Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IoT chips luchtvochtigheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VonGatz
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 24-04-2017
Hoi,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het meten van luchtkwaliteit op meerdere plekken in een groot pand. Ik heb al gekeken naar de raspberry pi en soortgelijke boards i.c.m. meetinstrumenten, maar ik ben op zoek naar een opstelling waarbij een veelvoud aan kleine chips (een stuk of 30) kunnen communiceren met WiFi (en LORA, maar in eerste instantie Wi-Fi). Hebben jullie ideeŽn welke soort chips (eventueel i.c.m. gateways) geschikt zijn?

EDIT: ik zie dat ik in het onderwerp alleen 'luchtvochtigheid' heb genoemd, maar het gaat om meer zaken zoals:

- Temperatuur
- Co2
- PM10 (fijnstof)
- No2 (stikstofdioxide)
- Alles wat het meer kan meten is meegenomen

VonGatz wijzigde deze reactie 21-11-2016 10:43 (20%)

Beste antwoord (via VonGatz op 21-11-2016 12:51)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:36

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

(jarig!)
quote:
VonGatz schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:30:
Ik vind vooral meetapparatuur die niet echt in de categorie IoT vallen: handhelds, boards die een telefoonlijn vereisen, veel te grote/dure meetapparatuur etc.

Ik vind ook wel wat sensors, maar vaak moet dat dan aan bijvoorbeeld een raspberry gekoppeld worden. Om dan 30 raspberry's op te hangen vind ik ook weer wat...

[...]
ESP8266, DS18B20,MQ-135, GP2Y1010AU0F

Kleine greep aan chips die er voor kunnen zorgen dat je krijgt wat je zoekt.

Gezien je over panden spreekt.. Lijkt mij dit geen hobby oplossing?

(dubbelposts zijn overigens niet gewenst. Je kan een bericht wijzigen om wat toe te voegen :) )

LED-Maniak wijzigde deze reactie 21-11-2016 11:43 (7%)

Appeltaart is lekker!

Alle reacties

• BM
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13-11 16:39

BM

Moderator Spielerij
quote:
Welkom op Tweakers!

Ik denk dat je je topic in het verkeerde subforum geplaats hebt. Dit lijkt me meer iets voor onze vrienden van Elektronica

Bij deze heb ik je topic dan ook dit kant op verplaatst :)

X1 Gamercard | iRacing
Even the dark has a silver lining

• VonGatz
quote:
BM schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:03:
[...]

Welkom op Tweakers!

Ik denk dat je je topic in het verkeerde subforum geplaats hebt. Dit lijkt me meer iets voor onze vrienden van Elektronica

Bij deze heb ik je topic dan ook dit kant op verplaatst :)
Top! Ik was al een beetje zoekende. ;)

• Nightspark
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20:03
Het ligt er helemaal aan wat je zoekt. Het lijkt er, gezien de grote hoeveelheid sensoren, op dat je naar een oplossing zoekt die al werkt en bestaat?

Heb je tevens een PB gestuurd, maar zou je wat meer kunnen toelichten wat je van plan bent? Ga je zelf een netwerk aanleggen, wil je de software ontwikkelen ervoor. Waar kunnen we aan denken?

• VonGatz
Ik wil luchtkwaliteit live inzichtelijk maken via een dashboard. Het dashboard is er al, het netwerk ook (in eerste instantie Wi-Fi/internet). Wat nog mist zijn een aantal sensoren die data genereren en bij voorkeur de data pushen naar een servicebus (of API).

Programmeren is niet zo'n probleem, maar bij voorkeur is het een quick set-up te beginnen met 1 sensor, maar snel uit te breiden naar +/- 30 en later wellicht ook meerdere panden (maar ik wil vooral klein beginnen).
quote:
Nightspark schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:06:
Het ligt er helemaal aan wat je zoekt. Het lijkt er, gezien de grote hoeveelheid sensoren, op dat je naar een oplossing zoekt die al werkt en bestaat?

Heb je tevens een PB gestuurd, maar zou je wat meer kunnen toelichten wat je van plan bent? Ga je zelf een netwerk aanleggen, wil je de software ontwikkelen ervoor. Waar kunnen we aan denken?

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:27
Tijdje geleden was de Design automation & Embedded systems beurs.

Daar stond Intemo met dit product http://www.intemo.com/wp-...er-Jose-Josuino-Quest.pdf

Daar zat zowel wifi als lora connectivity in. Je zou eens met deze lui contact kunnen opnemen

• LED-Maniak

LED-Maniak

(jarig!)
Wat je vraagt is allemaal wel generiek spul voor beschikbaar. Wat heb je zelf al gevonden aan eventuele chips en mogelijkheden?

