Nieuwe Router in huize Pixeltje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 09:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Momenteel woont er een door Vodafone geleverde Draytek Vigor in mijn woonkamer die probeert om de 100/100 glasvezellijn om te zetten in een bruikbaar draadloos signaal. Dat lukt maar matig, want om voor mij onbekende redenen is het bereik van dit draadloze netwerk beroerd. Wired loopt alles als een zonnetje, maar wandel niet graag rond met een kluwen van ethernetkabel aan mijn laptop dus besloot ik dat het na een driekwartjaar tobben toch tijd is om zelf een goede router aan te schaffen.

Om wat achtergrondinformatie te verschaffen even het volgende; ik woon in een appartement (75m2) op de vijfde verdieping, de glasvezelaansluiting is later opgeboord en komt via de voorgevel naar binnen. Het modem dat vodafone geleverd heeft kan daarom eigenlijk alleen in een een ongunstig hoekje staan (vermoedelijk deel van het beroerde bereik). Een router die ik zelf aanschaf kan ik elders in het huis plaatsen en zodoende een gunstiger plek uitkiezen. Op die manier hoop ik dat ik niet alleen in de woonkamer maar ook in de keuken/slaapkamer wifi kan gebruiken. In de huidige situatie heb ik schuin tegenover het modem (ongeveer 5m afstand) al een beroerde verbinding. Spelen met antenne's, richten, kanalen wisselen etc helpt allemaal niet. Vodafone is vriendelijk aan de telefoon maar blijft terugkomen op het veranderen van het kanaal. Ik heb ze inmiddels allemaal gehad maar dit is gewoon de oplossing niet.

Ik heb een PW search gedaan op de voglende filters;
prijs tot €150,
802.11ac én 802.11n
1Gbit ethernetpoorten

Beetje rondklikken en dan kom ik op de volgende vier routers;
https://tweakers.net/pric...284;666301;452893;350946/
- Linksys WRT1200AC
- Linksys AC1900 (EA9600-EK)
- TP Link Archer C2600
- Netgear Nighthawk R7000 (AC1900)

Als ik naar de cijfers kijk zijn deze routers min of meer vergelijkbaar; sure eentje claimt 800mbps draadloze snelheid maar ik heb meer behoefte aan een sterk signaal en een stabiele verbinding dan 800mbps. Ik kan prima met 400mbps leven als dat betekend dat ik in mijn hele huis een stabiele verbinding heb.

Ik heb ervaring met Netgear en Linksys (wie niet) en beide hebben mij ooit eens ene prima router geleverd. Tijden veranderen en ik heb al enige tijd niet of nauwelijks iets met netwerken gedaan dus ik ben benieuwd naar de meningen hier. Op één na hebben all vier de routers uit de vergelijking reviews die overwegend positief zijn. De linksys AC1900 schijnt lastig op de muur te schroeven, en volgens één gebruiker is het bereik van de R7000 beter. De TP-link lijkt vrij oke, enige minpunt wordt de firmware genoemd. Ik heb hier geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat er inmiddels een update is geweest voor zo'n populaire router. Tot slot de netgear.. daarvan wordt aangegeven door meerdere reviewers dat het apparaat niet perse stabiel is met de laatste firmware. Is dat nog zo?

Hoe dan ook; help mij kiezen.. ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop daarom tot een keuze te kunnen komen met hulp van de tweakers hier. Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Heb ik voldoende informatie verschaft in deze OP?

Anyway, op voorhand bedankt voor de moeite van lezen:)

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Beste antwoord (via Pixeltje op 07-12-2016 07:34)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pixeltje schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:28:
Bedankt voor je uitgebreide reactie dion_b, ik reageer op een aantal van je punten in de hoop eea wat te verduidelijken..

[...]

De Draytek is een Vigor 2132FVn, geleverd door Vodafone en ik kan er alleen op inloggen als 'user'. Admin is voor mij niet toegankelijk. Voor Vodafone wel want als ik ze bel kunnen ze op afstand in het modem koekeloeren. De draytek staat op een ongunstige plek (in de verre hoek van mijn woonkamer) maar daar kan ik weinig aan veranderen omdat de glasvezellijn niet zo lang is.
Goed, maar wat is dan exact de eis?

Die Vigor 2132 is een combinatie van:
- Glasvezel NTU
- Ethernet router
- WiFi AP

Zowel de zaken in je originele topicstart als de AP's waar je nu naar kijkt doen niets met de NTU-functionaliteit. Is het dan de bedoeling om de Vigor 2132 als NTU en (Ethernet)router te behouden, of zou je daar ook wat aan willen doen? Het is trouwens vrij lastig een router met ingebouwde NTU te vinden. Ik heb er eentje, de Turris Omnia, een crowdfunded ontwerp van CZ.nic. Die was goed betaalbaar in crowdfunding, maar nu retail > EUR 300.

Een AP gaat niets doen aan je gebrek aan mogelijkheden in 'eigen' router, en tenzij die Vigor in bridge mode kan (wat gezien verhaal over niks kunnen onwaarschijnlijk is) gaat een tweede router erachter ook niets uithalen op dat vlak.
[...]

Als ik jou (en internet) goed begrijp is dat vooral van belang voor telefoons, die een beduidend zwakker signaal uitzenden dan bijvoorbeeld mijn laptop. Dat klopt ook wel, want nu kan ik met pijn en moeite in mijn slaapkamer wifi oppikken met een laptop maar een telefoon werkt er niet meer.
Het is van belang voor alle WiFi-signalen. Bij een telefoon merk je het eerder, want sowieso zwakker, kleiner ontwerp, maar geldt ook bij een high-end MacBook Pro (die sinds herfst 2014 zelf 3x3 kan) - met een 3x3 AP hou je langer verbinding dan met 2x2. Bovendien - en dit is juist met high-end clients relevant - als je goede veribinding hebt, heb je ook anderhalf keer the througput bij 3x3 tov 2x2.

Qua WiFi is de Vigor 2132 trouwens niet meer van deze tijd, 2x2 MiMo is nog acceptabel, maar het is 2.4GHz-only en dat is gewoon brak.
[...]

