Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw systeem voor de lange duur (5-8 jaar)

Pagina: 1
Acties:

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hoi :)

Graag zou ik hier en daar een paar tips ontvangen betreffende het bouwen van een nieuwe desktopcomputer. De laatste computer die ik heb gebouwd komt uit 2008, en eerlijk gezegd ben ik op het gebied van sommige onderdelen (vooral kasten en voedingen) geheel 'out of the loop.'

Tot eind vorig jaar heb ik altijd met een desktop/laptop-setup gewerkt, waarbij beiden vergelijkbaar waren qua specificaties, en de laptop alles kon doen wat de desktop ook kon, minus gaming. Bestanden die ik veel op beide systemen gebruikte, werden gedeeld via een cloudservice (dat waren in het algemeen alleen documenten). Grote dingen, zoals muziek en dergelijke, heb ik altijd via mijn netwerk vanaf de desktop gesynct.

Ik kwam eind vorig jaar op het briljante idee om beide systemen te vervangen door een monsterachtige laptop: een Dell Precision 7510, met een i7-6820HQ, 16GB RAM (later nog 16GB bijgestoken), 256GB M.2 SSD, 2TB HDD, Quadro M2000M (ligt qua gamingprestaties tussen de GTX960M en GTX965M in) en een 1920x1080 15.6 inch IPS-scherm. Samen met een dockingstation hoopte ik hiervan mijn desktop te kunnen maken, maar dat werkt niet prettig, omdat Windows verscheidene instellingen reset als de laptop in en uit het dock wordt gehaald. Tevens hebben veel programma aparte instellingen voor lettertypen, waardoor die programma's nooit goed staan in een van de twee situaties.

Dat gedonder begint te vervelen, en ik ik wil dus weer terug naar een desktop/laptop setup. Nu de achtergrond bekend is, hieronder dan de vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alles. Internet, e-mail, tekstverwerking. Ik werk ook veel met muziek en ebooks (conversie, editen), en soms doe ik nog aan fotobewerking, als ik op het idee kom mijn apparatuur eens af te stoffen en erop uit te gaan. Ik heb nog steeds mijn Eizo CS240 kleurgekalibreerde monitor staan.

Soms wil ik nog wel eens een spel spelen, en die lopen uit elkaar van oude RPG's uit 1998 tot en met de laatste nieuwe RPG's. Het zwaarste spel dat ik op dit moment bezit, is The Witcher 2 (2012). Deze wordt mettertijd aangevuld door The Witcher 3. (En Torment: Tides of Numenera, maar die gaat waarschijljk niet heel zwaar worden, net zoals Pillars of Eternity.) Omdat ik die spellen ga spelen op 1920x1200, is een GTX 1060 zwaar genoeg.

Het wordt echter in totaal wel een redelijk zwaar systeem, want ik wil er eigenlijk 5-8 jaar niks meer aan doen, behalve dat ik wellicht de GTX 1060 vervang door een GTX1460 of iets dergelijks, en een harde schijf erbij steek, over een jaar of 3-4. Dat heb ik destijds met mijn desktop ook gedaan (9600GT => GTX560Ti, 1TB schijf erbij.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht ergens rond de 1400 euro uit te komen voor alleen de kast en de onderdelen daarin.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb de gehele kast en onderdelen nodig. Monitor, printer.... etc, heb ik allemaal staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Moederbord: Asus of Gigabyte
Grafische kaart: Asus
Processor: Intel
Kast: Geen directe voorkeur. Vereist: Kabelmanagement, 5.25 externe bay, foam geluidsisolatie. Zwart. Closed (geen gaas of window).
Voeding: Geen directe voorkeur; vereiste is stilte.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Sommige onderdelen staan al vast:
- Intel i7-6700K
- Asus GTX 1060
- 16GB RAM (met de optie om er nog 16GB bij te zetten)
- 2TB HDD (Is zat)
- M.2 SSD van 128GB of 256GB.

Ga je overklokken?
Waarschijnljk niet, maar de onderdelen die ik heb uitgekozen kunnen het toevallig wel. Is dus een optie mocht ik dat willen.

Wat verwacht je van ons?
Vooral advies op het gebied van de volgende drie onderdelen:
- Kast
- Koeler
- Voeding
- Advies op het gebied van andere onderdelen kan natuurlijk ook

Het sleutelwoord voor die onderdelen is: Stilte.

In geval van alle andere onderdelen, vooral het moederbord, wil ik alles erop en eraan hebben, vooral USB 3.1 Gen2, zowel normaal als C, zodat ik niet over 2 jaar met een bord zit waar ik insteekkaarten in moet gaan steken. Misschien komt er een aparte geluidskaart bij, maar dat weet ik nog niet zeker. Nu gebruik ik een bluetooth receiver, omdat een kabel tussen het dockingstation en de speakers een brom oplevert (ik weet niet waarom), en dat werkt goed.

Het systeem dat ik heb samengesteld is als volgt:
EDIT: Gewijzigde configuratie in latere post

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,-€ 359,-
1Asus Z170-PRO€ 159,95€ 159,95
1Asus DUAL-GTX1060-O6G€ 310,99€ 310,99
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 133,50€ 133,50
1Corsair Obsidian 550D€ 139,90€ 139,90
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 84,99€ 84,99
1Corsair RM550x€ 95,-€ 95,-
1Intel 600p 256GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.405,28

Bij voorbaat bedankt :)

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-11 11:51
Ik zou persoonlijk een betere koeler erop zetten zodat je over een paar jaar (of nu al) die i7 kan overklokken.
Verder lijkt me alles prima, voeding is goede kwaliteit en ook erg stil.
Misschien de 1060 met een 1070 vervangen? En dan een van de goedkopere 1070's? Maar dat is optioneel

• Katsunami
  • Niet online
DamirB schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:21:
Ik zou persoonlijk een betere koeler erop zetten zodat je over een paar jaar (of nu al) die i7 kan overklokken.
Verder lijkt me alles prima, voeding is goede kwaliteit en ook erg stil.
Misschien de 1060 met een 1070 vervangen? En dan een van de goedkopere 1070's? Maar dat is optioneel
Welke koeler zou je dan aanraden? Volgens een van de Best Buy Guides trekt deze koeler CPU's tot 140W TDP, en de 6700K is 95W TDP. Dat zou betekenen dat die koeler zelden voluit hoeft te gaan.

