Verwacht niet te veel van streamen. Als in dat sommigen denken dat de receiver ook video kan streamen, dat is echter niet waar. Streamen zou je in principe ook met andere bronnen kunnen implementeren. HDMI is mijns inziens wel echt een gemis. De reden is hierboven al uitgelegd.
...maar experts (meer dan 1, en onafhankelijk van elkaar) raden me dat af omdat alle moderne versterkers andere eindtrappen hebben dan de oudere systemen.
Klasse A/B, wat in jouw AVR-3805 zit, is nog steeds de standaard qua versterking. Er zijn zeker receivers met Klasse D maar A/B is - wilde gok - nog steeds 90 - 95% van de markt? De rest is Klasse D of voortborduringen als Klasse G of H. Klasse D is zoals gezegd efficienter en daarmee minder warm. Pioneer gebruikt dit bijvoorbeeld in hun lage receivers (VSX-S510) en de LX-modellen. Maar een Marantz propt nog steeds A/B in hun lage modellen als de NR-reeks.
Inderdaad, als ik bij verschillende merken kijk kom ik qua THD nergens de 0.05% tegen die mijn 3805 doet...(zelfs niet bij veel duurder systemen). Men vertelt me dat ik dat mogelijk zou kunnen horen... (maar eigenlijk lijkt me dat sterk).
Specificaties worden op meerdere manieren opgegeven. De populaire manier om dat tegenwoordig te doen is het vermogen opgegeven wat bij één kanaal geleverd kan worden, op 6 Ohm, bij een pieptoon van 1000 Hz en 1% THD (of meer). De reden is dat het getal wat daar uit komt lekker hoog is en dat is iets waar de gemiddelde consument nu eenmaal zich tot aangetrokken voelt. Als je op de site van een merk gaat kijken of pakt de uitgebreide specsheet er bij dan kom je al snel bij de echte waarden die onder de 0,1% THD liggen. Alles daaronder is niet hoorbaar en een netjes opgegeven vermogen aangezien dit veelal op meerdere kanalen wordt gemeten en op een geheel bereik van 20 tot 20.000 Hz. Het verschil tussen 0,05% en 0,08% THD ga je niet horen. Sterker: dat is veelal op opgegeven vermogen van 80 -100 Watt als je naar non-slimline receivers kijkt. Dat zijn al vermogens die je niet snel in de huiskamer zal gebruiken.
Nu ben ik geen audiofiel, maar wil wel goede kwaliteit hebben (heb een 5.1 setup, met goede speakers). Wat is wijsheid? Alles zo laten en dan maar niet streamen (mijn CDs staan wel al als FLAC op mijn NAS...)? Of valt het allemaal wel mee?? Is hier iets zinnigs over te zeggen?
NoFi, maar we hebben het hier over een Denon AVR-3805. Het is niet dat je een AVR-5805 hebt staan met ringkerntrafo en 44 kilo schoon aan de haak. Waarbij het zelfs al discutabel is of je daarmee wel verschil zou horen, maar dat is een geheel andere topicreeks. Het is geen verkeerde receiver, maar hij is wel ingehaald door de tijd. Zoals je zelf beschrijft mis je nieuwe functies en wat die inhouden is in de posts hierboven al beschreven. Ik zou me er niet te druk om maken en gewoon vervangen als je behoefte hebt aan HDMI.
Ik had zelf een Denon AVR-2809 en puur op serie gekeken dus een stap lager dan de AVR-3800 reeks die jij hebt. De AVR-2809 heb ik een tijd geleden vervangen voor een Denon AVR-4520 (qua bouw vergelijkbaar met de AVR-X7200Wa, Denon heeft het jaar daarna de series overhoop gegooid). Out of the box hoorde ik geen verschil, helemaal niets. Wat wel verschil bracht was de Audyssey MultEQ XT32 die de AVR-4520 heeft waar ik eerst Audyssey MultEQ XT had. Op dat vlak zijn wel echt goede vorderingen gemaakt en om die reden zou ik als we bij Denon blijven en kijken naar de nieuwe modellen dan wel een AVR-X3300w adviseren.
Wat je ook nog kan doen is, net als ik heb gedaan, niet het nieuwste model kopen maar eentje van een jaar of wat ouder. Als je geen behoefte hebt aan de nieuwste versies van HDMI en Spotify Connect kan je al zeer leuke High-End receivers kopen met een lagere HDMI-versie als HDMI 1.3a en HDMI 1.4a. Dan maak je toch een fikse stap qua functionaliteiten ten opzichte van de huidige receiver en het hoeft geen duizenden euro's te kosten om een upgrade te doen. Alleen wel even zien wat de beschikbaarheid is, want dat wil wel lastig zijn.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.