Welke speakers kunnen mijn versterker wel aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10 01:24
Hallo Tweakers!

Ik ben bezig met een zelfbouw project maar ik heb de speakers die ik gebruikte opgeblazen. Ik gebruikte namelijk 10W speakers met een 50W versterker.

Dit is de versterker die ik gebruik: https://nl.aliexpress.com...er-Board/32605428040.html
Dit waren de speakers die ik gebruikte: https://nl.aliexpress.com...od-audio/32653992138.html
Dit is de subwoofer die ik nu gebruik: https://nl.aliexpress.com...ohm-8ohm/32456612376.html

De bovenstaande speakers heb ik opgeblazen tijdens het luisteren op vol volume. De subwoofer werkt nog prima.

Ik zoek dus nu twee nieuwe 3 inch speakers. mijn buget is rond de 60 euro voor beide speakers. Maar liever goedkoper. ben namelijk student.

Dit is wat ik in mijn hoofd heb: http://www.parts-express....ll-range-speaker--264-911
deze speakers is ook maar 15W en maximaal 30W. Gaat deze dan ook niet weer kapot wanneer je er 50W op zet?

graag hoor ik jullie mening en wat jullie mij zouden aanraden.

Groeten,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Zou je niet gewoon op Marktplaats gaan kijken naar een stel oude gebruikte hifi-speakers? Dat klinkt vele malen beter dan van die mini 3" full range speakertjes. Of wil je ook je luidsprekers zelf bouwen? Ik weet niet hoe het zit met de kwaliteit van dat spul op Aliexpress, maar je blaast een speaker doorgaans eerder op door een te zwakke versterker dan door een te sterke. Voor de speaker de geest geeft gaat hij zwaar vervormen en dan draai je het volume vanzelf wel terug. Wat vaker gebeurt is dat een versterker gaat clippen en zo je speaker vernielt. Geen idee of dat ook kan met die klasse D dingen. De prijs is wel erg laag van al dat spul, wellicht heeft dat ook zo zijn invloed op de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ja 30W speakers gaan ook kapot als je er 50W op zet :P
En als die versterker er DC spanning gaat opzetten (Door clippen, of gewoon slecht ontwerp) nog veel eerder.

Zoek een paar fatsoenlijke auto speakers van 50W ?
Of loop even binnen bij je lokale kringkloopwinkel. en haal een setje boxen voor e20

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-09 11:00

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Dan heb je flink je best gedaan, of de versterker is kut.

Even willekeurig iemand quoten:
Yes, an underpowered amp playing at high volumes can damage a speaker. The damage usually comes when the amp/sound starts to 'clip' or distort. This can be detected in a number of ways: The sound could harden or sound overlly tinny. Or the presentation can pick-up slight distortion, although the latter I haven't heard for a couple of decades.

Generally better to buy an overpowered amp i.e. 100 watts per channel with 80 watt speakers. Then you have to factor in the speaker ohms, so if they are 4-6 and you only have a 50 watt amp, it's best not to crank the amp up for prolonged periods, aside from 'clipping' amps have been known to cut out.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
1 en ander hangt ook erg af van de gebruikte power supply, zie specs:
Continuous output power
THD+N = 10%, f = 1 kHz, PVCC = 14.4 V 25W
THD+N = 10%, f = 1 kHz, PVCC = 21 V 50W
Sowieso is het niet handig om zomaar ongefilterd wat losse speakers aan een versterker te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
birdie_man schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:52:
Zou je niet gewoon op Marktplaats gaan kijken naar een stel oude gebruikte hifi-speakers? Dat klinkt vele malen beter dan van die mini 3" full range speakertjes.
heuveltje schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:00:

Zoek een paar fatsoenlijke auto speakers van 50W ?
Of loop even binnen bij je lokale kringkloopwinkel. en haal een setje boxen voor e20
Ik heb gekozen voor een class D versterker omdat het zeer zuinig is. Ik ben namelijk bezig om een portale bluetooth speaker te maken. In mijn speaker kast zitten al gaten voor 3 inch speakers dus zou graag ook nu weer 3 inch speakers willen aanschaffen. dus op marktplaats zoeken heeft denk ik niet heel veel zin omdat dat niet 3 inch speakers zijn.
wagenveld schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:09:
1 en ander hangt ook erg af van de gebruikte power supply, zie specs:

[...]

Sowieso is het niet handig om zomaar ongefilterd wat losse speakers aan een versterker te hangen.
uhmm. wat voor (goedkope) filter zou jij dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

jandeman023 schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:50:
[...]

[...]

Ik heb gekozen voor een class D versterker omdat het zeer zuinig is. Ik ben namelijk bezig om een portale bluetooth speaker te maken. In mijn speaker kast zitten al gaten voor 3 inch speakers dus zou graag ook nu weer 3 inch speakers willen aanschaffen. dus op marktplaats zoeken heeft denk ik niet heel veel zin omdat dat niet 3 inch speakers zijn.
Even simpel gezegd. 50W is VEEL herrie ! Veel herrie en 2 3 inch speakers is al een zeer lastige combinatie. Veel herrie en "mag geen geld kosten" 3inch speakers is denk ik gewoon niet echt een optie.

AL heb ik ook mijn bedenkingen bij die versterker. de specs zeggen 100+2*50 = 300W
Maar het totaal vermogen is maar 72W :?

Filter zou je nodig hebben als je meerdere speakers (tweeters en middentoners bv) er aan zou hangen. Maar blijkbaar zit dat al in de printplaat.

Over die printplaat gesproken., Ik zal wel daft zijn, maar na 5 min geef ik het op. ik zie 1 power connector. 3 speaker uitgangen, Maar waar zet je in hemelsnaam de audio-in op ?

[ Voor 24% gewijzigd door heuveltje op 21-11-2016 16:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:25
Het is een Bluetooth versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
heuveltje schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:37:
[...]

Even simpel gezegd. 50W is VEEL herrie ! Veel herrie en 2 3 inch speakers is al een zeer lastige combinatie. Veel herrie en "mag geen geld kosten" 3inch speakers is denk ik gewoon niet echt een optie.

AL heb ik ook mijn bedenkingen bij die versterker. de specs zeggen 100+2*50 = 300W
Maar het totaal vermogen is maar 72W :?

Filter zou je nodig hebben als je meerdere speakers (tweeters en middentoners bv) er aan zou hangen. Maar blijkbaar zit dat al in de printplaat.

Over die printplaat gesproken., Ik zal wel daft zijn, maar na 5 min geef ik het op. ik zie 1 power connector. 3 speaker uitgangen, Maar waar zet je in hemelsnaam de audio-in op ?
Het is een bluetooth versterker. dus de imput is de bluetooth connectie.
Welke speakers zouden jullie dan aanraden? liefst wel klein houden. 4 of 5 inch ofzo. wil de speakers graag nog wel portable houden.
Pagina: 1