Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanpa
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-05-2021
Deze week ontvang ik een nieuw systeem met daarin een GA-H67M-D2-B3 moederbord van Gigabyte.
Dit systeem heeft 8Gb DDR 3 geheugen een Asus GTX750 TI 2Gb videokaart en een I5 2400 CPU.
Mijn huidige systeem heeft ook 8Gb DDR3 maar een Asus P8H61-M PRO (B3) moederboard en een GT440 videokaart van 1Gb met een I5 2300 CPU en een Samsung SSD 850 128Gb AHCI 6gb gekoppeld.

Nu wil ik graag van deze 2 een nieuw systeem maken met de beste componenten van beide.
Het lijkt me overduidelijk dat ik de I5 2400 en de GTX 750 ga gebruiken maar ik twijfel over het systemboard. De Gigabyte heeft geen USB 3.0 maar wel een H67 chipset t.o. de H61 van de Asus.
Weet ook niet welk bord ouder is.

Wie kan me adviseren om de juiste keuze te maken?
Mijn PSU is overigens van Corsair de HX620W en misschien nog handig om te vermelden, mijn huidige systeem is van Asus de V7-P8H61E

Barebone met daarin dus het betreffende bord.

Met Google kom ik niet ver omdat de H61 volgens de gegevens geen USB 3 zou hebben maar dat heeft de Asus dus wel. Verder zou het weinig verschil maken.

Verder heb ik nog een vraagje mbt mijn huidige Asus systeem. Op de Asus website vind je biosupdates voor mijn barebone systeem. Maar voor het geplaatste moederbord vind je meer biosversies dan voor de barebone. Kan ik toch gewoon de updates draaien voor dit bord of moet ik me houden aan wat op de behuizing staat? Ook dat kan ik niet op internet vinden maar houd me al wel een jaar bezig...

[ Voor 19% gewijzigd door pietvanpa op 21-11-2016 16:09 . Reden: Verkeerd barebone model genoemd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

De USB3 controller is simpelweg niet geïntegreerd in de chipset. Dus dat zal een asmedia of renesas controller zijn. Niet echt iets mis mee. Verder zijn beide borden B3 revisie, dat is zeker wat je wil hebben, no issues there. Ook beide SATA3 aan boord, Gigabit LAN eigenlijk inderdaad redelijk hetzelfde.

Als je waarde hecht aan USB3, neem de Asus. Anders is het inderdaad om het even.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:06
Bordjes hebben allebei een eerste prijsvermelding van 30 maart 2011.
Ze hebben allebei 2xSATA 600 voor SSD's. En ook allebei PCI-E 2.0 sloten voor de videokaart.

https://www.asus.com/be-n...8H61M_PRO/specifications/
http://www.gigabyte.de/pr...uct-page.aspx?pid=3771#sp

Gewoon het bordje nemen met USB 3.0 :)

Reactie van Neliszmaster net ff gemist :)

Biosupdates voer ik zelf alleen maar uit als het nodig is. Als het bord performance issues heeft, functionaliteiten mist of nieuwe onderdelen niet ondersteund. Als het gewoon werkt dan geldt voor mij "If it ain't broken, don't try to fix it" :)

[ Voor 38% gewijzigd door Baloes op 21-11-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanpa
Het is idd zo dat beide borden veel gemeen hebben. Het Gigabyte bord heeft een extra PCI-e slot maar dat gebruik ik niet. UPDATE: het Asus bord heeft dat ook. Had het idee dat het Asus bord wat low-end was en dat het Gigabyte bord misschien wat degelijker was en een upgrade zou kunnen zijn. Als ik het Asus bord overplaats (wil wel een nieuwe behuizing ipv dat plastic kastje) hoef ik ook geen nieuwe Windows 10 licentie hopelijk...

[ Voor 5% gewijzigd door pietvanpa op 21-11-2016 18:52 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanpa
Hier gaat iets mis:

In mijn behuizing zit het volgende bord:
ASUS p8h67-m pro/v-p8h67e/dp_mb (dat staat op de stikker).
Er zit nu biosversie 3603 op. In het UEFI / bios staat type V-P8H67E.
Kan ik (ongeacht wat er op de behuizing staat) risicoloos mijn bios updaten. en welke kies ik dan:

P8H67-M PRO BIOS 3904
P8H67-V BIOS 3707
V-P8H67E BIOS 0801*

of volgens de behuizing V-P8H61E 0310 BIOS.

Het lijkt er echter op dat er toch een Intel H67 chipset inzit ipv de door de kast gesuggereerde H61.
* Ze hadden beter op de behuizing V7-P8H67E kunnen zetten (kastje is exact hetzelfde) maar die heeft ook weer andere biosmogelijkheden (de 0801 als laatste).

