Vliegtickets op bepaalde datum veel duurder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
Bijna jaarlijks bezoek ik met wat vrienden een voetbalwedstrijd van Liverpool. We vliegen dan altijd met easyJet en betalen voor een retourticket 60 á 90 euro. We gaan altijd van zaterdag t/m maandag, nu willen we gaan op 1 april 2017 de prijzen voor deze retourtickets gaan richting de € 200,- ik dacht eerst we zijn er nog nooit zo vroeg bij geweest met boeken (op dat moment waren ze rond de € 120,-) ze dalen nog wel, maar ze stijgen alleen maar. Is er iets bijzonders die datum? En is het verstandig te wachten of toch maar snel te boeken? Het enige wat ik kan bedenken is dat de wedstrijd de derby tegen Everton is, maar lijkt me op zich sterk dat dan de prijzen vanuit Amsterdam zo stijgen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:17

Tens

let me drink about it

kijk eens naar de prijzen op 1 maart en 1 mei. de prijzen variëren erg idd.
van duur als je erg vroeg boekt, naar goedkoper op x weken voor vertrek, en worden als je korter op de vertrektijd zit weer duurder. last minute kar dan weer goedkoper. Kijk ook even of het toevallig rond een vrij weekend in UK is, dat scheelt ook.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Achter de prijzen van vliegtickets zitten hele ingewikkelde algoritmes die ervoor zorgen dat een maatschappij zoveel mogelijk verdient aan een vlucht.

Zijn er al meer tickets geboekt dat verwacht? Dan gaat de prijs omhoog.
Soms kijken ze ook naar hoeveel mensen gezocht hebben naar die vlucht op hun site. Of zelfs of jij (jouw IP of een cookie) al vaker naar die vlucht hebt gekeken.
Je kan eens incognito gaat browsen via een VPN en kijken of dat invloed heeft op de prijs.

Daarnaast is de laagste prijs historisch gezien ergens tussen de 8 en 10 weken voor vertrek. Maar dat is in het verleden en gemiddeld. Wanneer de laagste prijs is voor 1 bepaalde vlucht is niet te voorspellen.
Het enige dat zeker is, is dat last-minute tegenwoordig bijna altijd veel duurder is dan op tijd boeken.

Ik zou je aanraden om ook eens naar andere maatschappijen te kijken. En om te kijken wat het effect is als je een dagje eerder of later vliegt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:58

Angeloonie

Cheeseburger Addict

RocketKoen schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:31:
Achter de prijzen van vliegtickets zitten hele ingewikkelde algoritmes die ervoor zorgen dat een maatschappij zoveel mogelijk verdient aan een vlucht.

Zijn er al meer tickets geboekt dat verwacht? Dan gaat de prijs omhoog.
Dit.. Simpel geval van vraag/aanbod en daardoor fluctuerende prijzen.
Soms kijken ze ook naar hoeveel mensen gezocht hebben naar die vlucht op hun site. Of zelfs of jij (jouw IP of een cookie) al vaker naar die vlucht hebt gekeken.
Je kan eens incognito gaat browsen via een VPN en kijken of dat invloed heeft op de prijs.
Mooi fabeltje. :+

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Bedankt!

Zojuist al even gekeken naar de andere weekenden wanneer Liverpool thuis speelt. En al die retourtickets zijn vrij duur. Ik zal eens bij een andere aanbieder kijken, maar ik kan ook nog via Manchester vliegen dat is nu maar € 55,- pp. Dan 3 kwartier met de taxi kom je op gemiddeld € 90,- pp.

Of het een fabeltje is of niet ik kijk vaak wel via een ander IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Mijn ervaring is dat vluchten naar bijv. de V.S. op dinsdag meestal redelijk leeg en het goedkoopst zijn, maar dat binnenlandse vluchten dan juist vol zitten.

My guess: Forenzen naar de V.S. blijven doorgaans een hele week en vliegen dus liever in het weekend, forenzen in het binnenland, bijvoorbeeld van NL naar UK, gaan juist 's ochtends heen en 's avonds terug. Omdat die lijndiensten toch wel moeten vliegen omdat de vliegtuigen een dag later elders nodig zijn, zetten ze op de dinsdagen dezelfde grote toestellen in als op andere dagen. De stoelen proberen ze dan wat goedkoper te verkopen. Misschien kun je dus goedkoper vliegen in het weekend, als je binnenlands vliegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gebruik je Apple?
Dan kunnen de prijzen ook hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Soldaatje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:35:
Gebruik je Apple?
Dan kunnen de prijzen ook hoger zijn.
8)7 _/-\o_ _O-

Dat is nog wel een mooier fabeltje dan die cookies fabel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:36
Ik gebruik meestal Matrix Airfare Search om tickets te zoeken. Lekker flexibel om goedkope dagen te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Angeloonie schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:32:
[...]

Dit.. Simpel geval van vraag/aanbod en daardoor fluctuerende prijzen.

[...]

