Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyBeaver
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-07 22:16
Hee,

Al een paar dagen ben ik het internet aan het afzoeken op zoek naar een nieuwe monitor, echter blijkt dit een erg lastige keuze. Ik ben erg aan het twijfelen tussen een 1440p monitor of een 4k monitor. Ik ga de monitor voornamelijk gebruiken voor gaming en het kijken van films/series.

Voor mijn gevoel is de 4k monitor de betere keuze omdat er momenteel nog maar weinig prijsverschil zit tussen 1440p. Nadeel is wel dat mijn videokaart 4k uiteraard bij lange na niet aan kan, zelf vrees ik ook dat 1440p erg lastig gaat worden. Echter ben ik wel van plan te gaan upgraden in de toekomst.

Mijn idee was dat ik de wat zwaardere grafische games kan downscalen naar 1080p. Echter blijkt dit in de praktijk niet altijd goed te werken en geeft dit kwaliteitsverlies tot resultaat. Hierover staan wisselende verhalen op internet, heeft iemand hier ervaring met 1080p op een 4k scherm? Dit is voor mij op de belangrijkste factor voor het kiezen tussen een 1080p en 1440p monitor.

Om eerlijk te zijn geef ik niet zoveel om +60hz monitoren, ik speel niet zoveel fps games.

Jullie advies wordt gewaardeerd.

Ik zoek een? Monitor

Wat is je budget? 300-500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren? Ik sta overal voor open

Momenteel heb ik de volgende monitoren op het oog:
pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart
pricewatch: BenQ GW2765HE Zwart

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn systeem:
CPU: AMD fx8120
MOBO: Asus Sabertooth 990fx
GPU: Sapphire R9 280x toxic edition
RAM: 16GB DDR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:03
Zelfs op 1440p krijgt die kaart het erg lastig , 4 k gamen vraagt om een serieus stevige pc. Sterker nog een 1080gtx is nog niet in staat om alle games 100% te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 17:50

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Wat freaky35 zegt klopt als een bus.

Persoonlijk zou ik eerder investeren in een 1440p monitor en dan eentje met een hoge herz en het liefst op een IPS paneel. Heb je al eens een 1440p monitor in actie gezien op 144hz bijvoorbeeld? Beter nog dat je achter de knoppen zit en dan een snelle shooter speelt ofzo. Dan komen die specs nog meer tot hun recht. Het speelt zoveel soepeler en vloeiender en je ogen krijgen alles beter mee. Als je dan een keer terug gaat naar een 60hz dan voelt dit stroperig aan. Combineer je dit ook nog met FreeSync of G-Sync dan is het helemaal feest want als je dan een game tegenkomt die af en toe dropt naar <60fps dan vangt deze techniek dit mooi op en blijft alles zeer vloeiend aanvoelen. Plus je hebt geen last van mega irritante screen tearing.

Ik zou toch nogmaals je opties beter bekijken. Volgens mij heb je dat nu nog niet goed genoeg gedaan.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyBeaver
Dank voor jullie reacties.

@freaky35
Hier ben ik me compleet van bewust. Vandaar ook mijn vraag over het downscalen naar 1080p op een 4k monitor.

In de eerste instantie was mijn idee om de 4k monitor aan te schaffen zodat ik alvast future proof ben voor wanneer 4K gamen iets beter te betalen wordt. En dmv downscalen naar 1080p zou ik dit dan kunnen rekken.

Het lijkt mij idd toch verstandiger om voor een 1440p monitor te gaan. Wat denken jullie van pricewatch: BenQ GW2765HE Zwart? Verwachten jullie dat mijn 280x nog wel even mee kan met een 1440p monitor of zal ik deze op korte termijn moeten upgraden?

Voor een monitor met ips en 144hz zit ik al snel aan het dubbele bedrag van de BenQ met ips en 60hz. Dit is het voor mij denk ik niet waard, aangezien ik geen fps fanaat ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Wat ik ook lees met de 280x is dat de kaart geen 2.0 HDMI heeft. Dat maakt 4K lastig om op 60hz te krijgen.

Ik zou zoals hierboven gezegd word eerder voor een 1440p scherm gaan, met meer hz. Zorgt voor een veel vloeiender beeld en minder blur.

Mijn 1440p scherm heeft dat ook en dat is echt een verademing tenopzichte van 60hz. Ook al speel je geen shooters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:12
CrazyBeaver schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:45:
Hier ben ik me compleet van bewust. Vandaar ook mijn vraag over het downscalen naar 1080p op een 4k monitor.
Ik heb een Samsung 28D590D en dat downscalen ziet er echt niet uit. In theorie klinkt het tof, in de praktijk is het (gek genoeg) gewoon super wazig.

