Externe HDD heeft kuren, retourneren of houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik heb een jaar geleden twee 2TB HDD's gekocht: Toshiba STOR.E BASICS - 2TB

Schijf 2 is een exacte kopie van schijf 1, het is een backup van al mijn foto's en andere documenten.

Ik werk altijd vanaf schijf 1, schijf 2 is enkel back-up.

Schijf 1 begint echter steeds vaker rare geluidjes te maken, moeilijk te omschrijven.

Ik heb daarom laatst weer opnieuw een back-up gemaakt van schijf 1 op schijf 2. Daarna herkende mijn macbook schijf 1 echter niet meer in de finder.

Ik heb toen de Disk Utility opgestart en kreeg de volgende melding bij het benaderen van de schijf:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/nxqg3q.png

Toen heb ik een repair uitgevoerd, maar toen kreeg ik deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/16l01na.png

Ik kan sindsdien wel weer gewoon deze disk zien in mn finder en de bestanden openen, maar ik vertrouw hem toch niet meer. En omdat disk 2 hetzelfde geluidje nu ook maakt weet ik niet wat ik het beste kan doen.

Paradigit zegt stuur ze maar terug, dan formatteren ze we en krijg je nieuwe, maar ik wil uiteraard mn bestanden niet kwijt en kan er nu nog bij.

Dus dan zou ik ze 1 voor 1 terug moeten sturen en op de schijf die ik nieuw terug krijg een nieuwe back-up moeten maken. Het is teveel om in de cloud te zetten.

Weet iemand meer over deze foutmeldingen en symptomen en daarmee de staat van mijn disks? Dan kan ik bepalen wat ik het beste kan doen.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:46

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat is de SMART status van die disk? Check je SMART

• averagegamer
Wat is een betrouwbaar programma voor OSX om zo'n SMART te doen? Via Google kom ik een hoop zooi tegen. En is deze nog relevant als ik al de disk utility van OSX heb geprobeerd te draaien?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Smart is niet bepaald betrouwbaar, feitelijk schiet je er niks mee op. Waarom niet gewoon terugsturen? Ik zie geen enkele reden om dat niet te doen eigenlijk.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:38:
Smart is niet bepaald betrouwbaar, feitelijk schiet je er niks mee op. Waarom niet gewoon terugsturen? Ik zie geen enkele reden om dat niet te doen eigenlijk.
SMART geeft hardwarematige defecten niet altijd aan nee. Maar wat SMART wel aangeeft kan een hele hoop zeggen. Het kan best dat de schijf al een aantal slechte sectoren heeft, dit geeft SMART wel aan en zegt heel veel.

Bij twijfel terugsturen zou ik persoonlijk ook doen, maar even naar de SMART kijken is altijd verstandig.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 21-11-2016 21:41 ]

• Aikon
  • Niet online
Smart kàn wat zeggen ja. Twee opties: er komen duidelijke fouten naar voren of niet. Bij beide uitkomsten wil je in dit geval een nieuwe schijf. De schijven werken niet goed en maken gek geluid en zelfs de winkel accepteert de rma al. Waarom nog meer acties ondernemen? Er valt ook niks te repareren aan een schijf. Zonde van de tijd en moeite dit allemaal.

• PilatuS
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:45:
Smart kàn wat zeggen ja. Twee opties: er komen duidelijke fouten naar voren of niet. Bij beide uitkomsten wil je in dit geval een nieuwe schijf. De schijven werken niet goed en maken gek geluid en zelfs de winkel accepteert de rma al. Waarom nog meer acties ondernemen? Er valt ook niks te repareren aan een schijf. Zonde van de tijd en moeite dit allemaal.
Dat ben ik ook wel met je eens en in dit geval kan de SMART ook niet alles zeggen, alleen het lijkt er op dat je zegt dat SMART in het algemeen niet betrouwbaar is. Persoonlijk vind ik het nooit kwaad kunnen om naar de SMART te kijken, het is het eerste wat je doet als er iets met een HDD is.

Verder is het natuurlijk ook wel vreemd dat beide schijven dezelfde geluiden maken. Dat 2 schijven tegelijk defect zijn met exact hetzelfde probleem is ook erg onwaarschijnlijk. De kans dat de geluiden normaal zijn en niet de oorzaak van het probleem zijn is dan ook een stuk groter. Dus wel naar de SMART kijken is zeker handig vind ik.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 21-11-2016 21:51 ]

• averagegamer
Dus beter geen risico nemen en schijf 1 terugsturen, wachten op nieuwe schijf, alles overzetten van schijf 2 naar nieuwe schijf, schijf 2 terugsturen en dan ook daarop alles overzetten?

• PilatuS
  • Niet online
averagegamer schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:49:
Dus beter geen risico nemen en schijf 1 terugsturen, wachten op nieuwe schijf, alles overzetten van schijf 2 naar nieuwe schijf, schijf 2 terugsturen en dan ook daarop alles overzetten?
Ik zou eerst gewoon eens naar de SMART kijken. De winkel kan wel zeggen stuur maar op, maar als ze niets kunnen vinden is er een kans dat je ze gewoon weer terug krijgt met bijbehorende kosten.

• averagegamer
Maar hoe voer ik een goede SMART uit op OSX? En heeft dat nog zin als ik al de disk utility van OSX gebruikt heb? in dat SMART topic staat dat dan fouten al hersteld kunnen zijn en dus niet aan het licht komen.

