SATA naar USB, hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelRijk
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 14:44
Goedeavond mede-Tweakers,

Ik heb een (2) vraagjes(klein achtergrond verhaaltje erbij):
De laptop van mijn schoonouders, daar valt het beeld van uit zodra Windows boot. Ik kreeg hem mee met de opdracht: Zou je de foto's van de vakantie eraf kunnen halen?
Mijn conclusie: harde schijf eruit, SATA naar USB, foto's eraf, formateren, Windows erop en KLAAR!
Mijn vraag (2 stiekem) is:
Is mijn conclusie juist?
Hoe werkt SATA naar USB? (Is dat gewoon plug en play? Zo nee, wat moet er allemaal gebeuren?)

Thanks voor het lezen, maar vooral, alvast bedankt voor jullie reacties, helpt mij enorm als wanna-be Tweaker zoals dat mooi op mn profiel staat! ;)

MarcelRijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Dat is meestal plug & play zolang je geen versleuteling op de hardeschijf hebt ingesteld.

Maar je zou ook kunnen kijken of de computer wel normaal doet in veilige modus bijvoorbeeld. Als hij namelijk hardwarematig kapot is dan zou een nieuwe windows-installatie ook niet helpen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

ipv sata naar USB adapter zou je ook gewoon kunnen booten vanaf een Linux CD.
Of gewoon de windows installatie starten en dan command prompt openen.

Vanuit daar kan je dan gewoon e.e.a kopieren van je hdd naar een externe disk.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SATA naar USB is simpelweg een storage controller die je met USB verbindt. En daar hang je je HDD aan. Drivers zal je OS wel gewoon hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Dat is altijd plug & play, want het ding praat gewoon het USB mass storage protocol.

Het enige waar je soms tegenaan loopt is sector size emulatie die roet in het eten gooit (te herkennen aan de vraag of je de disk wilt formatteren; niet doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nog erger, Windows vraagt niet de schijf te formatteren, maar om deze te initialiseren. Dat klinkt zó onschuldig dat mensen denken 'ja activeer de schijf' ofzoiets. In werkelijkheid wilt Windows een nieuwe partitietabel schrijven, wat natuurlijk ook data overschrijft op de disk.

Dat kan inderdaad gebeuren als de controller vieze trucjes met de sectorsize uithaalt. Dit doet het om schijven groter dan 2TiB nog steeds te kunnen gebruiken met het ouderwetse MBR partitietabel. Die gaat tot 32-bit en 32-bit * 512 byte sectors = 2TiB. Bij een 4TB schijf kun je dan maar iets meer dan de helft gebruiken. Maar.... als je de sectorsize verhoogt naar zeg 4096 byte, oftwel 4 kilobyte, dan mag de schijf opeens 16TiB groot zijn voordat je persé een modern GPT partitietabel nodig hebt.

Mocht je zo'n schijf hebben waar data op staat die je wilt behouden, maar de sectorsize zorgt dat je de schijf niet los in Windows kunt lezen, dan kan ik je wel helpen met dat probleem. Onder BSD kun je met geom_nop de sectorsize verhogen en vervolgens middels iSCSI de disk via het netwerk naar je Windows desktop verbinden. Dan zie je de schijf alsof hij fysiek in je eigen systeem zou zitten, en kun je een drive-letter aan je partitie geven en dan zou je deze moeten kunnen zien in My Computer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelRijk
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:28:
Nog erger, Windows vraagt niet de schijf te formatteren, maar om deze te initialiseren. Dat klinkt zó onschuldig dat mensen denken 'ja activeer de schijf' ofzoiets. In werkelijkheid wilt Windows een nieuwe partitietabel schrijven, wat natuurlijk ook data overschrijft op de disk.

Dat kan inderdaad gebeuren als de controller vieze trucjes met de sectorsize uithaalt. Dit doet het om schijven groter dan 2TiB nog steeds te kunnen gebruiken met het ouderwetse MBR partitietabel. Die gaat tot 32-bit en 32-bit * 512 byte sectors = 2TiB. Bij een 4TB schijf kun je dan maar iets meer dan de helft gebruiken. Maar.... als je de sectorsize verhoogt naar zeg 4096 byte, oftwel 4 kilobyte, dan mag de schijf opeens 16TiB groot zijn voordat je persé een modern GPT partitietabel nodig hebt.

