Hoe het beste waarde van een Macbook pro te bepalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 22:53
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje rond te kijken om mijn oude macbook te kunnen verkopen.

Nou wil ik hiervoor wel een goede prijs voor kunnen krijgen maar het is erg lastig om hier een prijs aan te kunnen hangen. Dit vooral omdat mijn model destijds volledig geupgrade is en deze modellen tweedehands vooral in de basisuitvoering aangeboden worden.

Ook zijn er sites die je macbook opkopen (zoals macretour) alleen zijn de prijzen daar naar mijn gevoel hoger dan wat er tweedehands voor gevraagd wordt. Hoe wordt daarover gedacht?

Nou mijn vraag: hoe kun je het beste de waarde van zo'n apparaat bepalen?
Graag wil ik hiermee ook de discussie aanwakkeren en meningen verzamelen zodat anderen er ook iets aan hebben.

Beste antwoord (via Lucky0wn op 20-11-2016 22:35)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Die heb ik al een paar keer voorbij zien komen hoor. Die zitten doorgaans tussen de 6 en 800 euro. Nu de retina's er zijn heeft het hi-res scherm inderdaad weinig meerwaarde meer, dus men is minder bereid een meerprijs te betalen over de 1440x900 panelen.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Onderwerp is al vaker voorbij gekomen: bekijk de vraag prijzen op marktplaats en Vraag & Aanbod en je weet het. Je ziet alleen basismodellen? neem de prijs van toen, de vraagprijs van nu je ziet het verschil in %, pas dit ook toe op je eigen product en je hebt een prima indicatie. En websites die spullen opkopen zitten uiteraard lager, zij moeten er ook weer aan verdienen. Vrij logisch toch.

[ Voor 60% gewijzigd door Fietsbel op 20-11-2016 15:08 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Fietsbel schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:04:
Onderwerp is al vaker voorbij gekomen: bekijk de vraag prijzen op marktplaats en Vraag & Aanbod en je weet het. En websites die spullen opkopen zitten uiteraard lager, zij moeten er ook weer aan verdienen. Vrij logisch toch.
Mijn idee is juist dat een site als macretour een hogere prijs biedt.

Ook snap ik goed dat je gaat rondkijken en dan probeert een prijs te bepalen maar voor een model dat in Nederland niet tweedehands aangeboden wordt, (zit hier al een week of 3 op te zoeken) is het erg lastig ook een prijs te bepalen. Of je krijgt biedingen van mensen die je 600€ bieden (waarvoor het standaard model ongeveer tweedehands voor gaat) en boos worden als je vertelt dat het een model met high-res scherm is en volledig geupgrade. Met de melding dat het niets waard is.(kostte destijds iets van 600€ extra)

Vandaar dat ik ook een soort discussie wilde starten zodat anderen hier ook wat aan hebben.

Om duidelijkheid te scheppen het gaat hier om onderstaand model die net terug uit reparatie is vanwege het videokaart probleem van deze serie.

MacBook Pro 15" najaar 2011
2.2GHz Core i7 2670QM (Sandy Bridge)
8GB Ram 1333MHz (officieel door Apple gedaan)
256GB SSD
15" 1650x1050 glossy scherm
QWERTY toetsenbord US indeling

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Die heb ik al een paar keer voorbij zien komen hoor. Die zitten doorgaans tussen de 6 en 800 euro. Nu de retina's er zijn heeft het hi-res scherm inderdaad weinig meerwaarde meer, dus men is minder bereid een meerprijs te betalen over de 1440x900 panelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Misschien een beetje een dood-doener, maar de beste waarde wordt bepaald door de potentiële koper. Je kunt nog zo mooie prijs willen krijgen voor ja laptop, uiteindelijk is het altijd wat de gek er voor geeft.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:14
je kunt anders ook beetje kijken hoe je macbook wordt gewaardeerd door: https://www.google.nl/url...g2=glbQtOsszc6grrZ2hpyZaw

maar ook dit is maar een benadering (veelal aan de hoge kant). Kijk met name in V&A en marktplaats. Wat wil je er zelf voor hebben. In vergelijking met de windows laptops zijn ze wel wat waarde vaster maar een macbook van 7 jaar oud zal ook geen 800 euro meer opleveren...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoiler
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 14:14
Bij Xando hebben ze een online "tool" waarbij ze de waarde ongeveer kunnen bepalen; zie http://www.xando.nl/meer/inruilservice.html

