Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Beste tweakers,

Een vriend van mij en ik willen graag een handeltje opzetten om wat bij te verdienen. Het idee hiervoor is om electronica (kabels, opladers, powerbanks, etc..) in te kopen bij een groothandel gevestigd in Duitsland en Nederland. Die producten verkopen we vervolgens door via marktplaats zakelijk, bol.com, nog wat andere platformen en onze eigen webshop.

Diezelfde vriend heeft het al uitgeprobeerd door electronica uit China te bestellen en die particulier door te verkopen via marktplaats. Hij heeft daar binnen 20 dagen ongeveer 40€ winst mee gemaakt.

Als wij dit iets serieuzer willen aanpakken en electronica willen bestellen bij een groothandel, moeten we een KvK nummer hebben.
Van allebei onze ouders moeten we een BV (VOF en eenmanszaak zijn uitgesloten) oprichten omdat onze ouders anders aansprakelijk zijn voor als er iets fout gaat (bijvoorbeeld een kabel gaat stuk en een huis brandt daardoor af (weliswaar een heel extreem voorbeeld, maar toch)) en al hun bezittingen kwijt kunnen raken.
Om het bedrijfje dus op te richten zijn we al meer dan 300€ verder.

Mijn twijfels zijn als volgt:
Die vriend zegt weliswaar dat hij 40€ winst maakt binnen 20 dagen met aliexpress spullen duurder verkopen via marktplaats, maar er is natuurlijk erg veel concurrentie met andere bedrijven die dit ook doen.
Zodra we het wat serieuzer aanpakken en als we al deze investeringen doen wil ik op z'n minst break even draaien (we zetten het bedrijfje voor een groot deel op voor de ervaringen en om dingen te leren, niet zo zeer voor het geld).

Ik twijfel er over of we break even gaan draaien gezien de concurrentie en de investeringen die we moeten doen.

Denken jullie dat dit plan een kans van slagen heeft of kunnen we het beter niet doorzetten?

Bedankt alvast,
Arthur

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45
Een paar punten die bij mij zo te binnen schieten:
- de marges op elektronica zijn laag. Het zelf kunnen bestellen uit Alie land lukt steeds meer mensen. Je markt wordt dus iets kleiner.
- Hoe ga je om met iets dat echt leek maar nep blijkt te zijn?
- Hoe ga je om met schades als gevolg van het de door jou geleverde kabels? (voedingskabels etc).

Persoonlijk zou ik het lekker klein houden en geen bedrijf hierin beginnen.
Die 40 euro is natuurlijk leuk maar als je dat verdeelt over de 20 dagen dan is dat voor hem persoonlijk een hamburger per dag. Geen vetpot. Het is de vraag of je zoveel extra klanten weet te strikken dat je ook leuke omzet blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:01
Maak eerst eens een goed plan. Want dit heeft zo geen kans van slagen. Als bedrijf moet je ook garantie leveren op je producten. En je bent geld nodig voor inkoop en voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:54

JaQ

Als je ouders verantwoordelijk zijn dan ben je vast onder de 18. Je moet in beginsel 18 zijn om je in te schrijven bij de KVK.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33

orf

Dat wordt lastig denk ik. In een BV heb je te maken met gebruikelijk loon. Tenzij je met de inspecteur overeen kan komen dat een lager loon noodzakelijk is.

Ik kan me iets voorstellen bij de bedenkingen van je ouders. Dat kun je misschien afdekken met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Met een VOF (of eenmanszaak) heb je een aantal voordelen: Je hebt startersaftrek en ondernemersaftrek. Dat voordeel kan groot genoeg zijn om met verzekeringen de risico's af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JaQ schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:10:
Als je ouders verantwoordelijk zijn dan ben je vast onder de 18. Je moet in beginsel 18 zijn om je in te schrijven bij de KVK.
Met een handlichting kun je prima onder de 18 inschrijven hoor, maar die lijken de ouders van TS niet te gaan geven. Een BV lijkt mij te ver gaan vooral omdat deze handlichting nu net bedoelt is om de aansprakelijkheid van ouders naar het kind terug te schuiven.

