Twijfelen macOS of Windows door huidige Apple koers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Topicstarter
Ik ben benieuwd of er net als ik veel andere mensen zijn die twijfelen om over te stappen of op mac os te blijven.

Ik heb nu een imac mid 2013 27" maxed out, iphone se,ipad mini 2, apple watch en atv.

Heb windows op de imac met bootcamp maar moet zeggen day windows 10 best wel goed en netjes in elkaar zit. Nu zelfs cross platform met xbox. Nu is er op windows de tablet en desktop verschillen weinig tot weg. Dit heeft apple niet wat in sommige dingen erg jammer is. (En nee ik zoek geen vinger vette aanraak scherm op de imac) maar wat houd me op
Mac os? Icloud met ios, stabiel systeem en makkelijk in gebruik. Prijzen zijn toch wel fors aan het steigen..
Windows, crossplatform, goedkoper in aanschaf, win10 tot nu toe ook erg stabiel maar moet me weg er nog erg ij vinden wat ik denk ook een gewenning is.

De hamvraag: wie twijfelt er ook net zoals ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik twijfel totaal niet. Voor gamen gebruik ik Windows, verder raak ik het niet aan. macOS en iOS zitten gewoon verdomd goed in elkaar en ik vind het persoonlijk veel prettiger werken.

Maar wat zijn voor jou argumenten om over te stappen? Prijs mag je niet echt opwerpen als je een paar duizend hebt uitgegeven voor een iMac :P

Bedenk wel dat als je over wil dat je dan alles moet vervangen. Je iCloud data zal je eerst even moeten migreren naar een alternatief want iCloud voor Windows werkt niet lekker. Op zich logisch, het is er niet voor ontworpen. En een tablet met volledig Windows 10 van goede kwaliteit is ook niet gratis en voor de optimale ervaring zal je ook nog eens een Windows Phone moeten nemen. Dan loop je weer tegen andere uitdagingen aan.

Besef je waar je aan begint en plan het goed.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet je gewoon niet binden aan een specifiek ecosysteem, mag best wel wat door elkaar gebruiken.
MacOS laptop, Windows desktop, Android telefoon, google cloud opslag en chromecast hier ;)
En een goed mechanisch horloge mag natuurlijk niet ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
Klopt ook maarja dan zou het eerder een game pc met macmini of iets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

defusion schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:13:
Je moet je gewoon niet binden aan een specifiek ecosysteem, mag best wel wat door elkaar gebruiken.
MacOS laptop, Windows desktop, Android telefoon, google cloud opslag en chromecast hier ;)
Zeker, een combinatie van alles maakt wisselen en proberen veel makkelijker. Ervaring leert dat binding semi-permanent is en dat overstappen zelden de moeite waard is 8)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soneraxx
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-08 13:21
Ik heb vorige maand hard getwijfeld. Momenteel nog in het bezit van Macbook Air, Ipad Air 2 en Iphone 6s.

Een week na de lancering van de MB Pro heb ik me een Surface Pro 4, model 256GB, core i5, aangeschaft. Met toetsenbord en beschermhoes was deze toch ook al rond de 1.600 euro. Dus voor de prijs moest ik het in principe niet doen.

Macbook Air heeft sindsdien niet meer opgestaan. Gezien ik zware gebruiker ben van Office 365, bevalt het gebruik met windows 10 me tot op heden he-le-maal.

Voor Office 365 vind ik de workflow in Windows 10 tegenwoordig beter dan in MacOs.

De hamvraag: wat was dan voor mij de doorslaggevende reden om over te schakelen? Ik heb het gevoel (ja, gevoelskwestie) dat het huidige beleid van Apple veel te weinig ruimte laat voor keuzes. Als gebruiker van Apple is het naar mijn gevoel meer een situatie geworden waarbij je echt te nemen/te slikken of te laten hebt.

Mijn vertrouwen in Apple om all the way te gaan in hun ecosysteem is weg.

Als tegenargument zeggen veel mensen, dat je de keuze hebt of je in het ecosysteem blijft.

Klopt volledig, ik heb mijn eerste stap al uit het ecosysteem gezet. Voor mij is het genoeg geweest.

Macbook Air gaat eerstdaags de deur uit. Ipad Air 2 zal zijn tijd wel uitdoen. IPhone blijft voorlopig nog wel, tenzij Windows Mobile 10 nog met iets mooi zou komen in de toekomst. Android komt er niet in (buiten chromecast :-) ).

Ik vind trouwens persoonlijk dat je migratie van iCloud perfect kunt opvangen. Met elke clouddiensten kun je tegenwoordig een volledige backup nemen van je foto's in iOs.

Gezien ik gebruiker van Apple producten ben sinds 2004, is dit ook ergens met spijt in het hart. Maar genoeg is genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 22:13

GforceNL

Out of memory....

Aangezien de nieuwe producten steeds minder toegevoegde waarde hebben, is de noodzaak of wil om te upgraden steeds kleiner.

Buiten dat, op dit moment werkt MacOS nog geweldig, zeker icm een iPhone.

Ga ik op korte termijn mijn werk op een windows laptop/pc doen?

Nee

Ga ik gamen op een Macbook / iMac?

Nee

Ieder platform heeft zn voordelen, het is aan de gebruiker zelf welk gereedschap hij voor welke klus gebruikt.

(Persoonlijk vind ik trouwens de workflow van office onder OSX vele malen sneller.)

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
Ja maar ik werk niet met de pc, is ouur recreatief en thuis administratie. Dus huis tuin en keuken gebruik. Vind mac os met brouwsen,dagelijks gebruik vele malen fijner en sneller en handiger in gebruik. Maar gaming toch echt puur windows. Ios blijft gewoon bij mij. Android neuh heb ik al als werk telefoon wa een bagger besturing systeem en ios is dan heerlijk.

Nondeju mijn nederlands was gister avond niet echt op zn best...

[ Voor 8% gewijzigd door Coldbullet op 22-11-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Naar wat voor een device ben je opzoek? Als het voor huis-, tuin en keukengebruik is, dan kan je ook een MacBook kopen. Of als je toch graag achter een desktop zit waar je eventueel op kan gamen, is een hackintosh misschien een aardig idee.

Learn something new every day.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Voor mij heeft het niets met het ecosysteem te maken, dat gedoe en geld zou ik er wel voor over hebben.

Ik kan Windows gewoonweg niet uitstaan na 7 jaar OS X en het dagelijks gebruik op kantoor. Windows 10 heeft amper bezwaren weggenomen die ik al tijdens XP/Vista had en zelfs nog een paar toegevoegd (met name het verzamelen van gegevens en het constante polsen om alles maar in te schakelen). De enige reden waarom ik Windows zou gebruiken is voor games, maar daar kom je met OS X en Linux, en natuurlijk de consoles, inmiddels ook wel een eind.

Apple heeft inderdaad wel prijzige hardware met een vervelend prestatieplafond. Echter gaat een computer voor mij ook lang mee en het is zo een essentieel toestel in mijn dagelijks leven dat ik het geld wil blijven uitgeven voor ervaring die ik gewoon beter vind. Het leven is te kort om Windows te gebruiken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
Hackintosh zit ik niet echt op te wachten. Is na wat ik begrepen heb continu onderhoud em drivers ondersteuning problemen. Heb ook aan een macbook zitten denken of een ipad pro heb in de amad even met de nieuwe mb pro en 12" zitten spelen, 12" geweldig disign en lekker licht en krachtig genoeg voor wat ik er mee doe. Niks mis mee en ook ben ik zeker verkocht aan het design en de portability. Usb c poort stoor ik me niet aan doe u ok al alles wireless sinds de ac snelheden. Alleen om er even €1400 voor neer te leggen en dan nog een game pc...

En ja voor de betere games is windows wel een must,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Coldbullet schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:56:
Hackintosh zit ik niet echt op te wachten. Is na wat ik begrepen heb continu onderhoud em drivers ondersteuning problemen.
Dat is een fabel uit een heel ver grijs verleden. Het is dankzij hackintosh dat ik extreem enthousiast ben over Macs. Niet eens zozeer vanwege het prijs/prestatie aspect. Maar het fijn dat je volledige control hebt over upgradepath. Apple innovatie is mooi, maar met alles vast gesoldeerd is je vrijheid erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
Rhy schreef op donderdag 1 december 2016 @ 23:24:
[...]

Dat is een fabel uit een heel ver grijs verleden. Het is dankzij hackintosh dat ik extreem enthousiast ben over Macs. Niet eens zozeer vanwege het prijs/prestatie aspect. Maar het fijn dat je volledige control hebt over upgradepath. Apple innovatie is mooi, maar met alles vast gesoldeerd is je vrijheid erg beperkt.
Klopt ze maken nogsteeds mooie producten maar idd het vast gesoldeerde is balen! En alles intel gpu op de duurste modellen na is ook erg jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb op mijn workstation pc een virtual machine met Sierra. Ondanks de gedeelde hardware resources zijn de prestaties vergelijkbaar met die van een recente iMac. Problemen met updates en drivers heb ik niet ervaren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Coldbullet schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:25:
Prijzen zijn toch wel fors aan het steigen..
Dat komt door de daling van het aantal verkopen van zowel desktops als notebooks. De meest simpele manier om dat te compenseren is de prijzen te verhogen en dat zien we dan ook nu gebeuren. Dat zal ongetwijfeld een tijdje werken maar het zorgt er ook voor dat veel mensen nu wel 2x nadenken voor ze iets nieuws gaan kopen. Bedenk je dan ook goed of de aanschaf van een nieuwe machine dan ook echt nodig is.
Soneraxx schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:34:
Mijn vertrouwen in Apple om all the way te gaan in hun ecosysteem is weg.

Als tegenargument zeggen veel mensen, dat je de keuze hebt of je in het ecosysteem blijft.

Klopt volledig, ik heb mijn eerste stap al uit het ecosysteem gezet. Voor mij is het genoeg geweest.
Exact. Apple doet het niet anders dan Microsoft. Beiden bieden je een eco systeem aan en beiden geven je daarbij volledig de vrijheid om daar wel/geen gebruik van te maken. Je kunt dus prima de verschillende onderdelen van die fabrikanten door elkaar gebruiken.

Ik gebruik alleen de computers (hardware plus het OS) van Apple en een paar delen van zowel iCloud als Office 365/OneDrive (OneNote is een hele fijne tool). Verder is het hier een behoorlijke mix van zowel software als hardware en werken doet het allemaal.
Coldbullet schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:56:
Hackintosh zit ik niet echt op te wachten. Is na wat ik begrepen heb continu onderhoud em drivers ondersteuning problemen.
Vroeger was het inderdaad een hel maar dat valt tegenwoordig reuze mee. Er zijn veel tools waar je makkelijk doorheen klikt en die automatisch allerlei dingen voor je doen zoals de juiste drivers installeren. Er is ook meer hardware die veel meer lijkt op wat Apple gebruikt waardoor er ook minder problemen zijn en er weinig onderhoud nodig is. Net als vroeger zul je echter het nodige aan onderzoek moeten doen en dat kost veel tijd. Het staat en valt namelijk nog altijd bij de keuze van de juiste hardware. Als je dat goed doet heb je er amper omkijken naar (je zult nog altijd even moeten kijken of grote OS updates geen roet in het eten gooien). Doe je dat niet goed dan heb je inderdaad de nodige problemen.
Canaria schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:27:
Ik heb op mijn workstation pc een virtual machine met Sierra. Ondanks de gedeelde hardware resources zijn de prestaties vergelijkbaar met die van een recente iMac. Problemen met updates en drivers heb ik niet ervaren.
Sterk verhaal aangezien alle fabrikanten van virtualisatie software aan hebben gegeven dat het technisch niet mogelijk is om volledige ondersteuning van de GPU te bieden, zo ontbreekt er 3D ondersteuning. Qua grafische prestaties kom je dan ook niet in de buurt van bare metal. Iets wat overigens ook goed te merken is wanneer je wat meer van de vm vergt (het gaat traag en hakkelig). Met iedere versie van macOS/OS X hebben ze dit wel verbetert (Sierra doet het dan ook beter dan voorgaande versies) dus er zit schort in de zaak. Voor veel toepassingen (office, mail, web) zijn de huidige prestaties echter wel voldoende.

