Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik kreeg zojuist een mailtje van mijn werkgever, dat er sinds 28 juni 2016 een foutieve berekening is gemaakt m.b.t. mijn leaseauto.
Het gaat hier om 185 euro, wat toch minder fijn is zo vlak voor de feestdagen.

Ik reed hiervoor in een VW Polo en momenteel in een Peugeot 308.
Ze hebben de berekening tot op heden gemaakt met de VW Polo, terwijl ik al sinds 28 juni in de Peugeot 308 rij.

Kunnen zij met terugwerkende kracht deze kosten op mij verhalen?
Het lijkt mij namelijk niet meer dan normaal dat zij die kosten op zich nemen, omdat zijzelf de fout in zijn gegaan.

Of zie ik dit verkeerd en kunnen die kosten gewoon op mij verhaald worden achteraf?

Ik snap uiteraard dat ik oorspronkelijk minder had moeten krijgen. Ikzelf heb ook niet in de gaten gehad dat ze een verkeerde berekening hadden gemaakt, omdat ik voornamelijk kijk naar wat er onder de streep binnenkomt en niet naar de volledige berekening kijk.

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-11-2016 11:22)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Dat is gewoon betalen volgens mij. Het gaat namelijk om belasting die je verplicht bent af te dragen.
De werkgever houdt dit al voor je in. Maar je bent het wel verschuldigd.
Anders heb je kans dat de BD nog een x om te hoek komt kijken.

Wel zou je kunnen vragen of je een regeling kunt treffen met je werkgever zodat je niet in 1x dit bedrag hoeft te betalen. Want het is immers idd niet jou fout.

Zie het ook als je toeslagen etc aanvraagt. Als er een fout gemaakt wordt met wat je verdient (of je vergeet een loonsverhoging door te geven) krijg je ook een naheffing van de BD omdat je teveel gekregen hebt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waar komen de kosten vandaan?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om teveel ontvangen salaris van 28 juni 2016 tot op heden.
Uiteindelijk ging het om de bijtelling van mijn auto. Cataloguswaarden van de Polo was 19k en de huidige auto zit op de 26.5k

Ze hadden alle berekeningen tot op heden met de 19k van de Polo gemaakt, ook nadat ik met de Peugeot ben gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:32
Heb je al aan je wergever gevraagd of het niet van je eindejaarsuitkering / bonus whatever ingehouden kan worden?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Dat is gewoon betalen volgens mij. Het gaat namelijk om belasting die je verplicht bent af te dragen.

Wel zou je kunnen vragen of je een regeling kunt treffen met je werkgever zodat je niet in 1x dit bedrag hoeft te betalen. Want het is immers idd niet jou fout.

Zie het ook als je toeslagen etc aanvraagt. Als er een fout gemaakt wordt met wat je verdient (of je vergeet een loonsverhoging door te geven) krijg je ook een naheffing van de BD omdat je teveel gekregen hebt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Misschien vreemde vraag, maar waarom kom je er nu pas achter?

Ik denk niet dat je eraan ontkomt, de fout ligt bij hun maar dat betekend niet automatisch dat jij niks terug hoeft te betalen natuurlijk.

Nogmaals, elke verandering die je ondergaat bij je werkgever(auto, contract, etc.) altijd controleren in de eerste paar maanden na de wijziging, het voorkomt veel erger mijn inziens(ik weet, is mosterd na de maaltijd maar mischien voor de volgende keer;p).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet het verkeerd. Er zijn geen extra kosten. Er is alleen iets foutgegaan bij de verrekening en dat wordt nu rechtgezet. Heb je nog geluk dat het maar om zo'n laag bedrag gaat. Ik heb het weleens meegemaakt dat er bijna een vol jaar geen ziektekostenpremie (was een collectieve verzekering waarvoor de premie van het salaris zou moeten worden ingehouden) werd ingehouden. Ik had dus - net als jij nu - een periode gewoon teveel geld gekregen en dat zal terug moeten.

Als het je zo voor de feestdagen echt heel erg vervelend uitkomt, zou je aan je baas kunnen vragen of het niet in 2x verrekend kan worden. Dat geeft je misschien een beetje meer lucht in de dure maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:49
Het is gewoon bijtelling, die je vroeger in 1x moest aftikken bij je aangifte. Je werkgever kan er ook niet veel aan veranderen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
frumper schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:14:
Heb je al aan je wergever gevraagd of het niet van je eindejaarsuitkering / bonus whatever ingehouden kan worden?
Had ik maar een eindejaarsuitkering / bonus :9~
Geen contractuele bonus in ieder geval. Het is ieder jaar afwachten, haha :)
DarkSide schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:15:

Daar was ik al bang voor inderdaad Thanks in ieder geval. _/-\o_
Juke! schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:16:
Misschien vreemde vraag, maar waarom kom je er nu pas achter?