De goedkoopste GTX 1070 is 120 euro duurder dan de GTX 1060 die ik nu heb. Volgens de benchmarks is hij wel wat sneller, maar niet zoveel dat ik dat echt ga merken. The Witcher 3 is met afstand het zwaarste spel dat ik ga draaien, en die werkt op 1280x720 met medium settings al op mijn laptop. De GTX 1060 is bijna 4x zo snel. The Witcher 3 heeft de GTX 770 als recommended kaart, en de GTX 1060 is 50% sneller.

Gamespot zegt:
German publication Gamestar got to play The Witcher 3 at Ultra settings. The good guys reported their PC specs. Turns out, an Intel Core i7-4790 CPU and an Nvidia GTX 980 GPU can play The Witcher 3 at Ultra graphics settings, while delivering smooth 60 frames per second gameplay, all at 1080p resolution.
De GTX 1060 is slechts een fractie trager dan een GTX 980, en de i7-6700K is even snel als een i7-4790K (maar wel zuiniger en goedkoper dan die CPU destijds). Aangezien alles boven de 35 FPS voor mij zat is, verwacht ik met deze setup High of Ultra makkelijk te halen.

Tides of Numenera, die ergens begin volgend jaar uitkomt, zou niet extreem zwaar moeten zijn omdat het een isometric RPG is, net als Pillars of Eternity; en die laatste draaide al prima op mijn GTX 560 Ti. Ik weet wel bijna zeker dat deze niet zwaarder gaat worden dan The Witcher 3. (edit: volgens de Steam Early Access pagina van dat spel is de *recommended* kaart een GTX 460, en die is vergelijkbaar met de M2000M in mijn laptop. De GTX 1060 is 4x zo snel.)

Omdat dit de enige twee nieuwe spellen die ik mezelf zie spelen in de komende 3 jaar, met een groot backlog aan oudere spellen die op mijn GTX 560 Ti al prima werkten, zie ik het nut er niet van in om een GTX 1070 erin te zetten.

Daarom zei ik ook al in de startpost dat ik niks aan dit systeem wil hoeven doen, behalve over een jaar of 3-4 een nieuwe grafische kaart, indien nodig... als er dan spellen zijn die ik zou willen spelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 21-11-2016 23:51 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:13
Vijf tot acht jaar met een SSD van 128 GB? Dat is vragen om problemen :). Ik zou het op 500 GB houden. Of heb je aandelen in diskcleaner software :P ? Vergeet niet dat bij 32 GB ram je pagefile ook zo groot wordt.

Mbt de schijf: als je er toch een nieuwe in gaat zetten neem dan meteen een SSHD. Zo ver ik weet scoren die van Seagate nog steeds het beste.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 22-11-2016 01:07 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Katsunami
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 01:07:
Vijf tot acht jaar met een SSD van 128 GB? Dat is vragen om problemen :). Ik zou het op 500 GB houden. Of heb je aandelen in diskcleaner software :P ? Vergeet niet dat bij 32 GB ram je pagefile ook zo groot wordt.
Ik denk dat er een 256 GB SSD in gaat zoals ook in de specs staat. Mijn laptop heeft 256 GB, alle software is geïnstalleerd, en er is slechts 38 GB in gebruik. De SSD bevat alleen het OS en de software die ik gebruik. Spellen staan op de harde schijf.
Mbt de schijf: als je er toch een nieuwe in gaat zetten neem dan meteen een SSHD. Zo ver ik weet scoren die van Seagate nog steeds het beste.
Daar heb ik aan gedacht. Ik zal er nog eens heen kijken. Ik heb in de pricewatch "Flash Cache" gezien, en die staat op 4GB, en kan niet lager. Is zoeken op 'SSHD' de enige optie om SSHD's te vinden?

Ik ben overigens nog het meest geïnteresseerd in een eventueel betere (misschien stillere) koeler, en feedback over de kast. Elke kast die ik bekijk heeft wel het ene of andere nadeel op het gebied van bouwkwaliteit van de plastic onderdelen. Dat vind ik wel jammer voor kasten in deze prijsklasse.

Paar wijzigingen: Fractal Design kast, snellere SSD (die ik met wat pech ergens vandaan moet zien te toveren; de reviews zijn iig veel beter dan die van de Intel 600P, Seagate SSHD.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus DUAL-GTX1060-O6G€ 310,99€ 310,99
1Seagate ST2000DX001, 2TB€ 95,57€ 95,57
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 98,95€ 98,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 84,99€ 84,99
1Samsung SM961 256GB€ 130,50€ 130,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.362,90

[ Voor 57% gewijzigd door Katsunami op 22-11-2016 03:40 ]

• sdk1985
Hmm 38 GB is wel heel erg weinig! Dat moet een verse OS zijn :P. Ik kwam met 16 GB ram toch net tekort met 256 GB en ben dit jaar geupgrade naar 500 GB. Ik reken standaard 30 GB OS, Ram * 2 (pagefile.sys+hyberfile.sys), 15 GB appdata, 10 GB program data. Daarmee kwam ik nu op een partitie van 100 GB en daarvan is er momenteel 30 GB vrij. Software en mijn documenten heb ik primair op de D schijf gezet. Met 256 GB is het, afhankelijk van je gebruik, niet onmogelijk.

Ik doelde op deze reeks: product: Seagate Desktop SSHD

Maar Seagate heeft recentelijk nieuwe hippe namen (met kreten als Fire ) aan de nieuwe modellen gegeven dus je kan nog even op de website snuffelen daar

[ Voor 26% gewijzigd door sdk1985 op 22-11-2016 12:51 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:36

P_Tingen

omdat het KAN

Ik durf het bijna niet te vragen, omdat het vermeld stond onder het kopje "Staat al vast", maar waarom een i7? Ik zie zo in je lijstje met activiteiten eigenlijk niet direct iets dat daarom schreeuwt. Zou een i5 niet net zo goed zijn, alleen goedkoper?

