Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw huis, nieuw netwerk; tips?

Pagina: 1
Acties:

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
Beste medetweakers,

In december wordt ons nieuwe huis opgeleverd en is het uiteraard de bedoeling om goed en stabiel (draadloos) netwerk te creëren.
Daarbij wil ik gebruik gaan maken van de glasvezel verbinding die aangebracht wordt voor internet en televisie. Wat betreft de provider nog geen keuze gemaakt maar laten we zeggen dat het KPN wordt.

De wensen:
- Op de begane grond (64m2) een stabiel bedraad netwerk voor een NAS (in de meterkast), PS4, Plex/kodi mediaspeler, IPTV kastje(beide in woonkamer), Slimme thermostaat (Honeywell Evohome)
- Draadloze, stabiele wifi-ac verbinding over gehele verdieping voor meerdere smartphones, tablets en laptops.
- Op 1e etage (50m2) een tevens een wifi-ac verbinding via een PoE access point (Ubiquiti?)
- Bedrade verbinding voor een extra IPTV kastje in de slaapkamer
- We krijgen een klein tuintje dus dat is minder van belang wat betreft dekking.

Loze leidingen voor de eerste 1e etage zijn al aangelegd.
Daarnaast ben ik op dit moment in het bezit van een Airport Extreme (2013) router. Zou fijn zijn als ik die nog ergens op een manier kan inzetten als bijvoorbeeld een extra access point op de begane grond. Mocht na tips blijken dat dit niet handig is dan kan ik hier zeker vanaf zien.
Wat betreft specifieke netwerk configuratiewensen; Het moet gewoon werken :P Stabiel, port-forwarding/Upnp, etc. Een apart gastennetwerk is wel fijn!

Graag zou ik tips krijgen of ik extra netwerkspullen zou moeten aanschaffen en zo ja welke en hoe ik die het beste zou moeten aanleggen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:25
Ik zou proberen om naar zoveel mogelijk kamers een bedrade verbinding aan te leggen. Plaatsen waar een IPTV zal komen meerdere kabels voorzien (1 voor tv, 1 voor internet), dan natuurlijk verbindingen voor de acces points, aantal zal moeten bekeken worden naar gelang de gebruikte materialen in het huis. Ik zou gaan voor minstens 1 boven en 1 beneden. (Eventueel zou hier die airport kunnen gebruikt worden). Een modem zal normaal geleverd worden door de provider, tegenwoordig zal hier overal ook al wel router bij inzitten. Verder nog een switch om alle kabels te laten toekomen, eventueel met PoE om de AP's te voeden.

Edit : typo

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-11 17:42

Gertjuhjan

Software Engineer

Arator schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:23:
Ik zou proberen om naar zoveel mogelijk kamers een bedrade verbinding aan te leggen. Plaatsen waar een IPTV zal komen Verde kabels voorzien (1 voor tv, 1 voor internet), dan natuurlijk verbindingen voor de acces points, aantal zal moeten bekeken worden naar gelang de gebruikte materialen in het huis. Ik zou gaan voor minstens 1 boven en 1 beneden. (Eventueel zou hier die airport kunnen gebruikt worden). Een modem zal normaal geleverd worden door de provider, tegenwoordig zal hier overal ook al wel router bij inzitten. Verder nog een switch om alle kabels te laten toekomen, eventueel met PoE om de AP's te voeden.
Dit dus!

Ik heb ook een nieuwbouwhuis gekocht. Het duurt helaas iets langer voor oplevering. Maar ik heb gezocht dat iedere kamer in het huis minimaal 1 loze leiding heeft waardoor ik een datakabel kan trekken.

Ik weet hoe instabiel wifi kan zijn en televisie gaat nog niet fatsoenlijk over wifi. Zo ben ik zo flexibel mogelijk met internet voor het hele huishouden!

