Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC ouders | 10 jaar meegaan

Pagina: 1
Acties:

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 15:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn ouders gebruiken de pc vooral voor internet/browsen (veel browsers tegelijk open en 2 accounts tegelijk open). Daarnaast gebruiken ze foto-programma's zoals kruidvat/hema etc.
Optioneel in de toekomst: video's/films streamen via WiFi / HDMI naar de TV.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 700euro inclusief verzendkosten en assemblage. PC zal worden besteld bij Azerty (goede ervaring mee, zowel assemblage als service en garantie)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor (gaat vervangen worden binnenkort), muis, keyboard, printer (komt op desktop te staan).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zuinige kwalitatieve voeding omdat pc vaak de hele dag aanstaat. Verder twijfel ik of ik een i3 of i5 moet kiezen. i3 is nu een overkill maar over 6-10 jaar wellicht nodig voor windows 11 of 12.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Ik wil stabiele componenten die al een tijd om de markt zijn met goed reviews.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinige en stille PC
Windows + programma's komen op SSD
Foto's /backup komen op 2 of 3 TB schijf

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Voeding - welke kan ik het beste kiezen
RAM - zoveel keuze - welke raden jullie mij aan.
Moederbord + WiFI: mijn ouders sluiten pc aan via WiFi: Is er een betaalbaar moederbord incl. WiFi of welk moederbord moet ik kiezen met welke WiFi adapter

Hebben jullie nog een tip voor een design monitor - prijs +-200e?

Dank alvast.

Eerste opzet die ik heb gemaakt:
(windows licentie koop ik los voor +-25e)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,15€ 116,15
1MSI H110M ECO€ 52,95€ 52,95
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 95,95€ 95,95
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 60,95€ 60,95
1TP-Link TL-WDN4800€ 31,73€ 31,73
1Crucial CT8G4DFD8213€ 44,95€ 44,95
1LG GH24NSD1 Zwart€ 12,95€ 12,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 73,95€ 73,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,53

[ Voor 4% gewijzigd door maxkranendijk op 20-11-2016 22:36 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

10 jaar is wel een erg lange termijn. Moeilijk te voorspellen wat er over 10 jaar speelt in PC land.
Daarnaast, als je nu een systeem samenstelt dat over 10 jaar nog aan de wensen voldoet, betekent dit (beetje zwart/wit) dat je nu teveel betaald voor specificaties die je de komende 9 jaar niet nodig hebt.

Voor de basale wensen die jouw ouders hebben, kun je de komende tijd ook prima af met een systeem a 300 euro. Koop over 5 jaar weer een systeem a 300 en je bent goedkoper uit + dat je aan het eind van de rit een systeem hebt dat 5 jaar jonger is :)

(Vergelijk voor de gein eens een 'top' systeem van 5 jaar terug met een 'middelmatig' systeem van nu. Zul je zien dat je nu betere specificaties krijgt voor een fractie van de prijs)

[ Voor 14% gewijzigd door Switchie op 20-11-2016 22:42 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• maxkranendijk
Switchie schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:38:
10 jaar is wel een erg lange termijn. Moeilijk te voorspellen wat er over 10 jaar speelt in PC land.
Daarnaast, als je nu een systeem samenstelt dat over 10 jaar nog aan de wensen voldoet, betekent dit (beetje zwart/wit) dat je nu teveel betaald voor specificaties die je de komende 9 jaar niet nodig hebt.

Voor de basale wensen die jouw ouders hebben, kun je de komende tijd ook prima af met een systeem a 300 euro. Koop over 5 jaar weer een systeem a 300 en je bent goedkoper uit + dat je aan het eind van de rit een systeem hebt dat 5 jaar jonger is :)
10 jaar is zeker het uiterste.

