Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G95
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik heb sinds kort een PS4 Pro naast mijn Xbox One S staan.

Maar het vreemde is dat de PS4 Pro veel scherper beeld vertoond om mijn TV dan de Xbox One S.
Volgens mij collega's die op de TV afdeling werken moet dit niet kunnen maar ben benieuwd of iemand er wat meer over weet of ook beide consoles heeft en kan checken of dit ook zo bij hen is.

Kwam erachter doordat ik een 4K foto als custom background wilde zetten op mijn Xbox One S, op de Xbox zag het er niet uit al de details waren weg en zag er super blurry uit terwijl die op mijn laptop (MacBook Pro: 2880x1800) super scherp eruit zag.
Ook in-game is het upscale van 900p/1080p naar 4K scherper op de PS4 Pro dan de Xbox One S met de zelfde game.

Ben benieuwd of dit aan iets ligt vanuit mijn TV (LG 43UH661V) of dat ik Microsoft moet benaderen voor het nakijken van mijn console.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

In welke menu's / games etc. merk je het verschil in scherpte op? Zou natuurlijk prima kunnen dat de xbox bepaalde zaken anders c.q. rendered.

Beide apparaten aangesloten op dezelfde manier, kabel, input etc.?
Instellingen van de xbox nagelopen om te kijken naar incorrecte settings?

Qua background denk ik dat dit best eens zou kunnen komen doordat de xbox er een compressie op los laat terwijl de macbook dit vanzelfsprekend niet doet. Een 4k afbeelding kan snel >10 MB aantikken.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:05
Naar mij weten komt dit omdat de PS4 Pro games op soort van native 4K afspeelt waar de Xbox One S alleen 4k films afspeelt toch? Verschillende games hebben ook al de Pro Patch gehad waardoor het er allemaal strakker en beter uit ziet.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G95
Switchie schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:22:
In welke menu's / games etc. merk je het verschil in scherpte op? Zou natuurlijk prima kunnen dat de xbox bepaalde zaken anders c.q. rendered.

Beide apparaten aangesloten op dezelfde manier, kabel, input etc.?
Instellingen van de xbox nagelopen om te kijken naar incorrecte settings?

Qua background denk ik dat dit best eens zou kunnen komen doordat de xbox er een compressie op los laat terwijl de macbook dit vanzelfsprekend niet doet. Een 4k afbeelding kan snel >10 MB aantikken.
In het start menu of in "My Games & Apps" is het te merken.
De game Boxart is op de PS4 Pro scherp en op de Xbox One S blurry en je ziet geen detail.

Beide zijn met de bijgeleverde HDMI kabel aangesloten.
Xbox One S -> HDMI ingang 1 en de PS4 Pro -> HDMI ingang 2.
Heb zelfs de HDMI kabel van de PS4 Pro aangesloten om de Xbox One S en dat deed verder niks.
Alles op mijn Xbox One S staat zo dat de video output 4K UHD is etc.

Dat zou mogelijk zijn maar lijkt wel of je van 4K naar lager dan 420p gaat in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G95
Pukson schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:26:
Naar mij weten komt dit omdat de PS4 Pro games op soort van native 4K afspeelt waar de Xbox One S alleen 4k films afspeelt toch? Verschillende games hebben ook al de Pro Patch gehad waardoor het er allemaal strakker en beter uit ziet.
Ja dat weet ik.
Voorbeeld met Rainbow Six: Siege dat is op beide consoles 1080p en scaled up naar 4K en dan zelfs is de PS4 Pro scherper.
Xbox One S ondersteunt 4K video/streaming en PS4 Pro ook video/streaming + gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

G95 schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:42:
[...]

Ja dat weet ik.
Voorbeeld met Rainbow Six: Siege dat is op beide consoles 1080p en scaled up naar 4K en dan zelfs is de PS4 Pro scherper.
Xbox One S ondersteunt 4K video/streaming en PS4 Pro ook video/streaming + gaming.
Zou je dan eens foto's kunnen posten van het afspelen van exact hetzelfde 4k filmpje? Daar zou namelijk in theorie geen verschil in mogen zitten, in tegenstelling tot games e.d. die waarschijnlijk compleet andere settings hebben.