Had icm die monitor 2x R9 290 om de boel goed aan te sturen nodig. Eigenlijk was dat nog te weinig voor 60fps. Jouw CPU en je videokaart is flink minder... daar ga je voor gaming echt geen plezier aan beleven. Daarbij vind ik persoonlijk dat 4K weinig toevoegt.

Ik zoek zelf dan ook een 21:9 1440p monitor om mijn 4K-scherm mee te vervangen... maar dat is dan weer extreem duur :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyBeaver
freaky35 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:47:
Wat ik ook lees met de 280x is dat de kaart geen 2.0 HDMI heeft. Dat maakt 4K lastig om op 60hz te krijgen.

Ik zou zoals hierboven gezegd word eerder voor een 1440p scherm gaan, met meer hz. Zorgt voor een veel vloeiender beeld en minder blur.

Mijn 1440p scherm heeft dat ook en dat is echt een verademing tenopzichte van 60hz. Ook al speel je geen shooters
4K op 60Hz is met mijn kaart uiteraard gewoon mogelijk met displayport. Alleen de allernieuwste kaarten hebben HDMI 2.0.

Ik zou graag een monitor met hogere refresh rate halen maar de prijzen zijn zoveel hoger. Een tn scherm met 144hz refresh rate kan ik vinden vanaf 450 euro, is dit het waard ten opzichte van de BenQ met ips en 60hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyBeaver
Richh schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:49:
[...]

Ik heb een Samsung 28D590D en dat downscalen ziet er echt niet uit. In theorie klinkt het tof, in de praktijk is het (gek genoeg) gewoon super wazig.

Had icm die monitor 2x R9 290 om de boel goed aan te sturen nodig. Eigenlijk was dat nog te weinig voor 60fps. Jouw CPU en je videokaart is flink minder... daar ga je voor gaming echt geen plezier aan beleven. Daarbij vind ik persoonlijk dat 4K weinig toevoegt.

Ik zoek zelf dan ook een 21:9 1440p monitor om mijn 4K-scherm mee te vervangen... maar dat is dan weer extreem duur :P
Heel erg bedankt voor je reactie, dit is precies wat ik even moest horen. Ik ga dus zeker niet voor een 4k scherm.

Succes met het vinden van een nieuwe monitor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
CrazyBeaver schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:45:
Dank voor jullie reacties.

@freaky35

In de eerste instantie was mijn idee om de 4k monitor aan te schaffen zodat ik alvast future proof ben voor wanneer 4K gamen iets beter te betalen wordt. En dmv downscalen naar 1080p zou ik dit dan kunnen rekken.

Het lijkt mij idd toch verstandiger om voor een 1440p monitor te gaan. Wat denken jullie van pricewatch: BenQ GW2765HE Zwart? Verwachten jullie dat mijn 280x nog wel even mee kan met een 1440p monitor of zal ik deze op korte termijn moeten upgraden?

Voor een monitor met ips en 144hz zit ik al snel aan het dubbele bedrag van de BenQ met ips en 60hz. Dit is het voor mij denk ik niet waard, aangezien ik geen fps fanaat ben.
Eerlijk gezegd wel,1440p op 60 hz of meer vraag al best veel van een systeem,de kaart zal het erg lastig krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyBeaver
freaky35 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:53:
[...]

Eerlijk gezegd wel,1440p op 60 hz of meer vraag al best veel van een systeem,de kaart zal het erg lastig krijgen.
Thanks, dan denk ik dat binnenkort mijn pc maar eens ga upgraden. Ik wil eigenlijk wel nog even wachten op zen/kaby lake voor ik dit ga doen. Overigens hoeft van mij niet alles perse op ultra, ik kan ook best leven met medium-high settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 14:24

BiLo

PSN: toiletcleaner

Deze review van de buren is misschien wel wat voor je:

https://nl.hardware.info/...eview-ips-ultra-hd-koopje

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zit inderdaad fout te zoeken, want alles is zo uit balans.

Bijv, je PC is nu zo zwak, dat zelfs op een 1440 monitor er niet al te veel te verwachten is. Laat staan 4k. De grafische kaart die dan nodig is, is duurder dan je hele pc nu, en dan hebben we het nog niet over de aanschafprijs van de monitor.

Ik zou overwegen eerst een medium game machine aan te schaffen, dan verder sparen voor een mooie monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyBeaver
Reepje schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:10:
Je zit inderdaad fout te zoeken, want alles is zo uit balans.

Bijv, je PC is nu zo zwak, dat zelfs op een 1440 monitor er niet al te veel te verwachten is. Laat staan 4k. De grafische kaart die dan nodig is, is duurder dan je hele pc nu, en dan hebben we het nog niet over de aanschafprijs van de monitor.

