Development omgeving opzetten, zit ik op het goede spoor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven Liemberg
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-02-2022
Beste tweakers,

een beetje achtergrond. Ik ben een frontend en backend developer met ongeveer 3 jaar ervaring in voornamelijk php en javascript. Ik heb wel een beetje verstand van linux en weet ongeveer hoe een command line werkt maar ik weet eigenlijk geen fluit van servers.

Ik ben altijd een beetje met xampp aan het klooien geweest en heb veel projecten solo gedraaid, en de andere dingen altijd met overleg via ftp gesynced (niet handig). Welnu ik heb mijzelf voorgenomen om:

1. Een lokale development omgeving op te zetten (niet alleen om meer van servers te leren maar ook om eens te leren over node en al die andere hipster javascript server side zaken)
2. Git te leren (geen gekke skill om te hebben lijkt mij zo)

Waar ik een beetje in vast loop is er achter komen of wat ik nu wil kan en of het wel handig is.

Mijn idee is als volgt: ik wil mijn laptop als development server gebruiken (dus code kunnen tikken en snel dingen kunnen testen, ik werk namelijk vaak in treinen, bussen, wherever). Daarnaast had ik nog een raspberry pi liggen en die wil ik dan gebruiken als test server. En het idee is omdat dan allemaal met git te synchroniseren.

Zoals ik het nu begrijp moeten de projecten op de pi --bare repositories worden en moet ik ze clonen op mijn laptop en dan de veranderingen synchroniseren met git? Of slaat dit helemaal nergens op? Zit ik op het goede spoor? Maak ik dingen nodeloos ingewikkeld? Tips? Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-05 16:44

Gerco

Professional Newbie

Een bare Git repository is wat je gebruikt op een centrale Git server. Een bare repository bestaat alleen uit de .git directory en heeft dus geen files checked out. Je kan je project niet draaien vanuit een bare repository zonder die repo eerst te clonen. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat een bare repository is wat je zoekt tenzij je die Pi als puur Git server wilt gebruiken (dus niet om je project te draaien).

Je kan met Git gewoon syncen met elke andere Git repo (bare of niet) zonder een centrale server te hebben. Als je op de Pi je project wilt draaien om te testen moet je daar gewoon een normale Git repo gebruiken en push/pull (over ssh is het makkelijkst) vanaf je ontwikkelmachine (laptop).

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!