Met de draytek heb ik wat metingen gedaan;
Direct naast het modem; RSSI -19dBm, ruis -98dBm
3,5m verderop bij audiomeubel; -42dBm, ruis -98dBm
slaapkamer; -51dBm, ruis -92dBm
keuken; -66dBm, ruis -101dBm

Deze locaties liggen ook op oplopende afstand van het modem. Dat zie je duidelijk terug in de signaalsterkte. Tussen het audiomeubel en mijn slaapkamer zit nog geen 3 meter en een gipswandje (gips+hout, geen metalstud). De keuken is zo ver als ik van het modem af kan komen en hoewel je met -66dBm nog een werkend signaal zou moeten hebben zakt de snelheid daar zo hard terug dat er praktisch niks meer mee te beginnen is.
Als je met -66dBm nog geen bruikbare verbinding hebt, en als je verbinding in de slaapkamer met -51dBm slechter is dan in de keuken met -66dBm (wat ik begrijp uit je beschrijving), dan is je probleem helder: je hebt bovenal last van interferentie. Die demping is helemaal niet schrikbarend; ik zou willen dat de muren hier maar 9dB dempten :o

Bij 'schone' omgeving hou je normaliter tot onder de -75dBm een werkbare verbinding, dus als je met -51dBm al problemen hebt weet je zeker dat je omgeving niet schoon is.

Oplossing is in beginsel simpel: naar 5GHz gaan.
Tot slot heb ik met een Apple airport extreme wat testen gedaan; die heb ik als AP in het audiomeubel geknikkerd en toen ben ik nog een keer rond het huis gegaan om het signaal te meten. Resultaat daarvan viel me eigenlijk een beetje tegen. Later las ik dat de Apple airport eigenlijk helemaal niet zo'n goede router/AP schijnt te zijn. Ik had hem te leen van een vriend dus heb 'm maar weer teruggebracht :+
Eeeh... nu kom je weer met apparaat waar je geen volledige naam van geeft... :'(

Apple heeft niet minder dan 6 generaties Airport Extreme uitgebracht, varierend van een WiFi-g geval uit 2003 (A1034) tot een 3x3 MiMo WiFi-ac dualband geval uit 2013 (A1521). Die eerste is ronduit inferieur aan de Vigor 2132, de laatste is grofweg vergelijkbaar met een UniFi AC Pro qua WiFi.

Ervan uitgande dat het niet een van de alleroudste was, zijn het wel allemaal dualband (zowel 2.4GHz als 5GHz) apparaten. De hamvraag is dan: op welke band heb je ermee getest?
[...]

Als ik een AP aan het plafond wil hebben kan dat thv het audiomeubel, en daarmee hangt het ding ook min of meer midden in het huis, in ieder geval voor de ruimten die belangrijk zijn.
Dat klinkt als een ideale locatie, mits één AP voldoende is. Iig niets ophangen/anderszins vastmaken voor je getest hebt met nieuwe hardware op die locatie. Doodzonde om de boel tot gatenkaas te boren en dan te constateren dat je twee nodig hebt op andere locaties.
Er is nog een ding wat me aan de draytek niet bevalt en dat is de stabiliteit van de lijn; zowel met een macbook pro als met mijn windowslaptop is de snelheid nabij het modem vaak super maar de stabiliteit ervan is belazerd. Vaak valt het signaal weg, althans zo lijkt het, maar het zijn hele korte storingen. Ik heb behoorlijk wat zitten draaien aan de knoppen in de draytek en ben uiteindelijk uitgekomen op kanaal 13, omdat hier de minste storing op zit volgens SSIDer (oid, weet niet meer hoe het programma exact heet) en een mode die 'mixed 11g+n' heet. Bij mijn weten zit ik nu dus op de 2,4gHz band, dat is althans wat het modem rapporteert. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de Greenfield mode met channel bandwith van 20/40Mhz, dat is niet zo buur-vriendelijk maar lijkt helemaal niks uit te maken in de stabiliteit van het signaal. Dat heb ik dus maar weer teruggezet op factory default.
InSSIDer is een tool dat zeer beperkte info geeft dat eigenlijk altijd net te weinig is om uitsluitsel te geven. Het kan namelijk alleen tonen op welke kanalen netwerken actief zijn en met welke RSSI je ze ontvangt. Wat het niet kan tonen is hoe druk ze zijn en welke andere signalen (non-WiFi of iig zonder SSID) er in de band hangen. Terwijl die laatste twee veel belangrijker zijn. Een netwerk met zeer sterk signaal heb je nauwelijks last van als er geen verkeer overheen gaat. Omgekeerd, zelfs een netwerk met zwak signaal is zeer hinderlijk als het volcontinu gebruikt wordt. Die laatste moet je koste wat kost vermijden.

Daarnaast: half overlappen met een kanaal is (muv corner cases) altijd veel slechter dan vol overlappen, want in zelfde kanaal deel je de zendtijd, maar stoor je elkaar niet, terwijl elkaars verkeer in aangrenzende kanalen puur als ruis fungeert. Als andere netwerken op 1, 6 en 11 zitten kan het lijken dat je op 13 beter zit, maar dan overlap je zijdelings met 11 en valt alles uit zodra iemand op 11 gaat zenden. Dat zou zomaar je problemen kunnen verklaren.
Kort verhaal lang; ik weet niet wat ik met de draytek nog kan ondernemen om het draadloze singnaal in mijn huis acceptabel te krijgen. Vandaar dat ik op zoek was naar een nieuw apparaat om de draadloze functie van de draytek over te nemen.
Op basis van wat je hier zegt kan ik kort zijn: in 2.4GHz maakt het geen drol uit welk apparaat je koopt. Er zijn zeker betere dan de Vigor 2132, maar de interferentie die je nu al ervaart gaat daar net zo goed roet in het eten gooien. Ofwel je lost het op met betere settings op de 2132, danwel je moet over op 5GHz.

Mbt settings:
[list]• 20MHz, zeker niet 20/40MHz. Die extra kanaalbreedte kost je 3dB signaal (want zelfde vermogen over twee keer zoveel bandbreedte uitgesmeerd, dus gehalveerd, wat logaritmisch 3dB is), die kun je echt niet missen. Zeker niet als er sprake is van interferentie. Bovendien, met 40MHz vang je twee keer zoveel verstoring.
• b/g/n vs greenfields n maakt geen bal uit als al je apparaten WiFi-n doen. Greenfields zorgt er simpelweg voor dat geen legacy op je netwerk komt.
• Security en encryption op WPA2-only en CCMP(AES)-only. Dus geen TKIP. Is niet alleen onveilig maar helpt je performance ook om zeep.
• Qua kanaal: beste optie is op een moment dat het brak is simpelweg alle 13 een voor een te proberen, dmv paar speedtests een gemiddelde snelheid te noteren en kanaal wat beste scoort te pakken. Maar... WiFi verandert continu. 5 minuten later kan dat weer slechtste keuze zijn.

