CV installatie herinrichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35
We hebben afgelopen juli een huis gekocht. Van de vorige eigenaar hoorde wel al dat ze wat moeite hadden de woning warm te stoken.
Na wat onderzoek vielen de volgende dingen op.
- cv staat op 2 hoog en is 2 jaar oud
- leidingen lopen eerst naar de kruipruimte en gaan daar op 3 plekken weer omhoog tot de 2e vd om het midden voor en achterhuis te verwarmen.
- de radiatoren achter op de 1e en 2e verdieping hebben een verkeerde stroomrichting en worden van onder naar boven gevuld met warm water ipv boven naar beneden.

Mijn wens is af te komen van al het verlies in de kruipruimte. Denk er aan om alles weg te halen en nieuwe buizen te leggen. Daarbij niet meer vanuit de kruipruimte aanvoeren maar vanuit de zolder. Daarbij wil ik ook alleen de voor en achterkant verwarmen en de middentak weg laten.

We hebben ervaring met cv leidingen aanleggen en radiatoren ophangen maar dit gaat wat ver. Is er iemand die hier meer van weet.
Kunnen we ongestraft alles afzeggen en nieuwe buizen aanleggen en waarbij moeten we rekening houden om te zorgen dat het goed doorstroomt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:22
Niet dat ik heel veel verstand heb van CV's, wel het een en ander doorgelezen. Maar zou je niet eerst de leidingen in de kruipruimte isoleren, de radiatoren goed aansluiten en vervolgens de boel afstellen zoals besproken in: Gas besparen door middel van CV tuning deel II ?

Lijkt mij praktischer om eerst te kijken waar je de bestaande installatie kan optimaliseren dan gelijk de hele boel te verbouwen. Uit je optimalisaties zal ook blijken waar en of je een groot probleem hebt in de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klinkt als een aardig rommeltje in je huis. En ja je kan zonder veel problemen alle leidingen verwijderen en daarna nieuwe leidingen via een andere route aanleggen. Zorg er wel voor dat je bij elke radiator een inregelventiel en/of afsluiter hebt.

Als je toch alles opnieuw aanlegt zou je ook in de aftakking naar voor en achter een afsluiter kunnen plaatsen. Als je dan onderhoud moet plegen aan je systeem dan hoef je paar een deel van je CV installatie leeg te laten lopen.

Je kan dan, zoals analogworm aangeeft, je CV installatie beter inregelen zodat elke radiator even snel warm wordt. Een simpele tip hier is om te proberen om de beide kringen voor de voor- en achterkant even lang te maken, dat scheelt je met inregelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Hoi bedankt voor het meedenken.

Mijn doel is dus te voorkomen dat de buizen door de kelder lopen en meteen de oude buizen te vervangen. Deze zijn vooral in de kruipruimte heel slecht.
Ben op het moment bezig met een verbouwing op de eerste. Daar gaan alle muren, behalve de buiten muren, verplaatst worden voor een nieuwe indeling. Voor de buiten komen voorzetmuren. Doordat ik de muren niet aan het doen ben Is het nu of nooit.

Plan is een t-splitsing aan te leggen aast de cv voor een gescheiden systeem voor het voor en achter huis.

Voorkant:
Hoofdleiding naar de eerst. Daar wordt de voorkamer opgesplitst en moeten we 2 radiatoren voeden. Hoofdleiding door naar de begaande grond om radiator in de keuken te voeden. En een dunne leiding voor de radiator in de hal.

Achterkant
Vanaf de CV omhoog door de vliering zodat ik niet door het trappenhuis heen moet.

Zakken naar tweede verdieping, daar 2 zolder kamers van warm water voorzien. Hoewel ik nu denk dat je die misschien als laatste moet voeden die zijn het minst belangrijk.

Dan naar de eerste verdieping daar een badkamer en een slaapkamer voeden.

Hoofdleiding loopt door naar begaande grond voor de verwarming in de serre. Deze is het belangrijkst.

