HDR over HDMI 2.0a is technisch onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 05:25
zonet ook in de news submit gegooid , er zijn articals op tweaktown en techpowerup , met verwijzing naar reactie van AMD dat t technisch onmogelijk is om 'echte of full' HDR via HDMI2.0a te sturen

Quote:

10 bits per cell (1.07 billion colors) is a much more desired height to reach for HDR TVs, but the original article made it out to seem like this was a limitation of AMD, and not that of HDMI 2.0 and its inherent limitations. Heise.de said that AMD GPUs reduce output sampling from the "desired Full YCrBr 4: 4: 4 color scanning to 4: 2: 2 or 4: 2: 0 (color-sub-sampling / chroma sub-sampling), when the display is connected over HDMI 2.0. The publication also suspects that the limitation is prevalent on all AMD 'Polaris' GPUs, including the ones that drive game consoles such as the PS4 Pro," reports TPU. I reached out to AMD for clarification, with Antal Tungler - the Senior Manager of Global Technology Marketing, who said t hat this was a limitation of HDMI bandwidth. Tungler said "we have no issues whatsoever doing 4:4:4 10b/c HDR 4K60Hz over Displayport, as it's offering more bandwidth". Tungler added: "4:4:4 10b/c @4K60Hz is not possible through HDMI, but possible and we do support over Displayport. Now, over HDMI we do 4:2:2 12b 4K60Hz which Dolby Vision TVs accept, and we do 4:4:4 8b 4K60Hz, which TVs also can accept as an input. So we support all modes TVs accept. In fact you can switch between these modes in our Settings".

Lekker is dat ! net een OLED TV , amd RX 460 gekocht , met een XB1S en Opp 203 player in de pijplijn voor rond DEC

Las wel zonet dat WIN10 nu nog geen HDR (10b) ondersteund , maar dat wel gaat doen in Q4 voor t Insiders Prog (dus ook voor mij)

en in de grote Q1 public release zal doen

Wat ik niet snap , is dat TV's wel aangeven HDR te ontvangen?! Dus ze doen dat ook bij 8bits 4:2:2 ?

If so... dan is dat oplichting IMO

Ben benieuwd naar feedback !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:42

Trygve

Redacteur
Afbeeldingslocatie: https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2016/11/20112126136l.jpg
Bron
Overigens gaat dit ook op voor 2.0b voor zover ik weet.

Nog een slide van AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
DUS conclusie is dat bluray players, Xbox 1 S (etc) GEEN 4:4;4 HDR kunnen afleveren aan de TV ...

ik vind dat echt schandalig , gezien de vermedle spec's , advertenties, etc ...

en wat tevens onbegrijpelijk is , is het feit dat er geen TV's met display port zijn. Zal dat met HDCP te maken hebben ?

[ Voor 25% gewijzigd door SvenG op 21-11-2016 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:27
SvenG schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:11:
DUS conclusie is dat bluray players, Xbox 1 S (etc) GEEN 4:4;4 HDR kunnen afleveren aan de TV ...
Nou en? Blu-ray is altijd 4:2:0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Wachten is dus op HDMI 2.1, de feitelijke omschrijving voor 10b + 4:4:4 ontbreekt, maar laten we hopen dat t dan wel eindelijk kan
2.1 wiki

Erg slechte zaak dit , HDMI standaard beweerd zelfs dit : What is it about HDR that requires the format extension?
There is additional metadata is that required to deliver the enhancements offered by HDR. HDMI 2.0a adds the ability for devices to be able to transmit/receive this metadata.

HDMI statement on HDR / HDMI 2.0a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
hcQd schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:19:
[...]

Nou en? Blu-ray is altijd 4:2:0.
Ook 4K BR ?

Ik wist dit niet en ben dan ook teleurgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Samenvatting: klagen bij de bedrijven die de nieuwe HDMI op de markt moeten brengen (o.a. Philips). http://overclock3d.net/ne...2_0/1#.WDHnkDhhLQk.reddit

MD is NOT limiting colour depth on HDMI 2.0

Over this weekend I have found that a lot of misinformation has been spread online regarding AMD's ability to display HDR ready content using HDMI 2.0, particularly in the few HDR ready gaming titles that are available.

