Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Dag mensen.

Ik weet niet of dit topic hier gewenst is, maar ik loop hier al een tijdje mee, en wellicht vind ik hier mensen die de discussie inzake Google Adwords eens aan willen gaan.

Goed, Ik heb dus diverse webshops die recent zijn overgegaan op Magento. Dit bleek een goede keuze, en derhalve ben ik gaan doorpakken. De bezoekersaantallen stegen van 250 naar de 400/500 per dag volgens analytics en daarmee kon ik prima mijn doelen bereiken. Ik ben dus tegelijk met de Magento upgrade ook al mijn feeds gaan herzien, en heb deze op productniveau ingesteld en door Google laten configureren naar mijn wensen. Vanzelfsprekend moest het budget omhoog, en ben ik van €40 per dag naar om en nabij de €100 per dag gegaan. Laatst genoemde omdat ik zelf graag wat controle wil houden over de tijdstippen en momenten dat ik adverteer. Ik weet inmiddels uitstekend wanneer het wel en wanneer het niet lonend is voor mij om te adverteren.

Goed, dat gezegd hebbende ben ik eens gaan loggen. De webshop zijn naar een nieuwe server verhuisd, en tevens heb ik de helpdesk opgezadeld met een live chat. De nieuwe server laat keurig netjes het aantal verbindingsverzoeken zien per gekozen moment, en zo ook de chat functie. Deze 2 komen goed overeen met elkaar, echter ...Ondanks ik volgens analytics bijna een dubbel aantal bezoeker genereer, verkoop ik nauwelijks meer. Zeg maar gerust niets, want mijn producten zijn het meest aantrekkelijk in huidige en aankomende weersomstandigheden (cv ketels, radiatoren etc..)

Kortom, ik loop al een tijdje met de gedachten rond of Google analytics wel werkelijk de juiste data doorgeeft, afgaande op Analytics ga ik hard vooruit, maar logs en verkopen spreken dat hard tegen. Tevens is kennelijk mijn dagbudget van €100 momenteel niet voldoende toereikend, want rond 19:00 staat mijn account op "beperkt door budget" ...gek genoeg heb ik dit voorheen nooit gehad.

Nou kan ik natuurlijk google raadplegen, maar dat behoeft geen verdere uitleg.
Mij is concreet de vraag....zijn er hier webshop eigenaren die zich ook eerder of mogelijk heden in eenzelfde gedachtegang bevinden? Eerlijk gezegd krijg ik het idee, en laat ik het maar gewoon noemen zoals het is ..."genaaid" te worden. Het lijkt er sterk op dat Google prima in de peiling heeft hoe zwaar ik til aan zichtbaarheid en dat graag uitbuit....soms voelt het voor mij bijna als een verslaving, want ohjee ... wat nou als ik even niet zichtbaar ben ... ik moet hier wel van leven namelijk!

Om de proef op de som te nemen heb ik overigens per vanavond alle feeds maximaal teruggezet met volstrekt waardeloze cpc's om eens te testen in hoeverre ik daarmee zichtbaar blijf. (de resultaten hier van deel ik graag met jullie)

Het is niet zo dat ik opzoek ben naar een goedkoper alternatief, noch maak ik me druk om de kosten, maar als ik ergens voor betaal, dan ontvang ik ook graag de wederdienst, en daar lijkt het momenteel niet op.

Goed, mijn vraag is duidelijk....ik hoop dat een topic als hier gewaardeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:17

orf

Is er niet gewoon meer concurrentie gekomen? Adword drijft dan automatisch de prijs op. Er kan ook nog iets met je kwaliteitsscore gebeurt zijn. Is die achteruit gegaan?

Analytics zou goed moeten zijn qua aantallen. Logs e.d. laten vaak hogere aantallen zien omdat daar bots in mee worden geteld. Niet per ongeluk 2x de tracker-code op je pagina's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Nee hoor, mijn concurrentie heb ik duidelijk in beeld. Dit is onveranderd. De CPC staat/stond ook dusdanig ruim en doeltreffend afgesteld dat ik daarmee wel bereikte wat ik wilde...ik snap het spelletje inmiddels zeer behoorlijk.