Beide consoles sturen digitale 1'tjes en 0'tjes door naar de TV, welke deze omzet naar beeld.
Je kunt pas eerlijk vergelijken als je zeker weet dat zowel de xbox als ps dezelfde 1'tjes en 0'tjes doorsturen.

[ Voor 15% gewijzigd door Switchie op 20-11-2016 19:46 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G95
Switchie schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:44:
[...]

Zou je dan eens foto's kunnen posten van het afspelen van exact hetzelfde 4k filmpje? Daar zou namelijk in theorie geen verschil in mogen zitten, in tegenstelling tot games e.d. die waarschijnlijk compleet andere settings hebben.

Beide consoles sturen digitale 1'tjes en 0'tjes door naar de TV, welke deze omzet naar beeld.
Je kunt pas eerlijk vergelijken als je zeker weet dat zowel de xbox als ps dezelfde 1'tjes en 0'tjes doorsturen.
Heb hier 2 voorbeelden, kan helaas van mijn "Home" en "My Games & Apps" geen screenshot nemen.
https://we.tl/sEv6iq6HJZ hier staan de foto's.
Je ziet duidelijk dat de PS4 scherper is en ook in tekst.

Update:
Heb vandaag Microsoft gebeld maar is niet veel van terecht gekomen.
Heb uiteindelijk mijn Xbox gerest maar de beeld kwaliteit blijft hetzelfde helaas.
Kan hem opsturen voor reparatie maar geen idee of dat zinvol is.

[ Voor 13% gewijzigd door G95 op 21-11-2016 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-07 21:05

Headbuddy

Surrealist

Ligt het aan mij is het raar om de zelfde beeldkwaliteit te verwachten van twee totaal verschillende consoles.
De uiteindelijk resolutie is namelijk verre weg van de enige factor. Dingen die ook mee spelen is hoe het beeld word gerendeerd, kleurendiepte, kleuren echtheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G95
Headbuddy schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:35:
Ligt het aan mij is het raar om de zelfde beeldkwaliteit te verwachten van twee totaal verschillende consoles.
De uiteindelijk resolutie is namelijk verre weg van de enige factor. Dingen die ook mee spelen is hoe het beeld word gerendeerd, kleurendiepte, kleuren echtheid etc.
Daarom vraag ik het (hier) omdat ik er niet zo in thuis ben, ben wel beetje technisch maar niet op elk gebied.
Ik ging er vanuit als iets 4K UHD is als output dat het er scherp en mooi moet uitzien ipv. blurry etc.
Dus daarvan deze vraag voor hetzelfde geld had ik iets over het hoofd gezien of verkeerd ingesteld zodat ik het kon aanpassen of verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Laatst online: 17-07 21:05

Headbuddy

Surrealist

G95 schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:11:
[...]

Daarom vraag ik het (hier) omdat ik er niet zo in thuis ben, ben wel beetje technisch maar niet op elk gebied.
Ik ging er vanuit als iets 4K UHD is als output dat het er scherp en mooi moet uitzien ipv. blurry etc.
Dus daarvan deze vraag voor hetzelfde geld had ik iets over het hoofd gezien of verkeerd ingesteld zodat ik het kon aanpassen of verhelpen.
Ja ik vind het upscalen naar 4K sowieso beetje verneukeratief. Vooral omdat je dus als consument het gevoel hebt dat dezelfde kwaliteit krijgt, terwijl dit niet zo is. Het verschil in beeldkwaliteit tussen de ps4 en xbox one viel mee ook al direct op, terwijl ik echt geen pixel teller ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag maar waarom vergelijk je 2 verschillende consoles? Als je over "native 4K" wil praten, moet je toch echt een Xbox Scorpio aanschaffen (Q4 2017 verkrijgbaar).

Beide consoles die jij nu hebt maken allebei gebruik van trucs om soms 4K te laten zien maar over het algemeen kunnen ze geen/slecht 4K aan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 22:22
4.2 vs 1.4 TFLOPS is natuurlijk ook wel erg groot, niet alleen in resolutie te zien maar ook anti-aliasing tijdens het gamen. Maar een stilstaand plaatje zou volgens mij redelijk overeen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G95
MAX3400 schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:22:
Domme vraag maar waarom vergelijk je 2 verschillende consoles? Als je over "native 4K" wil praten, moet je toch echt een Xbox Scorpio aanschaffen (Q4 2017 verkrijgbaar).