Mooi fabeltje. :+
Voor hotels is dat geen fabeltje. Ik heb dit helaas al een aantal keer gemerkt. Het zou mij verbazen als dit dus niet in de vlieg-branche gebeurd.
Maar als jij toch zo van de fabeltjes bent kun jij misschien wel uitleggen waarom dit fenomeen bestaat:

- Zurich - Amsterdam ('s ochtends) en Amsterdam - Zurich ('s avonds) +/- 480 euro
twee weken later voor ongeveer dezelfde prijs. Totaal ongeveer 960 euro
- Zurich - Amsterdam ('s ochtends, dag 1) en terugvlucht 2 weken later 's avonds +/- 95 euro
Amsterdam - Zurich ('s avonds dag 1) terugvlucht 2 weken later 's ochtends +/- 95 euro
Totaal +/- 190 euro

Verschil is 400%, dit heeft niets met vraag en aanbod te maken, maar alles met de prijs zoveel mogelijk opdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

teigetjuh schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:16:
[...]

Voor hotels is dat geen fabeltje. Ik heb dit helaas al een aantal keer gemerkt. Het zou mij verbazen als dit dus niet in de vlieg-branche gebeurd.
Maar als jij toch zo van de fabeltjes bent kun jij misschien wel uitleggen waarom dit fenomeen bestaat:

- Zurich - Amsterdam ('s ochtends) en Amsterdam - Zurich ('s avonds) +/- 480 euro
- Zurich - Amsterdam ('s ochtends, dag 1) en terugvlucht 2 weken later 's avonds +/- 95 euro
Amsterdam - Zurich ('s avonds dag 1) terugvlucht 2 weken later 's ochtends +/- 95 euro
Totaal +/- 190 euro

Verschil is 400%, dit heeft niets met vraag en aanbod te maken, maar alles met de prijs zoveel mogelijk opdrijven.
Omdat op dezelfde dag heen en terugvliegen zakelijk is en dus extra duur. Met de dubbele vlucht pak je twee consumentenvluchten en die zijn goedkoop. Zo zit het algoritme in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

teigetjuh schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:16:
[...]

Geloof me, er wordt niets met cookies/apples/andere vage shit gedaan. Puur vraag/aanbod en constant bijsturen. (en nee dus niet op basis van views/visits oid, maar handmatig of automatisch adhv beschikbare voorraad e.d.)

Totaal +/- 190 euro

Geen idee hoe dat werkt, zal ook wel een mooie logica op gebouwd zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 23-11-2016 23:04 ]

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:51

Polycom

Poes van goud

Het kan natuurlijk ook zo maar zijn dat er bepaalde feesten/(sport)evenementen/vrije dagen zijn. Tickets kopen voor specifieke data is altijd duurder. Er zijn ook opties om spotgoedkoop tickets te kopen naar een ander werelddeel (bijvoorbeeld via vakantiepiraten).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gait schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:34:
Bedankt!

Zojuist al even gekeken naar de andere weekenden wanneer Liverpool thuis speelt. En al die retourtickets zijn vrij duur. Ik zal eens bij een andere aanbieder kijken, maar ik kan ook nog via Manchester vliegen dat is nu maar € 55,- pp. Dan 3 kwartier met de taxi kom je op gemiddeld € 90,- pp.
WTF?? Met de taxi tussen twee steden in? 8)7

Manchester Airport heeft een gecombineerd trein/busstation met minimaal elk uur een trein en meerdere keren per uur een bus naar Liverpool :o

Bus heb ik laatst nog gepakt, kostte net geen GBP8, dus minder dan EUR 9. Doet er een uur over en je komt dan aan op Liverpool ONE Bus station. Daar vertrekt aan overkant van de weg stadsbus 26 die pal voor Anfiel stadium stopt - maar ook als je daar geen zin in hebt is een taxi binnen Liverpool stukken goedkoper dan als je het al op vliegveld erin stapt.

Oslik blyat! Oslik!

• Gait
dion_b schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:21:
[...]

WTF?? Met de taxi tussen twee steden in? 8)7

Manchester Airport heeft een gecombineerd trein/busstation met minimaal elk uur een trein en meerdere keren per uur een bus naar Liverpool :o

Bus heb ik laatst nog gepakt, kostte net geen GBP8, dus minder dan EUR 9. Doet er een uur over en je komt dan aan op Liverpool ONE Bus station. Daar vertrekt aan overkant van de weg stadsbus 26 die pal voor Anfiel stadium stopt - maar ook als je daar geen zin in hebt is een taxi binnen Liverpool stukken goedkoper dan als je het al op vliegveld erin stapt.
De bus heb ik niet naar gekeken, de trein koste dacht ik iets van 13 GBP pp en taxi 19GBP pp. Maar bedankt voor de tip!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij easyJet gaan prijzen alleen maar omhoog, terwijl er bij vrijwel alle andere maatschappijen geen peil op is te trekken.
Pagina: 1