De code is niet dubbel aanwezig, al zou dat zo wezen, dan nog is er niets aan de hand want het is en blijft hetzelfde ID. (binnen Magento kun je het overigens aan of uit zetten en niet zozeer dubbel) Dat ik "last" van bots heb is me duidelijk, al valt me dit relatief gezien mee, want deze kom ik ook tegen in de andere logs..de bekende abc en butexyz, en howigetrichbydoingthis domeinen.

Ik loop hier al even mee, en heb getracht een antwoord te vinden waarom diverse logs elkaar zo tegenspreken, althans, een beetje wij van WC eend verhaal vertonen.

Laat ik nogmaals benoemen dat ik niet zozeer opzoek ben naar meer omzet, die is prima. Het is uitsluitend een principiële vraag waarom de logs elkaar tegen spreken, en tegelijk Google zo hunkert naar budget zonder dat ik daar iets van merk in conversies. Ik voel me werkelijk bij de neus genomen. Ik betaal graag €60 (iedere dag) voor een kleine 6000 bezoekers meer per maand, maar vooralsnog lijkt het er niet op dat die bezoekers daadwerkelijk de website bereiken of dezelfde intenties hebben als de andere helft die ik al had, en een kleine 18/1900 euro iedere maand EXTRA spenderen aan iets wat nergens toe leidt vind ik nogal zonde van het geld.

Ik zou wellicht de logs eens moeten uitpluizen of bepaalde ip-adressen buitengewoon veel voorkomen, misschien brengt dat een antwoord. (al ben ik uitstekend op de hoogte van de technische mogelijkheden om dit te maskeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
orf schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:04:

Analytics zou goed moeten zijn qua aantallen. Logs e.d. laten vaak hogere aantallen zien omdat daar bots in mee worden geteld. Niet per ongeluk 2x de tracker-code op je pagina's?
Mijn bezoeken registreert Analytics niet, dat blokkeert mijn addblocker. Server logs zullen mij altijd registreren. Dus of de Analytics logs nog wel zo goed zijn betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

WEB >> IMS

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

HansvDr schreef op maandag 21 november 2016 @ 00:36:
[...]

Mijn bezoeken registreert Analytics niet, dat blokkeert mijn addblocker. Server logs zullen mij altijd registreren. Dus of de Analytics logs nog wel zo goed zijn betwijfel ik.
De TS heeft juist hogere aantallen in Analytics dan in de logs. Dat zou andersom moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
orf schreef op maandag 21 november 2016 @ 00:50:
[...]

De TS heeft juist hogere aantallen in Analytics dan in de logs. Dat zou andersom moeten zijn.
Mijn reactie was niet op TS maar op jouw stelling: "Analytics zou goed moeten zijn qua aantallen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 16:54

André

Analytics dude

Analytics zou heel betrouwbaar moeten werken. Ik werk met diverse sites die miljoenen bezoekers hebben en dito omzet. En als ik de omzetmetingen vergelijk met de eigen backend van die bedrijven komt het op 2 a 3% na overeen. Als je grotere verschillen ziet kan het zijn dat je te maken hebt met meetfouten.

Werkt de site middels Ajax? Zie je je eigen site tussen de verwijzende bronnen staan? Kloppen de basismetrics als pages/visit en bouncerate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ook de moeite waard om eens te testen - als je dat niet al gebruikt: Google Tag Manager met Analytics code ipv de 'klassieke' Analytics scriptcode :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
André schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:38:
Analytics zou heel betrouwbaar moeten werken. Ik werk met diverse sites die miljoenen bezoekers hebben en dito omzet. En als ik de omzetmetingen vergelijk met de eigen backend van die bedrijven komt het op 2 a 3% na overeen. Als je grotere verschillen ziet kan het zijn dat je te maken hebt met meetfouten.