Zie ik dingen over het hoofd of zijn er tips?
Thanks

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/hgszh57dx/Doorsnee_oud.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/kz4zdj89x/Doorsnee_nieuw.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
Ah kijk, je zit al midden in een verbouwing. Dan is het inderdaad logisch het nu meteen goed aan te pakken. En jouw nieuwe indeling lijkt mij ook een stuk logischer.
Al valt voor de oude ook wel iets te zeggen. Daar heb je enkel een aantal verticale buizen in het zicht.
Wat beter werkt, en hoe je jouw idee kan verbeteren durf ik niet zeggen. Mare succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 23-04 19:52

Stoney3K

Flatsehats!

analogworm schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:01:
Al valt voor de oude ook wel iets te zeggen. Daar heb je enkel een aantal verticale buizen in het zicht.
Je kan de horizontale buizen anders prima onder de vloer kwijt. Bovendien heb je dan een prima aankoppelpunt als je (misschien in de toekomst) aan wil sluiten op vloerverwarming, dan hoeft de verdeler niet per sé op één punt te zitten waar de leiding doorheen loopt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 12:14
Plaatje na ziet er goed uit, zo is het in vele huizen gedaan, ketel aansluiten met 22, daarna splitsen naar 2x 15mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Hoi,
Ben hier bezig met het vervangen van mijn CV systeem.
Voor het hele verhaal.

Ben begonnen met het voorhuis en doe daarna het achterhuis maar loop tegen een probleem aan met het afdoppen van de oude leidingen. Om de buizen in het voorhuis weg te halen moet ik ze ergens afdoppen. Het zijn 28mm stalen buizen waarvan elke koppeling gelast is. OM deze oude rommel krijg ik geen knelkoppeling.

Nu is het wat prijzig om iemand speciaal te laten komen voor het afdoppen van twee 28mm hoofd cv leidingen.
Zijn er hier nog andere idee hoe ik dit kan oplossen? Het is de enige manier waarop ik weer druk op het cv systeem kan krijgen.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:12
Schroefdraad erop snijden en afdoppen maar?

de interne beroepsmalloot schreeuwt tegen je dat ijzer geen staal is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Schroefdraad tappen heb ik nog niet eerder gedaan. Is dat lastig? De leidingen zitten ook schuin achter de keuken. Kom er dus ook wat lastig bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 261819

Waarom zou je hier geen knel-eindkoppeling om kunnen krijgen ? Weinig beschikbare ruimte ?

Ik zou de buis naast een koppeling doorzagen (dus na de las) met een ijzerzaag en er vervolgens een 28mm eindkoppeling opzetten. Daarna kan de installatie weer op druk. Goed, de truc is later natuurlijk wel om deze koppelingen er af te kunnen krijgen zonder dat het een waterballet word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:40
Anoniem: 261819 schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:19: Goed, de truc is later natuurlijk wel om deze koppelingen er af te kunnen krijgen zonder dat het een waterballet word.
Dus TS heeft ook twee kraantjes nodig ;)

Zoek op "kogelkraan volle doorlaat 28mm".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:41
Topics gemerged

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hebben we het hier nou over dat oude dikwandige staal of dat moderne dunwandige spul. Op dikwandig staal kun je volgens mij niet zomaar een knelkoppeling van 28mm op monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Om dat dikwandige spul. Lijkt wel gietijzer. Vandaag dat ik het ook over ijzer had @_R_

Het roest ook als een gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Asprine schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:41:
Om dat dikwandige spul. Lijkt wel gietijzer. Vandaag dat ik het ook over ijzer had @_R_

Het roest ook als een gek.
Anbo heeft daar als ik het zo snel lees een knelkoppeling voor met een aparte knelring waarmee je van dik naar dunwandig kunt. Precieze weet ik er niet van. Ik zou even bij een wilkamp-achtige winkel binnenvallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

Exigence

dnkroz

Voor het afdoppen van dikwandige stalen CV-leidingen of het aansluiten van moderner materiaal op bestaand leidingwerk maak je gebruik van kunststof "knelringen". Van VSH zijn deze te koop onder de naam "Super Blue" in diverse maten, zie bijvoorbeeld: https://www.installand.nl...ng=nl-NL&q=vsh+super+blue

Je pakt een 28->22 mm verloop of een 28 mm einddop en vervangt de bestaande knelring door deze blauwe. De dikwandige leiding even goed vrij maken van verf etc en dan kun je hem op de normale wijze knellen :)

Trouwens, het is eigenlijk geen 28mm dikwandige buis, maar hoogstwaarschijnlijk 3/4" buis (~Ø26.9 buiten / ~Ø21,6 binnen). Dit wordt meestal gebruikt voor de hoofdleiding in het verwarmingssysteem (zoals tegenwoordig 22 mm cv-buis wordt gebruikt (Ø22 mm buiten / ~Ø19,6 binnen)). De aftakkingen zijn dan 1/2" (~Ø21,3 mm buiten / ~Ø16 mm binnen) wat qua binnendiameter weer grofweg overeenkomt met 15mm cv-buis van nu :).