Van de KvK-site
Aansprakelijkheid

Wanneer u als minderjarige zonder handlichting een handeling verricht die gebruikelijk is voor uw leeftijd, kan deze achteraf niet teruggedraaid worden. Uw ouders of verzorgers kunnen dan aansprakelijk worden gesteld. Gaat het om een handeling die niet bij uw leeftijd past, dan dienen uw ouders of verzorgers actie te ondernemen. Dit doen zij door een brief te sturen aan de wederpartij om de handeling te vernietigen. Dit moeten wel binnen drie jaar nadat zij op de hoogte zijn gesteld van de handeling en/of binnen drie jaar nadat de onbekwaamheid is geëindigd. Anders is de mogelijkheid tot vernietiging verjaard. Als handlichting is verleend bent u zelf aansprakelijk voor de gevolgen van de handeling.

Bron: https://www.ondernemerspl...starten-als-minderjarige/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-09 16:23
Gebruikelijk loon is niet echt van belang voor de belastingdienst als je 1 onderneming hebt, geen dividend uit gaat keren en je administratie op orde is. Deze regel is in het leven geroepen om te voorkomen dat dga's veel dividend aan zichzelf uitkeren en het salaris expres laag houden i.v.m. belastingvoordeel.

Een BV gaat je gelijk heel wat overhead opleveren, zowel financieel als qua tijd. (boekhouding/administratie, jaarrekeningen, notariskosten, wetgeving en eventuele vergunningen, etc.).

Ik zou even met de belastingdienst bellen en vragen hoeveel jij en je kameraad per jaar mogen bijverdienen en zonder rechtsvorm het wat serieuzer proberen.

Als particulier zit je m.b.t. aansprakelijkheid zo ook behoorlijk safe zolang je ter goeder trouw handelt, maar je zou even kunnen bellen met de verzekeraar om te zorgen voor een goede aansprakelijkheidsverzekering.

Wanneer jullie in de buurt gaan komen van de bjiverdien-grens kunnen jullie waarschijnlijk ook beter evalueren hoe levensvatbaar het idee is. Het lastige aan import buiten de EU op wat grotere schaal is de papierwinkel en alle bijkomende kosten: transport, invoerheffingen, BTW afhandeling, inklaringskosten, etc. etc. Daarbij moet je ook je liquiditeit in de gaten houden door de combinatie van lange levertijd, bijkomende kosten en de BTW aangifte. Als je al een paar maanden concrete cijfers hebt voordat je naar de notaris stapt kun je met realistische cijfers gaan rekenen en eventueel inschatten in welke periodes je liquiditeit gevaar loopt. Indien je voor deze route gaat is het wel van belang dat jullie ondanks het niet inschrijven bij de KvK goede afspraken maken en alles cijfermatig goed bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Een BV brengt kosten mee. KvK, zakelijke bankrekening, eenvoudige jaarrekening. Met 1000 per jaar ben je een eind.

Het probleem is: bij de huidige omzetten verdien je slechts 600 euro per jaar (40 x 365 / 20 dagen, minus de BTW).

Hoe ver wil je gaan opschalen? Want helaas schaalt je werk nogal met je omzet. Allemaal pakketjes versturen en betalingen inboeken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Gavoor seizoen producten. Goedkoop kersttroep in China bestellen en weer via Nederlands website + marktplaats etc door verkopen. Blijf weg van elektronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 10:05
Ik zou er niet aan beginnen, zeker geen BV (die kost al 1000 euro per jaar!). Zoek een leuke bijbaan, maak je studie af, en daarna verdien je hetzelfde in 0,5 tot 1 uur wat je nu in 20 dagen verdient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is goed dat je van te voren nadenkt, het serieus aan wil pakken en een hoop wil leren echter als je het over dit soort bedragen hebt (40 euro in 20 dagen), dan gaat dat echt niet rendabel worden.

De mensen hierboven zijn naar mijn mening veel te optimistisch met 1000 euro per jaar voor een BV, je hebt hiervoor als absolute beginner en met 2 aandeelhouders echt wel een accountant nodig voor een vraagje hier en daar, en sowieso wat hulp bij de jaaraangifte, los van nog andere kosten zoals bv een administratiepakket (10 - 30 per maand), bankrekening (+- 120 euro per jaar, soms gratis het eerste jaar)
Je zegt je in te willen dekken voor wat risico's dus een basis aansprakelijkheidsverzekering, noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik ben blij dat ik het hier gevraagd heb voor nieuwe meningen en inzichten!

Het probleem is dat wij een BV moeten hebben als we iets willen doen, omdat de risico's te groot zijn met een VOF. Onze ouders zijn dan namelijk aansprakelijk en de risico's daarvan zijn heel groot.
Een BV is echter niet rendabel vanwege de hoge kosten en onze lage omzet en winst.