In contrary to what some online publications may be telling you, AMD is NOT limiting HDR colour depth when using HDMI 2.0, with the HDMI standard itself being the limiting factor. Right now we assume that this release of false information is due to a lack of research on the part of writers working that these publications and we will not mention them any further. Now let's set the record straight.

Now let's set the record straight, the problem here lies with the HDMI standard itself and not with AMD, as even Nvidia has the same issues when using HDMI to display HDR content at 4K.
...
What should be taken away from this article is that HDMI is holding modern display technology back, first limiting 4K TVs to 30Hz while we waited for HDMI 2.0 and now limiting 4K HDR to a chroma sampled content while we wait for the next iteration of the standard.

HDMI has long held back displays while DisplayPort has always been there to offer additional bandwidth for the displays of tomorrow, rather than just the displays of yesterday. It is baffling that the display community has not abandoned HDMI for DisplayPort, especially since DisplayPort is a royalty-free standard.

Mijn gedachte hierover, ik word er een beetje simpel van dat ze niet in 1 keer een upgrade doen die zwaar overkill is maar in plaats daarvan het in tal van stapjes doen. Net als met die USB. Op die manier krijg je alleen maar compatibiliteitgedoe. Ze zullen er zo wel meer winst mee maken?

[ Voor 112% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 21-11-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Anoniem: 444127 schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:52:
Samenvatting: klagen bij de bedrijven die de nieuwe HDMI op de markt moeten brengen (o.a. Philips). http://overclock3d.net/ne...2_0/1#.WDHnkDhhLQk.reddit

MD is NOT limiting colour depth on HDMI 2.0

Over this weekend I have found that a lot of misinformation has been spread online regarding AMD's ability to display HDR ready content using HDMI 2.0, particularly in the few HDR ready gaming titles that are available.

In contrary to what some online publications may be telling you, AMD is NOT limiting HDR colour depth when using HDMI 2.0, with the HDMI standard itself being the limiting factor. Right now we assume that this release of false information is due to a lack of research on the part of writers working that these publications and we will not mention them any further. Now let's set the record straight.

Now let's set the record straight, the problem here lies with the HDMI standard itself and not with AMD, as even Nvidia has the same issues when using HDMI to display HDR content at 4K.
...
What should be taken away from this article is that HDMI is holding modern display technology back, first limiting 4K TVs to 30Hz while we waited for HDMI 2.0 and now limiting 4K HDR to a chroma sampled content while we wait for the next iteration of the standard.

HDMI has long held back displays while DisplayPort has always been there to offer additional bandwidth for the displays of tomorrow, rather than just the displays of yesterday. It is baffling that the display community has not abandoned HDMI for DisplayPort, especially since DisplayPort is a royalty-free standard.

Mijn gedachte hierover, ik word er een beetje simpel van dat ze niet in 1 keer een upgrade doen die zwaar overkill is maar in plaats daarvan het in tal van stapjes doen. Net als met die USB. Op die manier krijg je alleen maar compatibiliteitgedoe. Ze zullen er zo wel meer winst mee maken?
Ja compleet mee eens, als de TV mf's het beste met ons voor hadden , waren ze over gegaan op Displayport, nu krijgen we wellicht eerst nog hdmi 2.0b , terwijl wij (waarschijnlijk) hdmi 2.1 nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin77
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05-2023
Voel mij ook benadeeld.
Jammer en inderdaad klagen en hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SvenG schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:58:
[...]

Ja compleet mee eens, als de TV mf's het beste met ons voor hadden , waren ze over gegaan op Displayport, nu krijgen we wellicht eerst nog hdmi 2.0b , terwijl wij (waarschijnlijk) hdmi 2.1 nodig hebben
Ja, maar niets houdt ons tegen om een monitor te kopen die wel een DP-connector heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Anoniem: 444127 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:46:
[...]

Ja, maar niets houdt ons tegen om een monitor te kopen die wel een DP-connector heeft. :)
Klopt , maar dit ging meer over 4K/HDR in de Audio Video hoek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SvenG schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:10:
[...]

Klopt , maar dit ging meer over 4K/HDR in de Audio Video hoek
Belangrijk punt in die hoek: meeste video is 30 frames per minuut, niet 60. Met 4kP30 kun je prima 4:4:4 met 10 bits doen. Niks aan de hand dus.