Een recente iMac heeft wel deze 3D ondersteuning en is wel in staat om het onderste uit de GPU-kan te halen. Daardoor zijn de prestaties ook veel hoger en is een vm met macOS/OS X totaal niet te vergelijken met bare metal.

Windows doet het echter op dit vlak (in een vm dus) veel en veel beter omdat ze daar wel zaken als 3D ondersteuning kunnen aanbieden (ook hier zijn er technische beperkingen waardoor bijv. DirectX 12 niet volledig ondersteund kan worden). Je kunt beter Windows in een vm op OS X draaien dan andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ppl schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:07:
[...]

Windows doet het echter op dit vlak (in een vm dus) veel en veel beter omdat ze daar wel zaken als 3D ondersteuning kunnen aanbieden (ook hier zijn er technische beperkingen waardoor bijv. DirectX 12 niet volledig ondersteund kan worden). Je kunt beter Windows in een vm op OS X draaien dan andersom.
Weet je het weer eens "beter" ? :Z

Ik heb tien jaar ervaring met virtualisatie op en van OS X en macOS en ik heb sinds 2003 ongeveer 10 verschillende Macs in bezit gehad dus je hoeft mij niet te verbeteren. Maar blijf vooral in je eigen idee van de waarheid geloven. Je brengt het leuk en het klinkt ook geloofwaardig, waardoor veel mensen je schrijfsels zonder meer voor waar aannemen. De inhoud is echter niet zelden aantoonbaar incorrect.

In dit geval zal het theoretisch allemaal wel kloppen, maar in de praktijk is de performance uitstekend. Ik heb real life vergelijkmateriaal. Natuurlijk is Windows in VMware Fusion ook prima, maar veel gebruikers willen juist in Windows de grafische kracht gebruiken (met name voor games). Mijn overweging - ik ben geen gamer - was om voor de prijs van een gemiddelde iMac een supersnelle pc in elkaar te zetten. Die heb ik nu en die is echt veel sneller dan de iMac die ik voor dat geld had kunnen kopen. Het verschil compenseert voor een groot deel de performance hit die met virtualisatie komt. Daar staat tegenover dat ik de echt zware taken 'gewoon' in Windows kan doen en in macOS de dingen waarbij die grafische kracht niet zo nodig is.

Bottom line merk ik met normaal internet, mail, web development etc. ook nauwelijks verschil tussen mijn i7 pc met 32GB ram enerzijds en mijn ThinkPad ultrabook (i5 ulv met 8GB ram) anderzijds. Ik zou dat eventueel ook op mijn 12" MacBook kunnen doen, maar die is wel duidelijk trager. Ook met Sketch, iTunes en wat andere applicaties die ik op macOS draai, dus die doe ik nu in de aanzienlijk snellere VM.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

En daar komt de aap uit de mauw. Je laat je nu wel heel erg kennen.

Ik volg gewoon de informatie van de fabrikanten en hun engineers zelf. Daarbij is dit ook iets wat tot dusver bij alle reviews van o.a. Parallels, Fusion en Virtualbox naar boven komt. Arstechnica heeft er genoeg informatie over die een heel ander plaatje toont dan jij. Daarmee zet je wel iemand op het verkeerde been. Er zijn bij virtualisatie veel te veel factoren die een rol spelen. Heel veel mensen hier willen graag een spelletje spelen en jij zegt nu dat dit geen enkel probleem is want de performance van een vm is gelijk aan dat van een iMac. Idem voor gebruik als software als Solidworks. Zoals diverse reviews al hebben aangetoond klopt dat niet. Diezelfde reviews laten ook zien dat bij heel veel andere zaken er ook de nodige haken en ogen zitten aan virtualisatie. In voorgaande topics hier is dat ook al besproken dus geheel in tweakers.net stijl verzoek ik eenieder dan ook om vooral naar die informatie te zoeken.
Overigens geldt dit net zo hard voor de CPU (je moet het namelijk verdelen tussen de host en de vm waardoor je bij een gemiddelde laptop met een dual core aan 1 core voor de host en 1 core voor de guest zit ipv de volledige 2 cores).

Virtualisatie heeft zijn nut maar ga het nou niet overdrijven door te stellen dat het exact hetzelfde is als een iMac. Er is teveel informatie die laat zien dat dit absoluut niet het geval is. Zeker op gebied van virtualisatie zijn er veel te veel performance issues. Het is vaker een teleurstelling voor iemand.

Dit is dus niet beter weten, dit is verwachtingen temperen om teleurstelling te voorkomen. Teleurstellend dat dit op een techsite moet gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 04-12-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

"Ik heb X aantal jaar ervaring". Zegt niet zoveel vrees ik. ;) Afijn, jullie zitten er allebei naast :) de waarheid ligt in 't midden: hackintosh. Vmware fusion op een Mac? Doe maar Parallels Desktop; tig keer beter / fijner (qua flow). De UX die menigeen heeft met Windows 10 ? Die hebben MacOS X gebruikers al een decennia. Op multimediaal gebied wil je geen Windows, maar een Mac. Die zijn niet krachtig genoeg; dus hackintosh. En daar heb ik al jaren ervaring mee en in de crew gezeten van diverse subcommunities, waaronder OSXLatitude. Verdiep je er eens in en je wilt nooit meer anders. Het kost meer tijd om de hardware in elkaar te zetten dan het OS te installeren. En beheer/onderhoud? Het is MacOSX, geen Windows :P eitje dus.

P.S. en gamen?! Dat is toch voor pubers? :9

[ Voor 3% gewijzigd door Rhy op 05-12-2016 16:24 . Reden: gamen ... lol ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
Het probleem van een Hackintosh is wel dat je vermoedelijk niet weet wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Als je met kernel-extensies gaat knoeien, word je misschien wel kwetsbaar. Ik denk niet dat ik zo een systeem alleen al uit veiligheidsoogpunt zou installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Het mooie aan virtualisatie op de Mac: zowel Fusion als Parallels zitten heel dicht bij elkaar waardoor dit vandaag de dag meer een persoonlijke voorkeur dan een technische keuze zal zijn. En dat is momenteel ook min of meer de situatie met macOS en Windows 10.

Het beheer op een Mac moet je ook niet onderschatten. Dat kan best pittig zijn wanneer je de commandline niet meester bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eitot schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:10:
Het probleem van een Hackintosh is wel dat je vermoedelijk niet weet wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Als je met kernel-extensies gaat knoeien, word je misschien wel kwetsbaar. Ik denk niet dat ik zo een systeem alleen al uit veiligheidsoogpunt zou installeren.
Ik heb heel even met hackintosh gedraaid, los van het feit dat het elke upgrade / update weer spannend is of het systeem nog wel wil opstarten, of Imessage nog wilt werken etc... werkte het wel enorm snel.

Uiteindelijk besloten, omdat ik MacOS toch wel enorm fijn vond werken,om een IMac late 2015 te kopen en nog geen seconde spijt gehad. (2 weken later kreeg ik zomaar een Ipad Air 2 128GB kado omdat ik een collega had aangebracht :) )

Nu maak ik mij niet meer druk of het volgende MacOS wel blijft werken, of dat er weer een KEXT door een reset niet meer goed werkt, ik klik op de muis en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik een MacBook Pro late 2011 deze is zeker aan vervanging toe maar ik heb geen idee wat ik ga doen.

De afgelopen jaren is die tientallen keren compleet van de wereld verdwenen en weer terug gekomen. Ik neem eigenlijk de MBP steeds minder mee. Maar hij heeft genoeg problemen gehad. Fysiek ziet hij er nog nieuw uit.

Probleem van MacOS is dat als je een probleem hebt dat iets 'niet werkt'. Niemand je ook kan helpen omdat het erg beperkt is. Ik heb dingen gehad zoals dat je niet kan inloggen, strandballen die eeuwig blijven.

Wel een bureaublad achtergrond maar geen dock en andere iconen. Scherm zwart na het opstarten.

Externe schijf met time machine die ineens niet meer wordt gevonden. Tot nu toe is het altijd opgelost (gelukkig allemaal software issues) Maar om voor elk kleine probleem een nieuwe installatie te moeten doen en daarna mijn timemachine back-up terug zetten is ook niet slim.

Bij Windows heb je nog een event / system log waar je soms wel eens iets uit kunt halen. Op de Mac is dit wat minder.

In de terminal kan ook heel veel getweakt worden maar dit is op basis van je eigen kennis.

Mijn MacBook Pro was des tijds 800 euro, ik heb hem tweedehands overgekocht toen die een paar weken oud was. Nu is het huidige model meer richting de 1500 euro 'tweedehands'. Niets is te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Kijken in de logs van Windows doe je meer op goed geluk of omdat je wanhopig bent maar in UNIX systemen zoals FreeBSD, OS X en Linux doe je dat omdat je er aanknopingspunten vindt. Logging in Windows is totaal waardeloos vergeleken met andere systemen.

In OS X kun je de logs via de commandline raadplegen (zoals iedere UNIX dat betaamt) maar ook via de app Console. Deze laatste doet zelfs realtime logging itt Windows' event viewer. Inhoudelijk heb je er ook meer aan want Google searches leveren met alleen al een stukje van de log-regel al resultaat op waar je wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Sinds gisteren en na trouw Mac gebruiker te zijn geweest voor bijna 15 jaren ben ik gaan twijfelen.

Mijn 2014 MBP 15" Retina vertoont kuren ; het scherm gaat zomaar op zwart en ik kan het tijdelijk verhelpen door de laptop iets te kantelen. Dit fenomeen heeft zich eerder voorgedaan en lijkt alleen op batterij voor te komen. Volgens info online heeft dit te maken met de (zoveelste) grafische kaart(en), deze MBP heeft er 2, en is een logic board vervanging de enige oplossing.

Mijn MBP is net enkele maanden uit de garantie (gekocht in Hong Kong, 1jr. garantie, ik woon in China). Al contact met support gehad, die weigeren het structureel zijn van dit probleem te onderkennen. Dat is 1.

2. Het wangedrag van met name OSX/MacOS apps met een slechte Internet verbinding. Met name iTunes is hier een ster in, van spinning beachballs tot keihard vastlopen, ik heb het allemaal gezien wanneer de Internet verbinding niet optimaal is (en dat gebeurd nogal eens in China).

3. Betaal opties iTunes/App Store. Sinds ik NL heb verlaten heb ik ook geen NL creditcard meer als betaalmiddel en ben ik aangewezen op het via mijn NL bankrekening kopen van iTunes cards. An sich niet zo'n probleem, maar als ik dan mijn adresgegevens wil aanpassen kan dat niet ; iTunes Store geeft simpelweg aan dat ik geen geldig betaalmiddel heb en/of dat het land van origine niet overeenkomst met mijn (Chinese) mobiel nummer. Wil ik dan het land veranderen kan dat weer niet omdat ik een tegoed heb. Is dat tegoed op kan ik weer niet van land veranderen omdat ik nog een iTunes Match abonnement heb (had inmiddels), of een family subscription heb.... Zucht.

Inmiddels is dit een hele off-topic rant geworden, maar mijn punt is dat ik nu sterk overweeg Apple te laten stikken met de inmiddels schofterig dure producten. Dan maar geen MacOS (dat ik nog altijd het beste OS vindt om mee te werken) en naadloze integratie met mijn iPhone.

En dan? Windows? Voor mijn werk moest ik altijd met Windows werken en liep altijd tegen frustratie aan door componenten waarvan de driver "ineens" brak was (een soundcard oid, wifi, etc..). Zelfs op de nagelnieuwe Lenovo van mijn vrouw zie ik dat gebeuren. Niet kunnen verbinding met WiFi met onduidelijke foutmeldingen, geen AirPlay of AirPrint compatibility (?). Nee, ik vrees dat ik dan binnen no time met bloeddruk problemen op de eerste hulp zit. Het moet gewoon werken, geen gezeur.

Linux? Ik heb er wel mee gewerkt, maar gevoelsmatig werkt dat bij lange na niet zo straks als MacOS. En je moet al snel de terminal induiken bij problemen (?). Ik ben wel van de MS-DOS generatie en schrik niet van wat terminal commando's, maar een ninja ben ik er ook niet in. Het moet gewoon allemaal werken, geen gezeur.

