Ideale monitor voor lezen en tekstverwerking/goed voor ogen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumgebruikers,

Al enige tijd zoek ik de ideale monitor (beeldscherm) die bestemd is voor veel leeswerk en tekstverwerking. Ik moet dagelijks veel teksten lezen achter mijn computer en geregeld teksten schrijven. Ook doe ik veel research achter mijn pc. Minimaal 8 uur per dag, vaak meer dan 10. Ik zoek specifiek daarvoor een geschikt beeldscherm. Leesbaarheid is dus zeer belangrijk en het beeldscherm moet rustig voor de ogen zijn. (Specificaties voor games en films zijn niet van belang.)

Na wat onderzoek wordt mij aanbevolen om in ieder geval een beeldscherm te nemen met de volgende specifieke functies voor de ogen:
Blue light reducer
Flicker free technology
Anti-glare coating

Vooral BenQ schijnt monitoren uit te brengen die goed voor de ogen zijn met specifieke functies voor lees- en ander kantoorgebruik.

Formaat en resolutie
Qua formaat twijfel ik tussen 24-inch en 27-inch. Als leek lijkt mij 27-inch beter vanwege het grotere oppervlak. Echter hoor ik dat dit formaat vooral bestemd is voor ander gebruik, en niet voor lees- en researchwerk. Qua formaat en resolutie hoor ik veel verschillende verhalen.
Aan de ene kant zorgt een hogere resolutie voor meer scherpte, waardoor het beter leesbaar zou zijn. Aan de andere kant zorgt een lagere resolutie op een gelijk formaat beeldscherm voor grotere tekst. Het nadeel bij een 27-inch monitor met QHD (2560x1440) is dat veel websites en bestanden klein geschaald zijn. Het is dan wel scherp, maar door het kleine formaat niet goed leesbaar. Zeker niet indien je meerdere uren achterelkaar dient te werken. Het schalen en inzoomen werkt niet altijd even prettig.

Daarom lijkt het mij op dit moment verstandig om een 27-inch monitor te nemen met een lagere resolutie, 1920x1080, zodat het wel is waar wat minder scherp oogt, maar wel groter en leesbaarder is. Voor mij maakt het niet uit als tekst wat minder scherp is, als het maar duidelijk te lezen is en mijn ogen niet moe worden.

Qua paneel zijn er ook voor- en nadelen. Zo zou IPS beter zijn voor de kijkhoek en kleurweergave. (dat laatste maakt mij niet uit) Aan de andere kant zou tekst ook wat glimmend/wazig kunnen worden.

Door de mate van belang zijn er geen financiële beperkingen.

Zou iemand mij kunnen adviseren zodat ik de juiste beslissing kan nemen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2016 12:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

27"/1440p met een grotere letter oogt mooier dan 1080p op die afmetingen. Aan de andere kant: kost je een berg meer. Is het geen optie om een keer een grote winkel in te lopen en dan specifiek naar wat panelen te kijken. Flicker free is inderdaad iets om op te letten, sommige schermen 'flickeren' nog bij lage helderheid, iets wat veel mensen niet zien (let op of er iets staat van flicker-free, pwm-free, etc). Persoonlijk zou ik vooral even kijken of je tegen wat A-MVA panelen aan kan lopen, die zijn met 'dieper zwart' aka hoog contrast subjectief vaak erg prettig om naar te kijken, m.i. prettiger dan gebruik moeten maken van een lees/low blue light modus. Maar gezien de subjectieve aard van de vraag: zelf even gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:41 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
Zelf heb ik voor fotografie een eizo monitor aangeschaft. Het verschil in rust aan mijn ogen met andere monitoren is aanzienlijk. Tevens vind ik hun ergonomie erg fijn en bieden ze niet alleen 16:9 monitoren aan, maar ook 3:4, 1:1, mocht dat voor teksten prettig zijn.
Naast monitoren specifiek voor beeldbewerking hebben ze oa ook als doelgroep office. Daarmee kom je in een prijsklasse van +/- €800 a €900. Eizo Document Imaging monitoren & Pricewatch categorie: Monitoren

Overigens ben ik het zeer zeker wel eens met het kiezen voor een hogere resolutie. Juist de onscherpte van 1920 op een groter formaat maakt het vermoeiender kijken.

Succes en laat je ook even weten welke keuze het geworden is?