Toon posts:

Waterkoeling in desktop, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tweakerts,

Ik wil in mijn InWin H500
Afbeeldingslocatie: http://www.in-win.com/icon/9905/regular/h500.jpg
waterkoeling gaan bouwen. De radiateur komt dan aan de linkerzijkant vooraan, en de 120 mm Panaflo(of Papst) komt in de bovenkant en zal via een blikken trechter door de radiator gaan blazen. Het reservoir komt op de plaats van de 3,5 inch bays, die gebruik ik toch niet.
Alleen heb ik nog een aantal vragen...

1. Een kachelradiator is geen probleem, ik woon vlakbij een autosloperij, alleen welke radiator (opel / fiat / enz.)?

2. Welk koelblok zal ik gaan gebruiken? En hoe zet ik hem precies vast? Ik vind deze wel aardig:
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/nl/images/wc_jackets_MAZE.gif, zie www.oc-shop.nl
alleen, hoe zit die dan vast? En moet ik een shimmetje gebruiken? Of toch maar zo'n Swiftech als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/nl/images/wc_jackets_MCW462.gif, zie www.oc-shop.nl.

Ik vind de bevestiging van die Swiftech er wel goed uitzien eigenlijk.
Of toch zelf maar 1 maken, mijn oom heeft een draaibank en een professionele kollomboor. En bij DaBit kan je koper bestellen...

3. Welke pomp met hoeveel liter/uur? Is deze
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/nl/images/wc_pumpnova.jpg
goed genoeg? Hij "doet" 800 liter/uur.

Verdere specs van mijn kast:

AMD Thunderbird 1 GHz
Asus A7V133
256 MB 133 MHz
Asus Geforce V6600
20,4 GB Maxtor 7200rpm
Aopen 1232A Justlink
Aopen 48 speed cd-rom
Terratec geluidskaart
Enermax 350W

Wordt nu(niet geOC-ed) met Spirecooler
Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.nl/ai/spire1.jpg
64 graden (met }:O ) :( zonder casefans trouwens.

Wie o wie kan mij helpen met mijn vragen??
Alvast hartelijk dank,
rAvers
P.S. Zeg nu alstublieft niet dat ik de f*cking search moet gebruiken, al vraag ik daar natuurlijk nu wel om door dit te typen....

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24

Epsilon

je hebt heel veel vragen maar je moet zelf ook wel wat zoeken.
maar ff voor je vragen (nee zo beroerd ben ik niet),
de waterblokken die jij hebt gezien die worden met schroeven op je mobo vastgemaakt
800liter/uur is genoeg voor je waterkoeling systeem, maar ik zal geen dompelpomp gebruiken in je desktop, die heeft best wel wat ruimte nodig. Ga zoeken op een "inline pomp" de pomp Eheim 1046 (oc-shop) is goed daarvoor. 600liter/uur is al genoeg en het hoeft ook echt niet meer te zijn. Je hoeft dan geen waterreservoir te hebben en die nemen ruimte in.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Oke, je hebt wel een beetje gelijk, maar ik heb al best veel zelf gezocht en vooral veel topics gelezen. Ik ga gewoon een koperen kachelradiator kopen van een Opel. Dan ben ik wat de radiator betreft dus al klaar. Maar als ik het zonder reservoir bouw, dan wordt het water toch veel warmer of niet????
Heeft iemand ervaring met een van de waterjackets van de oc-shop? Of met die Aquacools set die ze daar hebben??

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 30 juni 2001 15:05 schreef rAvers het volgende:
Oke, je hebt wel een beetje gelijk, maar ik heb al best veel zelf gezocht en vooral veel topics gelezen. Ik ga gewoon een koperen kachelradiator kopen van een Opel. Dan ben ik wat de radiator betreft dus al klaar. Maar als ik het zonder reservoir bouw, dan wordt het water toch veel warmer of niet????
Heeft iemand ervaring met een van de waterjackets van de oc-shop? Of met die Aquacools set die ze daar hebben??
nee je water wordt niet warmer als je een inline pomp gebruikt ipv een dicht reservoir.
als je een open reservoir hebt scheelt het wel. Ook maar 1 graad als je een klein reservoir gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Maar je zei toch dat je dan geen reservoir gebruikt met zo'n inline pompje??
En hoe groot is zo'n dompelpompje dan precies?? Of ongeveer?