En de hardware dan. De MacBooks zijn van onberispelijke bouwkwaliteit. Het retina display is schitterend. Met minder wil ik eigenlijk geen genoegen nemen! Bovenal wil ik gewoon mijn laptop kunnen openvouwen en direct werken, zoals dat op mijn MBP wel werkt. Het moet gewoon werken, geen gezeur.

Een heel verhaal, stukje off-topic, waarvoor excuses, maar momenteel komt Apple mij 200% de neusgaten uit.

Aardappel iemand?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Ik ben nog lang niet toe aan een nieuwe Mac. Maar tegen die tijd ga ik mij ook nog eens goed achter mijn oren krabben. Al sta ik ook totaal niet te springen om terug te gaan naar Windows.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-405
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:12
Lauwrence schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 04:50:
Sinds gisteren en na trouw Mac gebruiker te zijn geweest voor bijna 15 jaren ben ik gaan twijfelen.

Mijn 2014 MBP 15" Retina vertoont kuren ; het scherm gaat zomaar op zwart en ik kan het tijdelijk verhelpen door de laptop iets te kantelen. Dit fenomeen heeft zich eerder voorgedaan en lijkt alleen op batterij voor te komen. Volgens info online heeft dit te maken met de (zoveelste) grafische kaart(en), deze MBP heeft er 2, en is een logic board vervanging de enige oplossing.

Mijn MBP is net enkele maanden uit de garantie (gekocht in Hong Kong, 1jr. garantie, ik woon in China). Al contact met support gehad, die weigeren het structureel zijn van dit probleem te onderkennen. Dat is 1.

2. Het wangedrag van met name OSX/MacOS apps met een slechte Internet verbinding. Met name iTunes is hier een ster in, van spinning beachballs tot keihard vastlopen, ik heb het allemaal gezien wanneer de Internet verbinding niet optimaal is (en dat gebeurd nogal eens in China).

3. Betaal opties iTunes/App Store. Sinds ik NL heb verlaten heb ik ook geen NL creditcard meer als betaalmiddel en ben ik aangewezen op het via mijn NL bankrekening kopen van iTunes cards. An sich niet zo'n probleem, maar als ik dan mijn adresgegevens wil aanpassen kan dat niet ; iTunes Store geeft simpelweg aan dat ik geen geldig betaalmiddel heb en/of dat het land van origine niet overeenkomst met mijn (Chinese) mobiel nummer. Wil ik dan het land veranderen kan dat weer niet omdat ik een tegoed heb. Is dat tegoed op kan ik weer niet van land veranderen omdat ik nog een iTunes Match abonnement heb (had inmiddels), of een family subscription heb.... Zucht.

Inmiddels is dit een hele off-topic rant geworden, maar mijn punt is dat ik nu sterk overweeg Apple te laten stikken met de inmiddels schofterig dure producten. Dan maar geen MacOS (dat ik nog altijd het beste OS vindt om mee te werken) en naadloze integratie met mijn iPhone.

En dan? Windows? Voor mijn werk moest ik altijd met Windows werken en liep altijd tegen frustratie aan door componenten waarvan de driver "ineens" brak was (een soundcard oid, wifi, etc..). Zelfs op de nagelnieuwe Lenovo van mijn vrouw zie ik dat gebeuren. Niet kunnen verbinding met WiFi met onduidelijke foutmeldingen, geen AirPlay of AirPrint compatibility (?). Nee, ik vrees dat ik dan binnen no time met bloeddruk problemen op de eerste hulp zit. Het moet gewoon werken, geen gezeur.

Linux? Ik heb er wel mee gewerkt, maar gevoelsmatig werkt dat bij lange na niet zo straks als MacOS. En je moet al snel de terminal induiken bij problemen (?). Ik ben wel van de MS-DOS generatie en schrik niet van wat terminal commando's, maar een ninja ben ik er ook niet in. Het moet gewoon allemaal werken, geen gezeur.

En de hardware dan. De MacBooks zijn van onberispelijke bouwkwaliteit. Het retina display is schitterend. Met minder wil ik eigenlijk geen genoegen nemen! Bovenal wil ik gewoon mijn laptop kunnen openvouwen en direct werken, zoals dat op mijn MBP wel werkt. Het moet gewoon werken, geen gezeur.

Een heel verhaal, stukje off-topic, waarvoor excuses, maar momenteel komt Apple mij 200% de neusgaten uit.

Aardappel iemand?
Ik heb een beetje het zelfde. Mac OsX is veelste duur. Windows is brak en heeft echt allemaal soorten problemen. En linux is gewoon incompleet in vergelijking met de rest maar doet wat het kan wel perfect. Ik weet het ook niet. ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:06
ppl schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:16:
Kijken in de logs van Windows doe je meer op goed geluk of omdat je wanhopig bent maar in UNIX systemen zoals FreeBSD, OS X en Linux doe je dat omdat je er aanknopingspunten vindt. Logging in Windows is totaal waardeloos vergeleken met andere systemen.

In OS X kun je de logs via de commandline raadplegen (zoals iedere UNIX dat betaamt) maar ook via de app Console. Deze laatste doet zelfs realtime logging itt Windows' event viewer. Inhoudelijk heb je er ook meer aan want Google searches leveren met alleen al een stukje van de log-regel al resultaat op waar je wat aan hebt.
De laatste keer dat je met Windows hebt gewerkt was met NT zeker? De logging is met stappen vooruit gegaan...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:23

aex351

I am the one

Mijn huidige reden om voor een Macbook te kiezen is het design. En omdat dit momenteel ook alleen mijn enige reden is en ik het geld niet waard vind, kies ik er niet voor. Het besturingssysteem vind ik niet handig in elkaar zitten. En qua applicaties, toeters en bellen is het vrij ingetogen en beperkt.

Voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker vind ik Windows 10 een betere keuze. En bovendien ook goedkoper.

Ik ben van mening dat de huidige koers die Apple momenteel vaart, weinig afwijkt van een aantal jaar geleden. Wat ik wel zie is dat Microsoft zijn koers heeft gewijzigd en ook deels in het vaarwater van Apple is beland.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Laatst online: 13:59
Ik zie geen reden om van MacOs terug te gaan naar Windows. Mijn vrouw heeft nog gewoon een Windows PC en ik vind het een drama om daar wat op te moeten doen, hoewel ik jaren en jaren tevreden met Windows ben geweest. Sinds 2 jaar ben ik overgegaan op een iMac en vind het werkelijk een verademing ten opzichte van Windows. Geen gedoe, het werkt gewoon. En daarnaast, en niet onbelangrijk, vind ik de iMac een pareltje in huis. En een bos draden achter de PC mis ik ook absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik ben destijds overgegaan op Apple simpelweg omdat ik graag tegen de massa in ga. Eind jaren 90 had ik dan ook een eMac, maar het OS 9 bood te weinig compatibility met wat ik deed, dus weer naar Windows, voor enkele jaren althans. Voor werk werd ook alles meer en meer Windows, met aanverwante problemen. Kwam ik thuis, nog meer van dezelfde ellende en een klagende vrouw. Dat werd me teveel en dus kocht ik de Mac Mini (power PC generatie). Vanaf dat moment alleen nog maar Macs, simpelweg omdat het altijd werkt.

Het gedoe met mijn MBP is dan ook een schop in de buik, maarja, onder de streep is en blijft het electronica, en dat kan kapot (anders zou ik trouwens ook geen werk hebben). Gelukkig doet het probleem zich heel soms voor, laatste keer was alweer 6 maanden terug. Ik zie mezelf dan, eerlijk gezegd, ook niet switchen naar Windows, of Linux. Gisteren in de nasleep van mijn boze bui nog even staan flirten met een HP Notebook, maar het is het gewoon toch niet voor mij.

Wel hoop ik dat Apple haar koers wat bij gaat stellen, maw iets meer "bang for your buck".

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 12:53
(jarig!)
Ik heb ongeveer een maand geleden gekozen om terug naar Windows te gaan. Een nieuwe 27' iMac zou me, zoals ik hem wilde, tussen de 2500 en 3000 euro kosten.

Nu heb ik voor 2300 een Windows 10 PC gebouwd met GTX1080 / 16GB DDR4 RAM / 750GB SSD / i7 6700K / 27" 144Hz IPS scherm etc.

Ook had ik nog een 500GB (games) en een 120GB (muziek) SSD liggen welke ik ook direct in de kast gestopt heb. Het voordeel van alles kunnen upgraden is ook wel prettig weer na al die jaren :)

Ik ben overigens overgestapt naar OSX in het Windows Vista tijdperk...
Wel mis ik af en toe MacOS nog. Voornamelijk het "veilige" gevoel met downloads maar goed, ik weet waar ik op moet letten dus dat is enkel het gevoel :)

Ik ben verder op zich wel tevreden over Windows 10, het is vooral een kwestie van wennen na al die tijd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 24-12-2016 09:24 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

DiedX schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:45:
De laatste keer dat je met Windows hebt gewerkt was met NT zeker?
Windows 10 om precies te zijn en behalve het inladen van de logfiles is er vrijwel niets veranderd tov voorgaande Windows versies. De logging is inhoudelijk nog steeds veel te summier. Een event id kan ik wel opzoeken maar dat is op een of andere 3rd party website die eerst gratis was en waar je tegenwoordig een abo voor moet hebben. Voor zover event id's überhaupt tot iets leiden want velen zijn veel te algemeen (event id 1603 bij MSI's is een fijne, kun je helemaal niks mee).
De logging is met stappen vooruit gegaan...
Dat is schromelijk overdreven. De logging is vrij minimaal verbeterd tov voorgaande versies en ik hoop dat die trend zich ook doorzet en we daadwerkelijk sprongen vooruitgang zien.

Werk eens met verschillende systemen en je zult zien dat de logging in Windows vrijwel niets voorstelt. Het is niet voor niets dat men bij Windows troubleshooting als laatste in de event viewer gaat neuzen terwijl men dat bij andere system juist als eerste doet.
aex351 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:59:
Mijn huidige reden om voor een Macbook te kiezen is het design.
Een slechtere reden om voor iets te kiezen had je je niet kunnen bedenken. Zonde van je geld, zonde van het milieu. Koop liever iets waar je ook echt wat aan hebt. Buiten dat, er zijn genoeg Windows machines die ook erg mooi zijn. Microsoft doet goede zaken met hun Surface reeks en ook Asus en Dell hebben nette notebooks wat design betreft.
Ik ben van mening dat de huidige koers die Apple momenteel vaart, weinig afwijkt van een aantal jaar geleden. Wat ik wel zie is dat Microsoft zijn koers heeft gewijzigd en ook deels in het vaarwater van Apple is beland.
Ik denk eerder dat Apple koersvast is geweest al die jaren waar Microsoft geen flauw idee had waar ze naartoe moesten. Het lijkt erop dat Microsoft inmiddels haar weg heeft gevonden en dat nu verder aan het uitbouwen is. Dat was eerlijk gezegd ook echt hoog tijd.

Wat we nu zien zijn hele volwassen producten waar je tegenwoordig geen grote miskoop meer mee doet. Juist dat levert voor een aantal mensen een luxe probleem op want voor welke kies je dan nou? Een machine met macOS of eentje met Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:06
ppl schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:35:
[...]

Werk eens met verschillende systemen en je zult zien dat de logging in Windows vrijwel niets voorstelt. Het is niet voor niets dat men bij Windows troubleshooting als laatste in de event viewer gaat neuzen terwijl men dat bij andere system juist als eerste doet.
Sorry, ik werk zelf met Apple, en heb een FreeBSD machine in Amsterdam hangen. Het enige wat ik mis is grep op Windows, maar daar is ook tooling voor.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
Ik gebruik momenteel een macbook pro 2015 en een Windows 10 desktop systeem.

Ik ben dus zowel aan macOS en Windows 10 gewend, en ik moet zeggen dat Windows 10 mij beter bevalt. Het is extreem snel, goede gaming support, ik word niet doodgegooid met safari, itunes en icloud meldingen na elke OS update of harde reset.

Daarnaast vind ik windows 10 er mooier uit zien maar dat is uiteraard smaak.