Helpt dat niet? Dan een 5GHz AP. Het is met de cijfers die je noemt aannemelijk dat een enkele goede AP je hele huis kan dekken. Je geeft aan PoE te willen. Dan valt de verder erg goede KPN/Telfort/Arcadyan AP voor EUR 50 af. Goedkoopste optie is de TP-Link EAP225 voor EUR 80. Dat is 2x2 MiMo, maar wel volwaardige 802.3af PoE. Wil je 3x3 MiMo - en dat zou ik als je met enkele AP wilt proberen wel aanraden, dan is goedkoopste optie alsnog de UniFi AP AC Pro voor EUR 145.

Mbt afweging UniFi vs TP-Link's cloud managed oplossing: op papier zijn ze erg vergelijkbaar en het is duidelijk dat TP-Link probeert voet aan de grond te krijgen in een markt waar Ubiquiti erg succesvol in is. UniFi is allerminst perfect, maar beter kun je voor die prijs niet krijgen qua features. Ik heb zelf nog geen van de TP-Links geprobeerd, maar ga het wel zsm doen, al is het alleen maar om appels te hebben om met Ubiquiti's appels te vergelijken. Voor nu kan ik er dus weinig over roepen, dus UniFi is ws de veiligere keus.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vorig jaar een vergelijkbare keuze moeten maken. De R7000 is toen snel afgevallen vanwege het kleine aantal portforwards wat mogelijk is. De Archer lijkt (!!!) soms random performance-issues te hebben maar dat lijk Archer-eigen; ook andere typen zie je random dat de ene het niet trekt terwijl de andere zonder problemen gaat. En toen was ik geen fan van Linksys en hield ik weinig opties over.

Gelukkig was Asus nog wakker en kon ik in een aardige aanbieding bij de MM een AC-68U aanschaffen. Of deze kan hangen; geen idee maar ik ben wel erg tevreden over de dekking (90 vierkante meter appartement) en het gemak waarmee de router te configureren was.

My 2 cents :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb nu de R7000 met een alternative firmware gebaseerd op de Asus Merlin firmware. Uitstekend bereik zelfs op zolder hoor ik mijn zoon niet meer klagen (daarvoor met de tplink C7 wel)

Vandaag weer ibood hunt, er staat regelmatig netgear of asus op. Wie weet komt er eentje langs.

[ Voor 21% gewijzigd door hjs op 22-11-2016 07:46 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Thanks, ik zal me eens verdiepen in de Asus. Ik had de voorloper van de AC-68U al eens gezien, maar heb geen ervaring met ASUS routers en heb er eigenlijk nog nooit iemand over gehoord, vandaar niet naar gekeken.

Heb jij de router een beetje in de midden van je huis staan MAX3400?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pixeltje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:29:
Heb jij de router een beetje in de midden van je huis staan MAX3400?
Nee, uit praktische overwegingen staat deze halverwege de langste muur. Even simpel geroepen; betonnen appartement (rechthoek) van 8 x 11 en de router staat dus langs "een buitenmuur" op 5.5m. Rest van de inrichting is voornamelijk gipsplaat&piepschuim wandjes maar zelfs in de verste hoek (nachtkastje), haal ik zonder problemen iets van 110Mbit op mijn smartphone op 5GHz.

Neem aan dat je Netwerken al had gezien met de "Grote <routertype> topics"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Puur om dingen nog even ingewikkelder te maken voor je: Rond de 150,- zwerft ook de router van synology rond, mocht je nog wat NAS- en of andere functies in je router willen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:35:
[...]

Neem aan dat je Netwerken al had gezien met de "Grote <routertype> topics"?
Yes, maar daar staat een sticky dat aankoopadvies topics naar CAA verplaatst zijn, zodoende hier een topic geopend.

De AC-68U ziet er overigens uit als een winner, wel een prijzig apparaatje maar de reviews zijn goed, evenals de verkrijgbaarheid. Asus wordt met name geroemd om de stabiliteit van router en netwerk. Ik hou het Topique nog heel even open voor het geval er iemand langshobbelt met een andere tip, anders ga ik de afweging maken tussen de Linksys AC1900 en de 68U van Asus.
Twam schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:44:
Puur om dingen nog even ingewikkelder te maken voor je: Rond de 150,- zwerft ook de router van synology rond, mocht je nog wat NAS- en of andere functies in je router willen.
Thanks; maar nee. Ik heb een NAS wonen in het netwerk, geen Synology overigens. Ik heb eerder zitten kijken naar de Synology routers maar ik denk dat de meerwaarde daarvan niet zo groot is. Dan ga ik liever met een bekend routermerk/goede reviews.

[ Voor 27% gewijzigd door Pixeltje op 22-11-2016 08:54 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:35
Waarom zou je voor een nieuwe router gaan, als je wel tevreden bent over de bedrade verbindingen? Voor een draadloos netwerk te onderhouden kan je beter kijken naar access points. Deze kan je dan bedraad aansluiten op je huidige router.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Arator schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:13:
Waarom zou je voor een nieuwe router gaan, als je wel tevreden bent over de bedrade verbindingen? Voor een draadloos netwerk te onderhouden kan je beter kijken naar access points. Deze kan je dan bedraad aansluiten op je huidige router.
voor een goede access point ben je in mijn ogen zoveel kwijt dat je bijna een prima router kan hebben die flexibeler is. Ik zou zelf altijd voor een router gaan, vanwege die speelruimte. dat beetje prestatieverlies neem ik voor lief.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Arator
NLBUURMAN schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:28:
[...]

voor een goede access point ben je in mijn ogen zoveel kwijt dat je bijna een prima router kan hebben die flexibeler is. Ik zou zelf altijd voor een router gaan, vanwege die speelruimte. dat beetje prestatieverlies neem ik voor lief.
Maar dan ben je router na router (na router) aan het koppelen, met de mogelijkheid dat er problemen opduiken in het netwerk ( denk dan aan "help, ik vind mijn nas niet" of "ik kan mijn printer niet vinden in het netwerk". Genoeg voorbeelden hiervan op het forum). Verder met je ook eens denken : hoe kan men iets maken dat meer functies heeft voor een goedkopere prijs? Door dat er eventueel goedkopere/minderwaarduge onderdelen zijn gebruikt. Gebruik een toestel waarvoor het gemaakt/bedoeld is.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Arator schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:13:
Ik snap je overweging, ik wil graag dat mijn router ook dhcp gaat spelen, de draytek van Vodafone is een prima apparaat maar ik
Kan er slechts twee ethernetkabels op aansluiten omdat de andere twee poorten gereserveerd zijn voor tv, (en dat heb ik niet), een van die poorten zou dan naar mijn NAS gaan, de ander naar een ap. Als ik een derde apparaat aan wil sluiten moet ik dus een bestaande kabel loshalen. Aangezien er best vaak pc's bij mij staan voor bouw/reparatie of ombouw ben ik vrij vaak een van de twee kwijt. Een router leek mij dus de betere optie.