Onderstaande PC heb ik 8 jaar kunnen gebruiken enkel met 1x een VGA upgrade om zelfs te gamen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E6750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P35-DS3€ 0,-€ 0,-
1XFX HD5770 1GB GDDR5 PCI-E (HD-577A-ZHFC)€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Creative X-Fi XtremeMusic€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1GeIL GX22GB6400DC (2x1 gig)€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-D162C----
1Samsung SH-S203B€ 0,-€ 0,-
1Corsair HX450W€ 0,-€ 0,-
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro----
1GeIL GX22GB6400UDC (2x1 gig)----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Mijn huidige PC hoop ik ook 8 jaar te kunnen gebruiken om te gamen met enkel een VGA upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,90€ 181,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 136,-€ 136,-
1MSI Radeon R9 270 2GB GAMING€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 71,50€ 71,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,80€ 89,80
1Microsoft Windows 8 Pro EN Upgrade 32/64 bit€ 117,12€ 117,12
1Logitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 37,95€ 37,95
1Logitech Classic Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Roccat Roccat Kone XTD€ 76,50€ 76,50
1Steelseries 4HD€ 14,99€ 14,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 56,-€ 56,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 18,99€ 18,99
1XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze€ 65,29€ 65,29
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 866,04

Met voornamelijk office gebruik hoop ik dat mijn ouders dan ook 8-10 jaar de PC kunnen gebruiken :) .

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik zeg ook nergens dat het niet zou kunnen. Sterker nog, weet 99% zeker dat een systeem a 700 euro over 10 jaar nog uitstekend office en firefox kan draaien.

Punt dat ik probeerde te maken is dat je nu een premium prijs betaalt voor onderdelen die eigenlijk te krachtig zijn voor het huidig gebruik. Voor een pc die nu 700 kost, betaal je over 5 jaar nog maar 200 euro en is de kans zelfs groot dat het systeem van 200 euro nog een fractie sneller, zuiniger en stiller is ook.

Vergeet overigens ook niet dat een technische levensduur van 10 jaar niet vanzelfsprekend is.
Kun je nu investeren in een dure processor zodat je over 8 jaar voldoende rekenkracht hebt, zul je zien dat deze na 5 jaar overlijdt. Nu hebben cpu's over het algemeen niet zoveel te lijden, maar voor moederborden, voedingen en opslagmedia zou ik een levensduur van 10 jaar zeker niet als vanzelfsprekend rekenen.

[ Voor 30% gewijzigd door Switchie op 20-11-2016 23:02 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

10 jaar is inderdaad pittig, maar hangt ook sterk af van de eisen die er gesteld worden.
Mijn oudjes hebben 10 jaar gedaan met een PC die begon als een Compaq Presario Pentium 150Mhz machine. Uiteindelijk was er weinig over van de originele specs, afgezien van de case, moederbord en voeding. (en dan is je max nogsteeds niet echt om over naar huis te schrijven, maar OK)

Inmiddels staat er nogsteeds niks opzienbarends. Via wat afdankertjes van mij (Duronnetjes en Pentium4's) uiteindelijk wat gebruikte ex-corporate machines gekocht omdat WinXP de laan uit ging.
Dat zijn nu Core2Duo E8400's met 6GB RAM en een 250GB SSD. Dat is inmiddels ook al 10 jaar oud, maar komt nog prima mee voor wat ze er mee doen. Daar zit nog wel een paar jaar leven in.

Kortom, ja het kan. Als het voor officewerkzaamheden is, dan merk je weinig van de vernieuwingen.
Afgezien van een SSD, is er weinig wat een PC dan merkbaar sneller maakt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Nogmaals, ik zeg nergens dat het niet zou kunnen.
Geef enkel aan dat het (vooral op gebied van technologie) dom is om nu een overkill systeem aan te schaffen met als doel dat je over 10 jaar eindelijk de volledige potentie gebruikt.

als ik op mijn 18e een dure stationwagen koop zodat ik op mijn 32e de eventuele tweeling naar school kan brengen met de hond achterin verklaart iedereen mij toch ook voor gek?!

• maxkranendijk
Mooie discussie wordt het zo :).

Iemand die nog inhoudelijk feedback kan geven op mijn geselecteerde componenten?

