Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Ik heb sinds kort de late 2016 macbook pro 13,3" zonder TB.
Nu ervaar ik (iig thuis) een vreemd netwerk probleem.

Ik heb als netwerkapparatuur:
- Ziggo UBEE modem die DHCP regelt. Wifi op modem zelf staat uit.
- Ziggo horizonbox die 5ghz wlan regelt en op de UBEE zit aangesloten. Deze gebruikt een rare constructie om ip's uit te delen, voor gebruikers van een dergelijk apparaat wellicht bekend
- Ubiquiti Unifi AP voor 2,4ghz. Puur accesspoint, DHCP wordt geregeld door ziggo modem

Ik heb het modem ingesteld om de DNS servers van google te gebruiken.

Dit is mijn enige mac, de overige apparaten zijn windows pc's, een freebsd server, verschillende android tablets/telefoons en 2 chromecasts.
Alleen mijn mac ervaart het probleem, de overige apparaten werken goed.

Het probleem is dat ik in eerste instantie gewoon goed kan internetten etc, maar dat na enige tijd (soms binnen enkele minuten, soms pas na uren) het internet niet meer lijkt te werken.
Ik kan niet naar buiten pingen, zowel niet op IP als op hostname.
Ik kan echter wel al mijn lokale apparaten bereiken, waaronder ook de router zelf. Het is dus niet dat de hele verbinding weg valt. Om die reden lijkt het me een softwarematig probleem.

Hostnames resolven lukt ook niet, zelfs niet wanneer ik ipv de google DNS de router als DNS instel.

ifconfig en netstat -rn geven zover ik in eerste instantie zie geen verschillen tussen beide momenten. Ook de netwerk configuratie via de GUI laat niets geks zien.

Het probleem ervaar ik zowel via het 2,4ghz AP als de 5ghz horizon box.

Het is tijdelijk op te lossen door in de GUI op "renew DHCP lease" te klikken of de interface uit/aan te zetten.

DHCP lease time staat op het modem ingesteld op enkele jaren/praktisch ongelimiteerd, om uit te sluiten dat het daar aan ligt. De horizonbox hanteert echter 180 secondes, en kan niet gewijzigd worden.

Testen op ander netwerk ben ik nog van plan, maar gezien het soms uren niet gebeurd is dat wat lastig.
Alle overige tips zijn daarom welkom.

Beste antwoord (via defusion op 07-12-2016 23:37)

• JeroenTheStig
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:24
De Ziggo ubee modem staat er om bekend slecht te werken i.c.m. Macs. Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb uiteindelijk een eigen router gekocht en de ubee modem in bridge mode gezet. Sindsdien geen problemen meer gehad.

PSN: Jeroen_the_stig

Alle reacties

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:05

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Als je de MacBook zelf vaste gegevens geeft, vast-ip en dns, gaat het dan wel goed?

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

De duurtest is begonnen ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• JeroenTheStig
De Ziggo ubee modem staat er om bekend slecht te werken i.c.m. Macs. Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb uiteindelijk een eigen router gekocht en de ubee modem in bridge mode gezet. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Ik heb er nu ook wat over gelezen, schijnt wel meer DHCP issues te hebben. Alleen is MacOS daar waarschijnlijk wat gevoeliger voor.
Ik dacht dat op te lossen door lease time zo hoog te maken dat ze eigenlijk nooit zouden verlopen, maar dat hielp dus niet/onvoldoende.
Blijkbaar heeft UBEE zelfs de neiging om static leases opnieuw uit te delen, wat geheid problemen geeft.

Mocht static IP wel goed blijven werken denk ik dat ik DHCP op UBEE uit zet (kan dat?), en mijn (file)server die taak erbij geef.
Ander modem kopen gaat me wat ver. Dan moet Ziggo me maar een ander type opsturen.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Ja je kan dhcp uitzetten en dan een andere server de taak geven. Dan moet-ie wel 24/7 aan staan, anders hebben andere apparaten er weer last van die niet statisch zijn ingesteld.
En we hebben het hier over een ROUTER niet een MODEM. Kabel van modem naar WAN poort Router, modem in bridge, profit.

I reject your reality and substitute my own

Helaas toch weer hetzelfde probleem met statisch ip.
Kon enige tijd niks extern bereiken, wel intern. Vaste computer bleef op dat moment gewoon doorwerken.

Enkele minuten later, waarbij ik geen instellingen heb gewijzigd, alleen nogmaals ifconfig en netstat -rn heb bekeken, werkte het weer normaal.

Nog andere tips? Ga wel eens kijken of ik mijn ubiquiti AP of mijn raspberri pi als wifi router kan gebruiken, zodat deze een eigen subnet krijgt en de mac niet direct met het UBEE modem hoeft te communiceren. Dan weten we iig of een andere router danwel modem zou helpen.

• JeroenTheStig
Ik heb destijds ook veel tijd gestoken om een oplossing te vinden. Na vele topics door te hebben gelezen (google voor de grap eens naar 'macbook pro ubee modem' en je komt de wereld aan topics tegen) en als enige oplossing het in bridge-mode zetten van je modem te hebben gevonden, was ik er zo flauw van dat ik een fatsoenlijke router heb aangeschaft (asus rt-ac66u) en Ziggo gebeld dat ze mijn modem in bridge-mode moeten zetten. Sindsdien totaal geen problemen meer met wifi.