Xbox: Gulpener88

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:15

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Kijk eens naar de ubiquity unifi ap's en router/switches. Is voor diegene met een beetje verstand. Doet alles wat je wil.
Zie ook dit topic. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar het klinkt wel goed.

[ Voor 39% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-11-2016 12:57 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
Voor mezelf heb ik het als volgt bedacht:

Op de begane grond:
- Router van internetaanbieder in de meterkast
- NAS in de meterkast
- Woonkamer voorzien van een kabel voor IPTV
- Woonkamer voorzien van kabel voor Airport Extreme en koppelen aan Router. Als bridge mode instellen
- PS4 en mediaplayer bedraad verbinden met Airport Extreme

Begane grond

Op de 1e etage:
- PoE AP in walkin closet plaatsen en verbinden met router op begane grond
- Slaapkamer voorzien van kabel voor IPTV

1e etage

Volgens mij kom ik dan precies uit met het aan UTP-poorten op de router en heb ik geen extra switch nodig.
Zo heb ik voor aan in het huis wifi-dekking door router en achterin door de Airport Extreme

[ Voor 4% gewijzigd door PhuSioN op 22-11-2016 13:49 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:11
PhuSioN schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:43:
Voor mezelf heb ik het als volgt bedacht:

Op de begane grond:
- Router van internetaanbieder in de meterkast
- NAS in de meterkast
- Woonkamer voorzien van een kabel voor IPTV
- Woonkamer voorzien van kabel voor Airport Extreme en koppelen aan Router. Als bridge mode instellen
- PS4 en mediaplayer bedraad verbinden met Airport Extreme

[afbeelding]

Op de 1e etage:
- PoE AP in walkin closet plaatsen en verbinden met router op begane grond
- Slaapkamer voorzien van kabel voor IPTV

[afbeelding]

Volgens mij kom ik dan precies uit met het aan UTP-poorten op de router en heb ik geen extra switch nodig.
Zo heb ik voor aan in het huis wifi-dekking door router en achterin door de Airport Extreme
Volgens mij mis je 1 poort op je modem/router ;) want je noemt op:
  • Nas
  • IP tv Woonkamer
  • Je AE als Accespoint (en switch)
  • PoE Accespoint boven
  • IP tv slaapkamer
Dat zijn 5 poorten/aansluitingen

Tevens zou ik iedere aansluiting die je in je muren verwerkt dubbel uitvoeren (dus 2 poortjes per doosje), zorg dan aub voor 19mm (3/4") buis daar naartoe en voorkom scherpe hoeken/bochten.
Zorg ook dat de installateur de buizen verlijmt aan elkaar als ze gekoppeld worden met sokjes, dit voorkomt los schieten bij het vloeren storten. (en dus dat je de l*l bent als je denkt ff kabels te gaan leggen)

Als je een switch plaatst zorg dan aub ervoor dat die IMGP snooping ondersteunt, OF gebruik een simpel klein unmanaged 5 poorts switchje voor je IP-TV en een andere (grotere) (un)managed switch voor je internet.

Let er trouwens ook goed op hoe je je kabels af monteert in je meterkast, doe dit bij voorkeur op een patchpaneeltje of evt. enkele losse opbouw doosjes.
(bij meer dan 4 kabels/aansluitingen zijn de opbouwdoosjes vaak al duurder dan een 8 of 12 poorts patchpaneeltje)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:25
PhuSioN schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:43:
Niet de eerste die ik hier zie passeren dat er amper wifi-signalen uit de meterkast komen. Ik ken die AE wel niet, maar volgens mij moet die het gelijkvloers wel kunnen dekken.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:15

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Voor het afwerken van je LAN kijk in het nette lan afwerking topic. In elke kamer min. 2 aansluitingen en naar de tv, het liefst 4.

De AE haalt bij mij tot met drie verdiepingen en is soms betrouwbaarder en sneller dan de Devolo Dlan 1200 wifi.

[ Voor 30% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-11-2016 17:12 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1