Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Hallo,

Aan het eind van de maand ga ik examen doen bij de Linux Foundation, - LFS201 Essentials of System Administration.

Heeft iemand hier enige ervaring mee, wat kan ik verwachten, moeilijk?

Laatste keer dat ik examen heb gedaan was voor mijn MCSE, Windows NT4 ...

Bedankt,

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
clogie886 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 02:16:
Heeft iemand hier enige ervaring mee, wat kan ik verwachten, moeilijk?
Je zal toch vast een paar proefexamens gemaakt hebben voordat je ingeschreven hebt op het examen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Nope, zelfs op YouTube kan ik niets vinden...

Toen ik mijn MCSE NT4 deed had je zogenaamde 'braindumps' en dan had je een aardig idee wat je te wachten stond. In het beste geval had je soms zo 60%-70% van de vragen als eens gezien...

Begrijp uit de documentatie dat ik 2 uur lang vragen moet beantwoorden middels een SSH terminal en command line met alleen maar de 'man pages' als hulp, mag zelfs Google niet raadplegen.

Er zijn geen proefexamens beschikbaar voor zover ik weet, vandaar ook mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NOFI maar "Prerequisites: Basic knowledge of Linux, including installing Linux and using the command line is helpful but not required. Our free LFS101x Introduction to Linux course is useful preparation for this course." ?

En zoals je zegt; als je de man pages mag raadplegen, vraag ik me af of er veel mis kan gaan aangezien man nog steeds als "de bijbel" wordt gezien voor elk commando. Ik ken het examen zelf niet maar met een beetje bekendheid omtrent de files in /etc en /usr, kan je een aantal zaken relatief snel inzichtelijk krijgen en beantwoorden.

Maar gezien de topicstart, heb je nog een weekje te gaan voor je examen? Welk OS heb je nu draaien om mee te spelen/testen en in hoeverre ben je, bijvoorbeeld, al aan het spelen geweest met user-variabelen en root-permissies?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clogie886
Werk ongeveer 10 jaar met Linux maar dan vooral thuis als 'hobby', nog nooit met Linux te maken gehad op mijn werk. Heb Lubuntu draaien op een oude laptop en op twee Raspberry Pi's en heb z'n beetje all populaire distros geïnstalleerd in VirtualBox. Alles werkt nagenoeg zonder problemen en de Linux problemen die ik tegen ben gekomen kan ik in 99% van de gevallen oplossen met behulp van Internet. LFS101x (gratis - 18 hoofdstukken) is basis Linux zoals geschiedenis, GUI <> cmd line, editors, text manipulaties, basis netwerk en printen, wat zijn scripts, variable etc. Een cursus om gebruikers kennis te laten maken met Linux die nog nooit met Linux gewerkt hebben.

LFS 201 (niet gratis - 42 hoofdstukken) gaat een stap verder, System startup / shutdown, GRUB, kernel devices and configuration, devices, partitioning, encrypy, ext2/ext3/ext4 XFS / BTFRS, RAID, LVM, processes, system monitoring, process monitoring, I/O monitoring, RPM/DPKG/YUM/Zypper/APT, networking, Firewall, backups and troubleshooting tools. Zoals je ziet gaat dit over HOE Linux werkt op je hardware van a=>z

Hier heb ik dus examen over en als ik de documentatie lees krijg ik een SSH verbinding en moet ik 2 uur land allerlei opdrachten uitvoeren. Dit alles vanuit mijn studeerkamer waar ik met mijn webcam in de gaten gehouden gaat worden.

Man pages of info kan ik slecht lezen en vaak krijg ik het met man pages dan ook niet aan de praat. Ik vindt ik mijn oplossingen her en der op internet en dat laatste mag ik net niet, jammer maar wel begrijpelijk.

Ik zou dus graag van iemand willen lezen die zo examen heeft gedaan en wat zijn ervaring was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
NT4 is ook al wat jaartjes geleden dat die actueel was.

Als je al tien jaar ervaring hebt met Linux, zelfs al is het hobbymatig, dan zou je zo'n basiskennis examen toch wel moeten kunnen halen?

De man pages raadplegen is toch wel echt basale de kennis die elke aspirant Linux gebruiker moet bezitten, zeker als je een beheerdersrol ambieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Grappig verhaal; ondanks dat je dus al 10 jaar hobbymatig met Linux werkt en via Google wel alles hebt weten op te lossen, zijn de opdrachten/vragen voor het examen ineens een uitdaging. Dan vraag ik me oprecht af welke zaken je de afgelopen 10 jaar op allerlei manieren wel hebt weten te installeren ineens volledig anders zijn van LFS.