Daarnaast zijn de huidige prijzen van apple echt belachelijk, ik heb de macbook helaas moeten kopen voor iOS development. Voor mij geen andere apple producten.

[ Voor 7% gewijzigd door Bert2000 op 24-12-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

DiedX schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:07:
[...]

Sorry, ik werk zelf met Apple, en heb een FreeBSD machine in Amsterdam hangen. Het enige wat ik mis is grep op Windows, maar daar is ook tooling voor.
En wat doe je met Windows precies? Is dat dagelijks troubleshooting werk op diverse Windows servers en clients voor gebruikers of is dat alleen als eigen client?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poops_McGhee
Bert2000 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:11:
ik word niet doodgegooid met safari, itunes en icloud meldingen na elke OS update of harde reset.
Grappig. Dat had ik nou precies andersom. In MacOS heb ik nooit meldingen na updates of resets. Sterker nog, ik heb geen resets hoeven doen. Ik werd juist gek van de meldingen in Windows en dat mijn systeem ineens trager ging werken als er een update op de achtergrond begon te draaien.
Of als je al laat was met thuis doorwerken, eerst nog wachten tot je pc klaar is met updates downloaden, installeren en herstarten, voodat het ding helemaal uit kon om eindelijk je nest in te kunnen.
MacOS voelt voor mij juist veel rustiger aan in de meldingenspam.

Windows 10 vind ik er op de PC minder mooi uitzien dan de MacOS look, maar op de phone vind ik Windows 10 er wel mooier uitzien. Ik heb, naast mijn iPhone 5s, een Microsoft Lumia 640 lte, en dat ziet er naar mijn mening dus veel gelikter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Poops_McGhee schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:36:
[...]

Grappig. Dat had ik nou precies andersom. In MacOS heb ik nooit meldingen na updates of resets. Sterker nog, ik heb geen resets hoeven doen. Ik werd juist gek van de meldingen in Windows en dat mijn systeem ineens trager ging werken als er een update op de achtergrond begon te draaien.
Of als je al laat was met thuis doorwerken, eerst nog wachten tot je pc klaar is met updates downloaden, installeren en herstarten, voodat het ding helemaal uit kon om eindelijk je nest in te kunnen.

Windows 10 vind ik er op de PC minder mooi uitzien dan de MacOS look, maar op de phone vind ik Windows 10 er wel mooier uitzien. Ik heb, naast mijn iPhone 5s, een Microsoft Lumia 640 lte, en dat ziet er naar mijn mening dus veel gelikter uit.
Je hoeft helemaal niet op de updates te wachten,je kan gewoon gaan liggen als dat ding update, daarna gaat hij vanzelf uit.

Systeem wat trager wordt als hij aan het updaten is?
Ja sorry, maar dan weet ik echt niet wat voor computer hebt.

Ik krijg zelf amper meldingen.
Deze hele discussie is zo enorm subjectief, er is geen touw aan vast te knopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Berlinetta schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:02:
[...]

Je hoeft helemaal niet op de updates te wachten,je kan gewoon gaan liggen als dat ding update, daarna gaat hij vanzelf uit.

Ik heb hetzelfde, de enige keer dat ik merk dat er een update komt of kwam, is of nadien dat het "actiecentrum" meldt dat er een update geïnstalleerd is, of dat ik ergens zie dat bij het komende afsluiten er iets komt. Echter heb in windows 10 nooit meer het bekende wachten tot je de computer geheel uit kan zetten, updates gaan zelf geheel onopgemerkt, alleen de eerder genoemde dingen herinneren mij eraan.

Voor de rest blijft het inderdaad heel subjectief. Werk je al jaren op een mac, dan zal windows heel even wennen zijn, en andersom.
Zelf kan ik nu totaal niet uit de voeten met ios of macos, maar ik weet zeker dat als ik er een week of wat voor ga zitten, het dan wel prima gaat. Dus kies je computer niet op OS, maar op de eisen die je stelt en daar rolt dan vanzelf een keuze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 14:23

aex351

I am the one

ppl schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:35:

[...]

Een slechtere reden om voor iets te kiezen had je je niet kunnen bedenken. Zonde van je geld, zonde van het milieu. Koop liever iets waar je ook echt wat aan hebt. Buiten dat, er zijn genoeg Windows machines die ook erg mooi zijn. Microsoft doet goede zaken met hun Surface reeks en ook Asus en Dell hebben nette notebooks wat design betreft.
Ik weet wel bijna zeker dat 8/10 mensen een Macbook heeft voor het merk en design. Je kan mij niet wijsmaken dat de gemiddelde huis-tuin-en-keuken gebruiker een Macbook heeft omdat ze zoveel kennis en ervaring hebben met het OS.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:47
Ik ben zelf al 10 jaar een OsX gebruiker en mijn laatste iMac (late 2012) maxed out begint nu toch wel kuren te vertonen. Ik zit dus erg te twijfelen of ik hier aan moet gaan sleutelen of iets nieuws moet gaan kopen. Ik heb de eerste versie met een dun scherm dus zelf openmaken is niet ideaal. Ik kon destijds niet kiezen voor een ssd dus er zit een fusion drive in (het is de HDD die kuren vertoont). Maar als ik ga kijken naar een nieuwe iMac maxed out dan wordt hij aardig prijzig. Ik heb nog weinig ervaring met windows 10 maar ik vind dat er wel goed uitzien. Ik begrijp de twijfel van de ts dus wel ik zit met hetzelfde idee te worstelen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lauwrence schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 04:50:

[...]

Uw oplossing: Een Surface. Microsoft zorgt er wel voor dat W10 met hun eigen producten blijft werken. Derde partijen maken er soms inderdaad wel eens een potje van (hoewel mijn ervaring met HP ook erg goed was). En kwa hardware? Mooooiiii!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Poops_McGhee schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:36:
[...]

Dat was W7. In W10 kun je dat ook zo instellen maar standaard doet het zijn updates gewoon 's nachts als je al lang en breed in dromenland bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:45:
[...]

Uw oplossing: Een Surface. Microsoft zorgt er wel voor dat W10 met hun eigen producten blijft werken. Derde partijen maken er soms inderdaad wel eens een potje van (hoewel mijn ervaring met HP ook erg goed was). En kwa hardware? Mooooiiii!!! _/-\o_
Probleem alleen is dat de Surface momenteel wel erg veel software problemen heeft. Vooral voor een product waar zowel hard- als software door 1 partij worden gerealiseerd valt het mij allemaal wel tegen. Maar dat schijnt nu ook het geval te zijn voor de meest recente Macbook Pro's.

Al met al ben ik blij dat mijn maxed-out late 2011 Macbook Pro nog draait. Heb voor werk een W10 laptop en een zelfbouw pc staan voor gaming met W10. W10 is wel echt een verbetering, zaken als verplicht updaten irriteren mij wel echt gigantisch. Vooral als een gepushte update mijn Wifi verbinding onmogelijk maakt..

TLDR; alles is momenteel bagger ;)

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BombaAriba schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 21:21:
[...]

Probleem alleen is dat de Surface momenteel wel erg veel software problemen heeft. Vooral voor een product waar zowel hard- als software door 1 partij worden gerealiseerd valt het mij allemaal wel tegen. Maar dat schijnt nu ook het geval te zijn voor de meest recente Macbook Pro's.

Al met al ben ik blij dat mijn maxed-out late 2011 Macbook Pro nog draait. Heb voor werk een W10 laptop en een zelfbouw pc staan voor gaming met W10. W10 is wel echt een verbetering, zaken als verplicht updaten irriteren mij wel echt gigantisch. Vooral als een gepushte update mijn Wifi verbinding onmogelijk maakt..

Ja, die software problemen was mijn inziens geen onterechte klacht en toen ik 'm kocht (nu net een jaar geleden) heb ik 'm nog wel eens vervloekt om zijn kinderziekten, vooral veel wi-fi gerelateerd, al verdwenen de issues vaak ook weer snel. Inmiddels geloof ik dat dat voorbij is. Van de week had ik toevallig nog wel een BSOD maar daarbij realiseerde ik me meteen dat mijn laatste issue alweer maanden geleden was. En ach, niks is perfect. Voor de rest vind ik het werkelijk een duvels apparaatje en itt welke laptop of telefoon ik ook gehad heb, zijn wij samen onafscheidelijk. Ik kan 'm zijn fouten uit het verleden vergeven en gezien zijn progressie zie ik de toekomst met veel vertrouwen tegemoet :)

Overigens, die verplichte update discussie kom ik vaker tegen maar ik begrijp 'm nooit. Daar heb je toch geen last van als je 'm gewoon 's nachts inplant laat lopen of bij het afsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Heb een weekje een maxed out Alienware geprobeerd omdat ik de nieuwe pro's veel te duur vond. Ben uiteindelijk met hangende pootjes terug naar macOS.

Tot er iets beters langs komt natuurlijk, maar op dit moment is het er nog niet....

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GforceNL schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 23:11:
Heb een weekje een maxed out Alienware geprobeerd
Je had beter een Surface, XPS, Spectre of Razer geprobeerd.

Ik zie ook menig Apple gebruiker twijfelen. Komt ook omdat Windows sinds korte tijd wel veel moois voor consumenten in die prijsklasse te bieden heeft. Inclusief desktops. Zoals van Lenovo en de onlangs uitgebrachte Surface Studio.
En dan helpen berichten op onder andere als bekend pro Apple websites zoals Theverge ook niet.
macOS is becoming legacy software
http://www.theverge.com/2...focus-mobile-features-ios

En op dezelfde als pro Apple bekend staande site:
http://www.theverge.com/2...oft-surface-studio-review
If Microsoft keeps developing its strengths here, some of Apple's most loyal customers might well be tempted to switch camps.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2016 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poops_McGhee
Berlinetta schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:02:
[...]

Hoewel je bedoelingen vast goed zijn, wat doet het ertoe op welke machine ik een slechte Windows ervaring heb gehad? Mijn ervaring is simpelweg dat mijn machine trager werd als Windows aan het updaten was en daar heb ik met MacOS geen last van. Mijn PC ging wel vanzelf uit, maar ik wilde wel altijd zien of alles goed afgesloten werd. Heb met Windows al meerdere malen meegemaakt dat de boel tijdens een update + herstart bleef hangen en dan stond de PC als een kerstboom de hele nacht stroom te vreten voor Jan Doedel.
Ik heb niemand nodig die mij komt vertellen dat mijn ervaring niet naar een juiste setup gestaafd is. Helaas draaien dit soort topics vaak wel naar die kant toe en dat vind ik jammer.

Wat mij betreft is er niet eens sprake van een discussie. We delen hier enkel onze ervaringen en keuzes voor OS. Daar is iedereen in vrij en de reden waarvoor er voor een bepaald systeem gekozen wordt staat ons ook allen vrij. Zoals ik in een eerdere post ook al weergegeven had, vind ik het design en de minimale snoeren aan de achterzijde van de PC ook een doorslaggevende reden. Het ding staat hier in het zicht en dan is een enkel snoer een veel betere oplossing dan een hele bos stofvangende draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Zowel de Alienware als de Surface al gehad dit jaar. Wat hardware betreft allemaal super spul, maar Windows 10 is gewoon nog steeds niet te vergelijken met macOS. Alleen de manier waarom Windows met hoge resoluties omgaat op laptops is om te huilen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb een 2008 MacBook gehad en een maand geleden nog snel een 2015 MacBook pro gescoord voor een aantrekkelijke prijs. Daarnaast heb ik een prima Windows desktop staan. Gebruik de sterke punten van beide systemen.

Voor de MacBook zijn dat in mijn ogen de bouwkwaliteit en waanzinnige accuduur. Op de Windows PC zijn dat voor mij de makkelijke upgrades, goede prijs en compabiliteit met software die op veel bedrijven gebruikt wordt.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

aex351 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:20:
Ik weet wel bijna zeker dat 8/10 mensen een Macbook heeft voor het merk en design. Je kan mij niet wijsmaken dat de gemiddelde huis-tuin-en-keuken gebruiker een Macbook heeft omdat ze zoveel kennis en ervaring hebben met het OS.
Ja en iedereen met Windows heeft dat ook alleen maar omdat ze met Office en andere werkgerelateerde applicaties werken 8)7 Je reactie is bekrompen en je onderschat gebruikers (die zijn echt niet zo dom als jij ze nu afschildert).

