Speakers bekabelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-09 18:03
Heren, en dames.

Ik heb een onkyo tx-nr656 aangeschaft, met een set Jamo 5.0 speakers.
Complete set dus, alleen werkt het niet draadloos :)

Met de combinatie van vermogen, signaalsnelheid-verlies e.d. kom ik op 4mm2.
Nu zie ik totmijn verbazing prijzen voorbijkomen van 6 tot 30 euro/meter.

In principe lijkt me installatiedraad cat5 of 6 ook voldoende, maar is die niet te bestellen bij TKF, of Lapp kabel.
2x4mm bedoel ik hierbij. Eventueel EMC afgeschermd, voor de volledigheid.

Heeft een van jullie hier wel eens mee geexperimenteerd, en wat waren de bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-10 20:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Nou....als je vraag is of het loont om duurdere kabel te nemen, daar zijn genoeg meningen over :)

Begin hier maar eens....
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6

Kort antwoord, ja jesommige mensen merkt merken het verschil tussen goedkope kabel en duurdere kabel.

[ Voor 15% gewijzigd door bonzz.netninja op 21-11-2016 21:42 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Op een DS Receiver van €400,- en DS speakers van het zelfde geld, zou ik niet teveel geld aan kabels uitgeven.

Kabeldiscount

[ Voor 31% gewijzigd door Hackus op 21-11-2016 21:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier een Denon AVR2311 en Klipsch F3 en F1 speakers en die hangen keurig op 0,75mm. Gaat prima. Niet te druk om maken, gewoon standaard het iets dikkere snoer van de bouwmarkt nemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerr
Uiteindelijk 4mm² draad gehaald bij een lokale bouwmarkt, 3,10 p/mtr

Heb toch geen vergelijkingsmateriaal, was eerder nieuwsgierig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55
Qua geluid maakt het meestal niet uit, gezien de korte afstanden die gemiddeld overbrugd moeten worden.
Ik heb zelf ook 4mm² draad gekozen destijds, voor 1 meter...

Mijn ervaring is dat 2,5mm² het meest praktisch is; dik genoeg om ook op langere afstanden geen verliezen te krijgen, dun genoeg om weg te kunnen werken en makkelijk te monteren in speaker- en receiverterminals. Dat was met 4mm² vaak wel even frustratie wegslikken. Uiteindelijk heb ik er banaanstekkers aan gemaakt en nu is de frustratie ook geen issue meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerr
Speakers waren geen probleem, eerder de aansluiting op de receiver! Daar zit een stang in het midden, met schroefdraad voor de moer. Hierdoor kun je de 4mm net niet kwijt. Na wat gevloek en dergelijke toch gelukt.
Waas een flinke uitgave voor ons, dus om dan te beknibbelen op de draad vindt ik ook zo wat. Kon het helaas niet via werk bestellen, dat waas de oorsprong van mijn vraag. .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bakkerr schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:38:
Uiteindelijk 4mm² draad gehaald bij een lokale bouwmarkt, 3,10 p/mtr

Heb toch geen vergelijkingsmateriaal, was eerder nieuwsgierig :D
Mijn link gemist ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bakkerr
Nee hoor, maar was op de dag dat mijn set binnen kwam, dus wachten kon ik niet meer. Had niet verwacht dat ze het zouden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
Om nog even antwoord te geven op wat dingen uit de openingspost in geval iemand dit topic ooit in de search tegen komt.
bakkerr schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:26:
Met de combinatie van vermogen, signaalsnelheid-verlies e.d. kom ik op 4mm2.
Nu zie ik totmijn verbazing prijzen voorbijkomen van 6 tot 30 euro/meter.

In principe lijkt me installatiedraad cat5 of 6 ook voldoende, maar is die niet te bestellen bij TKF, of Lapp kabel.
2x4mm bedoel ik hierbij. Eventueel EMC afgeschermd, voor de volledigheid.

Heeft een van jullie hier wel eens mee geexperimenteerd, en wat waren de bevindingen?
Je gooit een boel termen in dat stukje tekst, maar ik heb de indruk dat je de termen niet snapt omdat je ze in combinaties gebruikt die nergens op slaan. :P

Hier komen ze met wat uitleg en de relevantie m.b.t. speaker bekabeling:
Vermogen: Is inderdaad relevant voor de kabel diameter. Echter met de kabel lengtes en vermogens die je in de gemiddelde huiskamer hebt is 1,5 of 2,5mm^2 voldoende.
Signaalsnelheid-verlies: Een signaal gaat altijd met een vaste snelheid door een bepaald medium, de diameter en lengte veranderen daar niks aan. Signaal sterkte is een ander verhaal en over het algemeen niet heel erg relevant bij audio, je compenseert dat simpelweg door het volume iets verder open te draaien. Zonder metingen te verrichten merk je het niet.
Installatiedraad: Dit zijn losse aders die voor 230V in je huis worden gebruikt, je kan het als speakerkabel gebruiken maar er zijn handigere manieren om je speakers aan je versterker te knopen.
Cat5 en cat6: Dit zijn typen netwerkkabels, je kan ze als speakerkabel gebruiken, maar net als met installatiedraad zijn er handigere manieren.
TKF en Lapp Kabel: Dit zijn fabrikanten van kabels voor industrieel gebruik, tenzij je een heleboel nodig hebt zijn er makkelijkere manieren om aan je speakerkabel te komen.
EMC: Je bedoelt hiermee waarschijnlijk afgeschermde kabel, speaker kabels hebben geen afscherming nodig. De kans dat je ruis op pikt met je speakerbekabeling is niet zo heel erg groot, en je hebt niks om de afscherming aan vast te maken dus nutteloos.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerr
Je hebt gelijk, kleine aantekening; categorie betekent oa soepelheid van de kabel.
Installatiedraad kan ik gratis krijgen, helaas niet in 2x4mm.
Als ik het volume verder oppotten moet zetten door de gebruikte draden ben ik van mening dat de draden niet goed zijn.
Keuze voor draad is me in ieder geval duidelijk geworden. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voorzichtig zijn gegadigden door te wijzen naar een discounter die zo te zien vooral grossiert in budget CCA aluminium kabel. ;)

De complete afwezigheid van specs, plus hun online prijzen doen dat in ieder geval vermoeden en ik zou daar met een grote boog omheen lopen.
Voor iets meer geld koop je namelijk kabel die wel 100% koper is.

De enige kabel uit je linkje die "OFC" claimt te zijn is die van König en die bleek hier gewoon ordinair bagger aluminium te zijn.
Met de huidige prijzen van koper kun je beter eerst even de "gasaansteker test" uitvoeren om zeker te weten wat je koopt.

Wordt het je als duur koper verkocht, maar blijkt het dat niet te zijn, dan lekker retour. 8)
Pagina: 1