Meuk erin gooien, puur "omdat het kan" en vanwege de toekomstbestendigheidsmisvatting is leuk, maar kost voornamelijk geld.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Katsunami
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:47:
Hmm 38 GB is wel heel erg weinig! Dat moet een verse OS zijn :P
Nah. Swapfile staat op 2GB, hibernation staat uit. Tevens heb ik alles wat weg kan, weggehaald, met de Disk Cleanup Utility, en Wise Cleaner. Onderhoud met behulp van Disk Cleanup en CCleaner. Dat scheelt vele gigabytes aan puinhoop. Net even gedaan, en de installatie is nu 36.7 GB, en ik heb al mijn software al geïnstalleerd. Ik gebruik dan wel redelijk veel software, maar het zijn geen hele grote programma's. Spellen staan, zoals gezegd, op mijn D-schijf. Het boeit me weinig dat een spel niet op topsnelheid laadt. Een 256GB SSD is voldoende. Het enige dat jammer is, is dat die SM961 zo slecht verkrijgbaar is in de retail. (Is een OEM-schijf; mijn laptop heeft een SM951.)
P_Tingen schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:49:
Ik durf het bijna niet te vragen, omdat het vermeld stond onder het kopje "Staat al vast", maar waarom een i7? Ik zie zo in je lijstje met activiteiten eigenlijk niet direct iets dat daarom schreeuwt. Zou een i5 niet net zo goed zijn, alleen goedkoper?

Meuk erin gooien, puur "omdat het kan" en vanwege de toekomstbestendigheidsmisvatting is leuk, maar kost voornamelijk geld.
Omdat ik geen zin heb in het uitzoeken van hardware. Technisch gezien had ik al mijn werk nog steeds kunnen doen op mijn oude Core2Quad Q8400 met 8GB RAM en GTX 560 Ti, behalve The Witcher 3. En zelfs die zou hebben gewerkt, op 1280x720 en medium instellingen.

De i5-6600K is een zwakkere CPU dan de i7-6820HQ in mijn laptop, en ik wil geen desktop bouwen die minder rekenkracht heeft dan de laptop. Dus nee, het *hoeft* geen i7-6700K te zijn, maar die CPU is 40% sneller dan een i5-6600K, en dat is me die €100 extra wel waard.

[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 22-11-2016 15:49 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:38
Ik zou als je er echt zo lang mee wilt doen kiezen voor de niet K versie. Overclocken gaat je op lange termijn echt niet zoveel meer opleveren. Tegen die tijd is je cpu al aardig wat jaartjes meegegaan en is overclocken wellicht niet de beste optie meer. Daarbij dan kiezen voor een niet Z moederbord en wellicht kun je dan een nog sneller CPU gebruiken.

Daarbij is een laptop i5 een dual core net als de U varianten van de i7.
Dat is hoofdzakelijk de reden dat je i7 er rondjes omheen loopt.

Het prijsverschil tussen de K en non-K variant is overigens maar 32 euro. Dan kun je het moederbord nog een andere voor kiezen. Dan zit er wat meer verschil tussen.

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 22-11-2016 16:00 ]

• Katsunami
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:58:
Ik zou als je er echt zo lang mee wilt doen kiezen voor de niet K versie. Overclocken gaat je op lange termijn echt niet zoveel meer opleveren. Tegen die tijd is je cpu al aardig wat jaartjes meegegaan en is overclocken wellicht niet de beste optie meer. Daarbij dan kiezen voor een niet Z moederbord en wellicht kun je dan een nog sneller CPU gebruiken.

Daarbij is een laptop i5 een dual core net als de U varianten van de i7.
Dat is hoofdzakelijk de reden dat je i7 er rondjes omheen loopt.

Het prijsverschil tussen de K en non-K variant is overigens maar 32 euro. Dan kun je het moederbord nog een andere voor kiezen. Dan zit er wat meer verschil tussen.
Ik snap niet waarom er altijd zoveel weerstand is tegen mensen die een i7 in hun systeem zetten. Er staat niet voor niets in de startpost dat dit al vast staat. Daarnaast is de bovenstaande aanbeveling raar ("Als je er zo lang mee wil doen, neem je beter een niet-K versie"), want de niet-K is trager.

i7-6700: 3.4 GHz / 4 GHz
i7-6700K : 4 GHz / 4.2 GHz

Prijsverschil is +/- 32 euro. Sneller, en de mogelijkheid tot overklokken.

En welke snellere 1151 zou je er over 3 jaar in willen zetten?

De i7-6700K is al de snelste 1151 CPU. De Kaby Lake i7-7700 die over 3 maanden ofzo uitkomt wordt 4.2 GHz / 4.5 GHz, dus die is slechts een fractie sneller: +/- 7%. Ik ga ervan uit dat ik die 6700K wel 7-10% kan overlokken mocht ik dat willen. CannonLake (eind 2017) levert misschien wel wat op als hij compatible is, de opvolger daarvan (CoffeeLake) wordt waarschijnlijk niet eens 1151.

Wat betreft die laptop-CPU's weet ik niet waar je het over hebt. De Precision 7510 is een workstation met een i7-6820HQ. Dat is geen U of M-CPU, het is een quadcore, en hij heeft hyperthreading. Die CPU is ruim 10%, bijna 15% sneller dan een i5-6600K desktop-CPU.

Wat betreft het moederbord wil ik simpelweg alles erop en eraan wat mogelijk is: 4x PCI-E 1x (waarvan 3 bruikbaar na plaatsing grafische kaart), USB 3.1 A en C, en de best mogelijke kwaliteit. De Z170-A zou qua aansluitingen ook voldoen, maar in de reviews komt de Pro er kwalitatief veel beter uit.

Ik ben niet op zoek naar het goedkoopst mogelijke systeem, of naar besparingen van 25 euro hier of daar.

Zoals in de startpost staat, ben ik vooral uit de running op het gebied van kasten, koelers, en voedingen. Daarom zou ik graag feedback willen hebben op:

- Is er een kast die beter/stiller is dan de Define R5?
- Is er qua voeding een betere keuze dan de RM550x? (Deze krijgt wel hele goede reviews.)
- Vooral: wat is de beste/stilste CPU-koeler tussen de 30-50 euro?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:38
Er is geen weerstand. Iig niet vanuit mijzelf. Ik heb toen ook een i7 3770K gekocht. Overclocken? Dat zal ik waarschijnlijk nooit gaan doen. Voorlopig gaan de huidige i generaties nog wel even mee.
Ik gaf het alleen aan vanwege het wellicht besparen op iets wat niet nuttig gaat zijn. Die 200MHz ga je niet merken iig.