In werkelijkheid is het altijd het OS en de bijbehorende applicaties die de keuze bepalen. Bij Windows machines is het echter vaak nog wel zo dat zaken als merk en design een rol spelen omdat ze uit een heel groot landschap van verschillende machines moeten kiezen waarbij het OS dan wel overal hetzelfde is. Bij een Mac is het vooral: wil ik OS X of niet?

Een heel klein percentage koopt een Mac daadwerkelijk voor het merkje en het design maar die vervangen dan ook meestal OS X door Windows.

Tip: lees de reacties van mensen die zijn geswitcht naar een Mac maar eens een keer. Er volgt veelal een hele redenatie waarbij met name het zat zijn van Windows, iets anders willen proberen of domweg nieuwsgierigheid naar OS X als redenen worden opgenoemd. Het design noemen ze nog wel eens als bijkomend voordeel maar is vrijwel nooit de reden om te switchen. Een klein aantal mensen gaf design vaak wel aan als reden om een Mac te nemen hoewel die in het huidige landschap ook minder aan het worden zijn (andere fabrikanten hebben door de ultrabook heel wat in kunnen halen op design gebied).

Btw, de nummer 1 reden om niet naar een Mac te switchen is sinds jaar en dag al de prijs geweest. De discussie van de prijs van de huidige MBP's is dus absoluut niet nieuw.
BombaAriba schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 21:21:
Probleem alleen is dat de Surface momenteel wel erg veel software problemen heeft. Vooral voor een product waar zowel hard- als software door 1 partij worden gerealiseerd valt het mij allemaal wel tegen.
Microsoft is ook druk bezig om die dingen te fixen, ze schenken behoorlijk wat aandacht aan die Surface apparaten en dat is ook goed te zien. Die pen input hebben ze op een hoog niveau getild door de pen-fabrikant op te kopen.
Maar dat schijnt nu ook het geval te zijn voor de meest recente Macbook Pro's.
Voor wie Apple al langer kent en met beide benen op de grond staat: dat is altijd al zo geweest. Het zijn computers, geen zilveren kogels en dus is er gedoe met software. Dat is echt nog nooit anders geweest.
Laat dat momenteel maar weg want dit is nog nooit anders geweest, bij geen enkel merk.
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:08:
En dan helpen berichten op onder andere als bekend pro Apple websites zoals Theverge ook niet.
Daar noem je dan ook een website. Er is daar geen enkele consistentie wat de artikelen betreft en geruchten worden daar gewoon als vaststaand feit gepresenteerd, een journalistieke doodzonde. Het is niet veel anders als de Prive en de Story van de tech wereld dus leuk om je tijd mee te doden maar niet voor betrouwbare verhalen en reviews (die vrij vaak niet verder komen dan het herhalen van het persbericht van de fabrikant).

Het artikel van de Microsoft Surface Studio die je aanhaalt is een hele mooie. Ze gebruiken daar dezelfde generatie hardware als in de MBP's en de machine kost een vermogen. De MBP wordt er om afgebrand, bij de Studio staat het hoogstens als "bad" puntje onderaan het artikel vermeld. Geen consistent verhaal dus. Ze lijken zich ook niet Apple's standpunt omtrent touchscreens te herinneren. Het tweede artikel waar je naar linkt is een gevalletje "gerucht als feit presenteren"; zoals gezegd, een journalistieke doodzonde.

Helaas zijn er wel meer van dit soort websites waarbij het vooral clickbait artikelen zijn. Dit is al net zo'n groot probleem als het nep-nieuws, vooral omdat vrij weinig mensen kritisch zijn en diverse zaken gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:01
GforceNL schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:35:
Zowel de Alienware als de Surface al gehad dit jaar. Wat hardware betreft allemaal super spul, maar Windows 10 is gewoon nog steeds niet te vergelijken met macOS. Alleen de manier waarom Windows met hoge resoluties omgaat op laptops is om te huilen.
Op basis van de meest recente Apple releases schakelen wij ook over op de MS Surface. En met dezelfde ervaring mbt Windows 10 en schermresoluties. Het werkt, maar lang niet alles schaalt goed. Ook met RDP of VM's werken, op verschillende schermen, geeft soms irritant resultaat.

Sinds ik de Surface heb ik de Mb pro mid 2014 niet meer aangeweest. Moet nog wennen aan het idee dat ik na 13 jaar geen Mac meer heb, maar gaat er toch van komen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Hier ook een jarenlange Apple "gebruiker" ... ben er ook klaar mee

probleem : er is niet echt iets wat ik als vervanger kan vinden , de hardware (iMac en MBP/Air) is gewoonweg niet te evenaren door een ander , iedereen mag vinden wat hij/zij wil het is gewoon echt top spul , de besturing is ook top

waarom dan weg zul je denken , het is me echt te duur aan het worden , niet normaal meer zeg ! als ik het nu echt nodig had om te werken of whatever dan had ik er een stuk minder problemen mee , maar nu is het gebruik niet veel spannender dan internetten , media gebruik enz. om daar nou een MBP van 2000 euro voor te kopen .....pffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:46
ook niet tevreden van de koers die apple aan het varen is, maar de concurrentie is niet beter. Windows an sich is als OS veel beter geworden, maar het gegeven van bloatware blijft bestaan. Ik vind het handig dat hard- en software op elkaar zijn ingespeeld als je een macbook (pro) koopt, alles wordt door apple gemaakt, het is dus 1 geheel. Elke keer ik een windows laptop onder ogen krijg, is het pure bricolagewerk om de prijs te drukken, met alle user experience problemen die ermee te paar gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 13:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik ben niet zo'n diehard computergebruiker en heb dan ook mijn 2011 macs/ipads/iphones vervangen met die vanuit 2013. Max geheugen erin en mijn gezin is weer happy met de bekende functionaliteiten en snelheid van MacOS.

In 2019 gaan we misschien upgraden naar 2015/6 versies.

* Falcon typend vanaf een Macbook white 2006 ;)

Het is maar net wat je eisen zijn, maar Apple heeft zich hier de afgelopen jaren goed bewezen in kwaliteit, snelheid, gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en compatibiliteit. Daarnaast het kost mij teveel tijd en energie om een migratie of hybride oplossing te gaan aanhouden, dan maar een paar centen extra 😋

Laat ik even de ransom-/spy-/virus-ware nog buitenbeschouwing.

[ Voor 45% gewijzigd door Falcon op 27-12-2016 09:27 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tim-405 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:35:
[...]

Ik heb een beetje het zelfde. Mac OsX is veelste duur. Windows is brak en heeft echt allemaal soorten problemen. En linux is gewoon incompleet in vergelijking met de rest maar doet wat het kan wel perfect. Ik weet het ook niet. ;(
Ik weet niet op wat voor machines jullie allemaal Windows hebben gedraaid, maar ik heb thuis twee windows machines, waarvan er één sinds windows 10 erop staat nog nooit is vastgelopen en de ander een paar keer - door een BETA! grafische kaart driver die ik zelf bewust geinstalleerd had wegens performance optimalisaties voor een specifieke game!

Ik onderhoud verder voor familie de PCs en daar heb ik sinds windows 10 ook een stuk minder werk aan.

OS X/macOS werkt prima, maar windows tegenwoordig ook; het is maar net wat je gewend bent. Voor mij weegt het niet meer op tegen de meerprijs van de hardware. Overigens was het toch al vreemd bij de prijzen. iMacs en de macBooks zijn echt veel te duur en het gebrek aan aansluiting op de laptop ios gewoon irritant. Maar de Mac Pro, model vuilnisbak, was toen hij uitkwam spot goedkoop voor de hardware die erin zat. Voordat geld kon je toen geen windows bak met dezelfde specs en kwaliteit bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Laatst online: 12:58
gielie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:41:
Ik ben zelf al 10 jaar een OsX gebruiker en mijn laatste iMac (late 2012) maxed out begint nu toch wel kuren te vertonen. Ik zit dus erg te twijfelen of ik hier aan moet gaan sleutelen of iets nieuws moet gaan kopen. Ik heb de eerste versie met een dun scherm dus zelf openmaken is niet ideaal. Ik kon destijds niet kiezen voor een ssd dus er zit een fusion drive in (het is de HDD die kuren vertoont). Maar als ik ga kijken naar een nieuwe iMac maxed out dan wordt hij aardig prijzig. Ik heb nog weinig ervaring met windows 10 maar ik vind dat er wel goed uitzien. Ik begrijp de twijfel van de ts dus wel ik zit met hetzelfde idee te worstelen.
Mwa, die iMac's zijn vrij makkelijk te upgraden hoor! ;)
Het enige dat je nodig hebt is nieuw 3M tape voor het scherm dat je op maat gesneden kan kopen van bijv iFixit, daarnaast is je Fusion Drive natuurlijk ook niets meer dan een losse SSD (128GB) en een losse HDD die doormiddel van een Software link als één volume worden gezien.
Als je het systeem eenmaal open hebt (iFixit heeft makkelijke tools wil je niet teveel klooien) dan zijn deze beiden makkelijk te vervangen, en daarnaast kan je als je wil het geheugen ook nog een upgrade geven en dan kan je er weer jaren tegenaan! ;)
Waarom veel geld uitgeven als je met een paar kleine upgrades ook al een verschil kan maken. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:44
Ik loop hier ook steeds tegenaan, maar nu vind ik de prijzen voor de MacBook Pro's echt krankzinnig. Echt gewoon té duur hoe goed en mooi het ook allemaal is.

Voorlopig blijf ik mijn 2015 MBPr lekker aanhouden. En in het gezin wordt nog een MBP 2012 gebruikt, die ga ik denk ik maar upgraden.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Coldbullet schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:25:
Ik ben benieuwd of er net als ik veel andere mensen zijn die twijfelen om over te stappen of op mac os te blijven.

Ik heb nu een imac mid 2013 27" maxed out, iphone se,ipad mini 2, apple watch en atv.

Heb windows op de imac met bootcamp maar moet zeggen day windows 10 best wel goed en netjes in elkaar zit. Nu zelfs cross platform met xbox. Nu is er op windows de tablet en desktop verschillen weinig tot weg. Dit heeft apple niet wat in sommige dingen erg jammer is. (En nee ik zoek geen vinger vette aanraak scherm op de imac) maar wat houd me op
Mac os? Icloud met ios, stabiel systeem en makkelijk in gebruik. Prijzen zijn toch wel fors aan het steigen..
Windows, crossplatform, goedkoper in aanschaf, win10 tot nu toe ook erg stabiel maar moet me weg er nog erg ij vinden wat ik denk ook een gewenning is.

De hamvraag: wie twijfelt er ook net zoals ik?
De vraag is niet wie twijfelt er. De vraag is waarvoor gebruik jij een Mac? Als je dat weet heb je gelijk je antwoord om voor Windows te gaan of voor Mac. Aangezien je bootcamp hebt op je Mac neem ik aan dat je de kant van Windows beter op kan gaan, aangezien je de Mac niet optimaal benut zoals bedoeld is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb voornamelijk problemen met de prijsstelling van Apple. Naast dat het me zelf geld kost vind ik het ook zonde dat Apple uitsluitend voor maximalisatie van de winstmarges kiest en niet voor een groter marktaandeel. Ik heb er baat bij dat er meer Macgebruikers zijn. Apple kan simpelweg markaandeel vergroten door goedkopere Mac Mini's te maken zodat je voor 400 euro kunt instappen. Gewoon een Nuc-achtige apparaatje in een mooie aluminiumbehuizing (of desnoods kunststof zoals bij een Apple TV) met een geïntegreerde voeding. Het kan allemaal makkelijk maar het interesseert ze niets. Dat maakt het voor werknemers die macOS gewend zijn ook beter haalbaar om een Mac op het werk te krijgen, waar dat nu vaak niet mogelijk is omdat een Mac buiten het budget valt.

De accessoires zijn geweldig maar de prijzen rijzen de pan uit. De Magic Keyboard + Magic Mouse 2 + Magic Trackpad kosten bij elkaar 357 euro.