Ik denk niet dat je eraan ontkomt, de fout ligt bij hun maar dat betekend niet automatisch dat jij niks terug hoeft te betalen natuurlijk.

Nogmaals, elke verandering die je ondergaat bij je werkgever(auto, contract, etc.) altijd controleren in de eerste paar maanden na de wijziging, het voorkomt veel erger mijn inziens(ik weet, is mosterd na de maaltijd maar mischien voor de volgende keer;p).
Dit is de eerste keer dat ik überhaupt een leaseauto zelf mocht gaan uitzoeken en hoe dat allemaal werkt.
Ik was er dus vanuit gegaan dat de werkgever het wel goed zou regelen.
Blijkbaar dacht ik dit verkeerd en zal ik vanaf nu mijn strookjes goed in de gaten houden.

Dank!! _/-\o_
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:17:
Je ziet het verkeerd. Er zijn geen extra kosten. Er is alleen iets foutgegaan bij de verrekening en dat wordt nu rechtgezet. Heb je nog geluk dat het maar om zo'n laag bedrag gaat. Ik heb het weleens meegemaakt dat er bijna een vol jaar geen ziektekostenpremie (was een collectieve verzekering waarvoor de premie van het salaris zou moeten worden ingehouden) werd ingehouden. Ik had dus - net als jij nu - een periode gewoon teveel geld gekregen en dat zal terug moeten.

Als het je zo voor de feestdagen echt heel erg vervelend uitkomt, zou je aan je baas kunnen vragen of het niet in 2x verrekend kan worden. Dat geeft je misschien een beetje meer lucht in de dure maanden.
Woon sinds een jaartje samen, gelukkig heb ik mijn zorgtoeslag stopgezet, want dat had inderdaad een stuk duurder kunnen kunnen oplopen. Dank voor de hulp en duidelijkheid! :)
Señor Sjon schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:18:
Het is gewoon bijtelling, die je vroeger in 1x moest aftikken bij je aangifte. Je werkgever kan er ook niet veel aan veranderen.
True dat! ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2016 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:14
Ik heb ook zoiets gehad, alleen dan de andere kant op.

Ik betaalde 21% bijtelling voor een auto die in de 14% regeling zat. Na aangeven heb ik dit geld terug gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ak0nnmgn schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:21:
Ik heb ook zoiets gehad, alleen dan de andere kant op.

Ik betaalde 21% bijtelling voor een auto die in de 14% regeling zat. Na aangeven heb ik dit geld terug gehad.
Dat zijn leukere dingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:14
Idd, ging helaas ook maar om een klein bedrag. Maar het komt op hetzelfde neer, het draait om de bijtelling, die kan ook met terugwerkende kracht betaald/uitgekeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Ik moet voor 12 december €4100 betalen aan Belastingdienst doordat werkgever even vergeten is IB in te houden over een bonus... Ook pijnlijk, maar geld wel genoten dus ga niet klagen...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:05
Hokkie schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:28:
Ik moet voor 12 december €4100 betalen aan Belastingdienst doordat werkgever even vergeten is IB in te houden over een bonus... Ook pijnlijk, maar geld wel genoten dus ga niet klagen...
4100 euro belasting over een bonus?? Dat was een beste bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Gadgeteer schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:23:
[...]

4100 euro belasting over een bonus?? Dat was een beste bonus.
Klopt. Opmerking was meer in de context bedoelt dat het lullig is, maar dit niet betekend dat je het niet hoeft te betalen...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 22:15
Als je 185€ niet in één keer kan betalen, dan heb je een budgetprobleem.
Leuk is dat nooit, maar een buffer van 1-2 maand salaris lijkt me aangewezen.

Als je dus een bonus krijgt, zet die dan maar eens deftig opzij zodat je volgende keer niet in de problemen komt met een rekening van 200€ of zo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Tommie12 schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:45:

Als je dus een bonus krijgt, zet die dan maar eens deftig opzij zodat je volgende keer niet in de problemen komt met een rekening van 200€ of zo.
1) Er is nergens aangegeven dat TS niet kan betalen, wel dat er andere geschiktere momenten zijn.
2) Niet iedereen kan een buffer opbouwen van 1-2 maandsalarissen. Dit is altijd gemakkelijker voor de mensen die het het minst nodig hebben.
3) Ga jij TS vertellen wat hij moet doen, lekker belerend.

De essentie van jouw verhaal is helemaal niet verkeerd, de manier waarop je het brengt daarentegen..