Je valt bij mij over mijn opmerking van 32 euro, maar je kan dan ook een ander moederbord kiezen. Ofwel, goedkoper omdat deze dan overclocken niet ondersteund.

Ik geef je dus verschillende opties aan en daar kun je zelf ook keuzen in maken.
Zelf ben ik vrij eigenwijs en zou ik nog steeds bij een upgrade kiezen voor een i7.

• Katsunami
  • Niet online
Mja, OK; ik zou kunnen kiezen voor een goedkoper moederbord.

Dit zijn de Asus-borden die aan de vereisten voldoen

Uit deze selectie krijgt de Z170-Pro de beste reviews van de niet-gaming borden, op het gebied van bouwkwaliteit, PCB, en stroomcircuits. De Gigabyte-borden die aan de vereisten voldoen scoren in de reviews lager. Dus tja, als ik dan toch al op een Z170 chipset uitkom, dan kan ik net zo goed een K-cpu erbij doen.

Tevens heeft dat bord een van de betere ingebouwde geluidskaarten. Om de een of andere reden heb ik storing als ik mijn audioset op een interne geluidskaart aansluit (dockingstation, vorige computer). Dat heb ik destijds opgelost met een extra geluidskaart. Waarom dat beter werkt, zou ik niet kunnen zeggen, maar ik ga ervan uit dat de extra geluidskaart gewoon betere componenten had. Misschien is de geluidskaart in de Z170-Pro genoeg om een extra geluidskaart uit te sparen.

Edit: Dafuque... sinds gisteren is het geheugen dat ik had uitgezocht gestegen naar rond de 115 euro. Dat is €30 verhoging. Da's zeker lekker. Misschien maar iets anders uitzoeken.

[ Voor 33% gewijzigd door Katsunami op 22-11-2016 18:17 ]

• sdk1985
De weerstand tegen de i7 begint zodra het idee ontstaat dat het een gaming pc betreft. De synthetics geven namelijk een ander beeld dan de werkelijkheid binnen gaming. Echte benchmarks wijzen namelijk keer op keer uit dat hyperthreading in gaming niets toevoegt. Er zijn zelfs weleens games te vinden waar het fps kost. De i7 is voor gaming dus geld weggooien, tenzij je ook gaat renderen. In de synthetics scoren de i7's natuurlijk hoger, daar profiteer je wel van HT en ook de 100 Mhz extra baseclock helpt. Zie het als goed bedoelt advies.

De i7-6820HQ is overigens 27% trager dan de i5 6600K op single threaded, 40% trager op quadcore threaded en 5% sneller op 32core synthetics.

De K cpu is overigens de enige juist keuze, of het nu een i5 of een i7 wordt :). Doe zelf dankzij de K toevoeging al sinds 2011 met mijn 2500K. De 2500 had een jaar of 3 geleden al vervangen moeten worden.
Katsunami schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:48:
[...]

Nah. Swapfile staat op 2GB, hibernation staat uit. Tevens heb ik alles wat weg kan, weggehaald, met de Disk Cleanup Utility, en Wise Cleaner. Onderhoud met behulp van Disk Cleanup en CCleaner. Dat scheelt vele gigabytes aan puinhoop. Net even gedaan, en de installatie is nu 36.7 GB, en ik heb al mijn software al geïnstalleerd. Ik gebruik dan wel redelijk veel software, maar het zijn geen hele grote programma's. Spellen staan, zoals gezegd, op mijn D-schijf. Het boeit me weinig dat een spel niet op topsnelheid laadt. Een 256GB SSD is voldoende. Het enige dat jammer is, is dat die SM961 zo slecht verkrijgbaar is in de retail. (Is een OEM-schijf; mijn laptop heeft een SM951.)
Ik vindt dat allemaal prima hoor. Het komt alleen op mij niet zo logisch over dat je 5-8 jaar niets aan je pc wilt doen maar er blijkbaar geen probleem mee hebt om hem regelmatig op te schonen. Ik ga zelf meestal voor de taktiek om een grotere SSD/hdd aan te schaffen in plaats van op te ruimen :P .

Algemeen aangeraden voeding: https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/6.html.

[ Voor 57% gewijzigd door sdk1985 op 22-11-2016 22:44 ]

Verwijderd

Onder welke steen heb jij het laatste jaar gezeten? Dat is toch echt de pricewatch: Corsair RM550x. Iets betere kwaliteit, stiller, wat stabieler, goedkoper en 10 ipv 5 jaar garantie. De Cooler Master heeft slechts 2 voordelen: kleinere inbouwdiepte en hogere efficiëntie bij lage belasting. Het eerste is in dit systeem niet belangrijk en het 2e zet geen zoden aan de dijk want scheelt slechts een paar %.

• sdk1985
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:55:
[...]

Onder welke steen heb jij het laatste jaar gezeten? Dat is toch echt de pricewatch: Corsair RM550x. Iets betere kwaliteit, stiller, wat stabieler, goedkoper en 10 ipv 5 jaar garantie. De Cooler Master heeft slechts 2 voordelen: kleinere inbouwdiepte en hogere efficiëntie bij lage belasting. Het eerste is in dit systeem niet belangrijk en het 2e zet geen zoden aan de dijk want scheelt slechts een paar %.
Mag wel wat minder fel.

Los daarvan, bron vermelding altijd wel handig. Ik heb CoolerMaster voor mijn gaming nas ergens deze zomer gekocht op basis van advies van The Mask en deze review https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/ .

Verwijderd

sdk1985 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:02:
Los daarvan, bron vermelding altijd wel handig. Ik heb CoolerMaster voor mijn gaming nas ergens deze zomer gekocht op basis van advies van The Mask en deze review https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/ .
Vraag The_Mask wat hij de beste voeding voor dit systeem zal vinden en hij komt met de RMx. De RMx is met de CX450M de meest geadviseerde voeding en dat is niet voor niets.
Voor een NAS kan ik mij dat advies wel voorstellen vanwege de hoge efficiëntie bij lage belasting wat de voornaamste reden van het advies van The_Mask zal zijn geweest. Daarnaast adviseer ik de V550 wel eens in een Define Nano S omdat de geringe diepte van de voeding in die behuizing een stuk prettiger werkt. Voor de overige systemen zijn er betere alternatieven.