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 30 juni 2001 17:08 schreef rAvers het volgende:
Maar je zei toch dat je dan geen reservoir gebruikt met zo'n inline pompje??
En hoe groot is zo'n dompelpompje dan precies?? Of ongeveer?
is iets groter als een dompelpomp
maar je gebruikt idd geen reservoir
je moet wel een bleed/fill systeem hebben

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

-------------------------------------
Vraag van rAvers:

En hoe groot is zo'n dompelpompje dan precies??

Antwoord van epsilon:

is iets groter als een dompelpomp
-------------------------------------

lol :+ :P :)

iStockphoto

• Epsilon

Epsilon

haha grapjas
NOT
reageer nuttig als je het beter weet. Ik weet gewoon niet hoe groot zo'n inline pomp is maar hij niet veel groter als een dompel pomp dus niet mauwen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die nova sicca pomp die daar staat is een inline pomp en een dompelpomp, dus die kan je gewoon altijd nemen, 800l/u is genoeg.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Epsilon

Epsilon

hoe wil jij die gebruiken als inline pomp?
mag je mij welles vertellen dan

Verwijderd

Topicstarter
Die pompen bij de OC-Shop zijn die 12 of 230 volt eigenlijk??

• wipe-out
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08-2025

wipe-out

oud icon, geen zin in nieuwe:)

d'r zit een speciaal hulpstukje bij om 'm als inline te kunnen gebruiken, dacht ik :)

edit:

reactie op epsilon :P

Verwijderd

Op zaterdag 30 juni 2001 18:22 schreef rAvers het volgende:
Die pompen bij de OC-Shop zijn die 12 of 230 volt eigenlijk??
Draaien gewoon op 230volt.

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 30 juni 2001 18:26 schreef wipe-out het volgende:
d'r zit een speciaal hulpstukje bij om 'm als inline te kunnen gebruiken, dacht ik :)

edit:

reactie op epsilon :P
ik geloof het goed maar erstaat toch echt "NOVA is a fully submergible pump"
dus ik denk dat het niet gaat
maar die eheim 1048 is zeker weten een inline pomp.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Er zit toch echt een hulpstukje bij.

Hij is te gebruiken als inline pomp en dompelpomp (niet tegelijk he :P )
:Y)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

maar hoe zit het nou met die blokken want daar ben ik nou nieuwsgierig naar.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik maak van plexiglas een doosje om mijn bestaande heatsinks en laat daar water doorlopen, dan ben je uh... 10 gulden of minder kwijt voor je blokje :Y)

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 30 juni 2001 19:17 schreef Hawk666 het volgende:
maar hoe zit het nou met die blokken want daar ben ik nou nieuwsgierig naar.
waar ben je nieuwsgierig naar?
hoe ze eruit zien??
zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/MAZE2/MAZE2_thumb.gifAfbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/water_blocks/Socket%20Version%20Thumb.gif

ze zijn 150,- perstuk (ongeveer) tekoop bij oc-shop en zijn van puur koper.
wat moet je nog meer weten?
hoe ze koelen? goed
het zal niet aan het blokkie liggen

Verwijderd

Topicstarter
HMMM, radiator van een Opel is toch te groot, dus het wordt er een van een Austin Mini, de maximale breedte is 14 a 15 cm namelijk. Maar zijn die ook van koper? En het maakt dus niet uit of ik een reservoir gebruik of wel?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op zondag 01 juli 2001 12:56 schreef rAvers het volgende:
En het maakt dus niet uit of ik een reservoir gebruik of wel?
Het maakt niet uit idd.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik zie dus bij deze af van het reservoir! Maar iemand nog antwoorden op mijn andere vragen?

