Toon posts:

ASUS - slecht gecalibreerde schermen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Eerder gaf iemand in een andere draad aan dat ASUS slecht gecalibreerde (kleur) monitors verkoopt.
Werelds in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 138"
Naar aanleiding daarvan - hij gaf geen toelichting, ik had er wel nog om gevraagd - ben ik even gaan zoeken. Ik kwam uit op deze reactie op Reddit.
https://www.reddit.com/r/...t_bought_a_glorious_asus/
Brothers and sisters of PCMR. Like many of you, I have been privileged enough to ascend to 144Hz gaming. I purchased a Asus VG248QE monitor a while back and out of the box the colors are pretty washed out.

Ik heb wat verder gelezen op de links die daar zijn geplaatst maar ik kom kennis en ervaring tekort om in te schatten of dat dit nu wel of niet een reden is om die monitors te mijden. Ik heb eerder monitors gekocht van een merk (LG) waarbij je niet dergelijke problemen hebt. Als je een FreeSync monitor met een wat hogere resolutie en een wat hogere refreshrate wil dan is er momenteel erg weinig keuze en kom je op ASUS uit als je een redelijke prijs wil hebben.
Vandaar mijn vraag, als je een monitor zou kopen van een merk wat slecht de kleuren calibreert, wat kan je dan doen om dit op te lossen en werkt die oplossing in alle applicaties? Met andere woorden, respecteren de applicaties (spellen) jouw instellingen?

Ik zou natuurlijk het liefst input krijgen van iemand die een dergelijke montior heeft, dit probleem constateerde en het heeft opgelost. Hoewel er ASUS in de titel staat is input over andere merken die er niets van bakken natuurlijk ook welkom.

Alle reacties

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Games gaan vaak over softwarematige kalibratie heen, en dan heb je dus alleen hardwarematig kalibreren over (en die optie zit niet in de goedkopere monitors).

Maar ik zou me er niet superdruk om maken. Tig miljoenen consumenten kijken elke dag naar de meest ruk gekalibreerde beelden, maar toch verkopen die TV's en laptops.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

Topicstarter
Jeroenneman schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:04:
Games gaan vaak over softwarematige kalibratie heen, en dan heb je dus alleen hardwarematig kalibreren over (en die optie zit niet in de goedkopere monitors).

Maar ik zou me er niet superdruk om maken. Tig miljoenen consumenten kijken elke dag naar de meest ruk gekalibreerde beelden, maar toch verkopen die TV's en laptops.
Ik ben niet een van die miljoenen consumenten, ik maak me er wel druk om, vandaar ik dat ik ernaar informeer. ;)
Als ik veel betaal voor een monitor dan wil ik dat dit soort details in orde zijn.
Jij stelt dus dat het lastig op te lossen is als de fabrikant dat niet fatsoenlijk heeft gedaan? Hoe doet Acer het in vergelijking met LG, Samsung en Pixio? Als je een niet-TN monitor wil voor 1440p en je wil een hogere refreshrate hebben dan zijn Asus, Acer en Pixio (als je die uit een ander land bestelt) blijkbaar voorlopig de enige twee realistische opties. De Eizo is wel heel erg duur.
categorie: Monitoren

Edit
Ik heb nog een monitor gevonden, blijkbaar nog niet verkrijgbaar in Nederland tenzij Tweakers slordig is geweest want het staata nog niet in de database van Tweakers.
https://www.amazon.com/Pi...Displayport/dp/B01HPDAF68

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2016 13:50 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:34
Jeroenneman schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:04:

Maar het calibreren van een monitor is per definitie een combinatie van Hardware en software. Ofwel als je een monitor calibreert zal je eerst op de monitor zelf de instelling zo dicht mogelijk bij het gewenste target brengen. Daaropvolgend creert de software een icc profiel die de output van de grafische kaart in feite finetuned. Dit Icc profiel wordt door windows gebruikt om zijn kleuren te beheren. Daarmee denk ik dat kalibratie van je monitor in games standhoud.

Waar het vaak misgaat is dat diverse programma's de kleurruimtes van bijvoorbeeld foto's niet respecteren. En je alsnog rare kleuren krijgt.