Ik heb ook al even zitten spelen met een ap die draadloos het wifi bereik kan vergroten maar de stabiliteit daarvan liet ook te wensen over. All in all dus gekozen voor een router die ik centraal kan plaatsen en alle taakjes op zich neemt. De NAS is bovendien niet van buitenaf te benaderen dus de extra laag die ik aanbreng met een router is voor mij geen bezwaar.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:12
Pixeltje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:03:
[...]

Ik snap je overweging, ik wil graag dat mijn router ook dhcp gaat spelen, de draytek van Vodafone is een prima apparaat maar ik
Kan er slechts twee ethernetkabels op aansluiten omdat de andere twee poorten gereserveerd zijn voor tv, (en dat heb ik niet), een van die poorten zou dan naar mijn NAS gaan, de ander naar een ap. Als ik een derde apparaat aan wil sluiten moet ik dus een bestaande kabel loshalen. Aangezien er best vaak pc's bij mij staan voor bouw/reparatie of ombouw ben ik vrij vaak een van de twee kwijt. Een router leek mij dus de betere optie.

Ik heb ook al even zitten spelen met een ap die draadloos het wifi bereik kan vergroten maar de stabiliteit daarvan liet ook te wensen over. All in all dus gekozen voor een router die ik centraal kan plaatsen en alle taakjes op zich neemt. De NAS is bovendien niet van buitenaf te benaderen dus de extra laag die ik aanbreng met een router is voor mij geen bezwaar.
Dat probleem is toch opgelost door een switch te gebruiken op je werkplek? Dan kun je daar zoveel apparaten gebruiken als je switch groot is. Niet alles moet in de router. Of koop een accesspoint met meerdere ethernet poorten, die zijn er ook.

Kun je die Vodafone modem wel in bridge modem zetten? Zo neen, dan ga je een nieuwe router kopen om er eigenlijk een accesspoint van te maken, of je laat die ook als router werken met als gevolg dat je twee gescheiden netwerken hebt. Je bent niet op zoek naar een router die iets meer moet kunnen dan je modemrouter, het is alleen het draadloze bereik dat tekort schiet.

Voor de prijs van die AC-68U kun je bijna twee van deze pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) kopen, of je bespaart veel geld en koopt er maar één als je woning niet zo groot is. Voor draadloze netwerken blijft het altijd beter hoe korter bij je bent en hoe minder obstakels er zijn. Ik heb er zelf twee staan, de handoff daartussen is bijna naadloos, ik heb het nog niet getest met Skype of VoIP, maar ik heb altijd uitstekend signaal als ik tussen kamers loop. Ze zijn ook een stuk mooier weg te werken in je interieur dan een klassieke router.
NLBUURMAN schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:28:
[...]

Wat ben je nu eigenlijk met de extra functies van een router als je die dan achter een andere router gebruikt? Dat vind ik niet meer flexibiliteit, maar gewoon meer overhead.

• Arator
Pixeltje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:03:
[...]
De NAS is bovendien niet van buitenaf te benaderen dus de extra laag die ik aanbreng met een router is voor mij geen bezwaar.
Ik heb dan ook niet over van buitenaf te benaderen, maar puur in eigen netwerk. Kijk maar eens op het forum bij de sectie 'Netwerk'.
Iets dat niet direct kon terugvinden in het verhaal, maar neem je ook digitale televisie af via die glasvezel? Zo neen, laat die draytek dan bridged schakelen zodat die enkel als modem werkt. Zo ja, zal je goed moeten kijken hoe alles kan configureren anders vermoed ik NAT na NAT problemen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb alleen internet, geen telefoon of tv-diensten. Ben nog niks tegengekomen wat niet ook te streamen is :+

Stel dat ik het idee van een router overboord gooi en een AP met switch kies, doet zo'n Ubiquiti in zijn eentje 75m2 coveren of heb ik er daar twee voor nodig? Is een beetje koffiedik kijken natuurlijk, maar mogelijk loopt hier iemand die er een heeft hangen?

Financieel wel interessant, want scheelt bijna 70 euro; een gbit-switch heb ik hier nog wel liggen.

Edit: Nieuwe zoektocht, dus nieuwe info:
https://tweakers.net/pric...are/462454;462457;462455/
Vergelijk tussen drie typen Ubiquiti, driemaal de AP-AC maar gevarieerd van de LITE naar Pro, naar LR (??).
De pro is eigenlijk te duur (als ik toch 150 euro uitgeef, waarom dan niet toch een router..?) De lite en de LR verschillen volgens mij alleen in de specificatie 'maximale wifi snelheid', maar waarom dat is kan ik niet achterhalen. Wat me wel opvalt is dat de ubiquiti geleverd wordt met een injector om PoE te doen, dat is wel cool natuurlijk; zo min mogelijk kabels.

Wat is nu het verschil tussen de Lite en LR? Long Range.. dat klinkt goed :+. Ik duik even in de Ubiquiti's, beetje leren en kijken wat het beste zou zijn (ik denk nu 2 lite's aanschaffen, eentje in de woonkamer en eentje in de hal nabij de keuken oid, denk dat ik daarmee mijn hele huis kan coveren.

Is het beter om de AP aan het plafond te schroeven, of is ergens op kniehoogte neerleggen ook prima (audiomeubel).