• Katsunami
  • Niet online
Edit: Hmmm.... als ik op Black Friday in totaal een 100 euro ofzo kan besparen, dan zou het wel eens kunnen zijn dat ik voor een GTX 1070 ga. Dan hoef ik wellicht pas over 4 of 5 jaar een nieuwe kaart in die bak te steken, omdat ik toch niet op een hogere resolutie dan 1920x1200 zal spelen. Ik ga mijn Eizo CS240 monitor nog een hele tijd houden.
sdk1985 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:33:
De weerstand tegen de i7 begint zodra het idee ontstaat dat het een gaming pc betreft
De primaire taak van deze PC is niet gamen. Daarom komt er ook 'maar' een GTX 1060 in, en geen GTX 1070. Als ik wilde gaan gamen, dan was ik wel voor de i5-6600K gegaan, en een GTX-1070. Daarom staat de GTX 1060 dan ook op de vervanglijst over 3 jaar, simpelweg omdat het een makkelijke upgrade is. Ik ga er even van uit dat een toekomstige videokaart in een PCI-E 3.0 16x slot past, natuurlijk.

De Hyperthreading is voor my wel een voordeel. Het zorgt er op mijn i7-6820HQ voor dat ik 2 conversieprocessen extra kan draaien en dan de computer nog steeds kan gebruiken voor simpele taken. Daarom ga ik hier dus ook voor de i7-6700K en niet voor de i5. (Als X99 moederborden niet zo gruwelijk duur waren, in de categorie dat ik er het geld niet voor over heb, dan was ik voor de i7-6800K gegaan.)
De i7-6820HQ is overigens 27% trager dan de i5 6600K op single threaded, 40% trager op quadcore threaded en 5% sneller op 32core synthetics.
Ligt eraan welke benchmark je bekijkt. Hier zit er veel minder verschil in:

i7-6820HQ: Single thread 1888, Multi-thread: 8716 (mijn eigen computer haalt 9025, overigens).
i5-6600K: Single thread: 2139, Multi-thread: 7857

===

ACB2401: bedankt, het bevestigt wat ik over de RM550x heb gelezen. Die voeding krijgt zeer goede reviews. De koeler die ik voor de CPU heb uitgezocht schijnt het ook goed te doen; gaat zelfs passief als hij minder dan een bepaald voltage binnen krijgt van het moederbord. (Dan zal ik wel natuurlijk de fandetector moeten uitschakelen.) Er zijn koelers die nog een fractie stiller zijn op de allerhoogste snelheid, en koelers die 1-3 graden beter koelen onder load, maar die kosten dan ook direct 50-60 euro. Het lijkt erop dat deze koeler een i7 op 4.5 GHz wel aan kan, en de reviews zijn goed, zeker gezien zijn prijs. Als ik geen nog betere koeler kan vinden in het €25-35 segment, denk ik dat deze ook blijft.

Heeft nog iemand opmerkingen over de Fractal Design Define R5? Een of andere kast die duideljke voordelen biedt?

[ Voor 32% gewijzigd door Katsunami op 23-11-2016 02:28 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:36

P_Tingen

omdat het KAN

Katsunami schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:17:
[...]
Ik snap niet waarom er altijd zoveel weerstand is tegen mensen die een i7 in hun systeem zetten. Er staat niet voor niets in de startpost dat dit al vast staat.
Ik heb geen weerstand tegen een i7, helemaal niet. Het probleem is alleen dat ik hier heel vaak posts voorbij zie komen van het kaliber "Mijn moeder wil een pc voor email en facebook en ik denk dat een i5 wel goed voor haar is omdat die toekomstbestendig is en wat langer meegaat".

Natuurlijk ga je prima werken met een cpu die veel sneller is dan wat je nodig hebt, maar daar betaal je ook een prijs voor. Als geld echt geen probleem is, bv omdat je er echt massa's van hebt, dan kun je inderdaad helemaal los gaan en gewoon de snelste cpu kopen die beschikbaar is. Voor de meeste mensen geldt dat echter niet en dan kun je beter naar de prijs/prestatie verhouding kijken. Het is domweg efficienter om dan een lichtere CPU te kopen. Onder de aanname dat het gebruik in grote lijnen gelijk blijft, is er geen enkele reden om aan te nemen dat je over 3 jaar ineens een veel zwaardere CPU nodig hebt. Het is niet zo dat Windows bij elke nieuwe versie zwaarder wordt (integendeel zelfs) dus waarom zou je een snellere CPU kopen dan nodig is? Alleen als je computergebruik verandert omdat je ineens gaat gamen, virtualiseren of videobewerken.

Er zijn 2 mogelijke scenario's: stel, je CPU blijkt snel genoeg. Nou, dan heb je een jaar of 5 een mooie pc voor niet al te veel geld. Als hij af is koop je weer een nieuwe, met de min of meer gangbare specs van die tijd.

Stel dat over een jaar 3 jaar je CPU wel de bottlebeck blijkt te zijn, dan kun je alsnog op zoek naar een snellere CPU. Zoek dan in 2019 een tweedehands, zwaarder exemplaar uit 2016 en je bent alsnog goedkoper uit dan wanneer je dat ding al in 2016 aanschaft.

Terug on topic: als jij persé een i7 wil in je pc, dan doe je dat lekker, het is tenslotte jouw geld toch? :)
Of het technisch echt nodig is, ben ik nog steeds niet van overtuigd, maar het gaat wél performen!

... en gaat over tot de orde van de dag

• Katsunami
  • Niet online
In elk geval bedankt voor de feedback :) Ik heb zitten kijken naar een goedkopere mobo/cpu-combinatie.

Het zet geen zoden aan de dijk. Het enige echt goedkopere bord is een B150-bord van Gigabyte, en dat bord wil ik niet. Alle anderen bevinden zich tussen de 130-160 euro, net als de Asus Z170-Pro die ik al gekozen had, en dat bord krijgt goede reviews. Een niet-K CPU levert ook maar 30 euro op. Terug naar een i5-6600K oid levert wel 100 euro op, maar de Hyperthreading is nuttig voor hetgeen ik doe. Op de laptop levert het me 2 extra threads op indien gewenst.

