Hoe sluit ik mijn subwoofer straks aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-05-2017
Hallo,

Momenteel gebruik ik voor mijn computer-audio een NAD D7050 die 2 B&W 685 S2's aanstuurt. De Nad heeft 2 audio-out cinch aansluitingen (en verder geen audio-out/subwoofer aansluitingen) waarover de manual het volgende zegt:

PRE OUT
• The AUDIO OUT sockets can be used to drive an additional amplifier. Use a dual RCA cable to
connect AUDIO OUT to the corresponding analog audio input of compatible devices such as amplifiers,
receivers or other applicable devices.
• AUDIO OUT will be affected by the D 7050’s volume control settings. Rotate the VOLUME control to
adjust the output level of the AUDIO OUT sockets.

SUBWOOFER
• Use a dual RCA cable to connect AUDIO OUT to the low level input of a powered subwoofer.
• Low frequency information up to 200Hz is sent to the connected subwoofer via AUDIO OUT.

Ik heb een goedkope actieve Yamaha Subwoofer met 1 cinch input aangesloten op de L audio out van de NAD en de crossover ingesteld op full range.

Dit levert goed geluid op, maar ik merk dat ik meer vermogen wil hebben dan de 50W in 4 Ohm die de NAD levert.

Mijn idee is om een een eindversterker of 2 mono-blokken aan te sluiten op de pre outs. Mijn vraag is echter: kan ik dan de subwoofer nog aansluiten en zo ja, hoe? Kan ik bijvoorbeeld een y-splitter op de linker pre out plaatsen om een cinch aansluiten te behouden voor mijn sub-woofer? Of moet ik een geintegreerde 2.1 versterker als eindversterker gebruiken en daar de sub op aansluiten?

Ik wil de NAD graag behouden vanwege de DAC en de opties.

Alle advies is welkom,

Bij voorbaat dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 11:47

Ursamajor

Astrofotograaf

Je zou 2 monoblokken in brugschakeling kunnen zetten en elk blok van een van de cinchh stekkers kunnen voorzien. Hoef je ook niet met een splitter te werken.

Maar ik snap je vraag eigenlijk niet zo goed. Je hebt een actieve sub op een van de pre outs, en je vind dat die 50 watt van je NAD te weinig is, maar toch wil je die behouden? Die NAD heeft toch verder niets met hey vermogen van je actieve sub te maken? Als je daar meer power uit wil, moet je een andere sub nemen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
de 2 pre outs zijn de enige aansluitmogelijkheden op de NAD. Ik gebruik nu de NAD als versterker, met de sub op 1 van de pre outs (L). Omdat de 50 watt (feitelijk 25-30W omdat mijn speakers 8 Ohm zijn) te weinig is, wil ik de NAD dus gaan gebruiken als voorversterker en de speakers aansturen met een zwaardere (eind)versterker.

Dat zal ik doen door de (eind)versterker aan de NAD aan te sluiten over de beide pre outs. Op dat moment is er geen aansluitmogelijkheid meer voor de sub op de NAD. En daar gaat mijn vraag over:

hoe sluit ik in dat geval alsnog de subwoofer aan?

En voor de duidelijkheid: de subwoofer heeft maar 1 cinch aansluiting, geen 2.

[ Voor 6% gewijzigd door Borghees op 20-11-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:30

FeaR

In GoT we trust

Persoonlijk zou ik dan eerder kijken of je de NAD niet kan vervangen. Genoeg stereo versterkers die meer vermogen leveren en ook een Subwoofer Pre-Out hebben zodat je beide wensen in één apparaat hebt. Als je de NAD daar nog voor wilt zetten biedt dat mijns inziens weinig meerwaarde.

Doordat de Yamaha subwoofer alleen één LFE aansluiting heeft en je alleen de Left aan hebt gesloten op de NAD krijgt de subwoofer geen informatie van het rechter kanaal. Tevens snap ik niet wat je bedoelt met "...de crossover ingesteld op full range". Is dat op de subwoofer of kan je in de NAD aangegeven dat de Audio Out wordt gebruikt voor een subwoofer dan wel voor een eindversterker? Als de crossover op de Yamaha helemaal open staat én de NAD geeft tot 200 Hz door dan lijkt me dat je te hoog zit met de crossover.