Werkt de site middels Ajax? Zie je je eigen site tussen de verwijzende bronnen staan? Kloppen de basismetrics als pages/visit en bouncerate?
Ik pak even jou reactie om op te reageren maar hiermee hoop ik ook gelijk andere aanbevelingen van hierboven te beantwoorden.

Eerst even mijn ervaring van de afgelopen 2 dagen.

Zondag ben ik per direct gestopt met Adwords / Shopping campagnes, en het resultaat hiervan was dat ik wel heel erg weinig bezoekers kreeg, zo weinig dat de omzet volledig onderuit ging...Aangezien ik daar gelijk de conclusie uit kan trekken dat de Google diensten wel tot op zekere hoogte hun werk doen lijkt me evident. Ik ben dus anders te werk gegaan.

Maandag heb ik mijn dagbudget teruggebracht naar het oude en de cpc's verlaagt naar een niveau waarbij ik nog steeds na wens zichtbaar bleef. Voor de goede orde, ik kon de cpc's met meer dan helft laten zakken, en hiermee was mijn dagbudget beperking opeens opgelost zonder in te leveren op zichtbaarheid. Ik sta echter niet meer prominent in Shopping maar iets discreter, iets wat ik ansicht niet betreur, Op marktplaats werkt het ook beter om kennelijk op pagina 2 of 3 te staan i.p.v. bovenin pagina 1. Die ervaring had ik al.

Dit heeft er in geresulteerd dat ik gisteren en vandaag een noemenswaardige verhoging in conversie heb mogen waarnemen, nou kan dat toeval zijn, maar net zo goed krijg ik nu de bezoeker die meer interesse heeft om over te gaan op aankoop dan eerst, je moet immers net een stapje meer doen nu om me te vinden. (geen idee, dat is mijn beredenering....) Het is even afwachten of deze lijn zich door zal zetten.

Feit is dat er veel verschil in de logs blijft bestaan. Ik zal voornoemde mogelijkheden eens bekijken, en wellicht zit er gewoon iets niet goed. Wat me wel opviel....(Ik heb gewoon 3 uur lang eens zitten kijken naar een real time log en analytics, en daarbij valt me op dat Google de bezoeker die terugkomt van betaling (onepage=succes) opnieuw registreert. Kennelijk blijft de google url prefix ergens bestaan, en wordt die opgepakt bij een geslaagde bestelling. (eerste verschil dus waargenomen)

Hetzelfde gebeurd wanneer een bezoeker een tijdje inactief is op de website...ofwel, de pagina laat open staan, maar elders ook aan het kijken is. Mijn server logs blijven die verbinding als 1 bezoek tonen, maar wel als "niet actief" , Google daarentegen lijkt ook dat op te pakken als een tweede bezoek. Wie wel eens mee heeft gekeken met een bestelling snapt wat ik bedoel ...na 1 minuut verdwijn je als actieve bezoeker, en bij de volgende klik ben je weer zichtbaar in analytics. Ik moet dit nog even goed bekijken....Dit zou een deel kunnen verklaren. Ik heb immers een gemiddelde op-pagina tijd van +3 minuten.

Overigens maakt mijn pagina inderdaad gebruik van AJAX, maar mijn eigen pagina en ip adressen welke ik veel gebruikt worden allemaal gefilterd, zo ook de bekende bot/spam domeinen.

Een ander groot verschil zou nog kunnen zijn dat Analytics het aanroepen van de bridge registreert. Deze gebruik ik de hele dag door, en heeft ook een eigen pagina indien nodig...middels een shop manager roep ik deze aan zodat de webshop real time gesynchroniseerd wordt met het ERP pakket.

Goed, duidelijk is vooralsnog dat budget verhogen en cpc's verhogen zeker niet per definitie positief hoeven te zijn. Als afgelopen 2 dagen doorzetten, dan moet ik zelfs concluderen dat je cpc's beter afstellen kennelijk een beter resultaat opleveren. Ik kom donderdag even terug met een update, en hoop dan wat dingen uit te kunnen sluiten die zijn aangedragen.