Wel heb ik de grafische kaart vervangen door een variant van MSI. Ik heb geen ervaring met dat merk, maar de kaart krijgt goede reviews, en is de stilste GTX 1060 6GB. Ik kom nu op dit systeem uit, waarvan alle onderdelen prima reviews krijgen (en een aantal regelmatig in de BestBuy Guide terugkomen):

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 347,80€ 347,80
1Seagate ST2000DX001, 2TB€ 95,57€ 95,57
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 98,95€ 98,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 96,95€ 96,95
1Samsung SM961 256GB€ 130,50€ 130,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.411,67

Het enige waar ik graag nog wat advies over zou willen hebben is de kast.

Hetgeen ik bij veel kasten zie is dat problemen met de bouwkwaliteit worden genoemd: fragiele klepjes, deurtjes, HDD-trays, slappe beplating, dat soort dingen. De Fractal Define R5 is nog een van de 'minst slechte,' en hij krijgt goede reviews op het gebied van koeling en geluid.

Heeft iemand nog andere opties? De vereisten zijn:

2x USB 3.0 voorop
2x 3.5 inch, 1x 2.5 inch (of natuurlijk 3x 2.5/3.5 inch)
1x 5.25 inch (Ik rip nog regelmatig CD's)
1x fan voor, 1x fan achter
Zwart, Closed (geen window, geen gaas)
Zo stil mogelijk.

Nog suggesties op dit gebied (NIET de Antec P100: erg slappe bouwkwaliteit)?

Misschien vervang ik de GTX1060 door de GTX1070, ook van MSI, afhankelijk of ik nog hier of daar een deal kan scoren op Black Friday. Nodig heb ik die kaart niet, maar als ik de €150 kan compenseren met een deal, waarom niet? Des te langer gaat het systeem mee.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Bedenk je wel dat Games op een ssd veeel sneller laden. Bij The witcher 3 maakt dat echt heel veel uit. En Games gaan nu al richting de 60Gb. Verder weet je al wat je wil, maar dit wou ik je wel meegeven.

Verwijderd

Een computer bouwen om 5-8 jaar mee te gaan is voor consumenten nooit een goed idee. De technologie ontwikkelt zich ook nu nog dusdanig snel dat je beter voor twee goedkopere systemen kunt gaan. Dan heb je gemiddeld modernere en snellere apparatuur. Prijs-performance kent namelijk een curve en voorbij een bepaald punt kan je er geld tegenaan blijven gooien, de performance verbetert slechts marginaal.

Tot 5 jaar moet lukken, daar voorbij is eigenlijk niet redelijk te zeggen.

• Katsunami
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 23:38:
Bedenk je wel dat Games op een ssd veeel sneller laden. Bij The witcher 3 maakt dat echt heel veel uit. En Games gaan nu al richting de 60Gb. Verder weet je al wat je wil, maar dit wou ik je wel meegeven.
Mocht een game die snelheid nodig hebben, dan zet ik het wel op de OS-drive. Meestal heb ik toch maar 1-2 games tegelijk geïnstalleerd staan. Mocht het nodig zijn, dan kan ik er altijd een 2.5 inch SSD bij zetten.
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 23:43:
Een computer bouwen om 5-8 jaar mee te gaan is voor consumenten nooit een goed idee. De technologie ontwikkelt zich ook nu nog dusdanig snel dat je beter voor twee goedkopere systemen kunt gaan. Dan heb je gemiddeld modernere en snellere apparatuur. Prijs-performance kent namelijk een curve en voorbij een bepaald punt kan je er geld tegenaan blijven gooien, de performance verbetert slechts marginaal.

Tot 5 jaar moet lukken, daar voorbij is eigenlijk niet redelijk te zeggen.
Klopt, daar heb je gelijk in. Ik heb echter een gruwelijke hekel gekregen aan het bouwen van computers. (:P)

Mijn 8 jaar oude desktop wordt eigenlijk primair vervangen omdat ik met The Witcher 3 nu eindelijk tegen spellen begin aan te lopen die ik wel wil, maar niet kan spelen. Die werd in 2008 gebouwd, en voorzien van een 9600GT. Die is in 2011 vervangen voor een GTX 560 Ti, die voor alles voldoet wat ik tot nu toe speel, behalve The Witcher 3, en over een tijdje, Tides of Numenera. (De hele computer is pasgeleden verkocht voor een vriendenprijsje.)

Daarom twijfel ik ook over die GTX 1070, omdat ik niet veel spellen speel. Als het puntje bij paaltje komt, is de GTX 1060 waarschijnlijk zat voor de komende 3-4 jaar. Na een GPU-wissel tegen die tijd zie ik dan wel weer verder, net zoals met de vorige computer.

Over de CPU maak ik me niet druk. Een 4-5 jaar oude i7-3770K of zelfs i7-2700K gaan hedentendage nog zat goed mee voor spellen de komende 3 jaar, zeker aangezien ze nog steeds prima met de nieuwste i5's meekomen. Dat is een levensduur van 7-8 jaar. Ik verwacht hetzelfde van de i7-6700K.

[ Voor 19% gewijzigd door Katsunami op 24-11-2016 00:08 ]

Verwijderd

Katsunami schreef op donderdag 24 november 2016 @ 00:01:
Klopt, daar heb je gelijk in. Ik heb echter een gruwelijke hekel gekregen aan het bouwen van computers. (:P)
Kijk eens op Mycom.nl O-)

• Katsunami
  • Niet online
Voor assemblage oid? De kans dat ik al mijn gewenste onderdelen bij MyCom kan kopen is waarschijnlijk 0.

• AppliArt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-11 20:02
Ik heb de laatste paar builds steeds goeie ervaringen gehad met kasten van Phanteks. Kwalitatief goed in orde voor een meer degelijke prijs. De herrie die je systeem maakt heb je volledig zelf in handen met de keuze van stille koelers en een optimalisatie van je luchtdruk. Om een voorbeeld te geven, in mijn huidig systeem draait onder idle en gewoon gebruik enkel de CPU fan die aan een Hyper 212 EVO hangt. Dat stel je in met een deftig fanprofile in Windows of in je BIOS. Geruisloos.

• Katsunami
  • Niet online
Ik heb wat reviews zitten lezen en kijken over de Define R5. Eigenlijk komen de klachten over fragiele plastic afdekklepjes voornamelijk op Tweakers voor. De kast krijgt overal knallende reviews.

