Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Leaseauto inleveren, wat voor vergoeding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sindskort een nieuwe leaseauto, maar zit zeer te twijfelen of ik deze niet beter weg kan doen.
Ik en vriendin hebben net een autootje gekocht die goed zijn werk doet. (zij gebruikt hem voornamelijk woon/werk)

Daarnaast ben ik met 5 minuten op de fiets op kantoor.
Ik moet er wel bij zeggen dat dit voor een jaar is ongeveer en dat ik daarna weer ergens anders gedropt kan worden voor een project.

De auto die ik rij is een Peugeot 308 uit 2015 met 14% bijtelling.
Zelf heb ik al wat berekeningen gemaakt via berekenhet.nl en loonwijzer, maar ik word er niet veel wijzer van allemaal.

Mijn leasebudget is 700 euro incl brandstof.
Het lijkt mij dan toch logisch dat ik er 700 euro bruto bovenop zou moeten krijgen ter compensatie van de auto of zie ik dit verkeerd.
Zit hier een hele berekening achter die ik moet weten? Ook hoef ik geen bijtelling meer te betalen (130 euro netto ong.) komt dat er ook nog bij bovenop de compensatie of moet ik dat in de compensatie zelf verrekenen? :o

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-11-2016 08:49)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vraag 1 is of je uberhaupt wel tussentijds kosteloos van je lease-contract af kunt.

Vraag 2 is wat er in je contract staat over mobiliteitsvergoeding.

Toen ik in aanmerking kwam voor een lease-auto was het vrij standaard dat je die 700 euro alleen kon opmaken aan een lease-auto. Maakte je hier geen gebruik van dan kon je een km-vergoeding krijgen (netto 19ct / km, alles erboven belast), maar die 700 euro zag je vaak niets van terug. Tegenwoordig is een soort "mobiliteitsbudget" wat meer gangbaar, maar of dat ook in jouw geval zo en hoe dat er eventueel uit ziet is zul je toch echt in je arbeidsvoorwaarden na moeten kijken.

[ Voor 65% gewijzigd door naitsoezn op 21-11-2016 18:45 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vraag 1 is of je uberhaupt wel tussentijds kosteloos van je lease-contract af kunt.

Vraag 2 is wat er in je contract staat over mobiliteitsvergoeding.

Toen ik in aanmerking kwam voor een lease-auto was het vrij standaard dat je die 700 euro alleen kon opmaken aan een lease-auto. Maakte je hier geen gebruik van dan kon je een km-vergoeding krijgen (netto 19ct / km, alles erboven belast), maar die 700 euro zag je vaak niets van terug. Tegenwoordig is een soort "mobiliteitsbudget" wat meer gangbaar, maar of dat ook in jouw geval zo en hoe dat er eventueel uit ziet is zul je toch echt in je arbeidsvoorwaarden na moeten kijken.

[ Voor 65% gewijzigd door naitsoezn op 21-11-2016 18:45 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Dat zie je verkeerd.
Dat hangt helemaal af van de regeling die je bedrijf heeft. Dat je X bedrag als Lease bedrag krijgt. Betekend niet dat je X erbij krijgt op je loon als je geen lease auto neemt.

Sommige bedrijven geven slechts een deel. Of helemaal niets.
Of krijg je een OV abbo.

Daarbij kan je ook nog een boete krijgen als je je auto inlevert voor het contract beeindigd is.
Dus vraag dat ook even na. En laat uitrekenen wat de kosten zijn om het contract af te kopen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan kosteloos van mijn leaseauto af, mits ik iemand kan vinden die het contract over wil nemen. Gelukkig heb ik al iemand gevonden :)

Het bedrijf waar ik voor werk, maakt momenteel een salarisstrook, met daarin de vergoeding die zij in gedachten hebben.
Ik verwacht deze ergens in de loop van de week in mijn mail te krijgen.

Ik zal morgen mijn contract eens nakijken. Ik weet dat we een km vergoeding hebben van 19ct per km, maar er staat uit mijn hoofd niets in wat de hoogte van vergoeding zou moeten bepalen.

Dank in ieder geval guys :)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Houd er ook rekening mee dat als je volgend jaar toch weer een lease nodig hebt je dan de 22% bijtelling aan gaat tikken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

YakuzA schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:43:
Houd er ook rekening mee dat als je volgend jaar toch weer een lease nodig hebt je dan de 22% bijtelling aan gaat tikken.
Ik lease al enige tijd niet meer maar blijft het 22% als je aantoonbaar 0km privé rijdt? Want dan is het toch een eitje om volgend jaar weer te leasen zonder er financieel bij in te schieten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg een bruto vergoeding van 300 euro, beetje lachwekkend, maar ook zeer triest.
Dat is niet echt wat ik voor ogen had.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:53
Heel simpel blijven rijden dus ;-)

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 09:27
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:22:
Ik krijg een bruto vergoeding van 300 euro, beetje lachwekkend, maar ook zeer triest.
Tijd om je prive auto dus maar weer te verkopen dus.

Verwijderd

Topicstarter
Malt007 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:52:
[...]

Tijd om je prive auto dus maar weer te verkopen dus.
Hahaha, nee daar rijdt vriendin momenteel lekker in. :9
Heb maar even een mailtje teruggestuurd dat ik het erg laag vind...afwachten op reactie.

Thanks iig guys! _/-\o_

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 09:27
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:57:
[...]