[ Voor 53% gewijzigd door Pixeltje op 23-11-2016 06:56 ]

• Arator
Ik heb die (momenteel) op een kast liggen en dat werkt voor mij daar uitstekend.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pixeltje schreef op woensdag 23 november 2016 @ 06:18:
Ik heb alleen internet, geen telefoon of tv-diensten. Ben nog niks tegengekomen wat niet ook te streamen is :+

Stel dat ik het idee van een router overboord gooi en een AP met switch kies, doet zo'n Ubiquiti in zijn eentje 75m2 coveren of heb ik er daar twee voor nodig? Is een beetje koffiedik kijken natuurlijk, maar mogelijk loopt hier iemand die er een heeft hangen?
Tja, ik heb twee AC Pro's hangen, heb bij vriendin van me twee AC Lite's opgehangen. Prima apparaten, maar:

1) waarom zou je in vredesnaam de meerprijs uitgeven van een oplossing om alles unified te beheren als je maar één apparaat gaat kopen?? De KPN/Telfort AP kost EUR 50 en heeft zelfde ruwe specs en solo performance als een UniFi AC Pro. Meerwaarde van de UniFi heb je pas als je meerdere AP's in je netwerk hebt en die dingen makkelijk wilt beheren en (iets) betere roaming wilt (of als je ingewikkeldere dingen als verschillende VLANs aan SSID's wilt toewijzen etc).
2) 75m^2 aan lege ruimte vonder interferentie kan iedere AP wel aan, zelfs die niet nader gespecificeerde Draytek jammer - wel zo relevant om te weten exact welk apparaat het nu niet trekt en dus hoe hoog de lat ligt om beter te doen.... Dat het niet lukt betekent dat er ofwel teveel demping is, danwel teveel interferentie. Of zelfs allebei. Zonder dat duidelijk te hebben kan niemand zeggen of een enkele AP gaat werken of dat je er meerdere nodig gaat hebben.
Financieel wel interessant, want scheelt bijna 70 euro; een gbit-switch heb ik hier nog wel liggen.

Edit: Nieuwe zoektocht, dus nieuwe info:
https://tweakers.net/pric...are/462454;462457;462455/
Vergelijk tussen drie typen Ubiquiti, driemaal de AP-AC maar gevarieerd van de LITE naar Pro, naar LR (??).
De pro is eigenlijk te duur (als ik toch 150 euro uitgeef, waarom dan niet toch een router..?) De lite en de LR verschillen volgens mij alleen in de specificatie 'maximale wifi snelheid', maar waarom dat is kan ik niet achterhalen.
Uh, om exact zelfde reden waarom al die andere WiFi-apparaten met verschillende snelheden geadverteerd worden: het is code voor de combinatie van ondersteunde standaard en aantal fysieke datstromen (MiMo-config).

De Lite doet 2x2 MiMo in 2.4GHz en 5GHz, de LR doet 3x3 in 2.4GHz en 2x2 in 5GHz, de Pro doet in beide 3x3.

Impact daarvan is groter dan alleen snelheid: bij WiFi is ontvangstgevoeligheid belangrijkste factor, en meer antennes betekent meer gevoeligheid (google op "antenna diversity" voor uitleg waarom). Dus met 3x3 zijn signalen van je zwakke clients beter te ontvangen dan met 2x2 als alle overige zaken gelijk blijven.
Wat me wel opvalt is dat de ubiquiti geleverd wordt met een injector om PoE te doen, dat is wel cool natuurlijk; zo min mogelijk kabels.
Dat is ook voordeel van UniFi tov meeste goedkopere alternatieven. Tevens verschil tussen de apparaten:

De Lite en de LR doen alleen passieve PoE met 24V. Dat betekent dat je alleen de meegeleverde adapter kunt gebruiken, een per AP, en dus geen PoE switches oid. De Pro doet 802.3af/at en kan dus ook via PoE switches gevoed worden. Bij grotere installs en als je echt minimale doosjes wilt een stuk overzichtelijker.
Wat is nu het verschil tussen de Lite en LR? Long Range.. dat klinkt goed :+[/]
Klinkt totaal onzinnig. Bereik is nooit een probleem in een binnenhuissituatie. Zelfs een low-end prutding kan >200m reiken. Mits geen obstakels en interferentie. Binnenhuis heb je alleen maar obstakels en interferentie. En zoals ik hierboven al aangaf, luisteren is relevanter dan zenden. De LR kan paar dB harder zenden. maar (muv op de 2.4GHz met 3x3 config) kan niet beter luisteren. Voor een enkele (5GHz) WiFi-ac apparaat nul meerwaarde dus.
Ik duik even in de Ubiquiti's, beetje leren en kijken wat het beste zou zijn (ik denk nu 2 lite's aanschaffen, eentje in de woonkamer en eentje in de hal nabij de keuken oid, denk dat ik daarmee mijn hele huis kan coveren.
Doe eerst eens troubleshooten wat nu exact je probleem is, en doe een site survey. Dan weet je hoeveel AP's je nodig hebt. Anders koop je lukraak maar wat en is maar de vraag of je gaat helpen.
Is het beter om de AP aan het plafond te schroeven, of is ergens op kniehoogte neerleggen ook prima (audiomeubel).
Plafond is ideaal, want line-of-sight naar client apparaten. Als dat niet kan, hoog aan de muur. Op kniehoogte betekent allemaal obstakels zelfs binnen een kamer, inclusief mensen (wij zijn vooral goed in 5GHz blokkeren).

Of dat in jouw situatie echt uitmaakt is een tweede, maar je wilt die dingen linksom of rechtsom zo hoog mogelijk hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pixeltje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:52:
Yes, maar daar staat een sticky dat aankoopadvies topics naar CAA verplaatst zijn, zodoende hier een topic geopend.

De AC-68U ziet er overigens uit als een winner, wel een prijzig apparaatje maar de reviews zijn goed, evenals de verkrijgbaarheid. Asus wordt met name geroemd om de stabiliteit van router en netwerk. Ik hou het Topique nog heel even open voor het geval er iemand langshobbelt met een andere tip, anders ga ik de afweging maken tussen de Linksys AC1900 en de 68U van Asus.
Ik heb de Asus RT68U ook draaien (al bijna een jaar nu denk ik?) en ben er tot op heden erg tevreden mee. Heeft ook mogelijkheid voor custom firmware waarmee je net wat meer dingen kunt e.d. Mocht je een goede versie treffen, kun je zelfs het wifi signaal een boost geven, zodat je altijd goede ontvangst hebt op bijvoorbeeld mobile devices. :) En ja, je betaald wat meer, maar dat betaald zich ruimschoots terug in een meer dan prima router.

Enige nadeel die je sowieso gaat hebben; de Draytek van Vodafone kan je niet in bridge mode zetten, die zul je zelf in DMZ moeten zetten naar de router.

