zonder aan het geinstalleerde OS vast te zitten.

Maar, als het probleem zich niet voor doet op een extern scherm. Ga er dan maar vanuit dat het lint ofwel de kabel naar je scherm niet lekker meer is. Dit kan gebeuren na verloop van tijd omdat je regelmatig het scherm open en weer dicht doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Verticale strepen duiden vaak op een defecte LCD/inverter, loszittende LCD connector of videocard (hardware dus)

Je kunt eens zachtjes op de bezel van de LCD drukken om te zien of de strepen verdwijnen of verplaatsen. ook kan je de laptop eens openmaken om te checken of de connector/kabel nog wel goed is aangedrukt op het moederboard of dat de kabel wellicht wat slijtsporen heeft bij de scharnier punten.

Een lcd kabel is nog wel te doen qua kosten om te vervangen, maar een nieuwe LCD scherm is iets van 110 euro en zo te zien is de laptop uit 2010 (?) waardoor je moet afvragen of dat nog el rendabel is en/of een externe monitor dan niet beter is.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecla
Arunia schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:01:
Je start een "live cd" van de usb stick op. Dit installeert niets op je computer. Je kunt hier dan je pc testen op problemen zonder aan het geinstalleerde OS vast te zitten.

Maar, als het probleem zich niet voor doet op een extern scherm. Ga er dan maar vanuit dat het lint ofwel de kabel naar je scherm niet lekker meer is. Dit kan gebeuren na verloop van tijd omdat je regelmatig het scherm open en weer dicht doet.
Dank je wel voor het antwoord.
Ik ga dat programmaatje downloaden en eens kijken wat het aangeeft.

EDIT:
Ik heb dus zitten zoeken, maar ik moet van alles installeren wordt er me verteld op diverse sites.... ???

Zelf heb ik ook het idee dat het te maken moet hebben met de lcd-kabel, want het blijft raar dat als ik een video-opname van een nieuwsitem afspeel het scherm die rare kleur blauw heeft en daarna tijdens het spelen ineens de normale kleuren aangeeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Thecla op 22-11-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecla
Breezers schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:05:
Verticale strepen duiden vaak op een defecte LCD/inverter, loszittende LCD connector of videocard (hardware dus)

Je kunt eens zachtjes op de bezel van de LCD drukken om te zien of de strepen verdwijnen of verplaatsen. ook kan je de laptop eens openmaken om te checken of de connector/kabel nog wel goed is aangedrukt op het moederboard of dat de kabel wellicht wat slijtsporen heeft bij de scharnier punten.

Een lcd kabel is nog wel te doen qua kosten om te vervangen, maar een nieuwe LCD scherm is iets van 110 euro en zo te zien is de laptop uit 2010 (?) waardoor je moet afvragen of dat nog el rendabel is en/of een externe monitor dan niet beter is.
De laptop is inderdaad uit 2010. Een nieuws scherm is niet rendabel dat weet ik en ik heb er ook geen geld voor. Een lcdkabel of backlight kabel zijn inderdaad de kosten niet en ik heb een vriend die elektronica en zo repareert. Dus die zou die kabel(s) kunnen vervangen.
Ik heb al wel eens gekeken naar de connectie van de lck kabel op het scherm. maar tja... ik ben wat dat betreft echt een leek... Mijn leek hij goed vast te zitten.

Wat is een bezel? Die rand langs het scherm? :? :? :? :?

Ook jij hartstikke bedankt voor je antwoord.

Ciao
Thecla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:59
Bezel is idd de rand langs het scherm en de breuk zit vaak richting het gedeelte waar je scharnieren zitten. Daar buigt de kabel iedere keer en op een gegeven moment kan deze breken. Soms heb je wel verbinding, de andere keer niet.
Het is vaak interessanter om het lcd te vervangen waar de kabel aan zit dan dat je nieuwe kabeltjes vast moet zetten aan het lcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecla
Arunia schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:51:
Bezel is idd de rand langs het scherm en de breuk zit vaak richting het gedeelte waar je scharnieren zitten. Daar buigt de kabel iedere keer en op een gegeven moment kan deze breken. Soms heb je wel verbinding, de andere keer niet.
Het is vaak interessanter om het lcd te vervangen waar de kabel aan zit dan dat je nieuwe kabeltjes vast moet zetten aan het lcd.
Kijk ik vind 150 euro voor een nieuw scherm inclusief vervangen toch wel heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:00
Thecla schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:12:
[...]

Dank je wel voor het antwoord.
Ik ga dat programmaatje downloaden en eens kijken wat het aangeeft.

EDIT:
Ik heb dus zitten zoeken, maar ik moet van alles installeren wordt er me verteld op diverse sites.... ???

Zelf heb ik ook het idee dat het te maken moet hebben met de lcd-kabel, want het blijft raar dat als ik een video-opname van een nieuwsitem afspeel het scherm die rare kleur blauw heeft en daarna tijdens het spelen ineens de normale kleuren aangeeft.
Download dit
https://rufus.akeo.ie/downloads/rufus-2.11p.exe
En
http://knopper.net/knoppi...de/pub/linux/knoppix-dvd/

Dan start je Rufus, doe je een USB in je laptop. Bovenste blokje kan je je USB selecteren in Rufus, en dan onder moet je de ISO selecteren (2e bestand) dan Start, en wachten tot er gereed staat.

Dan je laptop uit, en via het boot menu (meestal escape) van de USB booten.

Als dat boot menu niet lukt moet je naar je BIOS (staat bij opstarten press ** to enter setup) en naar Boot en de USB op de 1e plek zetten.
Pagina: 1