Heb maar even een mailtje teruggestuurd dat ik het erg laag vind...afwachten op reactie.

Thanks iig guys! _/-\o_
Maar zij kan toch in jouw lease auto rijden als jij met de fiets naar het werk gaat? Nu betaal je dus bijtelling voor een auto die alleen voor de deur staat.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Imo voor het geld hoef je het niet te doen. Lekker die auto blijven rijden voor je huidige bijtelling en wellicht een jaar langer rijden (5 jaar ipv de gangbare 4 jaar). Op die manier ontwijk je het hogere bijtellingstarief van komend jaar nog wat langer.
Malt007 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:00:
[...]
Maar zij kan toch in jouw lease auto rijden als jij met de fiets naar het werk gaat? Nu betaal je dus bijtelling voor een auto die alleen voor de deur staat.
Daar zal door de werkgever ook wel een stokje voor gestoken worden (die km's worden dan allemaal als privé aangemerkt). Ik zou het als werkgever in ieder geval niet accepteren dat de partner van mijn werknemer de lease auto voor alles gebruikt.

[ Voor 50% gewijzigd door redfoxert op 22-11-2016 12:02 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:38

Felyrion

goodgoan!

Ik vind het niet zo'n gek bedrag, maar dat komt misschien omdat ik het net andersom heb gedaan: ik had geen auto, en nu wel, en dat kostte me inclusief benzine met vrije kilometers nog geen 300 bruto op mijn loonstrook.

Wel vind ik het eigenlijk gekke constructies zo die auto's. Er zullen links en rechts wel wat voordelen zitten voor je werkgever waardoor je niet de volle mep "terugkrijgt". Ik neem ook aan dat je naast dit bedrag ook nog een kilometervergoeding kunt verwachten? (ook al is die laag omdat je dichtbij woont).

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

Tazzios

..

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:36:
...

Ik moet er wel bij zeggen dat dit voor een jaar is ongeveer en dat ik daarna weer ergens anders gedropt kan worden voor een project.

..
En na het jaar? zelf 2e auto kopen? weer bij werkgever aankloppen dat je toch wel weer een lease auto wil?

Ander idee: Kun je de lease auto niet een jaartje alleen zakelijk rijden? dat scheelt je de bijtelling. Voor je werkgever waarschijnlijk ook een stuk makkelijker.

Edit:
Zoals MAX3400 ook al aangeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 22-11-2016 12:17 ]

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:51
redfoxert schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:00:
Daar zal door de werkgever ook wel een stokje voor gestoken worden (die km's worden dan allemaal als privé aangemerkt). Ik zou het als werkgever in ieder geval niet accepteren dat de partner van mijn werknemer de lease auto voor alles gebruikt.
Of de partner de auto wel of niet voor alles kan en mag gebruiken hangt ook van het lease contract af.
Er zijn contracten waarbij ook de partner van de auto gebruik mag maken.
Daarbij zijn veel, zo niet de meeste, contracten op basis van een totaal aantal km per jaar (waar je voor betaald) en daar kan (hoeft niet!) nog een percentage werk/privé aan vastzitten; zolang je daar onder blijft is er vaak niets aan de hand.

In mijn situatie mag een geregistreerde partner van de auto gebruik maken en geldt er geen beperking voor het aantal privékilometers.

[ Voor 8% gewijzigd door Nnoitra op 22-11-2016 12:18 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-11 14:48
Gewoon km's registreren en vanaf volgend jaar heb je dan geen bijtelling. Ga je over de 500km heen, dan heb je weer de 14% bijtellng.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Widow
  • Laatst online: 19-11 15:52
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:22:
Als je het leasebudget laat uitbetalen, wordt daar gewoon loonbelasting over geheven. Je krijgt niet zomaar 700 euro extra op je bankrekening bijgeschreven, dat zou een goede deal zijn :+ Echter, als je je leaseauto opgeeft, krijg je niet alleen die 300 euro, maar je betaalt ook geen bijtelling meer. Dan is het verschil 300 euro + bijtelling (iets van 150 euro?) dus totaal 450 euro.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik snap dat je van de 308 af wilt. Ik heb een tijdje in een 308 moeten rijden en kreeg er rugpijn van.
Maar ontopic: De eerste vraag is is inderdaad, wil je werkgever dit ook? Is daar al een regeling voor?
En zo nee, tegen welk bedrag zou je de leaseauto dan moeten waarderen? Mijn werkgever biedt hiervoor een regeling aan, 95% van het leasebudget wordt bruto uitbetaald (maar niet pensioengevend, niet meetellend voor 13e maand etc) en er is dan een reiskostenvergoeding, die wat ingewikkeld gelimiteerd is. De arbeidsvoorwaarde leaseauto levert je in vergelijk met andere werkgevers een lager bruto salaris op. Maar dat is niet 100% van de maandelijkse leasebudget. Vaak is het verschil ergens tussen de 50% en 75% van het leasebudget. Ik zou dus bij je werkgever aangeven dat je 100% van het leasebudget bruto uitbetaald wilt hebben, anderen doen dat immers ook. Als je dan met wat onderhandelen op 75% maar wel pensioengevend (etc.) kunt uitkomen heb je het goed gedaan.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:12
Widow schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:53:
[...]