Ik ben ex-Vodafone klant

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 24-11-2016 15:29 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide reactie dion_b, ik reageer op een aantal van je punten in de hoop eea wat te verduidelijken..
dion_b schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:52:

2) 75m^2 aan lege ruimte vonder interferentie kan iedere AP wel aan, zelfs die niet nader gespecificeerde Draytek jammer - wel zo relevant om te weten exact welk apparaat het nu niet trekt en dus hoe hoog de lat ligt om beter te doen.... Dat het niet lukt betekent dat er ofwel teveel demping is, danwel teveel interferentie. Of zelfs allebei. Zonder dat duidelijk te hebben kan niemand zeggen of een enkele AP gaat werken of dat je er meerdere nodig gaat hebben.
De Draytek is een Vigor 2132FVn, geleverd door Vodafone en ik kan er alleen op inloggen als 'user'. Admin is voor mij niet toegankelijk. Voor Vodafone wel want als ik ze bel kunnen ze op afstand in het modem koekeloeren. De draytek staat op een ongunstige plek (in de verre hoek van mijn woonkamer) maar daar kan ik weinig aan veranderen omdat de glasvezellijn niet zo lang is.
[...]

De Lite doet 2x2 MiMo in 2.4GHz en 5GHz, de LR doet 3x3 in 2.4GHz en 2x2 in 5GHz, de Pro doet in beide 3x3.

Impact daarvan is groter dan alleen snelheid: bij WiFi is ontvangstgevoeligheid belangrijkste factor, en meer antennes betekent meer gevoeligheid (google op "antenna diversity" voor uitleg waarom). Dus met 3x3 zijn signalen van je zwakke clients beter te ontvangen dan met 2x2 als alle overige zaken gelijk blijven.
Als ik jou (en internet) goed begrijp is dat vooral van belang voor telefoons, die een beduidend zwakker signaal uitzenden dan bijvoorbeeld mijn laptop. Dat klopt ook wel, want nu kan ik met pijn en moeite in mijn slaapkamer wifi oppikken met een laptop maar een telefoon werkt er niet meer.
[...]

Bereik is nooit een probleem in een binnenhuissituatie. Zelfs een low-end prutding kan >200m reiken. Mits geen obstakels en interferentie. Binnenhuis heb je alleen maar obstakels en interferentie. En zoals ik hierboven al aangaf, luisteren is relevanter dan zenden. De LR kan paar dB harder zenden. maar (muv op de 2.4GHz met 3x3 config) kan niet beter luisteren. Voor een enkele (5GHz) WiFi-ac apparaat nul meerwaarde dus.

Doe eerst eens troubleshooten wat nu exact je probleem is, en doe een site survey. Dan weet je hoeveel AP's je nodig hebt. Anders koop je lukraak maar wat en is maar de vraag of je gaat helpen.

Deze locaties liggen ook op oplopende afstand van het modem. Dat zie je duidelijk terug in de signaalsterkte. Tussen het audiomeubel en mijn slaapkamer zit nog geen 3 meter en een gipswandje (gips+hout, geen metalstud). De keuken is zo ver als ik van het modem af kan komen en hoewel je met -66dBm nog een werkend signaal zou moeten hebben zakt de snelheid daar zo hard terug dat er praktisch niks meer mee te beginnen is.

Tot slot heb ik met een Apple airport extreme wat testen gedaan; die heb ik als AP in het audiomeubel geknikkerd en toen ben ik nog een keer rond het huis gegaan om het signaal te meten. Resultaat daarvan viel me eigenlijk een beetje tegen. Later las ik dat de Apple airport eigenlijk helemaal niet zo'n goede router/AP schijnt te zijn. Ik had hem te leen van een vriend dus heb 'm maar weer teruggebracht :+
Plafond is ideaal, want line-of-sight naar client apparaten. Als dat niet kan, hoog aan de muur. Op kniehoogte betekent allemaal obstakels zelfs binnen een kamer, inclusief mensen (wij zijn vooral goed in 5GHz blokkeren).

Of dat in jouw situatie echt uitmaakt is een tweede, maar je wilt die dingen linksom of rechtsom zo hoog mogelijk hebben.
Als ik een AP aan het plafond wil hebben kan dat thv het audiomeubel, en daarmee hangt het ding ook min of meer midden in het huis, in ieder geval voor de ruimten die belangrijk zijn.

Er is nog een ding wat me aan de draytek niet bevalt en dat is de stabiliteit van de lijn; zowel met een macbook pro als met mijn windowslaptop is de snelheid nabij het modem vaak super maar de stabiliteit ervan is belazerd. Vaak valt het signaal weg, althans zo lijkt het, maar het zijn hele korte storingen. Ik heb behoorlijk wat zitten draaien aan de knoppen in de draytek en ben uiteindelijk uitgekomen op kanaal 13, omdat hier de minste storing op zit volgens SSIDer (oid, weet niet meer hoe het programma exact heet) en een mode die 'mixed 11g+n' heet. Bij mijn weten zit ik nu dus op de 2,4gHz band, dat is althans wat het modem rapporteert. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de Greenfield mode met channel bandwith van 20/40Mhz, dat is niet zo buur-vriendelijk maar lijkt helemaal niks uit te maken in de stabiliteit van het signaal. Dat heb ik dus maar weer teruggezet op factory default.

Kort verhaal lang; ik weet niet wat ik met de draytek nog kan ondernemen om het draadloze singnaal in mijn huis acceptabel te krijgen. Vandaar dat ik op zoek was naar een nieuw apparaat om de draadloze functie van de draytek over te nemen.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pixeltje schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:28:

[...]

- Glasvezel NTU
- Ethernet router
- WiFi AP

Zowel de zaken in je originele topicstart als de AP's waar je nu naar kijkt doen niets met de NTU-functionaliteit. Is het dan de bedoeling om de Vigor 2132 als NTU en (Ethernet)router te behouden, of zou je daar ook wat aan willen doen? Het is trouwens vrij lastig een router met ingebouwde NTU te vinden. Ik heb er eentje, de Turris Omnia, een crowdfunded ontwerp van CZ.nic. Die was goed betaalbaar in crowdfunding, maar nu retail > EUR 300.

Een AP gaat niets doen aan je gebrek aan mogelijkheden in 'eigen' router, en tenzij die Vigor in bridge mode kan (wat gezien verhaal over niks kunnen onwaarschijnlijk is) gaat een tweede router erachter ook niets uithalen op dat vlak.
[...]