Vooral op onderstaande onderdelen:
Voeding - welke kan ik het beste kiezen?
RAM - zoveel keuze - welke raden jullie mij aan?
Moederbord + WiFI: mijn ouders sluiten pc aan via WiFi: Is er een betaalbaar moederbord incl. WiFi of welk moederbord moet ik kiezen met welke WiFi adapter?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016

Denk dat dit een mooi uitgangspunt is, waarbij je de grafische kaart nog achterwege kunt laten.
De i3 kun je vervangen voor een veel goedkopere pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed

Toegegeven, de Pentium zal wellicht minder toekomstbestendig zijn dan een i3 maar kijk voor de gein eens in de pricewatch wat je nog betaald voor een cpu van 5 jaar oud;
categorie: Processors

Tegen de tijd dat de Pentium te traag wordt, koop je voor 20 euro een skylake i5 :)

[ Voor 29% gewijzigd door Switchie op 20-11-2016 23:38 ]

• maxkranendijk
Switchie schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:21:
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016

Denk dat dit een mooi uitgangspunt is, waarbij je de grafische kaart nog achterwege kunt laten.
De i3 kun je vervangen voor een veel goedkopere pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed

Toegegeven, de Pentium zal wellicht minder toekomstbestendig zijn dan een i3 maar kijk voor de gein eens in de pricewatch wat je nog betaald voor een cpu van 5 jaar oud;
categorie: Processors

Tegen de tijd dat de Pentium te traag wordt, koop je voor 20 euro een skylake i5 :)
Dank voor je aanvulling. Ik ben bereid om 50-100e extra te betalen voor stillere/zuinige/snellere componenten, zodat ik ze minder snel hoef te vervangen. Mijn ouders kunnen dat helaas niet zelf :).

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ruim 5 jaar geleden had ik hetzelfde 'probleem'. Ouders wilden degelijke en toekomstbestendige pc's gezien de locale IT'er (O-)) ging verhuizen.

Toen voor €750 een i5-2500, 8GB geheugen en een 80GB SSD gekocht, en sindsdien nooit gezeur mee gehad, af en toe even checken of de backup (Veeam Endpoint FTW!) nog loopt en of alle software up to date is, maar nog geen enkele klacht over 'traagheid' gehad.

Gezien de ontwikkelingen op cpu-gebied momenteel vooral in performance per watt gemaakt worden, en de rauwe snelheid van de high-end cpu's voor de thuisgebruiker echt niet meer nodig is, heb ik er wel vertrouwen in dat deze pc's nog wel 5 jaar mee gaan. Misschien een keer de SSD's vervangen door grotere exemplaren als ze vol raken, deze zijn nu 'iets' beter betaalbaar dan 5 jaar geleden ;).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• maxkranendijk
SlinkingAnt schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:16:
Ruim 5 jaar geleden had ik hetzelfde 'probleem'. Ouders wilden degelijke en toekomstbestendige pc's gezien de locale IT'er (O-)) ging verhuizen.

Toen voor €750 een i5-2500, 8GB geheugen en een 80GB SSD gekocht, en sindsdien nooit gezeur mee gehad, af en toe even checken of de backup (Veeam Endpoint FTW!) nog loopt en of alle software up to date is, maar nog geen enkele klacht over 'traagheid' gehad.

Gezien de ontwikkelingen op cpu-gebied momenteel vooral in performance per watt gemaakt worden, en de rauwe snelheid van de high-end cpu's voor de thuisgebruiker echt niet meer nodig is, heb ik er wel vertrouwen in dat deze pc's nog wel 5 jaar mee gaan. Misschien een keer de SSD's vervangen door grotere exemplaren als ze vol raken, deze zijn nu 'iets' beter betaalbaar dan 5 jaar geleden ;).
Zelfde verhaal hier :).

Iemand nog feedback op de moederbord + WiFi opties (en andere vragen)?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Is een goede build.

Je kan nog overwegen om de HDD opslag als externe schijf te gebruiken. Ik neem namelijk aan dat die maar zeer sporadisch wordt aangesproken.
Op de SSD past alles, dan eens in de zoveel tijd een backup maken van fotos en dergelijke op de externe schijf (beter nog 2 externe schijven, zodat je een echte backup hebt). Deze opstelling geeft een veel sneller systeem, veel stiller, ietsje zuiniger.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Als je wilt dat de pc 10 jaar meegaat zou ik juist niet kiezen voor een moederbord met wifi, maar voor wifi via een dongle. Alle kans dat wifi de komende jaren veel sneller gaat worden, maar met nieuwe technieken. Koop je nu een moederbord met wifi zit je vast aan de huidige techniek. Doe je het via een dongle dan kun je die dongle over een paar jaar vervangen door een andere en ben je weer up to date.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Wat al eerder aangehaald is: ik zou de i3 vervangen door een Celeron en indien gewenst over 5 jaar voor een gebruikte i5 van twee tientjes. De i3 van nu is geld weggooien. Als dat geen probleem is, dan vooral doen natuurlijk.