Als je het leasebudget laat uitbetalen, wordt daar gewoon loonbelasting over geheven. Je krijgt niet zomaar 700 euro extra op je bankrekening bijgeschreven, dat zou een goede deal zijn :+ Echter, als je je leaseauto opgeeft, krijg je niet alleen die 300 euro, maar je betaalt ook geen bijtelling meer. Dan is het verschil 300 euro + bijtelling (iets van 150 euro?) dus totaal 450 euro.
Hij heeft het ook over een bruto bedrag. Daar moet dus nog belasting over betaald worden. Netto is wat je in het handje krijgt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:43

3DDude

I void warranty's

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:57:
[...]

Thanks iig guys! _/-\o_
Je hebt het niet heel slim aangepakt.

Je had moeten doen, zelf fietsen.
Leaseauto vriendin laten gebruiken voor woon-werk. En haar dan KM vergoeding laten vragen bij haar werkgever.
Er zijn meer stellen die dat zo doen, moreel misschien bezwaarlijk maar het kan wel ;)

Be nice, You Assholes :)

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 09:59
@TS, wat is jouw bruto bijtelling op dit moment? En wat staat er in de lease-afspraken die jij met je werkgever hebt gemaakt?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 11:30

Myedvyed

Ofzo

Verschilt inderdaad flink. Wij hadden in een van de vorige bedrijven waar ik gewerkt heb een regeling waarbij je het volledige maximum leasebudget bruto erbij kreeg als je niet voor een auto koos. Op zich al netjes. Maar ook als je wèl voor een auto koos, werd alles dat je onder het maximum leasebudget zat ook nog eens bruto uitbetaald!

Dus als je een leasebudget van 700 EUR had en een auto koos van 600, kreeg je bruto 100 uitbetaald bovenop salaris + auto. En de brandstofkosten waren voor de zaak natuurlijk (ook privé).
Als je dan een heel goedkope auto koos, kon je zelfs meer netto overhouden aan vergoeding dan je aan bijtelling moest betalen, dus salaris + auto + extraatje.

Ik weet niet of dat onder de noemer 'mobiliteitsbudget' valt, maar dit werd door buitenstaanders nogal vreemd gevonden. Waaronder de curator :+

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-11 13:09
Heb ooit me lease auto ingeleverd toen ik van baan switchte maar toen wel 1200 bruto erbij gevraagd en gekregen. (plus km vergoeding)
Dat vond ik een goede deal dat toen maar zo gehouden.
Wellicht een tip als je van baan binnenkort of in de toekomst switch gewoon zeggen je heb geen lease auto
Maar wel bruto 1200 of mag meer bij je salaris vragen. ipv een lease auto

<GOT>DrOPje #2516

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Myedvyed schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:27:
Verschilt inderdaad flink. Wij hadden in een van de vorige bedrijven waar ik gewerkt heb een regeling waarbij je het volledige maximum leasebudget bruto erbij kreeg als je niet voor een auto koos. Op zich al netjes. Maar ook als je wèl voor een auto koos, werd alles dat je onder het maximum leasebudget zat ook nog eens bruto uitbetaald!

Dus als je een leasebudget van 700 EUR had en een auto koos van 600, kreeg je bruto 100 uitbetaald bovenop salaris + auto. En de brandstofkosten waren voor de zaak natuurlijk (ook privé).
Als je dan een heel goedkope auto koos, kon je zelfs meer netto overhouden aan vergoeding dan je aan bijtelling moest betalen, dus salaris + auto + extraatje.

Ik weet niet of dat onder de noemer 'mobiliteitsbudget' valt, maar dit werd door buitenstaanders nogal vreemd gevonden. Waaronder de curator :+
Ik ben het niet anders gewend.
Geen leaseauto => 0,19 x aantal zakelijke kilometers netto en de rest van het leasebudget bruto.

Toen ik daarna een baan nam zonder leaseauto heb ik dus het volledige leasebudget bij mijn toenmalige salaris opgeteld om m'n gewenste toekomstige salaris te bepalen. Overigens heb ik dat omgekeerd niet gedaan toen ik bij de baan daarna wel weer een leasebudget kreeg :P
Raoul.TLS schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:29:
[...]
Maar wel bruto 1200 of mag meer bij je salaris vragen. ipv een lease auto
Een bedrag van 1200 euro ter compensatie van topicstarters leasebudget van 700 euro is een beetje overdreven, vind je niet? Zo'n bedrag vragen kan ook afschrikken.

Als je met je nieuwe baan een stap omhoog doet is een salarissprong niet zo gek, maar het is slimmer om eerst je gewenste salaris te bespreken en daarna pas over mobiliteitsvergoeding te beginnen. Dan kom je misschien op hetzelfde uit maar het valt minder op.

[ Voor 18% gewijzigd door Canaria op 22-11-2016 14:38 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een persoonlijk gesprek voeren. Rij wel even langs kantoor (detachering).
Leasebudget van 700euro bruto incl. brandstof, naar 300 bruto erbovenop (daarnaast komt er ook nog 130netto bovenop aan bijtelling).
Maar voor 280 euro per maand rij ik geen auto van dezelfde klasse.

Misschien beter om van baan te wisselen inderdaad, zoals hierboven gesuggereerd wordt.

Tussentijds kan ik gewoon van mijn leasecontract af, als ik maar een collega heb die de auto wilt overnemen. En die collega is er al, dus kan zo van de auto af. Maar dan moet ik er natuurlijk wel iets voor terugkrijgen.