Het is van belang voor alle WiFi-signalen. Bij een telefoon merk je het eerder, want sowieso zwakker, kleiner ontwerp, maar geldt ook bij een high-end MacBook Pro (die sinds herfst 2014 zelf 3x3 kan) - met een 3x3 AP hou je langer verbinding dan met 2x2. Bovendien - en dit is juist met high-end clients relevant - als je goede veribinding hebt, heb je ook anderhalf keer the througput bij 3x3 tov 2x2.

Qua WiFi is de Vigor 2132 trouwens niet meer van deze tijd, 2x2 MiMo is nog acceptabel, maar het is 2.4GHz-only en dat is gewoon brak.
[...]

Als je met -66dBm nog geen bruikbare verbinding hebt, en als je verbinding in de slaapkamer met -51dBm slechter is dan in de keuken met -66dBm (wat ik begrijp uit je beschrijving), dan is je probleem helder: je hebt bovenal last van interferentie. Die demping is helemaal niet schrikbarend; ik zou willen dat de muren hier maar 9dB dempten :o

Bij 'schone' omgeving hou je normaliter tot onder de -75dBm een werkbare verbinding, dus als je met -51dBm al problemen hebt weet je zeker dat je omgeving niet schoon is.

Eeeh... nu kom je weer met apparaat waar je geen volledige naam van geeft... :'(

Apple heeft niet minder dan 6 generaties Airport Extreme uitgebracht, varierend van een WiFi-g geval uit 2003 (A1034) tot een 3x3 MiMo WiFi-ac dualband geval uit 2013 (A1521). Die eerste is ronduit inferieur aan de Vigor 2132, de laatste is grofweg vergelijkbaar met een UniFi AC Pro qua WiFi.

Ervan uitgande dat het niet een van de alleroudste was, zijn het wel allemaal dualband (zowel 2.4GHz als 5GHz) apparaten. De hamvraag is dan: op welke band heb je ermee getest?
[...]

Dat klinkt als een ideale locatie, mits één AP voldoende is. Iig niets ophangen/anderszins vastmaken voor je getest hebt met nieuwe hardware op die locatie. Doodzonde om de boel tot gatenkaas te boren en dan te constateren dat je twee nodig hebt op andere locaties.
InSSIDer is een tool dat zeer beperkte info geeft dat eigenlijk altijd net te weinig is om uitsluitsel te geven. Het kan namelijk alleen tonen op welke kanalen netwerken actief zijn en met welke RSSI je ze ontvangt. Wat het niet kan tonen is hoe druk ze zijn en welke andere signalen (non-WiFi of iig zonder SSID) er in de band hangen. Terwijl die laatste twee veel belangrijker zijn. Een netwerk met zeer sterk signaal heb je nauwelijks last van als er geen verkeer overheen gaat. Omgekeerd, zelfs een netwerk met zwak signaal is zeer hinderlijk als het volcontinu gebruikt wordt. Die laatste moet je koste wat kost vermijden.

Daarnaast: half overlappen met een kanaal is (muv corner cases) altijd veel slechter dan vol overlappen, want in zelfde kanaal deel je de zendtijd, maar stoor je elkaar niet, terwijl elkaars verkeer in aangrenzende kanalen puur als ruis fungeert. Als andere netwerken op 1, 6 en 11 zitten kan het lijken dat je op 13 beter zit, maar dan overlap je zijdelings met 11 en valt alles uit zodra iemand op 11 gaat zenden. Dat zou zomaar je problemen kunnen verklaren.
Op basis van wat je hier zegt kan ik kort zijn: in 2.4GHz maakt het geen drol uit welk apparaat je koopt. Er zijn zeker betere dan de Vigor 2132, maar de interferentie die je nu al ervaart gaat daar net zo goed roet in het eten gooien. Ofwel je lost het op met betere settings op de 2132, danwel je moet over op 5GHz.

Mbt settings:
[list]• 20MHz, zeker niet 20/40MHz. Die extra kanaalbreedte kost je 3dB signaal (want zelfde vermogen over twee keer zoveel bandbreedte uitgesmeerd, dus gehalveerd, wat logaritmisch 3dB is), die kun je echt niet missen. Zeker niet als er sprake is van interferentie. Bovendien, met 40MHz vang je twee keer zoveel verstoring.
• b/g/n vs greenfields n maakt geen bal uit als al je apparaten WiFi-n doen. Greenfields zorgt er simpelweg voor dat geen legacy op je netwerk komt.
• Security en encryption op WPA2-only en CCMP(AES)-only. Dus geen TKIP. Is niet alleen onveilig maar helpt je performance ook om zeep.
• Qua kanaal: beste optie is op een moment dat het brak is simpelweg alle 13 een voor een te proberen, dmv paar speedtests een gemiddelde snelheid te noteren en kanaal wat beste scoort te pakken. Maar... WiFi verandert continu. 5 minuten later kan dat weer slechtste keuze zijn.

Helpt dat niet? Dan een 5GHz AP. Het is met de cijfers die je noemt aannemelijk dat een enkele goede AP je hele huis kan dekken. Je geeft aan PoE te willen. Dan valt de verder erg goede KPN/Telfort/Arcadyan AP voor EUR 50 af. Goedkoopste optie is de TP-Link EAP225 voor EUR 80. Dat is 2x2 MiMo, maar wel volwaardige 802.3af PoE. Wil je 3x3 MiMo - en dat zou ik als je met enkele AP wilt proberen wel aanraden, dan is goedkoopste optie alsnog de UniFi AP AC Pro voor EUR 145.

Mbt afweging UniFi vs TP-Link's cloud managed oplossing: op papier zijn ze erg vergelijkbaar en het is duidelijk dat TP-Link probeert voet aan de grond te krijgen in een markt waar Ubiquiti erg succesvol in is. UniFi is allerminst perfect, maar beter kun je voor die prijs niet krijgen qua features. Ik heb zelf nog geen van de TP-Links geprobeerd, maar ga het wel zsm doen, al is het alleen maar om appels te hebben om met Ubiquiti's appels te vergelijken. Voor nu kan ik er dus weinig over roepen, dus UniFi is ws de veiligere keus.

Oslik blyat! Oslik!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:03

WCA

Draait hier ook een Asus AC66u, veruit de stabielste router die hier ooit gehangen heeft. erg over te spreken!

Share and Enjoy!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GreNade schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:53:
Draait hier ook een Asus AC66u, veruit de stabielste router die hier ooit gehangen heeft. erg over te spreken!
Anno 2013 was het een instabiele ramp, anno 2014 leverde het toen firmware eindelijk beetje stabiel was waarschijnlijk beste prijs-prestatie die je kon krijgen. Maar we leven nu bijna in 2017 en het is ondertussen gewoon te duur voor wat het levert.