Dus voor 3/4" buis: 28 mm knelkoppeling met 3/4"/28mm kunststof knelring en verder bouwen met "moderne" 22mm
En voor 1/2" buis: 22 mm knelkoppeling met 1/2"/22mm kunststof knelring en verder bouwen met "moderne" 15 mm

[ Voor 38% gewijzigd door Exigence op 01-12-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je toch groot bezig bent; vervang de radiatoren door JAGA Strada of gelijkwaardige low-H2O.
Zeker als je nu oude hebt zijn ze mooier, en ze zijn efficiënter. Je krijgt je huis ook sneller warm.
Je kunt ook makkelijker overstappen naar een lucht-water warmtepomp. Veel goedkoper in gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 05-12-2016 20:24 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Exigence schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:17:Dus voor 3/4" buis: 28 mm knelkoppeling met 3/4"/28mm kunststof knelring en verder bouwen met "moderne" 22mm
En voor 1/2" buis: 22 mm knelkoppeling met 1/2"/22mm kunststof knelring en verder bouwen met "moderne" 15 mm
Ondertussen een heel stuk verder. Aan de voorkant is het oude leidingwerk er uit. Nieuwe 22mm buizen aangelegd voor het voorhuis en over de vliering naar het achterhuis. Daar ga ik nu per verdieping zakken.

Daar loop ik nu tegen een vraag aan. Waar moet ik ergens de buizen versmallen om doorstroming te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Voor wat het nu nog waard is; overweeg even of je wel in elke ruimte een radiator nodig hebt op de bovenverdieping. Wij hebben vorig jaar de gehele bovenverdieping van ons vrijstaand jaren '50 huis gestript en vernieuwd en hebben toen besloten om alleen maar op de slaapkamers van de kinderen radiatoren terug te hangen. Zo hebben we op de overloop, in de inloopkasten en op onze slaapkamer geen buizen/verwarming meer hangen. Doordat de slaapkamers van de kinderen naast elkaar liggen en aan dezelfde kant van de woning zitten als de ketel hebben we dus maar minimaal leidingen terug hoeven te leggen op de bovenverdieping.

Onze bovenverdieping is ondertussen zo goed geïsoleerd dat afgelopen winter de temperatuur niet onder de 14 graden is gekomen ondanks dat alle ramen op tochtstand staan. (spouwmuur+dakisolatie)
De verwarmingen van de kinderen hebben eveneens dicht gestaan, deze hebben we daar opgehangen zodat ze het wat warmer kunnen maken op het moment dat ze wat ouder zijn en alleen boven zitten (spelen, huiswerk etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Asprine schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:17:
[...]

Ondertussen een heel stuk verder. Aan de voorkant is het oude leidingwerk er uit. Nieuwe 22mm buizen aangelegd voor het voorhuis en over de vliering naar het achterhuis. Daar ga ik nu per verdieping zakken.

Daar loop ik nu tegen een vraag aan. Waar moet ik ergens de buizen versmallen om doorstroming te krijgen?
In principe leg je gewoon overal 22mm als hoofdleiding. Aftakkingen naar radiatoren doe je met 15mm. Als het om kleine radiatoren gaat kom je er nog wel mee weg om van een 15mm leiding af te takken.

Zorg wel dat je bij elke radiator een kraan met debietregeling of voorinstelling plaatst of een voetventiel plaatst zodat je de doorstroom kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Anoniem: 93248 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:36:
Voor wat het nu nog waard is; overweeg even of je wel in elke ruimte een radiator nodig hebt op de bovenverdieping. Wij hebben vorig jaar de gehele bovenverdieping van ons vrijstaand jaren '50 huis gestript en vernieuwd en hebben toen besloten om alleen maar op de slaapkamers van de kinderen radiatoren terug te hangen. Zo hebben we op de overloop, in de inloopkasten en op onze slaapkamer geen buizen/verwarming meer hangen. Doordat de slaapkamers van de kinderen naast elkaar liggen en aan dezelfde kant van de woning zitten als de ketel hebben we dus maar minimaal leidingen terug hoeven te leggen op de bovenverdieping.