Beide consoles die jij nu hebt maken allebei gebruik van trucs om soms 4K te laten zien maar over het algemeen kunnen ze geen/slecht 4K aan.
TheBrut3 schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:23:
4.2 vs 1.4 TFLOPS is natuurlijk ook wel erg groot, niet alleen in resolutie te zien maar ook anti-aliasing tijdens het gamen. Maar een stilstaand plaatje zou volgens mij redelijk overeen moeten komen.
Ik weet dat "Scorpio" "True" 4K gaat ondersteunen maar ging er vanuit dat output 4K UHD betekende dat je mooi scherp beeld kreeg.
Het viel me op toen ik ze beide op "Home" had staan en de cover art van de games vergeleek en ze op de PS4 Pro er stukken scherper uitzagen dan op de Xbox One S.
In-game kan je wel vergelijken maar beide consoles ondersteunen niet echt native 4K alleen de PS4 Pro bied 1400p of 1800p maar niet 2160p dus kan je niet goed zien wat 4K UHD bied, ook al was hier de PS4 Pro scherper dan de Xbox One S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:15

v8power67

Psn: Mausosaurus

Ps4 Pro bied duidelijk hogere resoluties dan de Xbox one.
Draait op bepaalde games Native 4k.
Of dmv upscalen van 3200x1800 naar 4k.
Of via checkerboarding met 1920*2160 of 1600*1800 of lager.
Bv uncharted draait op 2550x1440.
Dit is allemaal veel hoger dan wat een Xbox one vaak op beeld kan toveren. Deze doet maximaal 1080p(niet veel spellen), 900p(meer games), of 720p (uitzondering).
Dit dan upscalen naar 4k is niet echt mooiste resultaat.
Heb je wel de upscalen van Xbox aangezet door x1 op 4k resolutie te zetten in setting? Als je je tv laat upscalen kan misschien lelijk beeld veroorzaken.
Plus dat niet Pro games op de Pro naar 4k upscalen door de console.
Aangezien ps4 games vaker 1080p zijn kan dit scherper ogen dan op de x1 als beide upscalen naar 4k.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Lees je eens iets in. Zoek eens op downsampling bijvoorbeeld. Nogal wiedes dat een aanzienlijk krachtigere console beter beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G95
Tuurlijk snap ik dat de PS4 Pro meer kracht heeft en meer te bieden vanuit de game kant maar vond het apart dat als je op "Home" bent of in je "My Games & Apps/Library" dat er daar al groot verschil te zien valt.
Heb ook niet de meest luxe 4K HDR TV maar de kwaliteit is er dus vond het raar dat de Xbox One S dit niet weergaf terwijl "Output" in de Settings op 4K UHD staat.

Maar ben ook niet zo technisch bekend op TV vlak etc. dus vandaar deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67

v8power67

Menus van ps4 Pro worden op een 4k tv in 4k gerenderd. En denk dat de Xbox one dit niet doet. Misschien dat daar je verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G95
Denk het ook, ook al heb ik nog de "Output" van 4K UHD naar 1080p gezet op de Xbox One S maar zelfs dat maakte niet uit.
Wacht wel tot de "Scorpio" en hopelijk is het dan wel scherp etc. of er moet nog een update komen voor beter beeldkwaliteit van de Xbox One S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-07 15:54

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik weet niet echt de oplossing, maar zoek eens op youtube naar een xbox one s die op een 4k tv is aangesloten en vergelijk dat eens met jou eigen setup. Zit daar noemenswaardig verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67

v8power67

YouTube gebruiken voor dit soort dingen is nutteloos. Vieze compressies verneuken het beeld.
Denk dat het vooral licht aan wel 4k menu ps4 Pro en niet op x1. Enne als je de Xbox op zelfde hdmi aansluit als ps4 Pro ? Misschien heb je 1 poort die beste werkt met 4k.
Enne game modus/pc modus al geprobeerd.
Heb je rgb op Xbox wel Limited staan ? Want rgb op full/pc is kapoet op de x1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
  • Laatst online: 25-05 23:30
Misschien al geprobeerd, maar verwissel de HDMI op de uitgang van de PS4 eens naar de uitgang van de Xbox (dus ingang op TV zelfde houden). Kan zijn dat je verschillende ingangen verschillende kwaliteiten aan kunnen (heb ik ook op mijn Samsung)
Pagina: 1