[ Voor 4% gewijzigd door Spoiler op 21-11-2016 09:46 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 23:36
naja, het ding is altijd met de extra opties, deze zijn (op opslag na) niet echt interessant. Mensen die voornamelijk een 2e handsje kopen zijn niet op zoek naar de meest krachtige computer, maar willen gewoon een goede all rounder met voldoende opslag. Dus extra's als je high res scherm of extra snelle processor zullen nooit echt veel meer opleveren, aangezien er genoeg 2e hands aanbod is, en men dan liever minder uitgeeft. Dus ja, die basis uitvoeringsprijs is echt leidend. Je kan wel iets meer vragen voor upgrades, maar verwacht echt niet een hoop meer.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Spoiler schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:45:
Bij Xando hebben ze een online "tool" waarbij ze de waarde ongeveer kunnen bepalen; zie http://www.xando.nl/meer/inruilservice.html
Daar zit ook meteen m'n vraag in: hier kun je geen extra opties selecteren zoals highres scherm en andere upgrades.
MenN schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:11:
naja, het ding is altijd met de extra opties, deze zijn (op opslag na) niet echt interessant. Mensen die voornamelijk een 2e handsje kopen zijn niet op zoek naar de meest krachtige computer, maar willen gewoon een goede all rounder met voldoende opslag. Dus extra's als je high res scherm of extra snelle processor zullen nooit echt veel meer opleveren, aangezien er genoeg 2e hands aanbod is, en men dan liever minder uitgeeft. Dus ja, die basis uitvoeringsprijs is echt leidend. Je kan wel iets meer vragen voor upgrades, maar verwacht echt niet een hoop meer.
Daar was ik dus ook al bang voor, helaas want in mijn geval heeft het toen een hele hoop extra gekost. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:25
Lucky0wn schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:02:
[...]

Daar zit ook meteen m'n vraag in: hier kun je geen extra opties selecteren zoals highres scherm en andere upgrades.

[...]

Daar was ik dus ook al bang voor, helaas want in mijn geval heeft het toen een hele hoop extra gekost. |:(
Aan de ene kant jammer; aan de andere kant zal je de upgrades waarschijnlijk niet puur hebben gekocht voor een hogere prijs als je het apparaat weer wilde verkopen. Je zal er, met andere woorden, vast alles uitgehaald hebben wat er in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:38

OgWok

U.N.C.L.E.

Wat wil je: snel verkopen of eruit persen wat erin zit? Dat levert twee bedragen op. Aan jou de keus.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
OgWok schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:44:
Wat wil je: snel verkopen of eruit persen wat erin zit? Dat levert twee bedragen op. Aan jou de keus.
Wil er toch nog minimaal 675 euro uit halen. Hoop dat dat dan ook haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:38

OgWok

U.N.C.L.E.

Daar komt bij dat Apple in "hoog" tempo nieuwe OSX'en uitbrengt, wat inhoudt, dat een MacBook Pro 2011 misschien 2 jaar afzit van het moment dat OSX van 2018 er niet meer op geïnstalleerd kan worden.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 23:36
Lucky0wn schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:02:
[...]

Hoe dan ook is het nog altijd een hoop geld wat je nog terug krijgt voor een computer van 5 jaar oud. Elke andere Windows laptop uit 2011 is echt geen drol meer waard. Wat dat betreft is het opmerkelijk hoe goed een Mac zijn waarde behoud, en mag je ook met 675 euro heel erg blij zijn.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Spoiler schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:45:
Even gekeken op de website. Ze zouden 331,- bieden voor mijn macbook pro, heb hem verkocht via marktplaats voor 430. Gewoon ter referentie :)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

daar is al zo'n 10 jaar een goede website voor: http://www.mac2sell.net

Maar het ligt er eigenlijk aan wat je zelf voor een prijs in gedachten hebt. Via MarktPlaats kan je er meer voor vangen dan de laptop waard is. Via een refurbisher wordt je genaaid ;) Via http://www.tweakers.net/aanbod krijg je een eerlijke prijs. En er een beetje tussen in is http://www.tweedehandsmac.nl waar veel 'liefhebbers' zitten van Macs (eindgebruiker niveau).
Pagina: 1