Sitecom router internet via 2.4Ghz valt af en toe weg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05-2023
Mijn vraag
Router is dualband, na reset werkt internet op zowel 2.4Ghz en 5Ghz prima. Echter, na verloop van tijd (soms uren, soms dagen) stopt internet op 2.4Ghz. Wifi verbinding maken lukt dan wel, maar deze verbinding heeft dan geen internet. De 5Ghz wifi verbindingen werken dan nog wel normaal.

Router is X7 AC1200 versie 1.
Deze router hangt aan een Ziggo modem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Laatste firmware versie staat er op (versie 1.8).
Hardware accelerator staat disabled.

Met een wifi analyzer het netwerk gescand en op kanaal 11 gezet (zonder overlap met andere wifi;s in de buurt op de kanalen 1 en 6).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43

bonzz.netninja

Niente baffi

Dat zou een haperende of zelfs kapot gaande router kunnen zijn. Dat was in ieder geval bij mij het geval.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graat
Hm, kan ik daar iets aan doen of er achter komen dat het daar inderdaad om gaat? ik heb al het nodige geprobeerd, maar probleem blijft zich voordoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan een haperende router zijn, kan ook een ranzige storingsbron in 2.4GHz zijn.

Simpele manier om het uit te zoeken: probeer een andere 2.4GHz AP en kijk hoe dat gaat.

Welke Ziggo modem heb je relevante info die in je topicstart had mogen staan...? Als daar WiFi op zit zou je die kunnen proberen. Het gaat er niet om of het goed is, maar gewoon als second opinion. Als het vanaf modem wel werkt terwijl het vanaf de Sitecom router welke trouwens? Je noemt alleen marketingblaat snelheden, niet de echte naam, geheid "WLR-xxxx" ofzo totaal niet wil werken, dan ligt het ws aan die router. Werkt het tegelijk niet vanaf modem, dan zit het er dik in dat het door verstoring komt. Dan wil je gewoon alles op 5GHz zetten.

Trouwens, staar je niet blind op WiFi-analyzers. Kan goed zijn dat evt verstoring geen WiFi is, dan detecteert zo'n analyzer het niet. Kan dus zijn dat er met reden geen netwerken op 11 zitten :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graat
Ik ben geen netwerk expert, vandaar mijn vraag in dit forum, neem me niet kwalijk als ik dingen vergeet te vermelden, iets minder cynisch mag van mij ook wel...
Modem is Cisco EPC3212, heeft geen WIFI, leek mij daarom niet relevant, daarom niet vermeld.
Router is X7 AC1200 versie 1, staat op zowel de doos als op de admin-console, Effe zoeken maakt duidelijk dat dit de WLR-7100 is.
ik snap ook wel dat het eventueel te testen is met een andere AP, maar die heb ik niet zomaar even liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EPC3212 is inderdaad een oudje, daar zit geen WiFi op.

WLR-7100 is een wat merkwaardig beest, opvallend goed in de 2.4GHz, maar met 5GHz er een beetje bij geplakt als tegeltje aan de wand. Maar goed, daar heb je weinig aan als het ofwel defect aan het raken is, danwel er veel verstoring zit op de 2.4GHz.

Zonder een ander AP (of een spectrum analyzer die zo'n EUR 500 kost...) ga je geen uitsluitsel krijgen, maar wees eens beetje creatief. Om te beginnen: die WLR-7100 is veel jonger dan de EPC3212. Waarschijnlijk had je dus eerder een andere router. Heb je die nog? Dan kun je dat proberen. Daarnaast, heb je een mobiele telefoon? Dat ding kan ook als WiFi hotspot en dus AP dienen. Het gaat er niet om langdurig gebruik van te maken, puur om te testen of een apparaat daar wel een bruikbare verbinding mee kan krijgen.

Is de oude router kapot of weggedaan, heb je een featurephone zonder WiFi, dan zul je toch echt even bij kennissen een AP/routertje moeten lenen, of vrienden met telefoon die wel WiFi hotspot kan draaien voor biertje uitnodigen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graat
Een ander AP heb ik niet, de vorige is kapot. Telefoon uiteraard wel en die heb ik ook wel eens ooit als tijdelijk alternatief gebruikt. Zonder problemen.

De router doet t normaal gesproken dus wel en goed op beide frequenties. Alleen na enige tijd lijkt de 2.4Ghz dus de weg kwijt. Daarmee kun je nog wel verbinden, maar er is dan geen internet connectie.
De router draait nu al weer ruim 3 dagen zonder problemen. Afgelopen weekend en maandag heb ik in totaal 3 keer de router moeten resetten om die reden. Daarna werkt t weer prima. Een tijdje...

Ik kan inderdaad wel eens rondvragen of iemand een AP tijdelijk beschikbaar heeft. Dan moet ik hem wel even kunnen gebruiken want het probleem doet zich dus soms pas na dagen voor.

Mocht het nou de router zelf zijn of mocht ik het beu raken en tot vervanging overgaan, wat zou dan een goede keuze zijn voor een redelijke prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meest redelijke prijs: neem contact op met Ziggo en zeur over je WiFiproblemen. Hebben ze totaal niets mee te maken, maar goede kans dat ze je - gezien je modem niet meer de jongste is - een nieuwe met ingebouwde router en WiFi toesturen. Een Compal CH7465LG is ronduit superieur aan zo'n WLR-7100.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1