... en gaat over tot de orde van de dag

• maxkranendijk
Philpend schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:56:
Als je wilt dat de pc 10 jaar meegaat zou ik juist niet kiezen voor een moederbord met wifi, maar voor wifi via een dongle. Alle kans dat wifi de komende jaren veel sneller gaat worden, maar met nieuwe technieken. Koop je nu een moederbord met wifi zit je vast aan de huidige techniek. Doe je het via een dongle dan kun je die dongle over een paar jaar vervangen door een andere en ben je weer up to date.
Slim. Nog een advies welke WiFi dongle / PCI kaart te kopen?

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou een mooie tweedehandse hp elite (sff) kopen, prima hardware (i3 i5 i7) en ssd blijft het belangrijkste voor snappy bediening.
Ik werk nog met een e8400 c2d pc van 2007, draait nog naar wens door de ssd en 6gb ram.

Voorbeeld:
http://www.marktplaats.nl...-abh-core-i5-8gb-ram.html

Opknappen en ssd erin.

[ Voor 27% gewijzigd door Manke op 21-11-2016 13:53 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:02
Even een andere insteek, maar heb je er al over nagedacht om een laptop te kopen? Prima voor minder veeleisende gebruikers en daarnaast makkelijk te verplaatsen (even op de keukentafel werken) en ook makkelijk op de tv aan te sluiten voor streamen (iets wat je aangeeft te willen en wat via wifi een stuk omslachtiger is).

En voor 500 euro kun je een prima laptop kopen die over een aantal jaar het nog heel goed doet, en een eventuele nieuwe kopen kunnen je ouders ook zelf doen. Zelfbouw is leuk als je het zelf kan maar zoals je aangeeft ben je er zelf niet bij. Als straks het moederbord kapot gaat zal jij hem open moeten schroeven en opsturen voor garantie, waar bij een laptop je ouders het ding gewoon in z'n geheel op kunnen sturen voor garantie.

Blijkbaar laat je hem bij azerty in elkaar zetten, dan kun je op die kosten ook weer besparen door een laptop te kopen.

Daarnaast ben ik het met mijn voorgangers eens dat een pc kopen met de verwachting dat hij 10 jaar moet meegaan gewoon niet slim is. Beter 2x een pc van 350 euro kopen (en je laat hem toch door azerty in elkaar zetten dus daar hoef je niks aan te doen).

[ Voor 12% gewijzigd door Bartske op 21-11-2016 14:02 ]

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Recent deze geassembleerd voor mijn ouders. Prima combinatie, zuinig en degelijk. Je zou ook nog naar een I5 kunnen kijken, ik vond het performance verschil de prijs niet waard. Met een VESA mount ook nog achterop de monitor te schroeven als je wilt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i3SYK€ 279,-€ 279,-
1Crucial CT2K4G4SFS824A€ 52,25€ 52,25
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,25

De i5 variant: pricewatch: Intel NUC NUC6i5SYK

[ Voor 8% gewijzigd door Royal-Roy op 21-11-2016 14:08 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:28
Steekt het echt op 100€?
Zo niet, gewoon kopen wat je voorstelt.
Tuurlijk kan je hier en daar nog eens 20-50€ sparen, maar moet dat echt?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:55

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon lekker een HP kopen, stabiel en weinig problemen. Ben gestopt met clones installeren bij familie. Tot nu toe de beste keuze ooit. :+

Whatever.

• maxkranendijk
Harmen schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:34:
Gewoon lekker een HP kopen, stabiel en weinig problemen. Ben gestopt met clones installeren bij familie. Tot nu toe de beste keuze ooit. :+
Zelf helaas 3x slechte ervaring gehad met zo'n standaard HP/compaq PC en 3x goede ervaring met 'zelf-selectie/bouw. Ondanks n=1 heb ik het idee dat je niet altijd a-producten in je 'standaard pc' krijgt.
Pagina: 1