Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:58
Banken mogen een kopie maken van je identificatie. Dat mogen ze omdat ze de identeit van hun klanten moeten vast stellen. Maar nu zit ik een beetje in discussie met een niet nader te noemen bank voor de acceptatie van een hypotheek. Deze willen een kopie en dat mogen ze van mij en mijn partner ook ontvangen, maar hierop heb ik duidelijk staan dat dit een kopie betreft tbv de bank, samen met een datum.

Ik volg hier de richtlijnen zoals gesteld door de rijksoverheid, behalve dat ik in dit geval niet het BSN onleesbaar heb gemaakt. De tekst van kopie, datum en de begunstigde gaan ook op geen enkele manier over andere tekst heen.

Toch doet de betreffende adviseur moeilijk en geeft aan dat hij een kopie wil hebben zonder enige aanpassing. Dit weiger ik natuurlijk, vooral ook omdat alle stukken per email worden verzonden en ze geen beveiligde omgeving hebben waar je de bestanden kan uploaden én dan nog weet ik na het uploaden niet wat er gaat gebeuren met die documenten.

Ik heb alle regels en wetten omtrend dit onderwerp nageplozen en ik kan niet vinden dat het een onaangepaste kopie moet zijn. Enige tekst die ik kan vinden bij het CPB is de volgende:
Risico verkleinen

Om het risico voor uzelf verder te verkleinen, kunt u op een papieren kopie schrijven voor welke organisatie de kopie is bedoeld. Schrijf daarbij ook de datum waarop u de kopie afgeeft.

Zegt de organisatie dat u niet op de kopie mag schrijven? Vraag dan naar de reden hiervoor. En welke maatregelen de organisatie neemt om misbruik van de kopie te voorkomen.

Vraag tot slot de kopie terug.
bron: https://autoriteitpersoon...tie/identiteitsbewijs#faq
Deze tekst betreft vooral een papieren kopie en in mijn geval gaat het om een digitale scan.
Ik heb het gevoel dat ze bij deze bank gewoon vast zitten in een oude routine en niet denken aan de gevolgen voor een klant. Het feit dat ze alles kunnen vragen betekend nog niet dat ze dat zouden moeten doen.

Heeft één van jullie meer achtergrond of dit nu wel of niet mag en hoe hebben jullie dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
mailtje naar de security officer van de bank?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Imo doen ze moeilijk om niks. Als ik een scan van mijn ID mail doe ik exact hetzelfde als jij. Zowel mijn verhuurder, een notaris, mijn werkgever maakte er allemaal geen probleem van. Bij mijn bank heb ik er eigenlijk nooit één hoeven te verstrekken (rekening sinds ik heul jong was).

Heb je ook gevraagd waarom de adviseur dat wil? Ik vermoed dat hij 0,0 argumentatie heeft (tenzij het woord kopie over het documentnummer heen staat bijv.)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Ik denk dat het uit "gewoonte" is en ook een stuk "het zelf niet belangrijk vinden" is. Als 95% van de personen het zonder morren oplevert dan besteden ze er ook niet veel aandacht aan. Zoals ik al zei in de OP: Het feit dat ze alles kunnen vragen betekend nog niet dat ze dat zouden moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel banken en andere bedrijven gebruiken een geautomatiseerd systeem om de kopie te checken, bijv. of het BSN geldig is etc. Door te schrijven op de kopie verklaart de software je kopie per definitie ongeldig. Een medewerker moet dan een vinkje zetten en met de hand wat gegevens overtikken (extra werk dus).

Ik weet niet of dat hier ook het geval is, maar meestal zijn ze er daarom niet zo blij mee, ze hebben een geautomatiseerd systeem wat werkt, maar als alle klanten op hun kopie gaan schrijven moeten ze nog alles met de hand doen. Neemt niet weg dat je gewoon op de kopie mag schrijven, mits de benodigde gegevens gewoon nog leesbaar zijn (wat in het geval van de bank inderdaad ook de BSN is) en er niets mis mee is als je het goed. De overheid raad het zelfs aan om misbruik van de kopie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WaSteiL schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:21:
vooral ook omdat alle stukken per email worden verzonden en ze geen beveiligde omgeving hebben waar je de bestanden kan uploaden én dan nog weet ik na het uploaden niet wat er gaat gebeuren met die documenten.
Dit is sowieso natuurlijk behoorlijk discutabel en wellicht zelfs gewoon verboden. Voor de verwerking van persoonsgegevens moet je adequaat beveiligde systemen gebruiken. Een gewoon mailtje is dat eigenlijk bij voorbaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:23

Basszje

Reisvaap!]