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:21
Tommie12 schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:45:

TS geeft toch ook aan dit minder fijn te vinden, niet dat hij dit niet kan betalen. Wellicht heef TS vaste spaardoelen die hij iedere maand wil behalen en die er in combinatie van het kopen van kerstcadeau's voor zorgen dat er geen 185 euro aan vrij besteedbaar inkomen over is deze maand. Als er dan sprake is van een fout door de werkgever dan is het niet direct netjes om dit zonder overleg direct te korten op het eerstvolgende salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
No worries guys, ik kan het betalen.
Het was meer de vraag van kunnen ze dit zomaar doen. Antwoord: ja.

Totaal geen benul van dit soort (belasting) regeltjes e.d. vandaar.

@battler & Bazziek: Thumbs up! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 22:15
battler schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:54:
[...]

1) Er is nergens aangegeven dat TS niet kan betalen, wel dat er andere geschiktere momenten zijn.
2) Niet iedereen kan een buffer opbouwen van 1-2 maandsalarissen. Dit is altijd gemakkelijker voor de mensen die het het minst nodig hebben.
3) Ga jij TS vertellen wat hij moet doen, lekker belerend.

De essentie van jouw verhaal is helemaal niet verkeerd, de manier waarop je het brengt daarentegen..
Was helemaal niet zo negatief bedoeld.
Ik ben daar misschien iets anders in. Als ik een rekening krijg die terecht is, en ik kan die betalen, dan gaat de rest in prioriteit achteruit. Ik zou zoiets ook niet willen onderhandelen met mijn werkgever (tenzij het fout is natuurlijk).

Problem solved zou ik zeggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:23
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:07:
Hoi,

Ik kreeg zojuist een mailtje van mijn werkgever, dat er sinds 28 juni 2016 een foutieve berekening is gemaakt m.b.t. mijn leaseauto.
Het gaat hier om 185 euro, wat toch minder fijn is zo vlak voor de feestdagen.

Ik reed hiervoor in een VW Polo en momenteel in een Peugeot 308.
Ze hebben de berekening tot op heden gemaakt met de VW Polo, terwijl ik al sinds 28 juni in de Peugeot 308 rij.

Kunnen zij met terugwerkende kracht deze kosten op mij verhalen?
Het lijkt mij namelijk niet meer dan normaal dat zij die kosten op zich nemen, omdat zijzelf de fout in zijn gegaan.

Of zie ik dit verkeerd en kunnen die kosten gewoon op mij verhaald worden achteraf?

Ik snap uiteraard dat ik oorspronkelijk minder had moeten krijgen. Ikzelf heb ook niet in de gaten gehad dat ze een verkeerde berekening hadden gemaakt, omdat ik voornamelijk kijk naar wat er onder de streep binnenkomt en niet naar de volledige berekening kijk.
Jij vind dat je baas moet betalen, het is hun fout.

Stel de zaak eens andersom, dus je had 150 per maand te weinig gehad. Zou je dan ook zeggen "fout van de baas, dus hij moet de fout betalen" (dus voordeel voor de baas)? Denk het niet.
Zure appel, maar volledig terecht dat je moet betalen.
Of ze het kunnen verplichten in 1x in te houden weet ik niet, maar komende maanden wat extra betalen en zo het verschil wegwerken lijkt me redelijk voor beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ybos schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:50:
[...]

Stel de zaak eens andersom, dus je had 150 per maand te weinig gehad. Zou je dan ook zeggen "fout van de baas, dus hij moet de fout betalen" (dus voordeel voor de baas)? Denk het niet.
Of ze het kunnen verplichten in 1x in te houden weet ik niet, maar komende maanden wat extra betalen en zo het verschil wegwerken lijkt me redelijk voor beide partijen.
Ik heb eerdere ervaringen gehad, waarbij werkgever mij een bedrag van boven 500 euro voorschotelde.
Uiteindelijk niet hoeven te betalen, omdat het inderdaad niet mijn fout was.

Ik ben zelf totaal niet onderlegd in de financiele / belasting wereld, dus vandaar mijn vraag.

Antwoord was al gegeven, in ieder geval dank voor de input. Betaal em gewoon in een keer, dan zijn we er maar van af. Zit graag zonder schulden, haha. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
ybos schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:50:
[...]

Natuurlijk kunnen ze het inhouden. Het geld wat ze moeten betalen is al (deels) betaald. Mochten ze zoveel hebben betaald dat het reden geeft om zelfs wat terug te vragen dan zal dat vast niet direct opeisbaar zijn, maar het moet uiteindelijk wel vereffend worden.
Pagina: 1