Gezien de huidige versie (3603) is 3707 een logische stap (in dat rijtje staat ook mijn bios), Maar qua type (zoals weergegeven in het bios zou het 0801 moeten zijn. 3603 komt niet in dat rijtje voor. Ook niet bij P8H67-M Pro waar 3904 de laatste versie is)

Qua uiterlijk lijkt mijn bord het meest op de P8H67-M PRO omdat deze (vergiste me eerder) een 2e PCI-E 4x slot heeft en crossfire ondersteunt. Maar mijn bord heeft geen heatsink achter de cpu zitten en ik heb 3x sata 6gb en 2x 3gb ipv bij de P8H67-M PRO 2x sata 6Gb en 4x 3Gb. Ik heb Asmedia USB 3 poorten.

Zou het kunnen zijn dat er een verkeerde BIOS op mijn huidige bord is geïnstalleerd?

Waarom maakt Asus het zo moeilijk?
Ik ben nu echt de weg kwijt :? wie kan me helpen?? :'(

[ Voor 134% gewijzigd door pietvanpa op 21-11-2016 18:50 . Reden: Duidelijkheid schaffen in vraagstelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanpa
Afbeeldingslocatie: http://www.griendtsveen.net/asus1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.griendtsveen.net/asus2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Om het ff zeker te weten : download eens even speccy : http://www.piriform.com/speccy/builds

Als je dat programmatje draait krijg je precies te zien wat er in je behuizing zit en welke bios er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:49

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanpa
Aankoopadvies? dat lees ik niet terug in mijn topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik was in de luren gelegd door je titel. Ik ging er vanuit dat je een van beiden moest aanschaffen. Schopje terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanpa
Manufacturer ASUSTeK COMPUTER INC.

Model V-P8H67E (LGA1155)
Version Rev X.0x
Chipset Vendor Intel
Chipset Model Sandy Bridge
Chipset Revision 09
Southbridge Vendor Intel
Southbridge Model H67
Southbridge Revision B3
System Temperature 31 °C

BIOS
Brand American Megatrends Inc.
Version 3603
Date 16-2-2012

[ Voor 72% gewijzigd door pietvanpa op 21-11-2016 21:21 . Reden: Er ontbrak info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanpa
br00ky schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:13:
Ik was in de luren gelegd door je titel. Ik ging er vanuit dat je een van beiden moest aanschaffen. Schopje terug!
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Dit is de manual die bij jouw barebone hoort : https://www.manualslib.co...8h67e.html?page=45#manual

Meteen het goede moederbord die zij toch ook duidelijk P8H67-M PRO noemen. Maar wijkt wel af van de gewone pro die los te koop is.

https://www.asus.com/nl/s...5/4/1/7drpRbVeXo8JSFhE/8/

Hier staat dat voor jouw barebone 3603 de laatste uitgebrachte bios is...

Waarom wil je nu zo graag de bios updaten? Heb namelijk het idee dat ie nu gewoon up to date is.

Is er een functionaliteit die mist of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanpa
Het hield me gewoon al een hele tijd bezig. Dit bord zit zometeen in een Antec behuizing en stel dat ik hem in deze behuizing had gekregen was het een raadsel voor mij welk Bios er in zou moeten. Ik vraag me dan ook af waarom er dan een speciale versie is van de P8H67-M PRO. Ik had er dan al lang 3904 als Bios inzitten. (wil gewoon graag altijd up-to-date zijn). Zou dat überhaupt werken?

Mijn Bios geeft V-P8H67E als moederboard aanduiding, maar Asus bedoeld dus eigenlijk dat het een systeem uit de serie V 6, 7 of 9 is met daarin een P8H67xx bord. Op de kast staat zelf V7-P8H61E wat ook al verwarrend is omdat er een H67 bord in zit. En dat komt dan misschien weer door de terugroepactie van Asus destijds i.v.m. de B3 stepping?

Maar deze onduidelijkheden waren ook o.a.de reden om het Gigabyte bord te laten zitten in de Antec. En dan komen we weer terug bij de originele vraagstelling die nu misschien wel iets is verduidelijkt na het antwoord van Baloes: Wat is de beste keuze: Het GA-H67M-D2-B3 bord van Gigabyte in gebruik nemen met de GTX750 en de i5 2400 of de P8H67-M PRO (B3) van Asus handhaven en de CPU en GPU daarop overzetten?

[ Voor 25% gewijzigd door pietvanpa op 22-11-2016 08:58 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor wat betreft de upgrade, de grafische kaart daarmee ga je er iets op vooruit. Althans, dit met een slag om de arm want we weten niet waar je de grafische kaart voor wil gebruiken.
Voor de rest, moederbord maakt geen verschil qua prestaties, cpu maakt geen verschil qua prestaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanpa
Het is om te renderen (GoPro) software. Ik game niet ofzo dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar dan wil je hebben:
1e: een I7 cpu (zo snel mogelijk)
2e: voldoende RAM. minimaal 8 GB RAM, liever meer
3e: een snelle hard disk, een SSD dus.

ten vierde, afhankelijk van de software wil een GPU ook wel eens helpen.
Pagina: 1