Dat Apple rücksichtlos de headphone jack en legacy poorten van de iPhone en MacBook Pro wegsnoeit vind ik prachtig. Leve de vooruitgang. De AirPods zijn een product die het gebruik van een hoofdtelefoon een stuk makkelijker zal maken. Het design van de nieuwe MacBook Pro is prachtig. iPhone 7 vind ik wel tegenvallen, het wordt echt tijd voor smallere bezels en oled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:46

muhda

Time & Space traveler

Ik zit nog tussen wal en schip, voor mijn desktop heb ik gekozen voor een samengestelde windows machine. Ik game ook en om 3000 euro neer te leggen voor een Mac Pro met hardware van 2012-2013.......Nah. (Mijn desktop is ITX formaat dus lekker compact.)

Mijn Macbook Retina 2013 is nog snel genoeg voor wat ik er nu mee doe en als ik meerdere VM's moet opstarten of iets krachtigs moet doen, heb ik dus altijd mijn desktop nog. Normaal vervang ik mijn laptop of mobiele werkstation om de 2 jaar alleen om nu ruim 2000-2300 te gaan neerleggen voor de 13" is gewoon van de zotte. Ik moet zeggen dat ik de touchbar wel een mooi en handig toevoeging vind. Ik heb er al op werk er mee kunnen priegelen. Ik kan niet wachten tot ander fabrikanten (HP, Lenovo, Dell) iets soortgelijks uitbrengen. Misschien dat we nu (ook) eindelijk toetsenborden krijgen met E-Ink toetsen krijgen, zodat we de toetsen kunnen veranderen. De surface van microsoft is ook een mooie aparaat maar dan wacht ik liever op versie 5 dan dat ik nu een 4 ga aanschaffen.

Dongles, geen jack en alleen maar USB-C poorten intreseert me niet zo, langzaam aan veranderen alle apparaten of je krijgt er soms een adapter erbij. Gewoon even wennen aan de nieuwe standaard.
Ik mis wel de SD kaart Reader :(

Jammer dat Apple wel naar "mijn mening" soms functies uit hun Mac OS of software haalt, het lijkt wel of ze het simpel over function gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 11:39

freshy98

Atari

Ik ben zelf in begin 2008 overgestapt op een MacBook (de witte), een Mac Pro en later kwamen daar een MBP en iPad bij. iOS op een telefoon vind ik wat, dus die is er nooit gekomen.
Altijd veel geld, maar ook kwaliteit.

Zoals ik hier al vaker lees in de opmerkingen is dat Apple zijn prijzen steeds verder omhoog stuwt, terwijl daar voor mijn gevoel relatief weinig verbetering of toevoeging tegen overstaat.
Te weinig iig om de grote prijsverhogingen te rechtvaardigen.
Wat ze bouwen is veelal nog steeds geweldig. En grote stappen nemen door legacy poorten weg te nemen ben ik ook helemaal voor.

De prijzen voor accessoires zijn natuurlijk helemaal absurd. En las een gerucht dat de iPhone 7 S/SE oid met een OLED scherm als optie komt. Optie??? Dat hoort standaard te zijn op zo'n telefoon waar je zoveel voor betaald!

Vorige jaar mei wilde ik toch weer een laptop nadat ik de MBP min of meer vervangen had door de iPad.
Heb toen uiteraard goed nagedacht wat ik met de opvolger (laptop of toch tablet) wilde doen, en daardoor bij een Windows laptop uitgekomen.
Duurste model in de serie, maar als nog een duizend Euro goedkoper dan vergelijkbare specs in vergelijking met een MBP.
Key dingen waren een hoge resolutie scherm (QHD+) met dunne randen, 512GB SSD en 8GB RAM.
Mijn XPS 13 was 1700 Euro. De vergelijkbare MBP was dus ruim duizend Euro duurder, en bood dan nog niet alles wat de XPS 13 heeft.

Qua OS vind ik macOS en Windows 10 allebei prima werken.
Qua ondersteuning vind ik Apple slecht. In 2008 of 2009 werd John Carmak uitgenodig tijdens de keynote om Rage te laten zien op een Mac Pro.
Rage heb ik nooit gezien op MacOS, en de geweldige games ondersteuning.... Mja.

Apple heeft een jaar of twee geleden Metal aangekondigd. Helemaal vet want er kan vette games mee worden gemaakt. Iemand ooit een vette game gezien in Metal?

Conclusie: Apple ben ik enigszins wel klaar mee. Het is mij te onduidelijk en te chaotisch.
En te duur voor wat er geboden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
freshy98 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:56:
De prijzen voor accessoires zijn natuurlijk helemaal absurd.
De prijzen voor Apple’s accessoires waren altijd al overtrokken. Ik betaalde al €29 voor een MiniDisplay–VGA-adapter in 2008, Magic Mouse en snoerloos toetsenbord kostten ook al €69 per stuk. Het was toen ook al niet nodig om deze accessoires te kopen en ik raad inmiddels ook iedereen af om dat te doen. Toch blijkt dat in mijn omgeving mensen graag deze accessoires willen hebben.

Jammeren over de prijzen is van alle tijden als het om Apple gaat. Ik denk niet dat dit de reden is waarom fans niet meer zo enthousiast over de Mac zijn. Ik denk eerder dat Macs jaren geleden nog een inherente kwaliteit en potentieel hadden die andere computers niet bereikten. Mac OS X werkte ontzettend prettig, de hardware was uniek en betrouwbaar en er was altijd wel iets verrassends bij een nieuwe software-release. Inmiddels heb je goedkopere computers die zelfs Apple in design en bouwkwaliteit kunnen overtreffen, inmiddels heb je na Windows Vista ook een goede ervaring met Windows en inmiddels worden steeds meer programma’s en diensten online aangeboden (bv. Google Docs) of werken beter op een smartphone of tablet, wat suites zoals iWork en iLift minder belangrijk maakt. Wat blijft er dan nog over?

Je merkt dat Apple geen grootse plannen meer heeft voor de Mac en dat het enthousiasme naar iOS en diensten zoals iCloud is gegaan. Bijna alles iOS-first en de Mac trekt na. Er is geen symbiose tussen de twee. Functies die al lang op de Mac aanwezig waren worden opnieuw ingevoerd naar model van iOS. Als iemand die leert programmeren, merk ik ook dat zelfs Cocoa achterloopt op Cocoa Touch, hoewel ze er nu weer wat meer op lijken te letten.

Ik verlang eigenlijk alleen van Apple dat ze de Mac wat beter behandelen, als een zelfstandig product, niet als een lang vergeten aanhangsel van iOS. Projecten als Apple File System die voor beide platforms verschijnen en juist zijn ontwikkeld om de belangen van beide te verwerken, dat mag gewoon wat vaker gebeuren.
freshy98 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:56:
Apple heeft een jaar of twee geleden Metal aangekondigd. Helemaal vet want er kan vette games mee worden gemaakt. Iemand ooit een vette game gezien in Metal?
Hoe zie je dat dan? ;-) Metal wordt in steeds meer engine’s geïntegreerd en het is voor deze ontwikkelaars een verademing na het verouderde OpenGL 4.1. Het probleem is niet Metal of het gebrek aan Vulkan-ondersteuning, maar het feit dat er amper Macs worden verkocht die überhaupt voor dergelijke games in aanmerking komen. Metal vereist al een minder dan vier-jaar oude Mac en de enige doelgroep is gamers met een dure MacBook Pro 15-inch, iMac 27-inch of Mac Pro.

[ Voor 14% gewijzigd door Eitot op 27-12-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:33
Ik heb een Imac 2011 i7 het 27 inch top model van toentertijd (BTO) - maar ik merk toch echt dat de machine zelf simple zaken als office, webbrowsen niet meer vloeiend doet, het openen van Apple software is helemaal een ramp - ik betreur dat ik zaken ooit in pages heb gedaan. Ik kan er nog een ssd indoen maar heb het idee dat het meer "throwing good after bad money" wordt.

Twijfel of mijn volgende machine een iMac wordt, mijn partner heeft een 2015 27inch model (dun) maar ook die blinkt niet uit ... toont ook weer Apple's slechte track record op het gebied van displays/grafische kaarten ... elke keer als de machine ontwaakt zijn er artefacten op het scherm - ik moet een harde reset doen alvorens het beeld weer normaal is ... en Apple zegt, er zijn geen problemen

[Sigh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik twijfel geen moment om weer over te stappen op Windows. Hoewel Windows 10 wel goed werkt, vind ik het totaalplaatje bij Apple veel beter. Kwaliteit van het OS, samenwerking tussen je apparaten/diensten en goede apps op mobiel/tablet. Ik zie niet in wat er bij de overburen beter is of iets wat ik nu mis en daar wel beschikbaar is. Als OS is Windows 10 best prima, maar het is geen volledig ecosysteem zoals Apple. Qua apps vind ik Surface redelijk knullig en Windows Mobile is een mislukking. Dan moet je weer richting Android en buiten dat het ook weinig aansluiting heeft met je desktop, kan ik daar ook niet erg aan wennen. Voor een ander wellicht prima, ik ben er geen fan van.

Het grootste nadeel met Apple zijn de prijzen. Apple heeft zich altijd als luxemerk gepositioneerd waardoor het wellicht niet voor iedereen bereikbaar is. En in veel gevallen verliest het op prijs/prestatie. Ik heb dat nooit een probleem gevonden: de levensduur is goed en de kwaliteit is uitstekend. Daar heb ik best wat meer geld voor over. Bij de laatste keynote vind ik de prijsverhoging van de MacBook Pro's echter absurd. En ik vond het jammer dat ze geen Cinema Display meer hebben. Hopelijk blijven ze de Mac-lijn serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 23:18
In het verleden een tijdje een Macbook gebruikt, overigens was deze in bruikleen. Het OS werkt echt prima, daar heb ik niets op in te brengen. Maar ik zag voor mij geen voordelen erin zitten ten opzichte van een Windows laptop. Principieel komt er bij mij niets in huis van Apple, puur omdat ik tegen het hele prijsbeleid van Apple ben. Het zal vast geen zoden aan de dijk zetten aangezien heel veel andere mensen het toch wel blijven kopen. De prijzen zullen echt weer richting de Windows prijzen moeten gaan, wil ik het weer overwegen.

Tegenwoordig heb ik een stevige desktop met Windows 10 en daarnaast nog een Chromebook. Waarbij de Chromebook steeds meer wordt gebruikt. In eerste instantie had ik hem aangeschaft voor wat simpel browsen, office en mailen. Maar tegenwoordig nog voor veel meer zaken, zoals media, simpele fotobewerking en developen. In geval van nood kan ik altijd nog een RDP sessie naar mij desktop opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07 11:17
R3M1 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:25:
Ik heb een Imac 2011 i7 het 27 inch top model van toentertijd (BTO) - maar ik merk toch echt dat de machine zelf simple zaken als office, webbrowsen niet meer vloeiend doet, het openen van Apple software is helemaal een ramp - ik betreur dat ik zaken ooit in pages heb gedaan. Ik kan er nog een ssd indoen maar heb het idee dat het meer "throwing good after bad money" wordt.
[Sigh]
Ik denk dat een SSD alles oplost. Als je het topmodel uit 2011 hebt zit er vast een i7 quadcore in. Daar kan je uitstekend OS X op draaien. Lijkt mij een goede investering en voor 150-250 euro (afhankelijk van grootte en type) kan je iMac wel weer een tijdje mee. Zeker als het gaat om enkel browsen en office, zoals je schrijft. Eventueel prik je er nog wat extra RAM bij.

Ik werk sinds ongeveer 2010 op een Hackintosh (vanaf Leopard) in dualboot zodat ik Windows kan draaien. Ik heb OS X altijd soepeler gevonden en het ziet er naar mijn mening een stuk fraaier uit dan Windows. Dat geldt overigens ook voor vormgeving van de hardware van Apple. Voor gaming, wat ik sporadisch doe, moet ik wel uitwijken naar Windows. Ik zou echter niet snel als desktop-PC-vervanger een iMac met bootcamp kopen omdat je niet meer kunt rommelen met je hardware. Dat is naast de superieure performance ten opzichte van een laptop, voor mij ook een van de redenen is om een desktop te hebben. Ik zou wel nog wel kunnen overwegen om een Macbook te kopen in plaats van een Windows-laptop. Bij een laptop tweak je toch minder met je hardware.