Ik zou overwegen eerst een medium game machine aan te schaffen, dan verder sparen voor een mooie monitor.
Ik was zeker ook al van plan mijn PC te gaan upgraden. Denk je echt dat met een r9 280x totaal niet te spelen valt in 1440p? Ik speel eigenlijk maar zelden echt zware games. Games zoals diablo3, WoW, cities skylines, gta v kan ik toch wel spelen lijkt me? Het hoeft van mij niet allemaal op ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je grafische kaart kan wel door de beugel, maar je cpu niet.
Spellen die weinig cpu kracht nodig hebben zullen dus redelijk lopen. Maar 1440p zal altijd meer cpu kracht vergen.
Als je dan je laatste cent uitgeeft aan een monitor...zelf zou ik dan heel teleurgesteld zijn als de games dan niet lekker lopen. Daarom zeg ik eerst een mooie pc, dan ga je er met alle spellen op vooruit dus dat is mooi, en dan pas de monitor, waardoor je er weer op vooruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Persoonlijk vind ik voor een 27 inch scherm 1440p ideaal. Genoeg ruimte, maar niet snel pixels tellen. Met 4K heb je natuurlijk een scherper beeld maar moet je wel met scaling aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyBeaver
Reepje schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:18:
Je grafische kaart kan wel door de beugel, maar je cpu niet.
Spellen die weinig cpu kracht nodig hebben zullen dus redelijk lopen. Maar 1440p zal altijd meer cpu kracht vergen.
Als je dan je laatste cent uitgeeft aan een monitor...zelf zou ik dan heel teleurgesteld zijn als de games dan niet lekker lopen. Daarom zeg ik eerst een mooie pc, dan ga je er met alle spellen op vooruit dus dat is mooi, en dan pas de monitor, waardoor je er weer op vooruit gaat.
Van mijn laatste cent is (gelukkig) nog geen sprake ;). Probleem is dat ik wil wachten tot kaby lake/zen uitkomen voordat ik een nieuwe cpu aan ga schaffen. De monitor heb ik tot die tijd niet alleen profijt van tijdens gamen, ik kijk ook veel films en series op mijn monitor, dus ik ga hem toch alvast aanschaffen.

Dank voor jullie reacties. Ik ga de eerder gelinkte BenQ aanschaffen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:31
Even inhaken op dit alweer half jaar oude topic:

Ik sta momenteel voor een zelfde soort keuze. Ik heb besloten om mijn 2 x Dell P2414H monitoren te verkopen. Waarom? Ik heb een eigen bedrijfje (welke ik nu aan het verkopen ben) en voor administratie doeleinden zijn 2 monitoren wel prettig. Echter, met de komst van Windows 10 merk ik eigenlijk al dat ik grotendeels op 1 scherm werk.

Kortom, ik ben opzoek naar een nieuwe monitor. 27" lijkt mij een mooie maat. Qua PC zal 4k in de meeste gevallen wel goed gaan (i7 6700k, 32GB RAM, GTX1080), al geeft 1440p weer wat meer ademruimte.

Qua monitoren heb ik deze op het oog:

1440p:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart
Voordeel: Dell (goede ervaringen mee), veel aansluitmogelijkheden, IPS,, in hoogte verstelbaar, mooi design)

Ultra HD:
pricewatch: Acer RT280K Zilver, Zwart
Voordeel: Ultra-HD

Mijn gebruik:
Ik game regelmatig. Denk aan spellen als World of Warships / Supreme Commander 2 / Couterstrike / Battlefield 1. Daarnaast gebruik ik hem ook om films te kijken (Netflix en Usenet) en werk ik regelmatig thuis - waardoor ik soms lang achter het scherm moet zitten.

Ik ben bereid +/- € 500,- uit te geven. Wat denken jullie? 4k of toch 1440p? Prima keuze's of hebben jullie nog een ander scherm in petto?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

Hammetje schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:38:

Ik sta momenteel voor een zelfde soort keuze. Ik heb besloten om mijn 2 x Dell P2414H monitoren te verkopen. Waarom? Ik heb een eigen bedrijfje (welke ik nu aan het verkopen ben) en voor administratie doeleinden zijn 2 monitoren wel prettig. Echter, met de komst van Windows 10 merk ik eigenlijk al dat ik grotendeels op 1 scherm werk.

Kortom, ik ben opzoek naar een nieuwe monitor. 27" lijkt mij een mooie maat. Qua PC zal 4k in de meeste gevallen wel goed gaan (i7 6700k, 32GB RAM, GTX1080), al geeft 1440p weer wat meer ademruimte.

1440p:
Voordeel: Dell (goede ervaringen mee), veel aansluitmogelijkheden, IPS,, in hoogte verstelbaar, mooi design)

Ultra HD:

Mijn gebruik:
Ik game regelmatig. Denk aan spellen als World of Warships / Supreme Commander 2 / Couterstrike / Battlefield 1. Daarnaast gebruik ik hem ook om films te kijken (Netflix en Usenet) en werk ik regelmatig thuis - waardoor ik soms lang achter het scherm moet zitten.