Als ik straks naar een nieuwe opdracht zou moeten (is namelijk nog niets zeker), dan kan ik altijd met het OV of op de motor (hiervoor ook alles op de motor gedaan, zelfs in de winter). Eventueel kan ik in de zomer met vriendin der autootje. Zij kan ook fietsend namelijk.

• Raoul.TLS
Je moet kijken wat kost een leaseauto jouw en wat betaalt je werkgever voor jouw lease auto.
Ik heb een optel som gemaakt en kwam op +- 1200 bruto op
Kosten zijn
verzekering (allrisk geen eigen risico.) vervangende auto bij servicebeurt
Wegen belasting.
Brandstof (gebaseerd op wat ik toen reed 60.000 per jaar)
Onderhoud etc

en dan Categorie 1 auto tot en met 28.000 euro aanschafwaarde
Zo kwam ik op dat bedrag.

<GOT>DrOPje #2516

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11 14:27
Je kan toch gewoon zolang je amper gebruikt hem puur zakelijk rijden? Houd je de bijtelling in je zak. En zodra je hem veel ga gebruiken kan je er altijd voor kiezen om hem ook evt. prive te gaan rijden.

Ik blijf erbij dat je voor het geld dat je nu kwijt bent aan je bijtelling nooit zelf een (vergelijkbare) auto kunt rijden.
Daarnaast stelt de werkgever je de auto beschikbaar om je functie uit te voeren. Dus ergens ook vreemd om dat 1 op 1 in geld om te zetten.
Ze bieden je de mogelijkheid, die wil jij niet, maar je wil wel het geld zien wat het zou kosten... vreemde gang van zaken. Als je werkgever er akkoord mee gaat is het mooi meegenomen, maar ik snap dat ze je geen 700 bruto erbij gaan geven. (en dan zeker volgend jaar wel kilometer vergoeding gaan vragen..)

• Raoul.TLS
Bij mijn toenmalige werkgever was het zo als je je auto inleverde kreeg je bruto iets van 900 erbij.
Maar goed als je kijkt wat die auto je zou kosten als je hem privé zou leasen met een contract van 4 jaar
met de opties die je nu tot je beschikking heb je voor jouw een bedrag waar je vast beter mee kan leven.

<GOT>DrOPje #2516

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 102% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:41 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:34
richard_1st schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:58:
Je kan toch gewoon zolang je amper gebruikt hem puur zakelijk rijden? Houd je de bijtelling in je zak. En zodra je hem veel ga gebruiken kan je er altijd voor kiezen om hem ook evt. prive te gaan rijden.

Ik blijf erbij dat je voor het geld dat je nu kwijt bent aan je bijtelling nooit zelf een (vergelijkbare) auto kunt rijden.
Daarnaast stelt de werkgever je de auto beschikbaar om je functie uit te voeren. Dus ergens ook vreemd om dat 1 op 1 in geld om te zetten.
Ze bieden je de mogelijkheid, die wil jij niet, maar je wil wel het geld zien wat het zou kosten... vreemde gang van zaken. Als je werkgever er akkoord mee gaat is het mooi meegenomen, maar ik snap dat ze je geen 700 bruto erbij gaan geven. (en dan zeker volgend jaar wel kilometer vergoeding gaan vragen..)
Op zich vind ik het niet vreemd hoor, je krijgt immers een budget (maandelijks) voor je mobiliteit. Dat je datzelfde budget krijgt (of iig iets wat daar in de buurt komt) waarmee je dan zelf moet zorgen dat je mobiel bent en naar klanten kan, omdat je werk inhoudelijk niet veranderd is het niet vreemd dat dat budget beschikbaar wordt gesteld aan je door deze bij je bruto loon op te nemen.
Het is immers zo dat collega's die hetzelfde doen en naar klanten gaan een vergoeding (bijdrage) van de baas krijgen om naar klanten toe te moeten. Zou juist van de zotte zijn wanneer je niet kiest voor lease, dat je dan de genoemde kosten zelf maar moet dragen voor een auto + onderhoud, en de baas je een kilometervergoeding betaald.

Bij mij op het werk werkt dat ook zo. Ik heb overigens ook een 308 (SW), maar last van de rug krijg ik er niet in en ik vind het vooral heerlijk dat de auto nu bijna een jaar oud is, dus ik nog 3 jaar kan / mag leasen. Inruilen/ leveren zal ik ook vast niet doen, en privé kan je er meestal niet tegen rijden als je heel veel kilometers maakt voor de baas.

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben een proforma opgesteld. Ze betalen liever te weinig dan marktconform.
Daarnaast reed ik laatst per ongeluk een lekke band, kon zelf een nieuwe band betalen, niet verhaalbare schade is eigen risico. Als ik straks de snelweg op rij en een lekke band krijg, waar ikzelf niets aan kan doen, dan is het betalen.

Dat is ook vrij krom en ook een van de redenen dat ik hem weg wil doen.

Maar dan moet ik er uiteindelijk wel een vergoeding voor krijgen die ongeveer gelijkwaardig is. En 280 euro, waar ik alles van moet gaan betalen gaat hem dan echt niet worden.

• richard_1st
jbdeiman schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:35:
[...]