Ik denk dat ik de build zo laat zoals hij nu is.

Mocht ik voor sommige spellen een SSD willen hebben, dan kan ik of de OS-drive gebruiken voor topsnelheid, of er nog een SATA-SSD bij zetten. GTX 1060 of 1070 zie ik wel op Black Friday.

• sdk1985
Katsunami schreef op donderdag 24 november 2016 @ 00:01:

Over de CPU maak ik me niet druk. Een 4-5 jaar oude i7-3770K of zelfs i7-2700K gaan hedentendage nog zat goed mee voor spellen de komende 3 jaar, zeker aangezien ze nog steeds prima met de nieuwste i5's meekomen. Dat is een levensduur van 7-8 jaar. Ik verwacht hetzelfde van de i7-6700K.
Ik zou er je plan niet op aanpassen maar ik verwacht het tegenovergestelde. De Sandy bridge reeks was namelijk een revolutie, net als Conroe een revolutie was. Het is al sinds Northwood (2001) redelijk normaal om een jaar of 4-5 alleen maar beperkte evolutie te zien. Natuurlijk zijn er meldingen vanaf Intel dat het allemaal steeds lastiger gaat (geen tick/tock meer), echter recent zagen we recent indicaties voor voor mid-range hexacores (6 cores). Mocht dat inderdaad komen dan kunnen we wel weer eens een sprong mee maken.

Als ik het zo hoor ben jij verder geen kritische gamer (anders gebruikte je in 2016 geen 560 Ti). Dus in dat geval is de 1070 de extra investering niet waard. Dan kun je beter over 3 jaar eens een GPU upgrade doen.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 24-11-2016 13:28 ]

• Katsunami
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:28:
Ik zou er je plan niet op aanpassen maar ik verwacht het tegenovergestelde. De Sandy bridge reeks was namelijk een revolutie, net als Conroe een revolutie was. Het is al sinds Northwood (2001) redelijk normaal om een jaar of 4-5 alleen maar beperkte evolutie te zien. Natuurlijk zijn er meldingen vanaf Intel dat het allemaal steeds lastiger gaat (geen tick/tock meer), echter recent zagen we recent indicaties voor voor mid-range hexacores (6 cores). Mocht dat inderdaad komen dan kunnen we wel weer eens een sprong mee maken.
Dat zou inderdaad kunnen. Echter, ik kan nu probleemloos 6-7 threads draaien op mijn laptop, en de i7-6700K is sneller. Eigenlijk verwacht ik niet nog heel veel meer snelheid nodig te hebben de komende paar jaar.

Het enige waar ik nog heen aan het kijken ben is Thunderbord 3. Ik denk erover om in plaats van de Asus Z170-Pro een Gigabyte z170x-ud5-TH te nemen. Die bevat twee Thunderbord 3 Type-C poorten (bevat ook USB 3.1). Het bord krijgt zeer goede reviews. Ik heb nog nooit een Thunderbolt 1 of 2 apparaat gezien behalve een keer als Mac display, maar het lijkt erop dat Thunderbolt 3 veel beter ondersteund wordt in de PC-wereld vanwege de C-connector en het feit dat het ook USB 3.1 ondersteunt.

Het is verwarrend zat. Je kunt een C-connector hebben met:
- USB 3.0 hebben (USB 3.1 Gen1)
- USB 3.1 hebben (USB 3.1 Gen 2)
- DisplayPort 1.2
- Thunderbolt 3 (en die bevat dan ook meteen USB 3.1 en DisplayPort, alhoewel dat laatste niet nuttig gaat zijn, want dat werkt alleen met de interne grafische kaart van de CPU.)

Nu vraag me af of het Gigabyte bord de extra €50 waard is. Dan hoef ik niet, als ik pech heb, over een jaar of 2-3 te gaan rommelen met insteekkaarten als ik een monsterachtig snelle Thunderbolt 3 schijf aan het systeem wil hangen voor backups. (Nu gebruik ik daar een USB 3.0 schijf voor.)
Als ik het zo hoor ben jij verder geen kritische gamer (anders gebruikte je in 2016 geen 560 Ti). Dus in dat geval is de 1070 de extra investering niet waard. Dan kun je beter over 3 jaar eens een GPU upgrade doen.
Nee, klopt. Ik heb een grote backlog aan oudere spellen die zijn uitgebracht tussen 2006 en 2014, en soms wil ik nog wel eens nog oudere spellen spelen. De nieuwere spellen, zoals Pillars of Eternity en Tides of Numenera (die nog moet uitkomen) gaan knetterhard lopen op een GTX 1060, simpelweg omdat ze top down isometrisch zijn, en niet volledig 3D. De GTX 560 Ti heeft een beetje moeite met Pillars of Eternity op max @ 1920x1080 maar het is nog speelbaar met +/- 35 FPS in de zwaardere scènes.

Het enige spel dat die kaart gaat pushen is The Witcher 3. (En Myst Masterpiece Edition, met alle opties open, maar dat spel is om de een of andere reden onnodig zwaar. Dat zal wel komen door de enorm complexe belichting die Cyan erin heeft gebruikt.)

Zelfs als er een The Witcher 4 uitkomt in 2018 of 2019, dan wacht ik waarschijnlijk nog minstens een half jaar op de eerste paar grote patches. Ik zie me iets als The Witcher 4 pas spelen in 2020 oid (als die er al komt), en er is voor zover ik weet niks in ontwikkeling wat ik zou willen spelen. Misschien Divine Divinity Original Sin 1 en 2 nog een keer, maar die draaen al zat op een GTX 1060.

Ik denk dat ik het dan ook bij die MSI-kaart ga houden en indien nodig over een paar jaar die kaart upgrade.

edit: absurd. Van de ene op de andere dag stijgt de prijs van het geheugen dat ik had uitgezocht met €30, en vandaag stijgt van het ene op het andere uur de CPU met €20. Zo kun je binnen 24 uur €50 euro verliezen of verdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 24-11-2016 22:15 ]

• Arny III
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 12:13
Daarom twijfel ik ook over die GTX 1070, omdat ik niet veel spellen speel. Als het puntje bij paaltje komt, is de GTX 1060 waarschijnlijk zat voor de komende 3-4 jaar. Na een GPU-wissel tegen die tijd zie ik dan wel weer verder, net zoals met de vorige computer.
GTX 1070 lijkt me in jouw situatie niet echt nodig.
'k Weet niet of je 'n probleem met V&A hebt, maar als je niet veel spellen speelt zou 'n 2e hands GTX 970 ook 'n optie zijn. Scoort nog iets hoger dan de 1060 op 1080p en gelijk op 2K in The Witcher 3. Allemaal ruim boven de 35 FPS die je minimaal wilt. Komen nu voor voor rond de €200-220 langs in V&A.