Verwijderd

Topicstarter
Oké, er is me al wat meer duidelijk:

1. Kachelradiator van de autosloop, alleen welk merk moet ik hebben? Afmetingen(B x H): 14/15 x 20(of minder).

2. Koelblok wordt de Dangerden Maze 2. Met shimmetje eronder.

3. Pompje ga ik bestellen bij www.happygrow.nl : Sicce Nova 800l/h voor 40 gulden.

De enige vraag die overblijft is dus, welke radiator ik moet hebben. Die speciale radiators uit Amerika voor 120 mm fans zijn me te duur. Bezorgen kost al 40 a 50 gulden :'( Of zijn deze ook in Nederland ergens te krijgen?

grtz

Verwijderd

Op zaterdag 30 juni 2001 21:05 schreef epsilon het volgende:

[..]

waar ben je nieuwsgierig naar?
hoe ze eruit zien??
zo:
[afbeelding][afbeelding]

ze zijn 150,- perstuk (ongeveer) tekoop bij oc-shop en zijn van puur koper.
wat moet je nog meer weten?
hoe ze koelen? goed
het zal niet aan het blokkie liggen
ok die blokkies zijn goed....maar hoe kom ik nou aan het allerbeste blok? zelf maken of is kopen altijd beter en zijn alle koperblokkies goed of zijn er een paar echt kut. waar koop je de beste blokkies en wat moet je dan kopen?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zoals ik al zei kan je voor 10 gulden ofzow eigen blokjes maken, en anders koop je ze voor 150 ofzow op:
www.oc-shop.nl
www.ned-cool.nl <-- down

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Dat is veel geld voor een stukje koper !!

toch maar zelf hobbyen

heatsink + sukje plexi = kooler :)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee welke radiator ik moet gebruiken? En als die Sicce Nova(f46,=) ook als Inlinepomp gebruikt kan worden, waarom is ie dan zoveel goedkoper als de Eheim(f129,=) eigenlijk?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Eheim zijn goede pompen, maar naar mijn mening wordt nu de goede naam misbruikt om de prijzen hoog te houden.

Ik heb zelf altijd Sicce pompjes gebruikt, en deze werken ook perfekt. Uit mijn hoofd 2 jaar garantie.

De sicce Idra en Sicce Nova zijn als inline pomp te gebruiken, met een meegeleverd hulpstukje. de Sicce Micra is kleiner maar is NIET als inline te gebruiken.

Zelf heb ik twee Idra's en twee Nova's.

Je hebt een fill en bleed systeem nodig, maar je kan ook af met een vertakking, en een slang naar het hoogste punt van je kast. Hier kan je water in gieten. Dat werkt ook goed, alhoewel je (eenmalig) iets langer bezig bent. Ergens op het waterkoeling forum heb ik daarover meer info gegeven.

Voor een passende radiator zou ik gewoon met de kast naar de sloop gaan, en kijken welke radiator past. Een beetje sloop heeft zo 100 verschillende. Ik weet de maten van die dingen niet uit mijn hoofd, maar dat weet de sloopbaas ook niet. Gewoon kijken en proberen dus. Hint: Voor een paar flesjes bier of een zak stroopwafels doen ze heel veel moeite voor je. En wees blind voor de reacties. De mensen snappen toch niet wat je aan het doen bent. Moet je ze ook niet willen uitleggen. Lukt toch niet....

Als koelblok zijn vrijwel alle koelblokken OK, welke een gefreesd kanaal hebben. Dit om de interne oppervlakte zo groot mogelijk te maken.

Nog een kleine hint: Zorg dat je een beetje zelfklevend schuim hebt, en plak dit om de bevestiging van de pomp. Dan geeft deze geen trillingen of gebrom af aan de kast, en is het geheel onhoorbaar. Dit heb ik ook gedaan (mijn pomp staat aan de bodem van de kast gebout, met schuimrubber ertussen, dus de pomp kan trillen / bewegen.

Succes!

Herman

Verwijderd

ff met de maximale maten langs de sloop is inderdaad het beste wat je doen kunt.

Als je de Sicce Nova als inlinepomp gaat gebruiken, hou dan rekening met een paar dingen:
- Hou de pomp op het laagste punt, zodat-ie nooit zonder water komt te staan.
- Lijm het inline-hulpstukje gewoon vast aan de pomp met wat PVC lijm. De standaard constructie vertrouw ik niet op de langere duur.

Verder zijn Sicce pompjes gewoon betrouwbaar volgens mij. Er kan ook zo weinig aan kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, bedankt voor alle reacties. Wat zou een (beginnende) waterkoelingtweaker zonder jullie moeten!
Pagina: 1