Het kost EUR 125 nu. Zelfde specs qua WiFi heb je voor EUR 50 (KPN/Arcadyan AP geval - heeft zelfs identieke WiFi chip als de AC66U). Bovendien, TS wil PoE en mogelijkheid om op plafond te monteren. Dat heb je niet op de AC66U maar wel op de UniFi AC Pro voor maar twee tientjes meer, en dan krijg je een sloot aan extra features er ook nog bij.

Op de AC66U kun je muv PoE en plafondmontage die extra's er trouwens stuk voor stuk wel bijklussen met een van de WRT's, maar tenzij je uurloon onder de EUR 5 ligt gaat de tijd die je daarin steekt meer dan prijsverschil met de UniFi AC kosten. Sowieso, als je met firmware wilt hobbyen kun je net zo goed een TP-Link Archer C7 nemen (al dan niet 2e hands). Vergelijkbare WiFi met de AC66U, maar goedkoper en net zo'n hack-community eromheen.

Oslik blyat! Oslik!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:48:
[...]

- Glasvezel NTU
- Ethernet router
- WiFi AP

Fair point; in eerste instantie wilde ik de Vigor als modem laten functioneren en alle routingtaken door een nieuw aan te schaffen router laten verlopen. Inmiddels heb ik dat idee laten varen en blijft de Vigor modem en router spelen, een AP moet het draadloze deel voor zijn rekening nemen. Een AP sluit ik aan op één van de twee poorten die beschikbaar zijn op de vigor, een switch die ik reeds heb liggen gaat op de tweede poort. Daarna heb ik hopelijk;
- modem (vigor doet dat prima)
- 7 ethernetpoorten op de switch
- stabiel wifi netwerk
[...]

Helder. Een ander apparaat (AP) gaat het draadloze netwerk voor zijn rekening nemen, met een wat modernere insteek dat de Vigor kan leveren.
[...]

Als je met -66dBm nog geen bruikbare verbinding hebt
(...)

Helder.
[...]

Alleen op de 2.4GHz band, vermoedelijk een ouder model dus. Excuses dat ik geen aanvullende informatie heb, maar 't is al een tijdje terug geweest..
[...]

Dat zonder meer niet; ik kan een AP tijdelijk op het plafond krijgen om eerst even te testen, daarna pas boren/schroeven.
[...]

InSSIDer is een tool dat zeer beperkte info geeft dat eigenlijk altijd net te weinig is om uitsluitsel te geven. (...) Als andere netwerken op 1, 6 en 11 zitten kan het lijken dat je op 13 beter zit, maar dan overlap je zijdelings met 11 en valt alles uit zodra iemand op 11 gaat zenden. Dat zou zomaar je problemen kunnen verklaren.
Simpele oplossing hiervoor kan zijn om de kanalen een voor een af te lopen (zoals je verderop aangeeft) en de verschillen te noteren. Als daar geen ruimte in zit blijft eigenlijk niks anders over dan 5GHz --> right?
[...]

Mbt settings:

De enige reden dat ik naar PoE wil is dat ik dan maar één kabel naar het plafond heb lopen die ik nog enigzins netjes kan wegwerken. Een adapter met stroomkabeltje kan ik wel verstoppen maar zijn vaak erg kort en heb geen zin om halverwege vloer en plafond een stekkerdoos te laten hangen.

Samengevat; nog even testen met de Vigor op diverse kanalen, biedt dat geen uitkomst dan is 5GHz een logische stap. Daarvoor een AP aanschaffen. De Unifi pro is een kanshebber om met één AP fatsoenlijk bereik te krijgen in de ruimten waar dat belangrijk is, alternatief is twee lite's of LR's kopen.

Na het weekend kom ik terug met wat metingen, eens kijken of er nog iets te winnen is met de Vigor. Bedankt zo ver voor je uitgebreide (en geduldige?) uitleg in ieder geval :>

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:12
Pixeltje schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:18:

Samengevat; nog even testen met de Vigor op diverse kanalen, biedt dat geen uitkomst dan is 5GHz een logische stap. Daarvoor een AP aanschaffen. De Unifi pro is een kanshebber om met één AP fatsoenlijk bereik te krijgen in de ruimten waar dat belangrijk is, alternatief is twee lite's of LR's kopen.

Na het weekend kom ik terug met wat metingen, eens kijken of er nog iets te winnen is met de Vigor. Bedankt zo ver voor je uitgebreide (en geduldige?) uitleg in ieder geval :>
Eén UniFi is eigenlijk zijn geld niet waard, de kracht van die systemen zit er in als je er minimaal twee hebt. Dan zou ik eerder 2 maal de LITE nemen, ook al kost dat iets meer. Denk eerlijk gezegd niet dat je met één LITE een volledig dekkend netwerk zult hebben. Ben er zelf heel tevreden van (behalve die controller, wat voor een rot software is dat, staat bij mij meestal gewoon uit want vreet geheugen van mijn server op), maar heb er dus 2. Als je toch wilt proberen met één AP, zijn er goedkopere 3x3 alternatieven.

De Pricewatch heeft niet zo'n goede manier om te filteren op 3x3 AP's, maar de fabrikanten adverteren meestal met maximale snelheid, dat is dan 450mbps op 2,4GHz en 1,3Gbps op 5GHz. Dan bekom je dit lijstje: categorie: Access points.

Je hebt dus een paar goedkopere opties, bv de pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International, maar die is wel minder praktisch te plaatsen omdat die rechtstreeks op een stopcontact moet, en is bovendien nogal opvallend.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Korte update;

ik heb inmiddels met de Vigor de meeste instelling gehad, metingen variëren niet veel maar de instellingen die er in stonden ten tijde van de OP lijken vooralsnog de beste afweging tussen stabiliteit en bereik. Ik heb wel besloten de Vigor zijn draadloze taakje af te nemen en in eerste instantie één, en later mogelijk een tweede AP op te hangen.

De eerste kan ik redelijk centraal ophangen om de belangrijkste ruimten te dekken, als dat onvoldoende blijkt kan ik zonder veel problemen een tweede AP ophangen en zodoende het hele appartement van een fatsoenlijk signaal voorzien. Bedraad netwerk gaat van de Vigor naar een Netgear gigabit switch die me dan ruimte biedt voor 8 aansluitingen, dat is meer dan voldoende.

Bedankt voor alle hulp hier.

Pagina: 1