Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 16:14
Ik heb een PT2258 aangesloten op een arduino nano, en kan daarmee volume aanpassen voor dat deze naar een versterker-module geleid wordt. Ik heb hem aangesloten volgens het schema in de datasheet. Nou lijkt het allemaal prima te werken, maar toch is hij niet helemaal zuiver. Dit blijkt vooral als ik de bas opschroef van mijn input. Het geluid begint dan enorm te kraken. Zonder de PT2258 heb ik nergens last van. Het ligt dus niet aan de versterker. Ik heb alle grounds aan elkaar gekoppeld (input, output, voeding), maar dat lijkt niet uit te maken.

Ik gebruik dus:

PT2258
Arduino Nano
Een rotary encoder om volume aan te passen
TDA7492 versterker bordje
Labvoeding om het bovengenoemde bordje te voorzien van 12v/2A

PCB Schema:

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/7771eqeq3/Capture.png

Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Paar punten die ik zie:
1.
Het is vaak erg onverstandig om inputs van analoge ic's floating te laten.
Ik zou pinnen 3, 8, 9 en 10 aan REF (pin 15) knopen.
Dat zou de chip een 'niks' input moeten geven.

2.
In de datasheet staat over elke ingang en uitgang een 100kOhm getekend, is er reden dat je deze weggelaten hebt?

3.
Ik zie een vreg die lijkt op een 78xx series, daar moeten ook 100nF ceramics over de pinnen, dat geld eigenlijk voor alles wat enigsinds constante spanning is.
Meer 100nF's toevoegen over alle gnd/vcc combinaties is eigenlijk altijd een goed idee.
Ik zou de in en uitgang van de regelaar, de REF, VCC en de spanning van je arduino allemaal een 100nF geven, die dingen weten 'vage' problemen zoals dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
1.
Heb ik nu op mn breadboard gekoppeld op REF.

2.
Op het PCB design heb ik wel weerstanden op de ingang, niet op de uitgang. Op mn breadboard wel.

3.
Klopt. Ik voed hem nu ter test via arduino (5v uitgang)

Maar niks lijkt het probleem op te lossen. Zou het kunnen dat de breadboard wellicht roet in het eten gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op een breadboard waar jumper wires van voeding, audio en digitale communicatie kriskras door elkaar lopen kan je van alles verwachten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Kijk eens of je op de uitgangen pin 19 en 20 een correcte VREF = VCC / 2 kan meten?
Kraken beide kanalen even erg?
Kan het zijn dat het signaal te sterk is en de ingang van de PT2258 overstuurt?
SA007 schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:11:
Paar punten die ik zie:
1.
Het is vaak erg onverstandig om inputs van analoge ic's floating te laten.
Klopt, maar als ik in de datasheet kijk, dan zitten die inputs via interne weerstanden al aan VREF dus ze zijn niet echt 'floating'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Kijk eens of je op de uitgangen pin 19 en 20 een correcte VREF = VCC / 2 kan meten?

Zal ik vandaag even doen.

Kraken beide kanalen even erg?

Ja. Ik heb nog met waardes van condensatoren gespeeld, type condensatoren. Lijkt allemaal niet uit te maken.

Kan het zijn dat het signaal te sterk is en de ingang van de PT2258 overstuurt?

Was ook mijn idee. Ik heb daarom een grotere weerstand op de ingang gezet, wat er wel voor zorgt dat het volume afneemt, maar neemt het kraken niet weg. Kan ik op een of andere manier meten (zonder oscilloscoop, heb ik niet) of deze inderdaad overstuurt wordt?

Ik ben nog niet zo heel erg thuis in elektronica, maar ik heb wat gelezen over DGND en AGND. Komt dat heel precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Cypher87 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:17:
Ik ben nog niet zo heel erg thuis in elektronica, maar ik heb wat gelezen over DGND en AGND. Komt dat heel precies?
Voor optimale geluidskwaliteit is dat wel belangrijk ja, maar of dat een rol speelt bij jouw probleem betwijfel ik.
Wat je zou kunnen proberen is het stilzetten van de microcontroller, bv door deze softwarematig in power down mode te zetten, zodat alle digitale signalen wegvallen en kijken of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ben je inmiddels al verder gekomen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Ik vermoed dat inderdaad de ingang overstuurt wordt. Ik heb een fm-radio ontvanger module (as1010) geprobeerd als input, en daar geen issue gehad. Ik wacht nog op mijn bluetooth module (aliexpress, dus duurt lang) en wil even kijken of het resultaat daar ook goed mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Met bluetooth module ook geen problemen.

Alleen als er geen muziek draait hoor je veel ruis en gepiep. Ik hou dat maar op een slechte ground in de huidige status van mn project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dat gepiep zal idd een slechte ground zijn of overspraak via de voeding. Als je de MCU in power down zet zou het moeten stoppen. Ruis kan evt ook nog aan de kwaliteit van de versterker chip zelf liggen, zo produceert de ouderwetse LM386 behoorlijk veel ruis imho.
Pagina: 1