Ondanks dat ik veel korter met Linux werk en hoogstens 15 minuten per week als hobby, ben ik bang dat ik LFS201 met mijn ogen dicht kan halen op basis van de door jou verstrekte informatie. Zodra je namelijk ook maar 1x de installatie van Linux hebt gedaan, en zeker niet via een GUI, ben je al zoet geweest met je filesystem, LVM, mountpoints, package-managers, processes / users / groups etc.

Het kan ook zijn dat het je moet liggen; als ik op mijn machine nu "man" intik, heb ik een bucketload aan opties om te zoeken in de man-page die ik heb opgevraagd. Bijvoorbeeld (maar misschien overbodig): man grep voor de man-page van grep en daarna /zgrep om een expressie te zoeken. Natuurlijk zijn er een aantal zaken die niet direct in man gedocumenteerd zijn maar daar heb je vaak ook nog iets voor als commando --help.

Een en ander allemaal op basis van een basis Linux-examen wat ik ergens in 2001 gehaald heb om een bepaalde tijdelijke detacheringsjob te mogen vervullen. Imho is er de afgelopen 15 jaar aan de basale kennis van Linux en een flink aantal commando's niet heel veel veranderd; hoogstens dat bepaalde variabelen zijn toegevoegd of dat je ergens meer opties hebt bijvoorbeeld voor je filesystem in /etc/fstab ofzo.

Anyhow, voor het LFCS-traject zijn er meerdere bedrijven zoals Pluralsight en CBT Nuggets die allerlei uitgebreide video's, test-examens en andere zaken op hun site hebben staan. Vanzelfsprekend tegen een prijsje maar volgens mij kan je overal wel een week trial draaien (en dus gratis) voor bepaalde resources.

• clogie886
Allereerst bedankt voor de tip betreffende CBT Nuggets, was die website helemaal vergeten. Ga volgende week beginnen met Linux 'training' bij hun, USD 84 per maand is de gok wel waard (eerste week inderdaad gratis)

Over de man-pages, sommige zijn duidelijk andere minder en sommige krijg ik niet aan de praat zonder op internet te kijken hoe ik nu PRECIES alles moet noteren. Voorbeeld waar ik gisteren tegenaan liep, het tar command. Ik wilde een tar updaten, dus ga je kijken in de man file, -u, --update 'only append files newer then copy in archive' - perfect, precies wat ik zoek MAAR het werkt niet want er staat niet bij dat je de files moet opgeven die geupdate moeten worden! Dat vond ik later op internet ("You must use file name arguments with the `--update' (`-u') operation. If you don't specify any files, tar won't act on any files and won't tell you that it didn't do anything (which may end up confusing you)."). Dit is maar een voorbeeld waar ik toevallig tegenaan liep - misschien niet het beste voorbeeld - maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Met betrekking tot Linux, de afgelopen jaren vooral iso-files gedownload en geïnstalleerd in VirtualBox, daar komt verder geen cmd prompt bij kijken. Ik ben met je eens dat Linux voortbouwt op kennis die je al hebt, er zullen een paar commando's zijn veranderd / misschien bijgekomen maar ik durf te beweren dat iemand die na 15 jaar weer op de cmd prompt gaat werken, zo weer aan de slag kan. Dit in tegenstelling tot Windows (geen flame, geen flame, geen flame) - WFW, Windows 95, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10 het is toch ieder keer weer effe wennen aan de GUI.....

Na een aantal weken weer dagelijks met Linux gewerkt te hebben, besloten deze weg te blijven volgen. Ga wel van Linux distro veranderen en besloten Linux Mint in te ruilen voor Fedora. Mijn oude HP laptop (13 jaar oud) en EEEPC (8 jaar oud) blijven Lubuntu 12.04 draaien. Krijg nog steeds security updates en alles draait zonder problemen wat ik wil, niet snel maar het werkt - HET voordeel van Linux!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
clogie886 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 03:31:
Over de man-pages, sommige zijn duidelijk andere minder en sommige krijg ik niet aan de praat zonder op internet te kijken hoe ik nu PRECIES alles moet noteren. Voorbeeld waar ik gisteren tegenaan liep, het tar command. Ik wilde een tar updaten, dus ga je kijken in de man file, -u, --update 'only append files newer then copy in archive' - perfect, precies wat ik zoek MAAR het werkt niet want er staat niet bij dat je de files moet opgeven die geupdate moeten worden! Dat vond ik later op internet ("You must use file name arguments with the `--update' (`-u') operation. If you don't specify any files, tar won't act on any files and won't tell you that it didn't do anything (which may end up confusing you)."). Dit is maar een voorbeeld waar ik toevallig tegenaan liep - misschien niet het beste voorbeeld - maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Als je tegenwoordig een Microsoft examen doet wordt er van je verwacht dat je aardig wat powershell kent. Je moet commando's uit je hoofd kennen inclusief de syntax die erbij hoort. Er is geen get-help optie op het examen. Bij examens over SQL Server wordt verwacht dat je foutloos T-SQL kan en veel commando's en de syntax uit je hoofd kent.