Ik ben bereid +/- € 500,- uit te geven. Wat denken jullie? 4k of toch 1440p? Prima keuze's of hebben jullie nog een ander scherm in petto?
Ik zou zelf voor de Dell ultrasharp gaan, die je ook hierboven hebt aangegeven.
zelf heb ik formaatje kleiner op 1440p en dat is een geweldig scherm.
Zelf zit ik nog te twijfelen om naar een grotere scherm te gaan, want films kijken op mijn bureaustoel vind ik niet fijn en als ik op mijn bed ga liggen, dan is het een afstand van 2 meter en wordt alles toch wel erg klein haha.

Ik heb in andere topics al eerder aangegeven dat 4K gaming momenteel nog niet aan de orde is.
Zelf game ik op 1440p met een GTX1080, intel i7-7770k,16GB 3000Mhz,SSD.
Battlefield 1 draait als een zonnetje, alles op Ultra haal je voor boven de 100FPS.
Maar games als Ghost Recon Wildlands haal ik alles op ultra tussen de 35fps en 80fps (Ligt natuurlijk ook aan de game zelf) Over 1,5 jaar zijn games nog mooier en dus zwaarder voor de videokaart.
Dat betekend dat mijn GTX1080 niet meer alles op ultra aan kan op 1440p.
Daarom zal ik niet voor 4K gaan, dat duurt denk ik nog 2 jaar voordat dit goed betaalbaar en haalbaar is.

Terug schalen naar 1080p is geen doen, de kleuren vervagen, de scherpte gaat verloren en heel je game beleving gaat naar de knoppen. Kan je nog beter Low settings en resolution scale in game wat naar beneden schroeven.

TL:DR Ga voor de Dell Ultrasharp 1440p.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:31
Pykow schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:50:
[...]

Zelf zit ik nog te twijfelen om naar een grotere scherm te gaan, want films kijken op mijn bureaustoel vind ik niet fijn en als ik op mijn bed ga liggen, dan is het een afstand van 2 meter en wordt alles toch wel erg klein haha.

Ik heb in andere topics al eerder aangegeven dat 4K gaming momenteel nog niet aan de orde is.
Battlefield 1 draait als een zonnetje, alles op Ultra haal je voor boven de 100FPS.
Maar games als Ghost Recon Wildlands haal ik alles op ultra tussen de 35fps en 80fps (Ligt natuurlijk ook aan de game zelf) Over 1,5 jaar zijn games nog mooier en dus zwaarder voor de videokaart.
Daarom zal ik niet voor 4K gaan, dat duurt denk ik nog 2 jaar voordat dit goed betaalbaar en haalbaar is.

Terug schalen naar 1080p is geen doen, de kleuren vervagen, de scherpte gaat verloren en heel je game beleving gaat naar de knoppen. Kan je nog beter Low settings en resolution scale in game wat naar beneden schroeven.

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie. Ik neig inderdaad sterk naar de Dell 2715H.

Mochten anderen nog een suggestie hebben, hoor ik dat graag :).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hammetje schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:38:

1440p:

Ultra HD:

Mijn gebruik:

En heb je deze al overwogen:
pricewatch: BenQ Zowie XL2730 Rood, Zwart

1 ms, 144 hz. Ben je net iets boven de 500 euries kwijt, maar die 144 hz vergeleken met je 60 hz is zo'n verademing en dat is zeker nadrukkelijk te merken in de shooters die je in je lijstje met games opnoemt.

Heb zelf erg goede ervaringen met BenQ Zowie dus die kan ik sowieso altijd aanbevelen. Maar dat is geheel persoonlijk.

Ter vergelijking met je Dell:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/426106;572927/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oleander17
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-01-2024
Pykow schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:50:
[...]

Mensen die roepen dat 1080p op een 4k scherm geen doen is, hebben óf geen gebruikservaring óf ze hebben een slecht scherm gekocht. Ik game op 1080p op mijn Dell 7567 4k en het is prachtig. Geen kleurvervaging, geen verlies van scherpte, geen blur. Elke pixel in 1080p wordt opgevangen door wel 4 pixels. Het beeld is haarscherp, de kleurweergave is subliem. Minder scherpe objecten (schuld van lage settings of slecht design van de game) voelen wel 'vierkanter' aan dan op een niet-4k scherm, maar dat is het dan ook.
Zolang er goed geschaald wordt, is er geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik heb zelf een week geleden deze gekocht: pricewatch: LG 27UD58-B Zwart
Ik heb er helemaal geen moeite mee om games terug te schalen naar 1080p, en deze monitor is zelfs goedkoper dan menig 1440p monitoren.

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Pagina: 1