Windows 10 werkt overigens wel erg prettig. Nog steeds niet de look-and-feel van OS X, maar zeker niet slecht. Op mijn laptop werk ik daar standaard mee en heb dan niet het gevoel dat ik dingen mis uit OS X. Browsen gaat hetzelfde en Office 2016 voor de PC is ook perfect. En, ook belangrijk, mijn vriendin snapt Windows wel maar OS X niet, dus dan blijf ik dingen uitleggen aan haar. Niet handig als je even snel op de laptop wil netflixen of spotifyen.

Eerder in het topic wordt genoemd dat Hackintosh veel werk is en uitzoeken vergt. Een aantal jaar geleden was dit zeker zo. Maar sinds Mavericks is het naar mijn idee een stuk soepeler, vrijwel nooit kernel-panics en zo. Geluid werkt goed. Alleen soms wat gedoe met mijn nVidia videokaart. Tot nu te heb ik het met zelf nadenken of goed googlen allemaal op kunnen lossen.

Verder heb ik een Android telefoon en oude Android tablet. Ook hiervoor geldt dat ik geen Apple-producten wil omdat die niet open zijn. Een charme van Android is toch dat je het kan rooten, custom software op kan zetten, kunt overklokken als je dat wilt, etc etc. Ik heb wel de indruk dat iOS responsiever is dan Android. Dus als er een port is om iOS op een Android machine te zetten, zou ik daar heel enthousiast van worden.

Samengevat, de software-kant van Apple is in ieder geval qua looks en beleving superieur ten opzichte van Windows. en Android. Alleen is als je veel gamed lijkt mij OS X geen alternatief. De hardware van Apple is goed en mooi, maar zit dicht. Er valt weinig aan te tweaken en daarom zou ik toch niet zo snel Apple hardware kopen. En tenslotte de prijs, die is toch wel erg hoog.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Femme schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:09:
Apple kan simpelweg markaandeel vergroten door goedkopere Mac Mini's te maken zodat je voor 400 euro kunt instappen.
Dan gaan ze in een verzadigde markt zitten, ik betwijfel ten zeerste dat het zal uitpakken zoals jij denkt. Het enige voordeel is dat ze hun naam mee hebben waardoor ze kans maken maar anders... De V&D dacht ook dat ze wel in het middenstuk konden blijven maar dat deel wordt weggevaagd. Je moet tegenwoordig ofwel in de bovenste regionen ofwel in de onderste zitten. Gezien de kwaliteit die Apple na wil streven gaan ze voor de bovenste regionen.
De accessoires zijn geweldig maar de prijzen rijzen de pan uit. De Magic Keyboard + Magic Mouse 2 + Magic Trackpad kosten bij elkaar 357 euro.
Een Logitech MX Anywhere 2, MX Master zijn ongeveer net zo duur als die Magic Mouse. Op gebied van toetsenborden kun je het zo bont maken als je wilt, daar kun je die 357 euro alleen al spenderen aan 1 toetsenbord (een Happy Hacking Keyboard Pro 2 is een leuke: minder toetsen, met draad en dan toch 2x zoveel moeten betalen als het Magic Keyboard; reken ik de import even niet mee). Trackpads zijn er bar weinig, zeker van het niveau de Magic Trackpad, dat is dan in het voordeel van Apple.

Het kopen van Apple randapparatuur is geen vereiste wanneer je een Mac koopt. Andere merken werken er ook prima op en dan kun je de prijs zo hoog of laag maken als je zelf wilt/kunt. Je moet echter niet denken dat het gras op dit vlak veel groener is bij de buren. Goede toetsenborden, bluetooth muizen, etc. zijn nou niet bepaald goedkoop en vaak ook niet goedkoper dan wat Apple aanbiedt.

Mijn mechanisch toetsenbord en de Logitech muis zijn duurder dan het Apple toetsenbord en muisje. Gelukkig zijn ze ook een stuk beter wat ergonomie betreft. Voor iets waar je veelvuldig gebruik van maakt is dat een veel belangrijkere eigenschap.
Dat Apple rücksichtlos de headphone jack en legacy poorten van de iPhone en MacBook Pro wegsnoeit vind ik prachtig.
Ik ook want door een universele poort als USB-C ben je vrijwel voor geen enkele accessoire nog aan Apple of een bepaald apparaat gebonden. Je zit wellicht in de knel met dingen als een eGPU wat macOS vooralsnog niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:51
Ik heb zelf een Latitude E7470 tweedehands gekocht (wel nieuw in doos) via V&A. Voor €750 heb je een laptop met een goed full hd IPS-scherm, een laptop waar je zelf makkelijk elk onderdeel aan kan vervangen, een accuduur van 10 uur, een heel goed toetsenbord, alle poorten aanwezig die je wenst en ook nog eens een laptop die heel erg stevig, dun en licht is. En drie jaar next business day-garantie. Lijkt me een betere deal dan een MBP (ook erg mooi, maar voor dat geld doe je wel veel consessies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vooral 2017 kan een interessant jaar worden voor macOS, zowel in positieve als negatieve zin. Er zijn sterke geruchten dat macOS 10.13 (als die zo gaat heten, het zou ook zomaar macOS 11 kunnen worden om het gelijk te trekken met iOS 11 dit jaar) heel erg richting de iOS kant gaat:

http://www.theregister.co...strators_prep_for_change/

Het samenvoegen van het iOS en macOS product team, de introductie van het nieuwe filesystem APFS dat dadelijk op alle Apple hardware moet gaan draaien en het ontslaan van macOS automation guru Sal Soghoian zijn sterke aanwijzigingen dat er nogal wat te gebeuren staat dit jaar.

Ik vermoed een nog sterkere focus op sandboxing, configureren enkel via MDM (net als op iOS) en nog wat zaken. Of dit voor de Pro consumenten of enterprise klanten een goede ontwikkeling is zal de tijd moeten uitwijzen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
kazuka schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:00:
Vooral 2017 kan een interessant jaar worden voor macOS, zowel in positieve als negatieve zin. Er zijn sterke geruchten dat macOS 10.13 (als die zo gaat heten, het zou ook zomaar macOS 11 kunnen worden om het gelijk te trekken met iOS 11 dit jaar) heel erg richting de iOS kant gaat:

http://www.theregister.co...strators_prep_for_change/

Het samenvoegen van het iOS en macOS product team, de introductie van het nieuwe filesystem APFS dat dadelijk op alle Apple hardware moet gaan draaien en het ontslaan van macOS automation guru Sal Soghoian zijn sterke aanwijzigingen dat er nogal wat te gebeuren staat dit jaar.

Ik vermoed een nog sterkere focus op sandboxing, configureren enkel via MDM (net als op iOS) en nog wat zaken. Of dit voor de Pro consumenten of enterprise klanten een goede ontwikkeling is zal de tijd moeten uitwijzen denk ik.
Ik denk dat het zeker een positieve ontwikkeling is voor de gebruiker. In het begin misschien even zuur maar op termijn kan het verschil maken tegenover Windows qua veiligheid. Wat je nu eigenlijk al ziet met iOS en Android. Een normale gebruiker zal hier tevens ook weinig van merken. Uiteraard is het nu nog gissen maar ik zie nog een waardevolle toekomst voor MacOS als Apple die kant ook echt op gaat.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

Eitot schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:06:
Hoe zie je dat dan? ;-) Metal wordt in steeds meer engine’s geïntegreerd en het is voor deze ontwikkelaars een verademing na het verouderde OpenGL 4.1. Het probleem is niet Metal of het gebrek aan Vulkan-ondersteuning, maar het feit dat er amper Macs worden verkocht die überhaupt voor dergelijke games in aanmerking komen. Metal vereist al een minder dan vier-jaar oude Mac en de enige doelgroep is gamers met een dure MacBook Pro 15-inch, iMac 27-inch of Mac Pro.
Dat Metal op zich prima is snap ik best, maar Apple heeft nou eenmaal geen fatsoenlijke desktop of All-in-one die games nodig hebben.
Een Mobile variant van een videokaart, en dan vaak ook nog een ouder model, op een 5K resolutie is niet tof natuurlijk. Ook al render je lager en upscale je.

Om die reden heb toen een Mac Pro gekocht met 8800GT. En later de videokaart meermaals vervanging voor snellere kaarten.
Maar ook dat houd ergens op. En toen heb ik toch maar weer een Windows PC gebouwd.

Je hebt het over een doelgroep die games, maar naar mijn idee heeft Apple helemaal geen doelgroep "gamer". In ieder geval niet voor hun desktop OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
freshy98 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:04:
[...]

Dat Metal op zich prima is snap ik best, maar Apple heeft nou eenmaal geen fatsoenlijke desktop of All-in-one die games nodig hebben.
Een Mobile variant van een videokaart, en dan vaak ook nog een ouder model, op een 5K resolutie is niet tof natuurlijk. Ook al render je lager en upscale je.

Om die reden heb toen een Mac Pro gekocht met 8800GT. En later de videokaart meermaals vervanging voor snellere kaarten.
Maar ook dat houd ergens op. En toen heb ik toch maar weer een Windows PC gebouwd.

Je hebt het over een doelgroep die games, maar naar mijn idee heeft Apple helemaal geen doelgroep "gamer". In ieder geval niet voor hun desktop OS.
Ik bedoelde dat ook niet vanuit Apple, maar vanuit spelontwikkelaars. De enige Mac-gebruikers die überhaupt formeel in aanmerking komen zijn gebruikers van de drie genoemde modellen. De potentiële doelgroep is daarmee zo ontzettend klein, dat het niet loont om een spel apart voor macOS te ontwikkelen. Apple haakt daar ook niet meer op in, en Metal werkt sowieso ook met Intel-Graphics en is niet van sterke hardware afhankelijk. Het probleem ligt puur bij Apple’s hardware en achterstallige driver-updates, niet bij Metal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

Klopt helemaal. Blizzard heeft zelfs Overwatch niet voor macOS uitgebracht waar het voorheen zijn games wel op macOS uitbracht.
Dat zegt ook wel iets.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik bekijk de markt ook van dag tot dag en merk ook wel dat Apple een beetje vreemde koers vaart. Dat je hele jaren geen updates uitbrengen voor je hardwarelijnen of je software meer van hetzelfde maken is niet bepaald klantvriendelijk. Zeker omdat de prijzen steeds wat lijken te stijgen is het dus niet meer zoals het was: alles wordt elk jaar iets goedkoper. Nu betaal je voor iets beters ook gewoon meer. En software zoals Aperture gaat gewoon exit.

Toch, concreet voor nu heb ik de MBP2016 gewoon gekocht. En wel omdat ik denk dat Apple een beetje op een kantelpunt staat. Het is nog niet bergafwaarts aan het gaan, het lijkt alleen dat het die kant opkan gaan. Het is voornamelijk of het ecosysteem aantrekkelijk blijft en ik vermoed dat Apple een dip oid heeft die volgend jaar goed opgepakt/rechtgetrokken wordt. Maar of het downhill of toch weer wat beter, dat kan ik dus prima aankijken met mijn moderne MBP. Want zoveel risico neem ik niet.
Intel loopt qua CPU's aan zijn grenzen aan, nieuwere modellen worden steeds langzamer opgevolgd en nieuwe technieken zitten er voorlopig maar mondjesmaat aan te komen. GPU's is een beetje hetzelfde verhaal, ze hebben net een node-sprong gemaakt naar 14/16 nm Finfet. Dus ook daar zal je de komende jaren niet veel verbetering meer zien. Dus op een bepaalde manier is de MBP2016 een echte update qua hardware, en voorlopig de laatste significante update. Pas medio 2018 op z'n vroegst komt er weer iets wat misschien 'beter' genoemd kan worden. Normalitair zit goedkoper dan wel in de verwachting maar bij Apple dus niet.

Op zichzelf kan ik dus prima tot 2020 oid wachten met wat Apple doet met zijn ecosysteem. het kan beter, het kan slechter, ik hoef me niet in te houden. De iPhoneSE bewijst dat Apple ook prima spul kan leveren voor redelijke prijzen.

TLDR: het zit hem in de 14nm techniek, pas rond 10 nm kan je weer een sprongetje verwachten qua specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier iemand die, nog niet volledig op Apple is geswitched, maar er misschien in de toekomst eens over gaat nadenken. Dat komt vooral door een samenloop van omstandigheden.