Kortom, bespaar je de moeite en tijd (of je moet het leuk vinden ;) ) en haal een degelijke router op :)

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
gewoon 2de netwerk kaart in je Freebsd fileserver stoppen en je hebt een mooie router :-)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

Ik heb gewoon packet forwarding ingeschakeld op de fileserver en die als gateway ingesteld. Geen extra router of netwerkkaart nodig, en lijkt te werken dusver.
Wel pas een dag getest, dus nog niet 100% zeker.
Andere router ertussen werkt sowieso prima, maar dan heb ik een afgescheiden netwerk of moet ik switches of andere router aanschaffen.

Mocht het anders niet gaan koop ik idd een andere router.

[Voor 48% gewijzigd door defusion op 29-11-2016 16:18]

• Rhy
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-08 01:42

Rhy

Once a nerd; always a geek

alles wat de afgelopen 3 jaar uit de Ziggo 'fabriek' komt m.b.t. modems / routers / wifi? Is bagger. Is het niet DHCP wat vreemd doet, dan wel Macaddress allocatie, dan wel instabiele Wifi kanalen, dan wel DNS server.

M.a.w. -- wat ookal voorgesteld is -- koop een 3rd party router van TP-Link (goede prijs/prestatie) voor routers. Of koop toch een Ziggo "extra wifi punt" en flash die om naar TP-link archer (Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7).

En voor WiFi accesspoint kan ik je van harte deze aanbevelen: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99 (kost een fractie van b.v. een Apple Airport router, en betere prestaties).

En laat deze 2 je DHCP, WiFi, enz. afhandelen. Want je kan het probleem wat je nu hebt troubleshooten totdat je een ons weegt, maar het probleem zit in 'm in de UBEE firmwares en vervangende modems als TechniColor zijn nog beroerder :X . En ondanks dat de problemen bekend zijn, neemt de fabrikant in kwestie noch Ziggo verantwoordelijkheid voor de problemen. Laat staan dat ze een oplossing bieden. En als die oplossing er wel zou zijn? Blijft het inferieure apparatuur. :9

*edit* ohja, en zet de firewall in de modem uit.
*edit2* verhaaltje uitgebreid met ander GOT topics :+

[Voor 34% gewijzigd door Rhy op 30-11-2016 12:07]

Oh, dat "extra wifi-punt" is erg interessant! Thx voor de tip -> besteld!

Wilde eerst de ubiquiti edgerouter x nemen als goedkope router met geavanceerde opties, maar die heeft geen wifi.
Deze is slechts 1 euro extra en heeft dat wel, en met dd-wrt kom ik denk ik wel uit de voeten ;)

• JeroenTheStig
Ik weet niet wat je van plan bent met dat extra wifi-punt, maar zolang je ubee-modem je interne netwerk routeert van/naar het internet, ben je gewoon screwed met je osx-apparatuur. Ik heb het zelf geprobeerd door een oude wifi-router in het ubee-netwerk te hangen, alles binnen hetzelfde subnet. Probleem is dat de wifi-connectie intern prima werkt (ik kon prima bij mijn servers binnen het netwerk komen), maar zogauw je naar 'buiten' wil het internet op, dan kan de ubee-modem dat op de één of andere manier niet goed routeren en loop je tegen een muur omhoog.

Wat Rhy ook al zegt, je kunt gaan troubleshooten tot je een ons weegt, maar de enige oplossing is echt een 3th party router erachter gooien en je ubee-router in bridge-mode te zetten zodat hij zich alleen als een modem gedraagt.

-edit-
Oh, never mind, dat wifi-punt is in feite een router, dan zou het moeten werken.

[Voor 5% gewijzigd door JeroenTheStig op 30-11-2016 16:30]

Dat extra wifi-punt is gewoon een router (tp-link archer c7) met andere firmware, zie topic ;)
Ik gooi er dd-wrt op en dan is een volwaardige router zonder crappy ziggo software.

ubee gaat dan dus in bridge modus.

Op dit moment werkt het overigens ook als volgt:
- Alle apparaten zitten op dezelfde "switch"
- Er draait een pfsense VM in mijn netwerk met 2 virtuele netwerkkaarten, een in het 192.168.178.x subnet en maakt zo verbinding met de ubee
- Deze heeft ook een ip in de 192.168.1.x range, en deelt via DHCP ip's uit. DHCP op de UBEE staat uit
- Alle verkeer wordt geroute via dezelfde fysieke interface maar met 2 verschillende ip adressen/virtuele netwerkkaarten. Het zit wel allemaal op dezelfde fysieke "switch" van de UBEE.

Het werkt wel, maar moet daarvoor wel constant die VM hebben draaien en heb ik wat performance issues (haal nog ca. 160mbit internet terwijl ik het hoogste abo heb), vermoedelijk omdat de UBEE het niet leuk vindt 2 subnets te hebben en dat verkeer dubbel over de fysieke interface van de VM moet. Daarom dus toch maar die nieuwe "router".

[Voor 6% gewijzigd door defusion op 30-11-2016 16:58]

Nou, inmiddels andere router aangeschaft.
Niet de tp-link met ziggo firmware, want ziggo weigerde te leveren. Ik zou niet het juiste abonnement hebben ofzo?? Wellicht niet bedoeld voor mensen met een horizon box?
Hoe dan ook, geen zin hebbende in discussies, en een goede deal krijgende een netgear nighthawk r7000 aangeschaft, en de ubee op bridge modus laten zetten.

Serieus, een wereld van verschil.

Op 5ghz in dezelfde ruimte als de router haal ik nu ca. 550-580mbit/s, en op de slaapkamer in het meest slechte hoekje (want 3 muren waar het doorheen moet) nog steeds ca. 170mbit/s

En bovenstaande issues natuurlijk opgelost.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True