Appeltaart is lekker!

• VonGatz
Ik vind vooral meetapparatuur die niet echt in de categorie IoT vallen: handhelds, boards die een telefoonlijn vereisen, veel te grote/dure meetapparatuur etc.

Ik vind ook wel wat sensors, maar vaak moet dat dan aan bijvoorbeeld een raspberry gekoppeld worden. Om dan 30 raspberry's op te hangen vind ik ook weer wat...
quote:
LED-Maniak schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:25:
Wat je vraagt is allemaal wel generiek spul voor beschikbaar. Wat heb je zelf al gevonden aan eventuele chips en mogelijkheden?

• VonGatz
quote:
Rmg schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:25:
Tijdje geleden was de Design automation & Embedded systems beurs.

Daar stond Intemo met dit product http://www.intemo.com/wp-...er-Jose-Josuino-Quest.pdf

Daar zat zowel wifi als lora connectivity in. Je zou eens met deze lui contact kunnen opnemen
Dank voor je reactie. Dit zijn vrij uitgebreide, opzichzelfstaande (waarschijnlijk dure) sensors. Ik zoek meer de sensors in de categorie postzegel formaat die je bij wijze van spreken per 100 koopt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

(jarig!)
quote:
VonGatz schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:30:

[...]
ESP8266, DS18B20,MQ-135, GP2Y1010AU0F

Kleine greep aan chips die er voor kunnen zorgen dat je krijgt wat je zoekt.

Gezien je over panden spreekt.. Lijkt mij dit geen hobby oplossing?

(dubbelposts zijn overigens niet gewenst. Je kan een bericht wijzigen om wat toe te voegen :) )

LED-Maniak wijzigde deze reactie 21-11-2016 11:43 (7%)

Appeltaart is lekker!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:27
quote:
VonGatz schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:35:
[...]

Dank voor je reactie. Dit zijn vrij uitgebreide, opzichzelfstaande (waarschijnlijk dure) sensors. Ik zoek meer de sensors in de categorie postzegel formaat die je bij wijze van spreken per 100 koopt.
Mja het is sowieso een verzameling sensoren. Sensoren die RH, Co2, PM10 EN no2 doen heb je niet in 1 postzegel package.

Sowieso PM10 en Co2/No2 sensoren zijn gewoon relatief groot. De gassensoren omdat je oppervlakte nodig hebt en CO2/No2 omdat dit vaak optische sensoren zijn. (met airflow). Temperatuursensoren heb je wel zo klein als een speldenknop :Y

• _Mithrandir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10-07 13:26

_Mithrandir

tOOt TooT

Temperatuur en luchtvochtigheid sensors zijn relatief eenvoudig goedkoop te vinden en gebruiken ook relatief weinig energie. Een gecombineerde sensor van HopeRF bijvoorbeeld de TH02 is ook ongeveer de grootte die je zoekt.

Co2 sensor zijn er ook wel te vinden, deze zijn vrij prijzig en vebruiken relatief veel energie. Bijvoorbeeld deze

Ik weet dat Acal BFI een fijnstof sensor verkoopt die niet al te groot is 10 x 5 cm, maar wel een hoop energie verbruikt en prijzig is. Zie hier

Voor NO2 heb ik niet echt een voorbeeld maar al deze sensoren op het oppervlakte van een postzegel kun je wel vergeten en battery powerd wordt ook lastig, want dat wordt wel een aardige accu

At dawn on the fifth day look to the east

• VonGatz
Dank allen, ik ben aardig op weg geholpen!

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:52
Volgens mij gaat je vraag vooral over communicatie en de hardware voor de aansturing. Hiervoor kan je eens kijken naar ESP bordjes als je via WiFi wil. Verder is MySensors een heel mooi platform. Dit werkt met arduino's waar een flinke berg sensoren op gezet kunnen worden. Hier zijn verschillende radio's op aan te sluiten. De populaire keuze is nrf24l01 op 2.4ghz. Mysensors is een stukje code voor de arduino's om een zelfhelend netwerk te maken met mesh technologie. De informatie haal je uit het netwerk door 1 van de node's met USB (eigenlijk RS232) op een PC of raspberry aan te sluiten. Hier komen dan serial prints vanaf. Veel domotica software ondersteund mysensors standaard.

• Raafz0r
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 13-11 07:43
Inpandig PM10 en NO2 gaan meten komt me ook niet heel logisch voor, aangezien er (hopelijk) geen grote bronnen van in een pand zijn.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True