Het is juist bij PC's dat hogere refresh rates gangbaar zijn (vnl 60Hz) en daar loop je er wel tegenaan - maar daar is ook volop DisplayPort aanwezig. Het is alleen als je de hoge refresh van PCs gaat mixen met de HDR-wensen van high-end video dat je in de knoop raakt met een connectorstandaard dat enkel voor AV met z'n lage refresh ontwikkeld is :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
dion_b schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:47:
[...]

Belangrijk punt in die hoek: meeste video is 30 frames per minuut, niet 60. Met 4kP30 kun je prima 4:4:4 met 10 bits doen. Niks aan de hand dus.

Het is juist bij PC's dat hogere refresh rates gangbaar zijn (vnl 60Hz) en daar loop je er wel tegenaan - maar daar is ook volop DisplayPort aanwezig. Het is alleen als je de hoge refresh van PCs gaat mixen met de HDR-wensen van high-end video dat je in de knoop raakt met een connectorstandaard dat enkel voor AV met z'n lage refresh ontwikkeld is :o
Klopt , ik ben ook van te gaan spelen met MPC-HT en kijken of ik dat kan limiteren op 30fps

Ik had tot voor kort een R7850 2GB en die had moeite met 80-100GB 4K .mkv's

Hopelijk lukt het wel met mn nwe RX 460

Van films wist ik dat t meestal 30 frames was , maar geldt dat ook voor TV series ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

SvenG schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:59:
[...]

Klopt , ik ben ook van te gaan spelen met MPC-HT en kijken of ik dat kan limiteren op 30fps

Van films wist ik dat t meestal 30 frames was , maar geldt dat ook voor TV series ?
Ja dat geldt ook voor TV series. 60fps in "gewone video" ziet er onnatuurlijk uit, dat verschil zie je wel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Heb me even beetje in de materie verdiept, waarbij vooral dit artikel verhelderend is. >30fps heet "High Frame Rate of HFR". Tot nu toe is er welgeteld één voorbeeld van geweest in de bioscoop (The Hobbit) en nul in overige vormen van distributie. Ook niet Netflix' Marco Polo, de eerste native HDR 4k series. Of het er nooit zal zijn: geen idee. Maar nu niet.

Mbt andere dingen die er nu nog niet zijn: 4k 4:4:4 distributie :o

Zie de UltraHD BluRay-standaard:
Up to 4K resolution
4:2:0 color sub-sampling
Up to 10 bit color
Up to 60 frames per second
HFR (60fps) is ondersteund, 10 bit colour en 4k ook - maar let op die colour sub-sampling: 4:2:0 native :X

Aangezien HDMI geen 4:2:0 ondersteund wordt alles upsampled naar 4:2:2, maar dat voegt geen extra informatie toe. Extra upsamplen naar 4:4:4 zou ook kunnen, maar dat is even zinnig als een 1920x1080 resolutie upsamplen naar 4k resolutie: het voegt fors bestandsgrootte toe zonder iets te veranderen aan informatie. Alhoewel... aangezien HEVC efficienter is dan MPEG4 kan het zin hebben om een raw FHD bronbestand naar HEVC te upscalen en dan als 4k te comprimeren - je houdt dan minder compressieartefacten over. Maar als bronbestand al MPEG4 is kan het alleen maar verslechteren

Kortom, de HDMI 2.0a specs zijn juist overgedimensioneerd in vergelijking met de beste algemeen beschikbare bronmaterialen (4:2:2 vs 4:2:0).

Nu, het is absoluut theoretisch denkbaar dat iemand pakweg de master tapes van The Hobbit of andere HFR -filmin handen krijgen die 4:4:4 zijn en daar een illegale rip van maken. In dat geval zou het dus kunnen dat je in het illegale circuit een bestand krijgt wat wel degelijk HDMI 2.0a overtreft. Probleem? Nog los van de legaliteit, bedenk dat de standaard AV-zooi niet overweg zouden kunnen met zo'n bestand. Die moet je dus toch op je PC afspelen en daar kun je alsnog op DP terugvallen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
dion_b schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:27:
[...]