Jammer om te horen, maar wel fijn dat we er nu achter komen en niet later.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
tweakerdennis schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:34:
Gavoor seizoen producten. Goedkoop kersttroep in China bestellen en weer via Nederlands website + marktplaats etc door verkopen. Blijf weg van elektronica
Je weet wel, van die kerstlampjes zonder enig keurmerk waar 220 Over de shield staat xD? Zie oa bigclive op YouTube. Hilarisch gevaarlijke spullen die je op die manier kan aanschaffen.

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
orf schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:10:
Dat wordt lastig denk ik. In een BV heb je te maken met gebruikelijk loon. Tenzij je met de inspecteur overeen kan komen dat een lager loon noodzakelijk is.
Dat zal het probleem niet zijn, er is nog geen noemenswaardige omzet. Jezelf 40k uitkeren uit een bedrijf met een omzet van <<10k, dat kan natuurlijk niet. Sterker nog, een te hoge managementvergoeding kan worden vernietigd als deze kort daarna tot faillissement leidt.
Ik kan me iets voorstellen bij de bedenkingen van je ouders. Dat kun je misschien afdekken met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Met een VOF (of eenmanszaak) heb je een aantal voordelen: Je hebt startersaftrek en ondernemersaftrek. Dat voordeel kan groot genoeg zijn om met verzekeringen de risico's af te dekken.
Die aftrek krijg je pas als je 1225 uur per jaar werkzaam bent in je zaak. Lijkt me lastig wat het gaat hier om bedragen die normaal gesproken als bijverdienste worden gezien.
Bij deze winsten zijn algemene heffingskorting en een stukje arbeidskorting voldoende om de inkomstenbelasting te nullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Scorpei schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:45:
[...]

Je weet wel, van die kerstlampjes zonder enig keurmerk waar 220 Over de shield staat xD? Zie oa bigclive op YouTube. Hilarisch gevaarlijke spullen die je op die manier kan aanschaffen.
Daarom, gewoon niks bestellen dat te maken heeft met elektra. Maar knutselmateriaal, kaarten, etc. zijn wel verkoopbaar. Denk nu ook aan Sinterklaas cadeau's, straks met Valentijn iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Buiten de nadelen en kosten van een BV als bedrijfsvorm (een aantal zijn al genoemd):

- Marges zijn bijna nihil
- Je moet garantie geven
- Wet kopen op afstand -> retouren kun je niet meer als nieuw verkopen
- Aansprakelijkheid voor risico's aan elektrisch spul wat geen keurmerken heeft.
- Levertijden op spul uit China -> voorraad nodig, deze wordt echter snel minder waard (afschrijven)
- Kantoor/opslagruimte huren of werken vanuit huis? -> regelgeving en kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Overigens vrijwaart een B.V. je niet geheel van aansprakelijkheid. Wanneer je zelf verantwoordelijk bent voor het faillissement door bijv. mismanagement, wordt je gewoon aansprakelijk gesteld voor eventuele schade/schulden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Los nog van de vraag naar de rechtsvorm denk ik dat je dit puur qua businessmodel al niet moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Standeman schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:47:
Overigens vrijwaart een B.V. je niet geheel van aansprakelijkheid. Wanneer je zelf verantwoordelijk bent voor het faillissement door bijv. mismanagement, wordt je gewoon aansprakelijk gesteld voor eventuele schade/schulden.
Dat dus.

En er zijn in het verleden ook bestuurders aansprakelijk gesteld voor lullige dingen zoals dat hun complete bedrijf was afgebrand en ze vervolgens failliet gingen.
Standpunt van de curator is dan niet dat de brand de oorzaak van het faillisement was, maar de bestuurder die verzuimt had dat te verzekeren...

Als je enkel spul dat van een Duitse groothandel komt doorverkoopt zal het risico wel meevallen, maar zodra je zelf dingen van buiten de EU gaat importeren zou ik erg oppassen, en je niet veilig wanen omdat je een BV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:31

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Daarnaast zul je naast de importlasten ook moeten kijken of de producten niet EU gecertificeerd moeten gaan worden. Indien dit zo is zul je dit afzonderlijk voor elk te verkopen product moeten regelen. Dat wordt een duur geintje. (Zal dan geregeld moeten zijn voordat je iets verkoopt).

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Pagina: 1