• sdk1985
Arny III schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:10:
[...]

GTX 1070 lijkt me in jouw situatie niet echt nodig.
'k Weet niet of je 'n probleem met V&A hebt, maar als je niet veel spellen speelt zou 'n 2e hands GTX 970 ook 'n optie zijn. Scoort nog iets hoger dan de 1060 op 1080p en gelijk op 2K in The Witcher 3. Allemaal ruim boven de 35 FPS die je minimaal wilt. Komen nu voor voor rond de €200-220 langs in V&A.
De 1060 is een stuk sneller:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1060/images/perfrel_1920_1080.png

De performance per watt is ook de moeite:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1060/images/perfwatt_1920_1080.png

Verder heeft Pascal HEVC (x265) support.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 24-11-2016 23:24 ]

• Arny III
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 12:13

Ja, je hebt gelijk. Haalde benches op high en ultra door elkaar :O
Toch is de GTX970 voor TS een prima en goedkope optie. FPS ruim boven zijn minimale eisen.
https://tweakers.net/revi...a-v-en-the-witcher-3.html

H.265 is vooral gericht op 4K dus n.v.t. voor TS. En anders heeft hij die support al met de HD Graphics 530.
Als geld niet echt een punt is dan idd de GTX1060

[ Voor 0% gewijzigd door Arny III op 25-11-2016 00:36 . Reden: typo ]

• sdk1985
Alles is naar 265 aan het verschuiven. Er is tegenwoordig ook al veel materiaal te vinden aan de onderkant (lees 300 MB voor 1-2 uur). Niet vreemd want x265 geeft dezelfde kwaliteit met de helft van de bandbreedte.

• Katsunami
  • Niet online
Bedankt voor de optie, maar toch maar niet die GTX 970 :) Ik heb een jaar getwijfeld of ik niet een Skylake bak zou bouwen met die erin, maar dat 3.5 / 4GB debacle vond ik niet helemaal je dat, en de geruchten waren dat Pascal een grote verbetering zou worden.

Ik heb nog een half jaar gewacht todat er genoeg reviews waren, en nu blijkt dat de GTX 1060 zeer vergelijkbaar is met een GTX 980; in sommige spellen 10% trager, in anderen 10% sneller, en dat voor rond de 300 euro in plaats van 500.

===

Daarstraks heb ik nog een aanpassing gemaakt. Ik heb de GTX 1060 van MSI vervangen door die van Gigabyte. De Gigabyte-kaart is 3-5% sneller dan de MSI, en slechts 2 dB luidruchtiger, terwijl hij wel €45 goedkoper is. Die 2 dB, gemeten op 20cm afstand, gaat niet uitmaken in een computer in een Define R5 die een meter verder onder het bureau staat, zeker als er nog een spel draait met muziek en geluid.

Tevens heb ik ook €70 bespaard met de Black Friday sale van Alternate. De 6700K is daar nu in de aabieding voor €299 :)

Is toch zo even €115 goedkoper.

Het is verleidelijk om nog 40 euro te besparen op de OS-schijf (128GB ipv 256GB, wat voor mij ook genoeg is), en dan voor €129 een MX300 van 750GB erbij te nemen... maar ik speel zo weinig grote spellen dat ik denk dat ik dat beter kan laten. Tevens heb ik al een SSHD erin. Als een spel ECHT baat heeft bij een bruut snelle SSD, kan ik het altijd op de OS-schijf zetten. Ik heb toch noog meer dan 2-3 spellen tegelijk geïnstalleerd.

Nou de rest nog bestellen.

[ Voor 44% gewijzigd door Katsunami op 25-11-2016 01:08 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:21:
[...]

Vraag The_Mask wat hij de beste voeding voor dit systeem zal vinden en hij komt met de RMx. De RMx is met de CX450M de meest geadviseerde voeding en dat is niet voor niets.
Corsair Vengeance 400W en BitFenix Whisper M 450W? :p
Voor een NAS kan ik mij dat advies wel voorstellen vanwege de hoge efficiëntie bij lage belasting wat de voornaamste reden van het advies van The_Mask zal zijn geweest. Daarnaast adviseer ik de V550 wel eens in een Define Nano S omdat de geringe diepte van de voeding in die behuizing een stuk prettiger werkt. Voor de overige systemen zijn er betere alternatieven.
Klopt, door het hoge rendement en de mogelijkheid tot inpluggen van extra sata kabels waardoor je geen verloopjes hoeft te gebruiken. Perfecte voeding voor een home server of NAS.
sdk1985 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:21:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

AMD heeft natuurlijk ook gewoon HEVC ondersteuning in de nieuwste generatie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Katsunami
  • Niet online
Ow... en de Gigabyte Z170X-UD5-TH gaat het niet worden voor €209. Ik houd het bij de Asus Z170-Pro voor €159. Het Gigabyte bord krijgt goede reviews en ziet er prima uit, maar ik zie geen nut voor Thunderbord 3 op mijn desktop. Qua opslag is USB 3.1 is al snel zat voor mijn gebruik (voornamelijk backups maken, want nu al goed zat gaat met USB 3.0), en alle andere voordelen van Thunderbolt 3 zoals one cable docks, DisplayPort, en netwerk zijn voor deze desktop nutteloos.

Alleen nog even kijken welk geheugen ik uiteindelijk erbij pak...

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 25-11-2016 01:15 ]

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 01:04:
Corsair Vengeance 400W en BitFenix Whisper M 450W? :p
Hahaha, grapjas :+ De pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M was nog niet leverbaar ten tijde van mijn reactie dus zou ik onmogelijk genoemd kunnen hebben :)

• sdk1985
-The_Mask- schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 01:04:

AMD heeft natuurlijk ook gewoon HEVC ondersteuning in de nieuwste generatie.
Ging om de 970.

Pagina: 1