Heeft geheugen uitbreiden zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noussienous
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-07-2023
Ik heb sinds een paar jaar een laptop en merk dat een aantal games niet (goed) te spelen zijn, zelfs niet op de laagste grafische settings. Ik vroeg me af of het (voorlopig) zal helpen om het geheugen uit te breiden of dat ik gewoon een nieuwe laptop/pc met betere grafische kaart nodig heb.

Games die ik speel/wil spelen en momenteel moeizaam gaan:
- Assassins creed Syndicate
- The Witcher 3
- Planet coaster
- Anno 2205
- Skyrim (momenteel wel te spelen op de laagste settings maar dit is wel erg jammer)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3630QM CPU @ 2.40GHz
Video Card: Intel(R) HD Graphics 4000
Video Card #2: NVIDIA GeForce GT 635M
Werkgeheugen:
Aantal geheugensloten: 2x SO-DIMM
Geheugentype: DDR3-SDRAM
Intern geheugen: 4 GB
Kloksnelheid: 1600 MHz
Maximum werkgeheugen: 8 GB
Vrije geheugensloten: 1
Operating System: Microsoft Windows 10 (build 14393), 64-bit

Ik kom er niet helemaal uit of nou (alleen) het geheugen het probleem is of dat meer zaken aan vervanging toe zijn. Het zou heel fijn zijn als iemand me daarbij kan helpen! Als hiervoor meer gegevens nodig zijn dan hoor ik het graag!

Alle reacties

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:34
Gamen op een laptop is meestal lastig: vaak is de GPU geen kaart waarmee je deftig kan gamen. Verder heeft je laptop nu ook maar 4 GB, wat ook erg weinig is. Een upgrade naar 8 GB kan helpen, maar of het de winst oplevert waarop je zit te wachten betwijfel ik. Ik vermoed dat een nieuwe pc kopen de betere optie is.

• Noussienous
Bedankt voor het snelle antwoord! Ik vermoedde al een beetje dat het ook deels aan de grafische kaart ligt.
Ik denk dat ik dan maar eens ga kijken voor een nieuwe pc! :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gamen op een laptop is inderdaad een moeilijke zaak. Maar er zijn gaming laptops, deze moeten hun desktop concurrenten echter wel achter zich laten.
Als je naar een gaming desktop gaat kijken, heb je tov je laptop een groot aantal sterkere onderdelen:
je cpu is zwak,
je hebt nu geen gaming grafische kaart
je hebt wat weinig geheugen.

Gelukkig kost een gaming bak nu ook weer geen kapitaal. Zelfs met het instap systeem ga je er al een flink stuk op vooruit
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:54
Geheugen uitbreiden zou wel nuttig zijn voor deze laptop, maar met die games zal je videokaart altijd een groot probleem blijven.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kwestie van de system resources in de gaten houden tijdens het gamen.
Zit het ram tot de nok toe vol terwijl de cpu en gpu op 20% uit de neus lopen te vreten dan weet je waar het probleem zit.
Verwacht overigens in de case eerder een bottleneck bij de gpu dan bij het ram.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Noussienous
Duidelijk! Ik me maar dan maar eens verdiepen in een nieuwe pc! :)
Bedankt allemaal!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Voor die paar tientjes dat 8GB kost is het de moeite, als ik kijk naar mijn 'bed laptopt' waar 8GB in zit werkt het gewoon net wat fijner dan met 4GB. Beetje standaard browsen, Sonos/Spotify (Sonos speakers) en wat andere background apps aan dan loopt geheugen gebruik toch wel op naar de 4,5GB.

De geheugen upgrade heb ik wel gecombineerd met een SSD, ik verwacht dat de SSD het grootste verschil gemaakt heeft. Opstarten is 4-5 seconden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1