Op zich vind ik het niet vreemd hoor, je krijgt immers een budget (maandelijks) voor je mobiliteit. Dat je datzelfde budget krijgt (of iig iets wat daar in de buurt komt) waarmee je dan zelf moet zorgen dat je mobiel bent en naar klanten kan, omdat je werk inhoudelijk niet veranderd is het niet vreemd dat dat budget beschikbaar wordt gesteld aan je door deze bij je bruto loon op te nemen.
Het is immers zo dat collega's die hetzelfde doen en naar klanten gaan een vergoeding (bijdrage) van de baas krijgen om naar klanten toe te moeten. Zou juist van de zotte zijn wanneer je niet kiest voor lease, dat je dan de genoemde kosten zelf maar moet dragen voor een auto + onderhoud, en de baas je een kilometervergoeding betaald.

Bij mij op het werk werkt dat ook zo. Ik heb overigens ook een 308 (SW), maar last van de rug krijg ik er niet in en ik vind het vooral heerlijk dat de auto nu bijna een jaar oud is, dus ik nog 3 jaar kan / mag leasen. Inruilen/ leveren zal ik ook vast niet doen, en privé kan je er meestal niet tegen rijden als je heel veel kilometers maakt voor de baas.
Als je daadwerkelijk een budget zou krijgen dan zou het anders zijn.
Maar dan zou de werkgever van ts hem een mobiliteitsbudget ter beschikking moeten geven van een x-bedrag. Dan zou het aan de ts zelf zijn of hij dan gaat leasen, zelf kopen, trein, fiets of wat dan ook neemt.
Maar ik maak uit zijn verhaal op dat dit niet aan de orde is.
In dit geval maak ik eruit op dat door de werkgever een auto ter beschikking is gesteld, ts heeft dit aanbod aangenomen, maar bevalt hem nu niet zo. En nu wil hij de kosten van de auto graag bovenop zijn salaris zien. Het is naar mijn idee wel reeël om hier een tegemoetkoming in te krijgen, maar het volledige leasebedrag lijkt mij wat veel (zeker als hij straks wel kilometervergoeding wil als hij een project op 100km van z'n woonplaats krijgt, of gaat hij dit zelf betalen dan?)

Verwijderd

Topicstarter
richard_1st schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:08:
[...]

Als je daadwerkelijk een budget zou krijgen dan zou het anders zijn.
Maar dan zou de werkgever van ts hem een mobiliteitsbudget ter beschikking moeten geven van een x-bedrag. Dan zou het aan de ts zelf zijn of hij dan gaat leasen, zelf kopen, trein, fiets of wat dan ook neemt.
Maar ik maak uit zijn verhaal op dat dit niet aan de orde is.
In dit geval maak ik eruit op dat door de werkgever een auto ter beschikking is gesteld, ts heeft dit aanbod aangenomen, maar bevalt hem nu niet zo. En nu wil hij de kosten van de auto graag bovenop zijn salaris zien. Het is naar mijn idee wel reeël om hier een tegemoetkoming in te krijgen, maar het volledige leasebedrag lijkt mij wat veel (zeker als hij straks wel kilometervergoeding wil als hij een project op 100km van z'n woonplaats krijgt, of gaat hij dit zelf betalen dan?)
Aan het begin (iets meer anderhalf jaar geleden) kreeg ik de vraag of ik wilde leasen of niet.
Uiteindelijk heb ik dit gedaan en heb ik iets langer dan een jaar in een VW Polo gereden.

Juli dit jaar kreeg ik een leasebudget van 700 incl brandstof en heb toen zelf een auto uit mogen zoeken.
Uiteindelijk kreeg ik een maand geleden (4 maanden na het inleveren van de Polo) een rekening voorgeschoteld van 600 euro aan eigen risico. Ik schijn schades te hebben gereden. Uiteraard niet hoeven te betalen, want ik heb nooit schades gereden met die auto.

Toen ik laatst thuis kwam met een lekke band heb ik uiteindelijk de band moeten laten vervangen. Die kosten werden op mij verhaald, terwijl dit gewoon onvoorziene kosten (gebruikskosten) zijn, lijkt mij.
Dit is toen erg tegengevallen en wil nu dus van de leaseauto af, maar ik ga er natuurlijk ook niet op inleveren, dat zou helemaal gekkenwerk zijn.

Er staat in mijn voorwaarden niets over mobiliteitsbudget. Ik kan wel kiezen voor 700 leasebudget / km-vergoeding of OV-vergoeding.
Lijkt mij niet meer dan normaal dat ik gecompenseerd hoort te worden, omdat ik dalijk een eigen auto aan moet schaffen. Onderhoud, benzine, verzekering, belasting, onvoorziene kosten, aanschaf, waardevermindering. Al die dingen bij mekaar opgeteld, is meer dan 280 euro in de maand (netto). Ik lever er dus alleen maar op in.

Het probleem is dat ik van mijn leaseauto af wil. Dat ik er niets voor wil inleveren en dat werkgever mij wilt blijven laten rijden in de leaseauto, omdat het voor hun belastingtechnisch beter uitkomt.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:00
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:23:
[...]

Lijkt mij niet meer dan normaal dat ik gecompenseerd hoort te worden, omdat ik dalijk een eigen auto aan moet schaffen. Onderhoud, benzine, verzekering, belasting, onvoorziene kosten, aanschaf, waardevermindering.
Deze snap ik niet, je werkgever levert toch een auto!? Dan hoef je toch niets aan te schaffen?

Doe even een realistische bril op. Dit komt op mij erg kinderachtig over. Over de hoogte van de vergoeding kun je alleen met je werkgever in conclaaf gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ruud schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:26:
[...]