Onze bovenverdieping is ondertussen zo goed geïsoleerd dat afgelopen winter de temperatuur niet onder de 14 graden is gekomen ondanks dat alle ramen op tochtstand staan. (spouwmuur+dakisolatie)
De verwarmingen van de kinderen hebben eveneens dicht gestaan, deze hebben we daar opgehangen zodat ze het wat warmer kunnen maken op het moment dat ze wat ouder zijn en alleen boven zitten (spelen, huiswerk etc.)
Houd altijd verkoop van je woning in het achterhoofd, kamers zonder verwarming is echt een no go volgens de bouwschriften. Dat jij zonder prima vindt, betekend niet dat een ander dat ook leuk vindt. En voor vocht zou ik altijd een radiator laten hangen. Af en toe warm stoken is niks mis mee. En een verwarmingssysteem moet ook zijn warmte kwijt kunnen. Teveel radiatoren dichtdraaien of verwijderen is niet altijd efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sugarlee89 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:50:
[...]

Houd altijd verkoop van je woning in het achterhoofd, kamers zonder verwarming is echt een no go volgens de bouwschriften. Dat jij zonder prima vindt, betekend niet dat een ander dat ook leuk vindt. En voor vocht zou ik altijd een radiator laten hangen. Af en toe warm stoken is niks mis mee. En een verwarmingssysteem moet ook zijn warmte kwijt kunnen. Teveel radiatoren dichtdraaien of verwijderen is niet altijd efficienter.
Mochten we ooit gaan verhuizen (wat geenszins op de planning staat) dan kan ik de originele aftakking vanaf beneden zo weer herstellen en een radiator plaatsen. Voor het warm/droogstoken zet ik heel af en toe de andere radiatoren en deuren open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Daar kom je er helaas niet altijd mee. Ik heb in de hoek van de dakkapel een rotte plek zitten omdat ik daar bijna niet stook, warmte komt vanaf andere kamers. Warme lucht trekt de dakkapel binnen en condenseert op die plek omdat het de plek is met de slechtste isolatie.
Uiteindelijk op kunnen lossen door gewoon dom te gaan stoken in die slaapkamer.

Heb het in de bijkeuken ook, warme lucht uit de woonkamer en keuken en condenseren op de muur achter de wasmachine. Hele muur was zwart van de schimmel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_JGC_ schreef op zondag 2 april 2017 @ 08:42:
Daar kom je er helaas niet altijd mee. Ik heb in de hoek van de dakkapel een rotte plek zitten omdat ik daar bijna niet stook, warmte komt vanaf andere kamers. Warme lucht trekt de dakkapel binnen en condenseert op die plek omdat het de plek is met de slechtste isolatie.
Uiteindelijk op kunnen lossen door gewoon dom te gaan stoken in die slaapkamer.

Heb het in de bijkeuken ook, warme lucht uit de woonkamer en keuken en condenseren op de muur achter de wasmachine. Hele muur was zwart van de schimmel
Voor de verbouwing hadden wij ook behoorlijk last van vocht op de bovenverdieping. Zelfs met vochtvreters, stoken en ramen open hadden we regelmatig natte kozijnen en vochtige kledingkasten bijvoorbeeld. Na de verbouwing nergens last van, puur met goede constante ventilatie en sporadisch stoken hebben we het nu onder controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 18:57
Leuk topic. Ben zelf ook bezig met complete herinrichting van mijn cv installatie. Wat wij hebben gedaan:
- Alles verwijderd/ van de muur gehaald;
- Radiatoren die we behielden doorgespoeld;
- Nieuwe leidingen aan voor en achterzijde gelegd. 22 mm van boven naar beneden en aftakken op 15 mm;
- Daar alles in het zicht zit heel veel tijd besteed aan het parallel buigen van alle leidingen, kostte heel veel tijd maar ziet er super uit;
- Nieuwe CV van de 2e verdieping (zolder) naar vliering verhuisd en op schoorsteen geplakt (op de vliering kan je staan en is zat ruimte);
- Balkop afsluiter aan voorzijde en achterzijde CV leidingen gezet ter hoogte CV, zodat je 1 kant van het huis kan afsluiten en bewerken (indien nodig) en het andere deel het huis kan blijven verwarmen;
- Kraan ter hoogte CV, voor eenvoudig vullen van CV;
- Vuilafscheider voor CV geplaatst (doet de CV het wat langer);
- Alle radiatoren hebben nu een voetventiel.

Op de twee zolderkamers lopen de leidingen langs het knieschot (van de grond en hangen aan de dakbalken). Op deze manier heb je van de leidingen toch warmte in de kamers. We hebben geen radiatoren meer op de kamers (maar kunnen die zo plaatsen daar de voorbereidingen wel zijn getroffen om deze alsnog te plaatsen). Kamer zijn comfortabel warm zelfs toen het steenkoud was buiten. Huis komt uit jaren 30.
Pagina: 1