Je hebt in principe wel gelijk, het probleem lijkt mij hier om gelijk te krijgen. Ik vind de suggestie om het bij de bank eens elders te vragen wel een goed idee.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:31

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Bij het hypotheekgesprek dat ik laatst had werd het aan het bureau ingescanned. Niet belangrijke zaken werden automatisch gemaskeerd en er was een geldigheidscheck dmv chip dat in paspoort zit.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar de adviseur weigert het dus en niet de hypotheekverstrekker als ik het goed begrijp? Laat die adviseur het op z'n minst eerst proberen bij de hypotheekverstrekker of anders op naar de volgende adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
De adviseur is medeweker van de bank waar wij de hypotheek willen afsluiten. Het is dus geen externe adviseur.

Ik ga vandaag even de bak om buiten hem om duidelijkheid erover te krijgen. Ik laat het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09

Qwerty-273

Meukposter

Zoals bij elke organisatie is niet iedereen die daar werkt identiek. Waarschijnlijk heeft deze adviseur gewoon zijn werkmethode/framework en daar wilt hij een standaard kopie zonder "rare" opmerkingen er bij. En dat botst tussen jullie, hij staat op die kopie en jij wilt ook niet met de adviseur "ruzie" krijgen met andere details van de aankomende hypotheek. Wellicht maakt een andere adviseur van dezelfde bank geen problemen. Je kan eventueel vragen of je de verdere gesprekken/details met een ander kan doen (en dan loopt hij/zij waarschijnlijk zijn/haar commisie mis).
Contact met de security afdeling is dan inderdaad wel handig, voor een officieel standpunt, maar dat kan wel tijd nemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:36
Wij mailen nooit identificeerbare klantgegevens naar elkaar vanwege de wpb. Dat een bank dat wel gewoon doet is echt heel kwalijk. Maar snap je dilemma. Normaal
Zou je zeggen toedeledokie. Maar nu 'wil' je iets van hen. Zou als ik jou was zijn manager willen spreken en jouw issue uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 12:50
Gewoon op schrijven. Bankmedewerker moet de echtheid vaststellen door het originele id te zien. Als ze dan ter plekke een kopie maken prima. Over de mail dit soort dingen vragen vind ik raar. Zonder encryptie. Maar gelijk heb je. Alleen nu nog gelijk krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:22:
Zoals bij elke organisatie is niet iedereen die daar werkt identiek. Waarschijnlijk heeft deze adviseur gewoon zijn werkmethode/framework en daar wilt hij een standaard kopie zonder "rare" opmerkingen er bij.
Wellicht kan je daar gebruik van maken. Een mailtje naar het CBP over de werkwijze van de bank kan meer gedonder opleveren dan het gewoon even met een tekst op de kopie accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Absoluut voet bij stuk houden. Het is niet te bevatten dat jij je gegevens/documenten wilt beschermen en dat je daarbij wordt ontmoedigd. Nota bena door iemand die wel beter zou moeten weten.

Van de circa 30 instanties die ik ooit gemarkeerde documenten heb gestuurd heeft er nooit 1 moeilijk gedaan zoals jij nu ervaart.
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 22:52:
[...]

Wellicht kan je daar gebruik van maken. Een mailtje naar het CPB over de werkwijze van de bank kan meer gedonder opleveren dan het gewoon even met een tekst op de kopie accepteren.
CBP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Uiteindelijk was het geen probleem als ik mijn paspoort kopie iets aanpaste waardoor de toegevoegde tekst niet over bepaalde zaken heen ging. Dat was in de originele situatie al minimaal, maar ik kon met mijn uber paint skills het nog wel wat beter maken. Hij is zelf niet degene die het moet accepteren, maar hij zegt dat dan de afdeling acceptatie wat minder reden heeft om het niet te accepteren.

De adviseur gaf aan dat ik echt de eerste was die hij meemaakte die hierover "klaagde". Grappig genoeg had hij een paar dagen daarvoor een stuk gezien bij een consumentenprogramma zoals kassa, radar, tros opgelicht of weet ik wat veel over indentiteitsdiefstal, dus hij snapte het wel een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 09:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, het meest belachelijke van dit alles is nog dat de overheid enerzijds zegt dat iedereen zijn BSN moet beschermen, maar anderzijds ondernemers verplicht om hun BSN open en bloot overal neer te kwakken omdat het verwerkt zit in hun BTW-nummer. 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
Het is inderdaad één grote kromme bende. In de bouw moeten we zelfs verplicht van alle manuren de naam + BSN-nummer van de werknemers vermelden, anders wordt de factuur bij voorbaat niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
De rijksoverheid heeft hiervoor een speciale KopieID app ontwikkeld. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jDSHH1Y.png

Het lijkt mij dat iedere instantie een kopie gemaakt door de rijksoverheid-app wel moet goedkeuren.
Pagina: 1