Deze snap ik niet, je werkgever levert toch een auto!? Dan hoef je toch niets aan te schaffen?

Doe even een realistische bril op. Dit komt op mij erg kinderachtig over. Over de hoogte van de vergoeding kun je alleen met je werkgever in conclaaf gaan.
De werkgever levert een auto? Een leaseauto, ja... maar daar wil ik juist van af. :?
En ik "moet" geen nieuwe auto aanschaffen, voorlopig fietsend en daarna met OV / Motor of een tweedehands auto kopen.

Het lijkt mij in ieder geval niet meer dan logisch, dat hiervoor iets tegenover moet staan.
300 Bruto lijkt mij daarentegen dan niet echt realistisch.

De regeltjes met betrekking tot het leasen bij mijn werkgever is een van de redenen dat ik ervan af wil ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2016 16:30 ]

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-11 16:42
even -correct me if i'm wrong- maar je kan de lease-auto toch ook switchen om puur zakelijk te gaan rijden?
Dan kost het jezelf toch ook niks extra's?

Als je dan toch een prive auto hebt die je vriendin normaal gesproken gebruikt, en je zelf de auto ook nodig hebt zou ik hiervoor gaan...

• richard_1st
[...]
........Er staat in mijn voorwaarden niets over mobiliteitsbudget. Ik kan wel kiezen voor 700 leasebudget / km-vergoeding of OV-vergoeding.
Lijkt mij niet meer dan normaal dat ik gecompenseerd hoort te worden, omdat ik dalijk een eigen auto aan moet schaffen. Onderhoud, benzine, verzekering, belasting, onvoorziene kosten, aanschaf, waardevermindering. Al die dingen bij mekaar opgeteld, is meer dan 280 euro in de maand (netto). Ik lever er dus alleen maar op in.

Het probleem is dat ik van mijn leaseauto af wil. Dat ik er niets voor wil inleveren en dat werkgever mij wilt blijven laten rijden in de leaseauto, omdat het voor hun belastingtechnisch beter uitkomt.
Ik snap deze evenmin niet. Ik denk dat je strict gezien dan ook geen poot heb om op te staan. Heel zwart/wit gezien kan je werkgever je auto innemen en je een km- of OV-vergoeding geven.
Dat jij je lease auto niet wil, betekend niet automatisch dat je werkgever jou maar moet gaan compenseren in de onkosten die je zelf privé gaat maken.

Snap dat je het zelf wel graag zo ziet, maar echt reeël is het niet. Je hebt nu immers de beschikking over een lease auto.
Beter ga je in gesprek met je werkgever over het stuk eigen risico wat je op je lease auto heb. Misschien kan hij daar wat aan doen waardoor je niet voor dit soort kosten komt te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook niet reëel dat ik met mijn prive auto/motor zakelijke kilometers moet gaan maken, zonder dat ik er wat voor terugkrijg. Wat dacht je van afschrijving. Ik maak meer kilometers, dus afschrijving gaat sneller, daarnaast het onderhoud wat vaker moet gebeuren.

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat daar iets tegenover hoort te staan, naast de km-vergoeding die niet voldoende is om überhaupt de brandstofkosten eruit te halen.

Daarnaast is het een mogelijkheid om alleen zakelijk te rijden om zo onder bijtelling uit te komen.
Maar zelfs dan zit ik nog steeds met een regeling, waar zelfs juristen vraagtekens bij hebben.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:34
[...]

Aan het begin (iets meer anderhalf jaar geleden) kreeg ik de vraag of ik wilde leasen of niet.
Uiteindelijk heb ik dit gedaan en heb ik iets langer dan een jaar in een VW Polo gereden.

Juli dit jaar kreeg ik een leasebudget van 700 incl brandstof en heb toen zelf een auto uit mogen zoeken.
Uiteindelijk kreeg ik een maand geleden (4 maanden na het inleveren van de Polo) een rekening voorgeschoteld van 600 euro aan eigen risico. Ik schijn schades te hebben gereden. Uiteraard niet hoeven te betalen, want ik heb nooit schades gereden met die auto.

Toen ik laatst thuis kwam met een lekke band heb ik uiteindelijk de band moeten laten vervangen. Die kosten werden op mij verhaald, terwijl dit gewoon onvoorziene kosten (gebruikskosten) zijn, lijkt mij.
Dit is toen erg tegengevallen en wil nu dus van de leaseauto af, maar ik ga er natuurlijk ook niet op inleveren, dat zou helemaal gekkenwerk zijn.

Er staat in mijn voorwaarden niets over mobiliteitsbudget. Ik kan wel kiezen voor 700 leasebudget / km-vergoeding of OV-vergoeding.

Ik snap inderdaad waarom je er vanaf wil stappen, maar ik had het alleen deels goed begrepen (voor mijn voorgaande reactie). Je hebt de keuze uit, Leasebudget, KM vergoeding of OV-vergoeding, als je dus niet meer wilt leasen kom je op KM vergoeding of OV vergoeding uit.
Wil de baas dan dat je toch met een auto naar klanten toe gaat (of kan dat niet anders, omdat deze niet (tijdig) met OV bereikbaar zijn, dan zal de zaak ook een (poule)auto beschikbaar moeten hebben/ stellen, zodat jij wel de mogelijkheid hebt om (op tijd) bij die klanten te kunnen komen.