Hier zal het deels hetzelfde zijn. Er wordt verwacht dat je bepaalde commando's foutloos in je slaap kan opnoemen.
Met betrekking tot Linux, de afgelopen jaren vooral iso-files gedownload en geïnstalleerd in VirtualBox, daar komt verder geen cmd prompt bij kijken. Ik ben met je eens dat Linux voortbouwt op kennis die je al hebt, er zullen een paar commando's zijn veranderd / misschien bijgekomen maar ik durf te beweren dat iemand die na 15 jaar weer op de cmd prompt gaat werken, zo weer aan de slag kan. Dit in tegenstelling tot Windows (geen flame, geen flame, geen flame) - WFW, Windows 95, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10 het is toch ieder keer weer effe wennen aan de GUI.....
Vanaf Vista is er een constante voor Windows en dat is powershell. Wat bash is voor Linux, dat is powershell voor Windows.

GUI is slechts uiterlijkheden en hoe verwarrend die is valt ook reuze mee.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
clogie886 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 07:04:
Toen ik mijn MCSE NT4 deed had je zogenaamde 'braindumps' en dan had je een aardig idee wat je te wachten stond. In het beste geval had je soms zo 60%-70% van de vragen als eens gezien...
Niet dat ik wil janken, maar dat is eerder valsspelen dan een proefexamen doen. Braindumps zijn letterlijk braindumps, mensen die na het examen de vragen / antwoorden die ze zich nog herinneren beschikbaar stellen, soms zelfs met complete foto's uit het echte examen.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:23

Basszje

Reisvaap!]

Heb je niet alsnog Lynx tot je beschikking? >:)

Man is niet optimaal in duidelijkheid maar op zich zou je meeste antwoorden daar toch wel moeten kunnen vinden.

Enige wat ik kan bedenken qua voorbereiden is not wat oefenen of vanuit scratch een linux installeren, een Lamp, of een of andere server oid.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
tomtom901 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 07:43:
[...]

Niet dat ik wil janken, maar dat is eerder valsspelen dan een proefexamen doen. Braindumps zijn letterlijk braindumps, mensen die na het examen de vragen / antwoorden die ze zich nog herinneren beschikbaar stellen, soms zelfs met complete foto's uit het echte examen.
Klopt, als je de 'juiste' braindumps had kon je soms al slagen door die uit je hoofd te leren...

Ik kom uit uit de tijd van 42 vragen voor je theorie examen voor de auto, stelde werkelijk niets voor want al die vragen kwamen allemaal wel een keer in een proefexamen voor, had er dan ok 42 goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
@MAX3400
Nogmaals bedankt voor de tip! Vandaag begonnen bij CBTNuggets, voor USD 84 / maand kan je onbeperkt online training volgen, is de moeite van het proberen waard.

@CMD-Snake
Bedankt voor de info, heb de laatste 30 jaar geen examens meer gedaan en er is aardig wat veranderd in de tussentijd....

Had graag ook gemeld hoe het examen is gegaan maar afgelopen vrijdag kreeg ik geen verbinding met de examen server en toen in naar America belde bleek dat ze donderdag en vrijdag gesloten waren ivm Thanksgiving!! Vandaag bericht gekregen dat er inderdaad problemen zijn waargenomen en dat ik deze week te horen krijg wanneer ik wel examen kan gaan doen.

Wordt dus vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Thanksgiving... |:( |:(

Je zal maar afspraken hebben gehad met je werkgever over examens & salaris en de examen-toko vergeet ff te melden dat ze gesloten zijn... Jammer weer dit...

Hopelijk gaat het lukken met je voorbereiding; je hebt nu wat extra tijd in ieder geval en CBT is zeker geen slechte resource om je kennis te vergroten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
clogie886 schreef op zondag 27 november 2016 @ 11:18:
Klopt, als je de 'juiste' braindumps had kon je soms al slagen door die uit je hoofd te leren...

Ik kom uit uit de tijd van 42 vragen voor je theorie examen voor de auto, stelde werkelijk niets voor want al die vragen kwamen allemaal wel een keer in een proefexamen voor, had er dan ok 42 goed :-)
Alleen leer je niets door de examens uit je hoofd te leren. Je weet dan niet hoe een IT product werkt en dat gaat net zo goed op voor verkeersregels.
Pagina: 1