Ik kom uit een situatie met 1 laptop van de zaak (Windows 7, niet eigen eigendom), 1 desktop thuis (Windows 10), 1 tablet (Surface 2 RT), 1 Windows Phone en 1 PS4.

Toen duidelijk werd dat Microsoft de RT range niet langer meer ging supporten en de Surface 2 inmiddels 3 jaar oud was (en ook totaal onbruikbaar werd) ben ik eens goed gaan rondkijken en nadenken. Na 3 jaar een Surface 2 te hebben gebruikt was ik zelf tot de ontdekking gekomen dat een tablet/laptop hybride mij niet lekker ligt. Ik wil gewoon een normaal keyboard.

De Windows 10 desktop blijft er voorlopig wel staan want die gebruik ik voor de meer PC oriented games die sowieso niet zoveel vragen qua specs, het zijn vooral de MMO's die ik daarop speel.

De Windows Phone (Nokia 830) begint met Windows 10 Mobile nu ook wel een beetje End-Of-Life te raken. De apps die ik er op heb doen het nog prima maar je merkt links en rechts dat veel apps niet meer op Windows 10 beschikbaar worden gemaakt. Tevens zal het toestel begin volgende jaar uit de garantie lopen. Daarna kan ik het nog wel 1 jaartje volhouden maar rond eind 2017 zal het Windows 10 Mobile ecosysteem echt wel op zijn, of Microsoft moet met de Surface Phone een wonder gaan realiseren. Dat verwacht ik echter niet.

De laptop van de zaak is niet mijn eigendom maar draait een standaard Windows 7 installatie. Er is bekend gemaakt dat we in de loop van 2017 volledig zullen overgaan op Citrix waarbij men mogelijk ook de mogelijkheid zal krijgen om met een budget van de zaak een laptop te kopen voor zowel prive als zakelijk gebruik.

Met dit alles in gedachte ben ik dus eens goed gaan nadenken wat in de komende jaren nu populair gaat worden, daarbij ook mijn eigen use-case in gedachte houdende.
1) Streamen naar apparaten gaat steeds populairder worden. Zie maar PS4 Remote Play maar dus ook dat steeds meer bedrijven helemaal voor Citrix gaan.
2) Microsoft zet zijn producten steeds meer in de markt voor het ontwikkelen van software voor meerdere OS'en. Denk bijvoorbeeld aan de hernieuwde aandacht van de apps op Android en iOS maar ook de recente update van Office 2016 voor Mac.
3) We gaan steeds meer vanuit een front-end werken wat verbinding maakt met een hub. Wederom Citrix, PS4 Remote Play maar ook Steam In-Home Streaming is nu echt mainstream aan het raken. Je kan nu zelfs console games op de smartphone spelen. Door deze ontwikkeling gaat het steeds minder noodzakelijk worden om krachtige hardware te stoppen in mobiele devices maar in plaats daarvan de verbinding tussen 'terminal' en 'hub' te verbeteren.
4) Niet-Windows systemen zijn niet bulletproof voor hacks en malware, maar het probleem op Windows begint nu echt wel vervelende vormen aan te nemen. Ik vind dat de architectuur van een OS zo moet zijn dat applicaties in een sandbox draaien en niet andere gedeelten van het besturingsysteem kunnen aantasten. Met Windows kan dat dus wel, met Mac en Linux een heel stuk minder.

In mijn Use Case kwam ik dus uiteindelijk terecht bij een Macbook of een Windows laptop die ik wipe en waarop ik Linux zet. Het probleem met Linux is echter dat de compatibiliteit nog niet 'je van het' is. Dus toen kwam ik uiteindelijk, als Windows-minded persoon, uiteindelijk toch bij een Apple device terecht. Dat was wel een beetje eng: Afgezien van een iPad voor pa en ma had ik namelijk nog 0 ervaring met Apple devices + had ik in de jaren daarvoor natuurlijk een berg met vooroordelen opgebouwd m.b.t. het feit dat Apple producten overpriced, underpowered, style over substance etc etc zijn.

Inmiddels zijn we nu 3 maanden later en ben ik zeer blij met de aankoop van een Macbook (12 inch, 2016 model).
1) Allereerst doe ik er nu al mijn werk op als ik thuiswerk, aangezien ik al in een pilotgroep voor Citrix gebruik van mijn werkgever zit. Dat werkt zeer fijn. De echte laptop van werk (bakbeest) gebruik ik nu alleen op mijn fysieke werkplek bij de werkgever.
2) Streamen vanaf mijn desktop naar de Macbook met Steam In-Home streaming werkt verbazend goed. Ik ga nu zelfs proberen alle andere software van de desktop te deinstalleren en de desktop alleen als een 'hub' te gaan gebruiken.
3) Streamen van de PS4 naar de Macbook werkt ook goed. Ik merk wel wat meer artifacts dan bij Steam In-Home Streaming, maar op zo'n klein scherm merk je dat nauwelijks. Alleen als ik 'em aansluit op mijn 1920x1080 24 inch monitor merk ik wel wat streaming artifacts, hopelijk zal dat in de toekomst nog door Sony worden verbeterd.

Wat ik nu dus eigenlijk doe is mijn Macbook gebruiken voor algemene huis/tuin/werk/office/web-browsing taken en gebruik ik het eigenlijk als een 'front-end' voor mijn gaming activiteiten. Heb nu zelfs alle Office applicaties van mijn Windows PC gehaald en eigenlijk er alleen nog maar Steam en Battle.Net op ingesteld. Vanwege een redelijke drukke baan denk ik er op termijn ook over na dat als de Windows 10 desktop niet meer met het game geweld mee kan, ik volledig afhaak van Windows en alleen nog maar de lichtere MMO's op een Apple device zal spelen + PS4 voor de mainstream/graphically intensive games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

defusion schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:13:
Mag ik mijzelf als ervaring deskundige benoemen? Ja, dat mag ik :D

Ik ben dus een paar maanden geleden overgestapt van OSX naar Windows. Dag eco systeem!

Ik ben al een poosje niet zo blij met Apple en hun computer lijn. De Mac pro is nog steeds niet voorzien van een update en ook op Mac forums beginnen mensen nu toch wel echt een beetje achter hun oren te krabben. Bij Apple zijn ze duidelijk druk met andere artikelen waar ze veel geld mee verdienen. Met kiespijn ben ik over gegaan op PC voor mijn werk.

Ik moet erbij zeggen dat W10 me prima bevalt. Ja, het is geen OSX en ik ervaar kleine probleempjes. Maar die er vaarde ik ook met OSX. En, ik heb een beest van een computer neergezet voor 2600 euro. Tel daar een Dell curved scherm bij op en voor 3400 euro heb ik een monster die alles kan, alles eet en makkelijk kan uitbreiden wanneer ik maar wens en wil.

Ik mis OSX wel enorm gewoon in de dagelijkse omgang. Ik heb nog steeds geen waardige spatiebalk tool gevonden om snel een bestandje in te zien. Ik heb Bitdefender aangekocht a 7 tientjes per jaar om mezelf te beschermen. Dit mag op 5 devices. Dus ook op mn iMac gezet, samsung telefoon en Macbook pro. Verder bevalt het me uitstekend. Handig dat ik er ook gelijk op kan gamen zonder te moeten rebooten. Met een tooltje Greenshot simuleer ik zo ongeveer de manier hoe je bij OSX screenshots maakt, en zit er zelfs nog veel meer opties in waar OSX weer wat van kan leren. Ik heb een leuke hybride oplossing gevonden zo.

Uit het eco systeem liggen is wel even wennen. Ik heb gemerkt dat het heel handig is, en dat merk je pas als je eruit stap. Maar er zijn veel oplossing. Zo werk ik nu met keepass voor mn passwoorden. Die kan ik cross platform gebruiken. Werkt top. En dat scheelt een boel. Met chrome kan ik automatisch mn tabbladen syncen.. dus ook opgelost. Het is allemaal niet zo eng, en er zijn veel oplossingen.

Beide os'n hebben hun sterke en minder sterke kanten. Mijn iMac was om de haverklap mn NAS kwijt, mn cloud drive kwijt etc.. ales met netwerken gaat gwoon niet soepel. Met Windows werkt dat weer als een malle.. en zo visa versa zijn er tal van zaken die bij de 1 out of the box werkt en bij de ander wat hobbels heeft.

Toch hoop ik dat Apple met de tijd nog iets tofs neer zet. Een headless systeem. Maar voor de komende jaren is Apple mij verloren als klant. En ik overleef prima.

Eco systeem: iMac, iPhone, iPad, Apple TV, Macbook pro + Samsung S6, PC

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik vermaak me ook prima met de combinatie Microsoft en Apple.

Momenteel heb ik een workstation-pc op Windows voor werk en een 12" MacBook voor privé. Verder een iPhone, een iPad en een Windows Phone.

Sinds eind 2003 heb ik Windows en macOS door elkaar gebruikt waarbij ik nooit echt een voorkeur voor een van de twee systemen heb gehad.

Het gaat ook om gewenning. Mensen met een heel sterk verkleurde mening op dit vlak neem ik gewoon niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Zelf ben ik iemand die de laatste tijd wat heen en weer aan het switchen is tussen OSX en Windows. Vooral sinds Windows 10 is Windows eigenlijk best stabiel. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat de meeste innovatie op dit moment op het Windows kamp plaatsvind, en dat MacOS overduidelijk geen echte prioriteit had van Apple.

Windows 10 gebruik ik momenteel vooral veel voor mijn systeembeheer werk. Denk hierbij aan het beheren van een aantal Windows servers, maar sinds het Linux subsystem gebeuren merk ik dat ik ook steeds meer via SSH inlog op mijn Linux servers.

Verder doe ik nog wat development werk en gebruik hiervoor weer een Mac. Het grote voordeel van een Mac is dat je alle dev-tools van Linux terwijl alle commerciële pakketen steeds vaker ook gewoon een Mac variant hebben.

Toch vrees ik dat mijn huidige MacBook toch echt wel de laatste is. In een aantal projecten merk ik dat performance toch wel een beetje een bottleneck begint te worden. Een echt snelle machine is helaas krankzinnig duur geworden, waardoor ik verwacht dat ik toch naar een ander merk zal migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Naar mijn mening mist Apple een machine tussen de iMac en de Mac Pro in. Niet iedereen zit te wachten op een build in 27" scherm (hoe mooi die ook is) en beschouw ik een iMac als een uit de klauwen gewassen laptop. En niet iedereen zit te wachten op een Xeon CPU, ECC geheugen en dual GPU (Met alleen ATI als keuze). Ik had echt behoefte aan de machine daar tussenin en was helaas mijn enige keuze een Windows machine. Na lang wikken en wegen en veel te lang nadenken heb ik een paar maanden geleden de stoute schoenen aangedaan en geswitched. Ik heb bij Azerty een machine samengesteld en voor 35 euro in elkaar laten zetten. Kwam kant en klaar binnen inclusief alle lege doosjes. Ik heb voor 2600 euro met high end materiaal een beest van een machine neer gezet waar geen Mac aan kan tippen. Ik doe er geen wiskundige berekeningen op. Hij moet gewoon rennen als een gek. In mijn ogen een gemiste kans en zijn we niet de enige die zo op de wip zitten. Loop de mac forums maar eens langs, er wordt veel geklaagd en ik heb het eerder vermeld in een ander topic, mijn concurrenten (we spreken elkaar) en reclame bureaus die toch vaak Mac gericht zijn (omdat het vroeger zo 20 jaar geleden) ook overstappen. Adobe Suite blijft hetzelfde, Net als de vele andere gereedschappen die op beide platforms zijn. Laatst gaf de directeur van Apple nog aan dat ze hun desktop lijn heel serieus nemen en met mooie nieuwe dingen aankomt. Maar de reacties op dit bericht waren niet mals. Voor mij is het schip vertrokken. Misschien kijk ik nog een keer om. Voor prive gebruik werkt het prima. Maar voor mn werk kan Apple er voorlopig niet aan tippen. En dat is jammer, ecosysteem enzo.

Mijn portfolio op Instagram

Pagina: 1