Ik ken de precieze aard van je functie niet, maar ze zijn niet verplicht je e.e.a. volledig te vergoeden/ compenseren, mits maar geregeld wordt dat je op een goede/ fatsoenlijke manier van / naar je werk kan. In mijn geval (consultant) is het zo dat ik naar klanten moet, en daarvoor vervoer moet hebben. Ik kan daarbij kiezen voor het leasen van een auto, heb ook de keuze of ik deze alleen zakelijk, of ook privé wil gebruiken (bijtelling of niet) en als ik beiden niet wil krijg ik het leasebudget bruto bij het loon op, maar wordt ik wel geacht daarvan zelf te zorgen dat ik naar klanten toe kan. (vervoer heb, waarbij dit gezien de locatie(s) van onze klanten eigenlijk niet anders kan dan met de auto) Ik moet voor dat geld dan zelf een auto regelen, het onderhoud, de afschrijving, verzekering, wegenbelasting e.d. betalen. Gezien ik nu een netto bijtelling betaal van ong. 200 euro, zou ik gecombineerd met het leasebudget op al met al zo'n 400 euro uitkomen, waarbij ik wel zelf de km's betaal.
Eigenlijk is leasen voor mij daarmee heel aantrekkelijk, omdat ik nu privé mag rijden, in NL gratis kan tanken en een prima auto onder de kont heb.

Overigens was dat bij onze leaseregeling ook zo dat het contract echt heel bijzonder was, maar ik heb deze aan laten passen zodat deze wel logisch was en ik ermee akkoord ging.

(denk aan: Je bent ten alle tijde verantwoordelijk voor de auto, ook eigen risico, maar de baas kan verwachten dat je je auto aan collega's uitleent die naar klanten moeten. Een soort van poule auto, maar ik ben wel verantwoordelijk. Zo werkt dat naar mijn mening niet, dus dergelijke zaken heb ik eruit laten halen.)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Je krijgt er iets voor terug, 19 cent per km.

Dat dit niet dekkend is is een andere discussie.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:00
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:29:
[...]

De werkgever levert een auto? Een leaseauto, ja... maar daar wil ik juist van af. :?
En ik "moet" geen nieuwe auto aanschaffen, voorlopig fietsend en daarna met OV / Motor of een tweedehands auto kopen.

Het lijkt mij in ieder geval niet meer dan logisch, dat hiervoor iets tegenover moet staan.
300 Bruto lijkt mij daarentegen dan niet echt realistisch.

De regeltjes met betrekking tot het leasen bij mijn werkgever is een van de redenen dat ik ervan af wil ;)
Ik begrijp de casus donders goed. Maar los van jouw wens om je auto in te leveren;

Jij stelt dat je een auto moet kopen voor je zakelijke km's. Dat hoeft helemaal niet je werkgever voorziet daarin.

Wil je die leaseauto niet, dan heeft je werkgever twee andere opties. Je krijgt een OV-kaart of je krijgt de kilometervergoeding.

Je stelt dat je daar nog niet eens de brandstof van kan betalen. Dan blijft er volgens mij nog maar 1 optie over en dat is OV. Vergeet je dan niet om de kilometers van/naar de opstap-plaats te declareren a 19ct per km? Daar kun je dan mooi de slijtage aan je fiets/schoenen van betalen.

Ga nou eerst een luisteren wat ze je willen bieden en stel je anders op dan dat je hier doet. Je moet het voor elkaar zien te krijgen dat ze gaan afwijken van wat ze vastgelegd hebben in de regelgeving. Daar heb je goodwill voor nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
Aan het begin had ik de keuze leaseauto of hoger salaris. Ik wil nu dus gebruik maken van hoger salaris i.p.v. leaseauto.
Het moet mijn inziens dan wel realistisch zijn. (Marktconform)

Eerste bod heb ik al gehad. Het is meer mijn reactie, omdat er in het verleden al dingen zijn gebeurd. Afspraken die niet worden nagekomen ook met betrekking tot geld.

Jullie kennen de werkgever niet, vandaar ook mijn reactie.

Heb al een mail gestuurd om op kantoor te praten. Doe dit liever face-to-face in plaats van over de mail.

Helaas nog geen reactie. In ieder geval dank allen. Ik weet genoeg!

Verwijderd

Volgens mij moet jij je leaseauto niet kwijt, maar je werkgever kwijt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:14
Het helpt altijd om de situatie ook eens van de kant van de werkgever te bekijken.
Op dit ogenblik betaalt die een leaseauto, en daar staateen bepaalde kost tegenover.
Ipv enkel te kijken naar wat jij netto overhoudt moet je ook eens nakijken wat jouw wensen zouden kosten aan de werkgever.

Ik ben belg en ken de regels in NL onvoldoende, maar ik ben zeker dat je dat wel kan inschatten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 15:41

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Als ik het zo lees ben je inderdaad eerder aan een andere werkgever toe. Een lekke band die je zelf als berijder mag betalen? 8)7 Mijn werkgever betaald zelfs het eigen risico bij schades voor me. :*) (krasjes die de leasemaatschappij als schade ziet)

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 01:56
Ondanks dat ik begrijp dat je teleurgesteld bent denk ik dat het een vrij nette regeling is van de WG:

* Je WG had volgens het arbeidscontract geen extra vergoeding hoeven te geven als jij geen gebruikt maakt van de lease auto. Het is namelijk geen Mobiliteitsvergoeding
* De totale kosten voor je WG voor die 300 bruto loon ligt veel hoger dan dan bedrag: denk aan werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, je vakantiegeld en evt 13e maand die over je maandsalaris berekend wordt en evt WG deel van pensioenbijdrage. Telt op

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 14:55

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:38:
Ze hebben een proforma opgesteld. Ze betalen liever te weinig dan marktconform.
Daarnaast reed ik laatst per ongeluk een lekke band, kon zelf een nieuwe band betalen, niet verhaalbare schade is eigen risico. Als ik straks de snelweg op rij en een lekke band krijg, waar ikzelf niets aan kan doen, dan is het betalen.