• PilatuS
  • Niet online
De SMART uitlezen is altijd verstandig, ook na de Disk Utility. Welk programma voor OSX daar handig voor is weet ik zo niet.

Edit: Niet ergens een Windows machine staan toevallig, dan kan je Crystal Disk Info gebruiken. Dat Windows de data op de schijf niet snapt maakt niets uit, hij hoeft de schijf alleen maar te herkennen.

[ Voor 45% gewijzigd door PilatuS op 21-11-2016 22:48 ]

• Aikon
  • Niet online
averagegamer schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:49:
Hoezo zou je dat niet doen?

@pilatus: ik zeg idd dat smart in het algemeen onbetrouwbaar is. Dat is wat anders dan onbruikbaar. Echter in dit specifieke geval voegt smart 0,0 toe.

[ Voor 18% gewijzigd door Aikon op 21-11-2016 23:01 ]

• PilatuS
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:59:
[...]

Hoezo zou je dat niet doen?

@pilatus: ik zeg idd dat smart in het algemeen onbetrouwbaar is. Dat is wat anders dan onbruikbaar. Echter in dit specifieke geval voegt smart 0,0 toe.
SMART is voor HDD's juist heel handig. Het meest voorkomende probleem is slechte sectoren. Genoeg mensen komen hier met een HDD die niet meer werkt omdat ie 1000 slechte sectoren heeft. Dat is het einde van de schijf. Met SMART kan je dit zien aankomen door iedere paar weken de status te controleren. Als je ziet dat de schijf slechte sectoren krijgt ben je er op tijd bij en voorkom je veel problemen.

In dit geval kan het ook zeker handig zijn. Het is prima mogelijk dat 1 van de 2 schijven wat slechte sectoren heeft en dat de andere schijf gewoon goed is. Dan ga je 2 schijven opsturen terwijl er met 2 slechte sectoren op 1 schijf niets aan de hand is. Dat 2 schijven tegelijk defect raken met dezelfde geluiden is erg onwaarschijnlijk. De kans dat de vreemde geluiden normaal zijn is veel groter.

Mogelijk heeft 1 schijf 2 slechte sectoren. Dus een lange format en probleem opgelost. 2 schijven opsturen zonder naar de SMART te kijken is niet slim. Straks komen ze terug en mag de TS nog betalen ook.

• Aikon
  • Niet online
Wat je zegt klopt helemaal, maar het maakt smart niet betrouwbaar. Bij ongeveer een derde van de defecte schijven laat smart niks zien wat op een defect wijst en dus is het onbetrouwbaar.

Het is idd wel bruikbaar in sommige gevallen, want áls er bad sectors worden gevonden dan weet je zeker dat de schijf aan vervanging toe is. Daarvoor gebruik ik het zelf ook.

TS geeft aan dat beide schijven kuren vertonen en geluid maken, of je dat nou toevallig acht of niet, dat is hoe het is. En dat is op zich al genoeg reden voor vervanging, zeker als je ze als backup gebruikt natuurlijk. Daarnaast geeft paradigit al aan dat ze vervangen worden, dus de onzekerheid voor extra kosten is er ook niet.

• PilatuS
  • Niet online
Aikon schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:08:
Wat je zegt klopt helemaal, maar het maakt smart niet betrouwbaar. Bij ongeveer een derde van de defecte schijven laat smart niks zien wat op een defect wijst en dus is het onbetrouwbaar.

Het is idd wel bruikbaar in sommige gevallen, want áls er bad sectors worden gevonden dan weet je zeker dat de schijf aan vervanging toe is. Daarvoor gebruik ik het zelf ook.

TS geeft aan dat beide schijven kuren vertonen en geluid maken, of je dat nou toevallig acht of niet, dat is hoe het is. En dat is op zich al genoeg reden voor vervanging, zeker als je ze als backup gebruikt natuurlijk. Daarnaast geeft paradigit al aan dat ze vervangen worden, dus de onzekerheid voor extra kosten is er ook niet.
Dat SMART niet alles zegt klopt inderdaad, maar in veel gevallen zegt het wel wat. Daarom kan er naar kijken ook nooit kwaad. Ik zie niet waarom je er niet naar zou kijken als er iets aan de hand is. Zegt het niets dan weet je dat, maar zegt het wel wat weet je wat meer.

De TS geeft aan dat 1 schijf problemen heeft, maar dat ze beide gekke geluiden maken. Het kan prima dat die geluiden normaal zijn en dat 1 schijf wat slechte sectoren heeft en dat de andere schijf prima is. Dan beide schijven opsturen is niet handig. Daarom is naar de SMART kijken wel zo handig. Een video met goed geluid van de geluiden is ook wel zo fijn. Ik zou niet zomaar wat opsturen. Genoeg bedrijven die achteraf toch kosten gaan rekenen en dan heb je dat gezeur weer.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:46

MsG

Forumzwerver

Heb je al eens geprobeerd wat Mac als advies geeft? De schijf volledig formatteren (lange format) en weer in gebruik nemen en kijken wat hij dan weer zegt? Een bestandssysteem kan ook puur softwarematig corrupt zijn namelijk. Hoe grondiger je zelf kijkt of hij echt defect is, hoe meer je dat scheelt als je hem wel domweg terugstuurt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Smart-parameters uitlezen onder OSX: Smartreporter.app ....
Pagina: 1