Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een home server bouwen om mijn RPi's te vervangen. Hierop wil ik ESXi draaien. Dan kan ik hierop mijn oude software (OpenVPN, Pi-Hole, webserver, etc) draaien plus ook Plex en FreeNAS. Verder ga ik de schijven aanbieden aan FreeNAS via vt-d. Ook wil ik bijvoorbeeld een gameserver draaien als ik daar behoefte aan heb.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Momenteel zit ik op +- €290 zonder schijven. Ik zou graag rond deze prijs blijven aangezien de HP Proliant Microserver een concurrent is (+- €200).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles is nieuw.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik richt mezelf op goed energieverbruik aangezien het een always-on systeem is.
Build op het moment
Wat verwacht je van ons?
Ik heb ervaring met pc's bouwen en ESXi maar niet met mediaservers, hierdoor ik heb toch nog enkele specifieke vragen voor ik overga naar het effectief aankopen. Ook heb ik al gelezen in andere topics.
Ik wil een home server bouwen om mijn RPi's te vervangen. Hierop wil ik ESXi draaien. Dan kan ik hierop mijn oude software (OpenVPN, Pi-Hole, webserver, etc) draaien plus ook Plex en FreeNAS. Verder ga ik de schijven aanbieden aan FreeNAS via vt-d. Ook wil ik bijvoorbeeld een gameserver draaien als ik daar behoefte aan heb.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Momenteel zit ik op +- €290 zonder schijven. Ik zou graag rond deze prijs blijven aangezien de HP Proliant Microserver een concurrent is (+- €200).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles is nieuw.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik richt mezelf op goed energieverbruik aangezien het een always-on systeem is.
Build op het moment
| Item | Prijs | Item | Prijs | |
|---|---|---|---|---|
| CPU | Celeron G3900 | €43 | Pentium G4500 | €75 |
| MoBo | MSI H110 ECO | €60 | ||
| RAM | KVR21N15S8/8 | €49 x2 | ||
| PSU | VP350 | €46 | ||
| Case | Bitfenix Neos | €38 | ||
| HDD | WD Red 2TB | €95 x3 | ||
| SSD | Kingston UV400 | €50 | ||
| Totaal | €620 | €652 |
Wat verwacht je van ons?
Ik heb ervaring met pc's bouwen en ESXi maar niet met mediaservers, hierdoor ik heb toch nog enkele specifieke vragen voor ik overga naar het effectief aankopen. Ook heb ik al gelezen in andere topics.
- Ik twijfel tussen de Celeron G3900 en de Pentium G4500 vanwege de iGPU. Als ik HEVC wil transcoden met Plex, kan ik dit met de HD 210 of moet ik dan de HD 230 hebben?
- Ik verwacht dat de Plex plugin voor FreeNAS de beste oplossing is om te transcoden?
- ZFS en geen ECC geheugen is al lang een grote discussie. Ik zie geen manier om dit soort build te maken met ECC welke niet veel duurder is aangezien de C232 moederborden zeer duur zijn.
- Aangezien de be quiet! System Power 7 een deel duurder geworden is lijkt deze geen goede prijs/kwaliteitsverhouding te hebben. Welke voeding raden jullie aan voor deze build? Ik verwacht dat de Fortron Source FSP350-60APN met een molex -> SATA connector geen goed idee is?