Voor zover dank voor de ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Turbo-Puppy schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:18:
[...]
Feit is dat er veel verschil in de logs blijft bestaan. Ik zal voornoemde mogelijkheden eens bekijken, en wellicht zit er gewoon iets niet goed. Wat me wel opviel....(Ik heb gewoon 3 uur lang eens zitten kijken naar een real time log en analytics, en daarbij valt me op dat Google de bezoeker die terugkomt van betaling (onepage=succes) opnieuw registreert. Kennelijk blijft de google url prefix ergens bestaan, en wordt die opgepakt bij een geslaagde bestelling. (eerste verschil dus waargenomen)
Dat klopt. Je kunt je payment-provider(s) uitsluiten als refferal:

http://blog.analytics-too...lusions-google-analytics/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 16:54

André

Analytics dude

Een sessie wordt als nieuwe sessie gezien als men 30 minuten langs niets doet en dan terug komt, of als men via een nieuwe bron op de site komt. Wat vaak gebeurd na een betaling. Daarvoor zul je alle referrals van banken uit moeten sluiten in je property settings.

Als je wil dat ik 5 minuten mee kijk moet je het zeggen. Controleer ik even de Ajax meting en je Analytics instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Om maar eens even een oud topic omhoog te halen...

Ik heb helaas geen antwoord mogen vinden op de vraag waarom paginaviews en het aantal sessies per logfile zo verschillen met Analytics. Wel is duidelijk dat het terugkomen van een betaling inderdaad wordt meegeteld in Analytics, maar niet in de log files. Dit heb ik 2e kerstdag ...(nacht) op me gemak eens getest en hier ben ik nu zeker van. Dit lost echter maar een 3a 400 views verschil op. Waar de andere verschillen vandaan komen weet ik simpelweg niet, maar wellicht dat diverse scriptblockers hier verantwoordelijk voor zijn. Het is me namelijk wel opgevallen dat de log files soms sessies zien, die Analytics weer niet ziet en vice versa. Ik ga er dus maar vanuit dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Op mijn vraag of Analytics de boel bewust uitbuit middels gemanipuleerde informatie zal ik nooit weten, maar ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gewoon eens 2 weken mijn dagbudget verdrievoudigd, en toen eens een week terug naar het oude. De uitkomst hiervan vond ik eigenlijk verrassend. De weken met verhoogd budget gingen de verkopen werkelijk door het dak....nou weet ik niet of vakanties, en welke andere eindejaar variabelen hiermee gemoeid zijn, maar duidelijk is dat SEA zijn doel wel weet te bereiken. Dit betekend overigens niet dat het iedere dag even rendabel was. Ik heb sterk het idee dat Google aan willekeur een feed extra uitlichtte, want de ene dag verkocht ik cv ketels sneller dan ik ze kon inpakken, en het andere moment rookmelders, of juist weer buiskoppelingen met bakken tegelijk. Feit is...Als je dit toepast op je artikelen waar de marge goed op is, dan ga je hierop scoren. Door het midden genomen zal ik zeer zeker niet klagen.

In de week dat het budget terugkwam op het oude budget vielen de verkopen hard terug...wel iets boven het oude resultaat, maar omzet went snel. Ik concludeer hier persoonlijk, en uitsluitend voor mijn situatie uit dat Google een waardevolle investering is, mijn bovengenoemde (veronder)stelling haal ik hier dan ook deels mee onderuit.

Goed, wat heb ik hier van geleerd? weinig...althans, niets wat ik nog niet wist. Ik heb wel een SEO/SEA expert aangesteld om één en ander te bekijken en wellicht aan te passen...dan zal ook blijken of het een expert is, en ik ben deels wel overtuigd van de voordelen betreffende een verhoogd dagbudget en vooral strategisch bieden, en feeds gedetailleerder maken...(wie Adwords gebruikt snapt wat ik bedoel)

Voor wie uitsluitend voor eigen gebruik de data in wil zien, wil ik deze per DM beschikbaar maken.
Ik zal echter geen bedragen tonen..uitsluitend percentages. Dat moet voldoende zijn neem ik aan.
Pagina: 1