Mocht je zo'n schijf hebben waar data op staat die je wilt behouden, maar de sectorsize zorgt dat je de schijf niet los in Windows kunt lezen, dan kan ik je wel helpen met dat probleem. Onder BSD kun je met geom_nop de sectorsize verhogen en vervolgens middels iSCSI de disk via het netwerk naar je Windows desktop verbinden. Dan zie je de schijf alsof hij fysiek in je eigen systeem zou zitten, en kun je een drive-letter aan je partitie geven en dan zou je deze moeten kunnen zien in My Computer. :)
De vraag voor mij is nu, hoe groot is de kans dat er gekloot is met die sectoren? Dan breng ik m liever naar een computerzaak. Ze hebben de fotos ook nergens anders, dus ik wil die echt niet kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hardeschijf komt intern uit de laptop, correct? Dan is er geen vreemde sector-size dingus in het spel. Je kunt dan de schijf intern aansluiten op een normale computer, en de gegevens eraf halen.

Een USB -> SATA controller kan ook, degene die je via de pricewatch koopt zullen dergelijke trucs niet (zomaar) uitvoeren. Ik heb chinese externe behuizingen gezien met een switch op de achterkant waar je de sectorsize kunt instellen - erg gevaarlijk voor user error - maar afgezien hiervan ken ik trucs met sectorsize eigenlijk alleen van kant-en-klare externe schijven van bijvoorbeeld 4TB die ze dan maximaal compatible willen maken door met de sectorsize te rommelen. Maar als je een losse USB -> SATA controller koopt via de pricewatch lijkt me die kans nihil.

Kortom, ik denk dat je het gewoon zelf kunt en geen deskundige hulp nodig hebt. Maak wel eerst een SMART screenshot nadat je de schijf via de USB controller hebt aangesloten, en post deze eventueel in het Check je SMART topic zodat we de gezondheid kunnen toetsen voordat je er dingen mee gaat doen. Na het veiligstellen van de SMART gegevens - die kunnen veranderen als je probeert data te lezen - kun je beginnen met het kopiëren van alle gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Start die Windows laptop (gewoon?) eens een keer op terwijl je tijdens het opstarten, dus direct nadat je de powerknop hebt ingedrukt, op de "F10" knopt blijft tikken. Je komt dan in een scherm waarin je in "VGA" modus kunt starten en waarbij je dus je geavanceerde graphics uitschakel.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelRijk
wimmel_1 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 03:41:
Start die Windows laptop (gewoon?) eens een keer op terwijl je tijdens het opstarten, dus direct nadat je de powerknop hebt ingedrukt, op de "F10" knopt blijft tikken. Je komt dan in een scherm waarin je in "VGA" modus kunt starten en waarbij je dus je geavanceerde graphics uitschakel.
Heb de HDD er al uit liggen, als een nieuwe installatie niet werkt zal ik dit zeker proberen!
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 02:39:
Je hardeschijf komt intern uit de laptop, correct? Dan is er geen vreemde sector-size dingus in het spel. Je kunt dan de schijf intern aansluiten op een normale computer, en de gegevens eraf halen.

Een USB -> SATA controller kan ook, degene die je via de pricewatch koopt zullen dergelijke trucs niet (zomaar) uitvoeren. Ik heb chinese externe behuizingen gezien met een switch op de achterkant waar je de sectorsize kunt instellen - erg gevaarlijk voor user error - maar afgezien hiervan ken ik trucs met sectorsize eigenlijk alleen van kant-en-klare externe schijven van bijvoorbeeld 4TB die ze dan maximaal compatible willen maken door met de sectorsize te rommelen. Maar als je een losse USB -> SATA controller koopt via de pricewatch lijkt me die kans nihil.

Kortom, ik denk dat je het gewoon zelf kunt en geen deskundige hulp nodig hebt. Maak wel eerst een SMART screenshot nadat je de schijf via de USB controller hebt aangesloten, en post deze eventueel in het Check je SMART topic zodat we de gezondheid kunnen toetsen voordat je er dingen mee gaat doen. Na het veiligstellen van de SMART gegevens - die kunnen veranderen als je probeert data te lezen - kun je beginnen met het kopiëren van alle gegevens.
Dus jij denkt dat het met deze SATA-USB geen problemen zal opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

wimmel_1 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 03:41:
Is dat niet juist F8? Welke Windows draai je?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelRijk
MsG schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:01:
[...]

Is dat niet juist F8? Welke Windows draai je?
De laptop gebruikt W7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:01
MarcelRijk schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:44:
[...]

Dus jij denkt dat het met deze SATA-USB geen problemen zal opleveren?
Zou prima moeten werken.

Ik heb momenteel deze en deze in gebruik, werken allebei prima. Die jij linkt zou datzelfde moeten doen. Al stapels verschillende schijven gebruikt, juist voor het soort dingen die je hier ook wil doen - is een beetje waar ze voor bedacht zijn, volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelRijk
Pff, ik kom er dus net achter dat die SATA-USB die ik heb gekocht alleen werkt voor 2.5".
Gelukkig is dit het geval, maar was dus nog bijna fout gegaan! 8)7
Pagina: 1