Dat is ook vrij krom en ook een van de redenen dat ik hem weg wil doen.

Maar dan moet ik er uiteindelijk wel een vergoeding voor krijgen die ongeveer gelijkwaardig is. En 280 euro, waar ik alles van moet gaan betalen gaat hem dan echt niet worden.
Waarom moet je het van 280 euro betalen? Het idee is toch juist dat je de auto de deur uit doet want hij wordt niet gebruikt? Je houdt dus netto gewoon 280 euro over plus eventuele km vergoeding, die gezien korte afstand waarschijnlijk zeer laag is.

Je kunt op basis van het voorstel van de werkgever dus redeneren:
- Je hebt een auto voor de deur
OF
- Je hebt 280 euro per maand extra netto
Wat heb je liever?

Wat ik een beetje vreemd vind, is dat veel mensen maar verwachten dat de werkgever alles keurig er bij op de loonstrook parkeert.
Ten eerste komen de kosten dan hoger uit voor de werkgever (ivm bonussen, pensioen, maar ook loonsverhogingen in de toekomst.) Ten tweede: is het niet zo dat je bij dergelijke onderhandelingen een win-win situatie moet creëren? Wat is de motivatie voor de werkgever om anders mee te werken?

Ik vind het aanbod daarom niet zo vreemd. Het klopt inderdaad dat je voor dat geld geen auto rijdt, maar dat wilde je ook niet. Het is 280 euro schoon aan de haak.

• Question Mark
  • Laatst online: 19-11 15:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vergeet even niet dat die 700 euro leasebudget, inclusief brandstof is.

Die brandstofvergoeding zul je straks nog steeds kunnen krijgen als je zakelijke km's moet gaan maken. De kale leaseauto kost je werkgever misschien 500 euro.

Jij krijgt 300 euro loonsverhoging, maar je werkgever betaalt daar ook extra pensioenpremie, 8% vakantiegeld en een percentage voor een eventuele bonus over.

Best kans dat die 300 euro loonsverhoging zich vertaald naar 500 euro extra kosten voor de werkgever. Zonder de berekening van de werkgever te kennen kan het best wel eens een fair aanbod zijn.

Kun je eens aangeven waarom je het zelf te mager vind?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hangt van de werkgever af. Er zijn er ook die of een groot gedeelte van de OV kosten vergoeden
of 4 cent per kilometer, daar kan je amper van fietsen.
Dat je een lekke band moet betalen is wat jammer maar voor een privé auto mag je alle banden betalen als ze vervangen moeten worden en van je netto loon waar je al belasting over betaald hebt.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-11 14:48
LangTall schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:53:
Als ik het zo lees ben je inderdaad eerder aan een andere werkgever toe. Een lekke band die je zelf als berijder mag betalen? 8)7 Mijn werkgever betaald zelfs het eigen risico bij schades voor me. :*) (krasjes die de leasemaatschappij als schade ziet)
Per ongeluk een lekke band rijden? Dan lijkt het me meer dat ie ergens doorheen gereden is of een bv een stoeprand heeft gepakt waarbij het risico op lekke banden wat groter was. Als je een band semi-bewust kapot rijdt, dan mag je bijna overal dokken. .

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:48:
[...]

Per ongeluk een lekke band rijden? Dan lijkt het me meer dat ie ergens doorheen gereden is of een bv een stoeprand heeft gepakt waarbij het risico op lekke banden wat groter was. Als je een band semi-bewust kapot rijdt, dan mag je bijna overal dokken. .
Als iemand vandaag mijn band zou lek steken, is het 1 eigen risico.
Als er vandaag 1 band wordt lek gestoken en morgen weer 1, dan is het 2 keer eigen risico voor mij.

Als iemand mij niet zou mogen en die steekt elke dag een band lek, zit ik aan het eind van het jaar diep in de schulden.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Waar is je leasecontract op gebaseerd (looptijd / kilometers?)
Als je 700 hebt incl. brandstof, diesel met 35000 km 4 jaar dan lijkt 300 bruto inderdaad wat weinig nog wat kunnen onderhandelen?

• Question Mark
  • Laatst online: 19-11 15:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom lijkt dat weinig? Een werkgever kijkt naar de kosten voor hem.

Het kan best zijn dat de kosten voor een leasauto van 700 euro, incl brandstof de werkgever evenveel kost dan 300 euro loonsverhoging, meer vakantiegeld, meer winstuitkering, premies en bijdrage pensioen + een km vergoeding voor zakelijke km's....

Ik heb het idee dat veel mensen op gevoel "vinden" dat het bedrag laag is, maar zonder de berekeningen te kennen kun je er weinig van vinden. TS moet gewoon (zoals hij zelf ook graag wil) het gesprek aan gaan en tijdens dat gesprek moet de werkgever die berekening maar eens laten zien...

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 25-11-2016 08:58 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1