Heb me even beetje in de materie verdiept, waarbij vooral dit artikel verhelderend is. >30fps heet "High Frame Rate of HFR". Tot nu toe is er welgeteld één voorbeeld van geweest in de bioscoop (The Hobbit) en nul in overige vormen van distributie. Ook niet Netflix' Marco Polo, de eerste native HDR 4k series. Of het er nooit zal zijn: geen idee. Maar nu niet.

Mbt andere dingen die er nu nog niet zijn: 4k 4:4:4 distributie :o

Zie de UltraHD BluRay-standaard:

[...]

HFR (60fps) is ondersteund, 10 bit colour en 4k ook - maar let op die colour sub-sampling: 4:2:0 native :X

Aangezien HDMI geen 4:2:0 ondersteund wordt alles upsampled naar 4:2:2, maar dat voegt geen extra informatie toe. Extra upsamplen naar 4:4:4 zou ook kunnen, maar dat is even zinnig als een 1920x1080 resolutie upsamplen naar 4k resolutie: het voegt fors bestandsgrootte toe zonder iets te veranderen aan informatie. Alhoewel... aangezien HEVC efficienter is dan MPEG4 kan het zin hebben om een raw FHD bronbestand naar HEVC te upscalen en dan als 4k te comprimeren - je houdt dan minder compressieartefacten over. Maar als bronbestand al MPEG4 is kan het alleen maar verslechteren

Kortom, de HDMI 2.0a specs zijn juist overgedimensioneerd in vergelijking met de beste algemeen beschikbare bronmaterialen (4:2:2 vs 4:2:0).

Nu, het is absoluut theoretisch denkbaar dat iemand pakweg de master tapes van The Hobbit of andere HFR -filmin handen krijgen die 4:4:4 zijn en daar een illegale rip van maken. In dat geval zou het dus kunnen dat je in het illegale circuit een bestand krijgt wat wel degelijk HDMI 2.0a overtreft. Probleem? Nog los van de legaliteit, bedenk dat de standaard AV-zooi niet overweg zouden kunnen met zo'n bestand. Die moet je dus toch op je PC afspelen en daar kun je alsnog op DP terugvallen.
Wat een fantastisch antwoord ! zeer compleet ;-)

Ik had al bij een eerdere post vernomen dat BR slechts 4:2:0 was , maar daar op rees de vraag hoe dat bij UHD BR was, vraag is nu beantwoord

Ik begrijp zeer goed dat je bron materiaal niet kunt verbeteren, althans niet in de huiskamer

Thanks , ook voor de link !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Als jij dat gebruikt dan kan je ook eens wat spelen met mad-VR (dat gebruik ik in combinatie met MPC-HC) of zo. Leuk voor HD.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 22-11-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
ja dat doe ik ook (al jaren) , laatst bv de chroma in MadVR verandert naar :

Set “chroma upscaling” to “Bicubic” with “sharpness: 75”. Then, set both “luma upscaling” and “luma downscaling” to “Spline” at “4 taps”

Kleuren en scherpte waren anders , maar t bleef wat 'vreemd' voelen, ik blijf er voorlopig mee spelen ;-)

Toch bedankt voor de tip !

[ Voor 18% gewijzigd door SvenG op 22-11-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
is het nu verstandig om een 4K tv met hdmi 2.0 te kopen ? of nog een half jaar wachten op 2.1 ?

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 12-10-2017 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

lennox-06 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:20:
is het nu verstandig om een 4K tv met hdmi 2.0 te kopen ? of nog een half jaar wachten op 2.1 ?
Ligt eraan. Ga je je PC eraan hangen of niet? Zo niet, wat let je? 4K30 met volledig 4:4:4 10-bit en HDR is nu technisch al mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:26:
[...]

Ligt eraan. Ga je je PC eraan hangen of niet? Zo niet, wat let je? 4K30 met volledig 4:4:4 10-bit en HDR is nu technisch al mogelijk.
ik ga ps4 pro en uhd blurays op afspelen. ik zie dat de hdmi 2.1 dynamic hdr krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

lennox-06 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:28:
[...]

ik ga ps4 pro en uhd blurays op afspelen. ik zie dat de hdmi 2.1 dynamic hdr krijgt.
Maar de PS4 Pro kan geen Dynamic HDR ;) alleen standaard HDR. Ook ondersteunt de PS4 geen HDMI 2.1. Dus....

Pagina: 1