Wat verwacht je van het vermogen? Let dat je pas bij tien keer zo veel vermogen 10 dB meer volume hebt. Dat is de waarde die de gemiddelde mens als dubbel zo hard ervaart. Een verdubbeling van vermogen levert slechts 3 dB meer op wat niet noemenswaardig is. Voor dat soort vermogens (dus 25 Watt x 10) mag je flink in de buidel tasten bij stereo- of surround receivers. Speel je echt op het volle vermogen van de NAD?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
Ik kan de crossover in de NAD instellen van 40 Hz tot full range. Ik kan daar niet aangeven of het een subwoofer betreft of pre out, daar is NAD onduidelijk over. Ik neem aan dat de 40-200 Hz range bestemd is voor sub aansluiting en de full range optie bedoeld is voor gebruik van de uitgangen als pre out. Ik heb momenteel full range ingesteld om de sub zoveel mogelijk te laten oppakken aangezien de 683's niet heel laag gaan.

Ik wil graag de NAD behouden, ik heb een test gedaan met mijn Lyngdorf SDA-2400 eindversterker die 2 x 200 watt geeft op 8 Ohm en dat was een aanzienlijke verbetering, ook bij lage volumes. Zoiets of dus 2 monoblokken wil ik 2e hands aanschaffen hiervoor, maar ik wil ook graag mijn sub behouden omdat mijn speakers niet of nauwelijks lager kunnen, ook niet met meer vermogen. Dus vandaar dat ik eerst wil onderzoeken hoe ik dan een sub met LFE connectie kan aansluiten als ik de NAD ga gebruiken als voorversterker.

Dat het beter meer zinvol zou zijn om de NAD in z'n geheel te vervangen snap ik. Aan de andere kant kan de NAD dienen als (uiterst handige) voorversterker met goede DAC en hoef ik alleen een dedicated power amp/monoblokken aan te sluiten, wat ik prefereer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:14
Let er op dat de speakers zelf een aanbevolen maximum van 100w kennen. Ga je een zwaardere versterker eraan koppelen en die tegen de limieten gebruiken, loop je het risico de speakers te slopen.

Normaliter kies je voor een pre-out die je voor een subwoofer gebruikt idd voor full-range. Je wil dat de subwoofer dezelfde signalen binnenkrijgt als de speakers en kapt deze op de subwoofer zelf af op de gewenste frequentie. In dit voorbeeld heeft de crossover-instelling geen invloed op het signaal van de speakers.

Echter bij jouw NAD versterker, lijkt het dat wel te hebben (omdat de pre-out tevens dienst kan doen als subwoofer out). Je kiest in dat geval beter niet voor full-range. Het zal een kwestie van proberen zijn. Bij film zou ik het ergens tussen de 120 en 200hz zetten, bij muziek ergens tussen de 60 en 120.

Als de crossover vervolgens werkt zoals die bij een surround-receiver, dan zou het signaal dat naar de speakers gaat, met 12db/octaaf verzwakt worden vanaf de ingestelde crossover. Dus zeg dat de crossover op 100hz staat en je op 70db aan het spelen bent, dan worden de frequenties tussen 100 en 50hz geleidelijk tot 12db verzwakt, zodat een signaal op 50hz niet op 70db maar op 58db speelt. Het is dus geen harde grens.

Voor de pre-out zal het dan volgens mij hetzelfde werken, maar dan bij een stijgende frequentie. Dus 12db zwakker tussen 100-200hz.

Het voordeel hiervan is dat je de lage frequenties wegneemt van de speakers en deze het beschikbare vermogen kunnen gebruiken voor de hogere frequenties. Lagere frequenties vereisen meer vermogen om op een vergelijkbaar volume te kunnen spelen.

Het zou zomaar kunnen dat de speakers hierna weer iets luider kunnen spelen.
Pagina: 1